Announcement

Collapse
No announcement yet.

Licht in de duisternis met de nieuwe COB LED techniek!

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Stoeien met kleuren!

Even zitten prakkiseren over een test om de kleurechtheid van de led te laten zien.
    Idee:
    Neem een goed (digitaal) fototoestel
    Maak een paar foto's van standaard kleurstalen (die heb ik even bij de Praxis gehaald...) bij goed daglicht.
    Dit zou je referentie kunnen zijn.

Zet de led aan in een volledig donkere garage.
    Maak van dezelfde stalen foto's.

Vergelijk beiden!

Ongetwijfeld zullen vele kenners onder jullie de nodige vraagtekens hebben......

Wie heeft er verstand van kleuren en hoe je die op een objectieve manier kunt vergelijken?

Groet,
    John Wijers

Comment

• Zo deden ze dat vroeger ook om je PC scherm op de juiste temperatuur in te stellen.
      Gewoon een "kleurstalen" op papiertje naast het PC scherm houden en waardes van je monitor bijstellen.

Comment

• Beste mensen,

Wat duurt het toch lang om allerlei onderdeeltjes binnen te krijgen......
        Langir stuurde per abuis een RVS piezo switch maar na de nodige mailtjes kwam vandaag weer een envelopje in de brievenbus via FedEx.
        1 aluminium van 16 mm en 1 aluminium van 19 mm.
        De kop van de switch is vlak.
        Even getest met mijn diode piepertje..... werkt super!
        Ik heb het idee dat deze uitvoering veel beter werkt. De "prolonged time" is echt heel lang..... veel meer dan 6 sec.

Ik ben inmiddels met mijn papieren schetsjes naar een bekend draai- en freesbedrijf uit Uden geweest.
        Een leuk gesprek gehad met een sales man die ook echt van wanten weet.

Jos helpt mij super mee met zijn CAD ervaring om de ruwe schetsjes mooi om te zetten in echte digitale CAD tekeningen.
        De nieuwe ledkop is echt super
        Speciaal voor de nieuwe generatie COB leds gemaakt.
        De kop wordt uit een stuk gedraaid waarin geÔntegreerd het koellichaam zit.
        Een schroefdeksel met getapte draad aan de kabelzijde, stelt mij in staat om naast standaard kabelwartels ook toekomstige busjes aan te sluiten voor bestaande accupacks.
        Een E/O kabel is ook een van de mogelijkheden die vrij eenvoudig realiseerbaar is.

Als de ledkop klaar is dan maak ik in elk geval een bijpassende Li-Ion accupack. Dit wordt in elk geval 5 cellen in serie (max. 21 Volt) en hiervan twee of drie parallel.

Groet,

John Wijers

Comment

• John, wat is je planning om een prototype lamp af te hebben om er mee te gaan duiken?
          Keep your head cool, keep it under water! GDFD 11, juni 2018 info tzt op www.duukn.nl

Comment

• Beste Aquaduck,

Uiteraard ga ik ermee duiken en filmen! Zelf ben ik heel benieuwd hoe de nieuwe kop gaat presteren.
            Ook de complexiteit van een COB led moet goed opgelost zijn. Denk hierbij aan de warmte die een COB led afgeeft en de relatief hoge spanning die deze familie nodig heeft.

Mijn droom is om er echt een mooi product van te maken.
            Als een eerste (kleine) serie klaar is dan wil ik samen met een aantal duikers die ook ervaring hebben met filmen en verlichting de nodige testen doen.

En wie weet..... als mensen heel enthousiast zijn en ik kan een hele betaalbare set aanbieden......
            Maar dat is uiteraard nog afwachten.

De kop is dusdanig ontworpen dat het mogelijk is om een led relatief eenvoudig te wisselen voor een ander type.
            Bijvoorbeeld kleurtemperatuur en/of CRI waarde.
            Ook de driver biedt enorm veel mogelijkheden.
            De driver kan ingesteld worden voor leds met 4000 - 18000 lumen.
            Het accupack bepaald in grote mate de mogelijke stroomtoevoer.
            Gebruik je een zogenaamde E/O kabel dan kun je de kop straks naadloos aansluiten op andere stroombronnen.

Groet,
            John Wijers

Comment

• Als komende dagen mijn vervangende driver binnen is voor diegene die ik in mijn enthousiasme heb opgeblazen kan ik mijn donor lamp afbouwen en kan ik volgende maand in elk geval op CuraÁao al de eerste duiken er mee maken. Het zal geen duiken a la Rubis zijn maar daar krijgen we wel een idee van de bult licht. Wel jammer dat duiken op de Superior Producer verboden zijn.
              Ben benieuwd of ik daarmee een hahahaha "nachtduik" hahahaha kan gaan maken, vraag me af of ik niet wordt weggejaagd als ik dat lampje aan doe.
              Groetjes en duik ze,
              JosB

Comment

• Originally posted by JosB View Post
                ...vraag me af of ik niet wordt weggejaagd als ik dat lampje aan doe.
                Is geen nachtduik meer

Comment

• Dat is weer even geleden..........

