Bauer K14 uit 1967

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Bauer K14 uit 1967

Twee jaar geleden wist ik een tweedehandsje op de kop te tikken, toentertijd gekocht met de gedachte dat het een goedkope prijs was voor een berg reserve onderdelen. In elk geval een leuk winterproject. Click image for larger version

Name:	0becfe40-571c-45f6-971b-6ead6d425fed.jpeg
Views:	147
Size:	63,5 KB
ID:	1861942
    Bauer K14 blok uit 1967, 8pk Briggs & Stratton 1-cylinder benzine motor en een paneel dat 400psi of 3000psi levert. Wellicht dat die 400psi voor surface-supplied-air bedoeld was. En ook niet onaardig, een automatisch condens aflaatsysteem. Via internet kwam ik terecht bij iemand, die eenzelfde Bauer blok had, dat slechts 1 cijfer verschilde in het serienummer, dus dan moest het toch de moeite zijn om ook dit blok weer aan de praat te krijgen.
    Als eerste begonnen met het verwijderen van enkele decennia vet en smeer, want details waren niet zichtbaar. Het frame een andere kleur gegeven zodat het geheel er iets frisser uitzag.
    Click image for larger version

Name:	61681344_1984895744972643_5831021809218093056_n.png
Views:	146
Size:	657,3 KB
ID:	1861938 Click image for larger version

Name:	61709892_577095436146968_8519271371979620352_n.png
Views:	153
Size:	630,4 KB
ID:	1861939 Click image for larger version

Name:	62323538_717814695657742_7327943092990902272_n.png
Views:	152
Size:	651,1 KB
ID:	1861940 ​​
    De 2e trap was een grote smurrie. Kennelijk was de olie door de cylinder naar beneden gelopen, waardoor alles vettig was, bovendien zat er vloeibare pakking waar dat niet hoorde. Tandenborstel, ontvetter en veel geduld.

Name:	20190604_184227.jpg
Views:	141
Size:	18,9 KB
ID:	1861941
    De cylinder van de 3e trap zat ook niet meer geheel netjes vast, maar uiteindelijk bleek het aandraaien van de bouten het enige te zijn wat echt nodig was. Het 400psi systeem bleek zo lek te zijn als een mandje, en aangezien ik daar toch niets mee kon, dat hele deel eraf gehaald.
    Attached Files
    .

Na pakweg 60 uur werk met twee man, was het compressorblok klaar om proef te draaien. Aangezien de benzine absoluut niet van plan was om mee te werken, een elektromotor op de kar gemonteerd en daarmee gedraaid.

Name:	20190626_133134.jpg
Views:	132
Size:	60,2 KB
ID:	1861948
    Compressor liep mooi, oliedruk op de 4e trap werd snel opgebouwd en daarna vulde de compressor moeiteloos een 5 liter tank tot 225bar. Niet slecht voor een stuk ijzer van ruim een halve eeuw oud!

Resteerde nog die Briggs & Stratton benzinemotor....het probleem zat 'm in de carburateur. De naald was kennelijk ooit voor andere doeleinden gebruikt, gezien de vele beschadigingen, de vlotter was lek en daardoor veranderde de hele carburateur binnen een minuut in een druppende benzinelekkage zodra de kraan werd opengezet.
    Een Chinese kopie kostte maar liefst 13 euro inclusief verzendkosten, dus de moeite van het uitproberen waard. 8 weken later kwam het onderdeel met de post, en na montage startte de motor alsof-ie nooit had stilgestaan. Dynamo was ook nog prima, alleen de startmotor produceerde slechts rook. Aangezien voor de rest alles weer vlekkeloos werkte, was de 59 euro investering in een nieuwe startmotor ook wel de moeite waard.

En afgelopen najaar was het tijd voor het serieuze werk.

Name:	20191025_175211.jpg
Views:	130
Size:	55,6 KB
ID:	1861949
    Aangezien er in Noord-Frankrijk nergens een compressor station in de buurt was, mocht deze compressor zijn best doen. In 1967 vond men een kleine koolstofcartridge van 10cm (Bauer part 04852-410) kennelijk voldoende, want verder zat er geen filtersysteem op de kar. Om die reden voorlopig maar enkele personal filters gevuld met molecular sieve en active carbon, en via deze filters gevuld.
    Schone droge lucht, en dat met 121,5 liter per minuut (en een hoop lawaai terwijl de motor de benzine redelijk snel wegslurpte).
    Uiteindelijk heeft de compressor zo'n 6 uur probleemloos gedraaid.

Name:	20191211_142321.jpg
Views:	131
Size:	32,5 KB
ID:	1861950
    Afgelopen winter wist ik een oude Bauer filterbehuizing op de kop te tikken uit 1967. Keurstation Verhaaf in Veghel kon deze voor mij testen, en een week later had ik 'm terug, nu voorzien van een keurstempel.
    Het patroon in de behuizing is hervulbaar gemaakt, en voorzien van nieuwe MS en AC. Deze op de kar gemonteerd en meteen ook maar twee vulkranen erbij gemaakt.

Name:	WhatsApp Image 2020-03-04 at 19.38.19.jpeg
Views:	129
Size:	42,5 KB
ID:	1861951
    Wat nu nog resteert, is een nieuw paneel voor de urenteller, startknop en de condens-aflaat-klok, en zodra ik weer iets tegenkom: een terugslagventiel en een PMV. Iemand nog iets liggen?
    Last edited by DSC; 05-03-2020, 15:45.
    .

Comment

Leuk project ! Zitten heel wat 'uurtjes' in .

Comment

Zelf ook een Bauer gereviseerd jaren terug meen 1995 maar die had een elektromotor , heb er zelf een mooie kooi omheen gemaakt en vulde voor de vereniging.
        Wel de lucht laten testen voor de zekerheid. Moet nog ergens foto's hebben maar dan moet ik echt gaan zoeken. zal kijken of ik ze kan plaatsen.
        Het was voor mij ook een uitdaging kost wel wat maar dan heb je ook wat, Nu heb ik nog een keine colrti staan hier beneden in de werkplaatrs.
        staan. die doet 55 l per min. Die gebruik ik alleen nog om pompen op dichtheid te controleren na revisie, vullen met water en dan soms 60 tot 80 bar bar er op .
        Wanneer je dat met een handpompje moet doen dan ben je een uur bezig.
        Leven is Duiken "Duiken is mijn leven"

Comment

Gaaf hoor. Ik kan de foto's in het tweede bericht helaas niet zien, maar altijd leuk dit soort verslagen te lezen.

Comment

Originally posted by JanOutshoorn View Post
            Gaaf hoor. Ik kan de foto's in het tweede bericht helaas niet zien, maar altijd leuk dit soort verslagen te lezen.
            Ik zag dat er iets mis was gegaan met mijn bericht in 2 delen, per post mag je maar 5 foto's toevoegen.
            Foto's opnieuw toegevoegd en in het 2e bericht geplaatst.
            .

Comment

------------------------------------------------------------------
              http://www.duikerslog.nl/public/inde...uid=jhkreijkes

Comment

Originally posted by Jan Korf View Post
                Zelf ook een Bauer gereviseerd jaren terug meen 1995 maar die had een elektromotor , heb er zelf een mooie kooi omheen gemaakt en vulde voor de vereniging.
                Wel de lucht laten testen voor de zekerheid. Moet nog ergens foto's hebben maar dan moet ik echt gaan zoeken. zal kijken of ik ze kan plaatsen.
                Het was voor mij ook een uitdaging kost wel wat maar dan heb je ook wat, Nu heb ik nog een keine colrti staan hier beneden in de werkplaatrs.
                staan. die doet 55 l per min. Die gebruik ik alleen nog om pompen op dichtheid te controleren na revisie, vullen met water en dan soms 60 tot 80 bar bar er op .
                Wanneer je dat met een handpompje moet doen dan ben je een uur bezig.
                Had je toen niet is een compressortje te koop Jan ? Staat me nog iets van bij, maar weet het niet zeker.

Comment

De grootste lol is inderdaad om het zelf te doen. En om de standaard reacties als "laat het toch doen, 200 bar is levensgevaarlijk" te laten voor wat ze zijn.

En daarnaast is het fantastisch dat een stukje techniek uit 1967 vandaag de dag nog steeds doet wat men ruim 50 jaar geleden bedacht had. 4 trappen, slechts 1000 toeren per minuut. In elk geval duurzaam!
                  .

Comment

Leuk werk om zoiets op te knappen he.
                    Zelf heb ik 2 jaar geleden een oude legercompressor gekocht.
                    Die heb ik toen helemaal uit elkaar gehaald, gereinigd en de behuizing voorzien van een likje verf.
                    Na wat draaiuren moest de zuigerpin vervangen worden, dat heb ik toen laten doen door CST.
                    De elektromotor liep verkeerd om, maar dit was makkelijk te verhelpen door een paar draadjes om te wisselen.
                    Nu al weer meer dan 150 keer mijn dubbelset mee gevuld naar alle tevredenheid.

Comment

Leuk werk als je wat technisch inzicht hebt.

Zo heb ik, al dan niet met mijn vriend, er 7 compressors min of meer gerepareerd en gereviseerd.

De 3e hebben we verkocht aan Hen Hanson van het huidige vulstation “De Grevelingen”

Dat is nu ± 35 jaar geleden. Het was een aangepaste startcompressor voor o.a. staaljagers.

Deze was opgebouwd van 2 luchtgekoelde VW boxermotoren gekoppeld door een 1:3 satellietkoppeling. Een motor als compressor met opgebouwde HD cilinders en een als aandrijfmotor.

De aandrijfmotor hebben we voor gas omgebouwd met een uitlaatstift.

Hij heeft daar jaren bijgesprongen bij het toenmalige “pinksterkamp”

Mij laatste compressor, een K14 met 200 / 300bar vul paneel, heb ik van de brandweer over genomen. Die heb ik zelf enkele jaren gehouden en op Nitrox omgebouwd. Dat was in de beginperiode van Nitrox vullen.

Die heb ik weer verkocht aan een duikclub ergens in het midden van het land.

Ik heb nog wat Ensis-30 olie staan en kool, silicagel en fijn filtermateriaal.
                      Last edited by Willij; 12-03-2020, 11:02.
                      Tussen zwart en wit zijn veel soorten grijs.

Comment

Mooi en leuk om te doen he Willij
                        Leven is Duiken "Duiken is mijn leven"

Comment

Zeker heel leuk om te doen, ik zou willen dat we er weer tijd voor kregen..
                          (na de verbouwingen misschien)

Comment

Ik heb zelf ook een K14 die ik aan het restaureren ben. Hij is nog ouder,van 1963.
                            Nu ben ik op zoek naar een goede krukas. Heeft of weet iemand een sloopblok K14?
                            Tot bouwjaar 73. Deze zouden dezelfde krukas moeten hebben.

Comment

Working...
                            X