Ik las overigens op dit forum dat een aantal mensen zich zorgen maakt over de geringe belangstelling die er nog is voor DF.
                  Laat ik in elk geval mijn steentje bijdragen

Zoals een aantal volgers weten, zijn JosB en ondergetekende al een tijdje bezig is onze vrije tijd een COB led video lamp te maken.
                  Jos heeft een prachtige draaibank en hij maakt de kop. Zie de bijgevoegde foto voor de laatste versie.
                  De piezo drukschakelaar schroef je met bijpassende o-ring in de kop zelf.
                  Via een schroefdop kun je bij de elektronica en de kabelaansluitingen.

Ik wilde de kabelaansluiting van de kop naar accupack via een standaard E/O kabel.
                  Eigenlijk is de kabel die ik gekocht heb een verbeterde versie van de E/O kabel, althans als ik de fabrikant Thor mag geloven.
                  Er was (en is) nogal wat kritiek op die E/O kabels. Op internet kun je hier voorbeelden van vinden.
                  Juist omdat deze kabels zo schrikbarend duur zijn verwacht je toch kwaliteit.
                  Thor heeft een nieuwe compatible E/O kabel gemaakt, zie hun website voor details www.thor-engineering.com

Maar enfin, nu alles in elkaar zetten en testen!

Alles moet straks gaan werken op een 5s4p Li-Ion accupack/canister.

Ik meld me naar het in elkaar zetten.

Groet,

John Wijers
                  Last edited by John Wijers; 12-08-17, 18:28.

Comment

• Goed bezig John, ben benieuwd naar je nieuwe lamp.
                    Gr Willy

Comment

• Beste Willy,

Ik wacht even op een gerepareerde HBFlex print......
                      Zelf ben ik ook heel benieuwd.

Groet,
                      John Wijers

Comment

• Beste allemaal,

De print is terug uit de States en gerepareerd.
                        Voor de zekerheid heb ik twee reserves gekocht.
                        Het solderen is altijd een nauwkeurig klusje maar met de juiste bedrading, krimpkous en wat flux gaat het prima.
                        Alles in elkaar gezet en de eerste testen gedaan.
                        Ik test nu nog even met mijn labvoeding (21V ingesteld) maar binnenkort is het canister klaar.

Wat een licht!
                        Niet voor niets heeft de Vero29 maar liefs 312 leds on board
                        Ik heb wat zitten rekenen en kom momenteel volgens de specificatie van Bridgelux op ongeveer 15000 lumen!

De herfstvakantie wordt de grote test. Ik ga de wrakken van Cavalaire Sur Mer bekijken en probeer zo veel mogelijk te filmen.
                        Ook ga ik samen met JosB alles goed evalueren en bekijken of we niet een serie van 10 sets kunnen maken voor echt geÔnteresseerden.

Als het cannister klaar is kom ik weer even terug.

Groet,
                        John Wijers

Comment

• Heb je al een richtprijs in gedachten indien jullie beslissen om er een aantal te maken?
                          Keep your head cool, keep it under water! GDFD 11, juni 2018 info tzt op www.duukn.nl

Comment

• Beste Aquaduck,

Dat is een hele goeie!
                            Echt ervaring heb ik daar (nog) niet mee.

Mag ik de vraag ook omdraaien Aquaduck?
                            Je weet waarschijnlijk welke materialen ik gebruikt heb (vorige posts) en ook dat ik een canister wil gebruiken zoals bekend bij de grote merken.
                            Het grote verschil met de bestaande canisters is dat ik een spanning van 21V nodig heb om de COB led goed te voeden.

De ingrediŽnten zijn dan:
                            - zeewater bestendige aluminium COB led kop (hard geanodiseerd)
                            - Bridgelux COB led (Vero29)
                            - HBFlex elektronica besturing
                            - piezo druk schakelaar
                            - 10 mm glas (Boriumsilicaat)
                            - o-ringen
                            - klein materiaal (bekabeling, warmte geleidende pasta)
                            - 2 Thor E/O kabels
                            - POM canister (5s/2p of 5s/3p) met schakelaar en Li-Ion lader

Wat kun je hier redelijkerwijs voor vragen?

Ik zal dit ook eens met mijn maatje JosB bespreken.

Groet,
                            John Wijers

Comment

• Originally posted by John Wijers View Post

Knip.........

De ingrediŽnten zijn dan:
                              - zeewater bestendige aluminium COB led kop (hard geanodiseerd)
                              - Bridgelux COB led (Vero29)
                              - HBFlex elektronica besturing
                              - piezo druk schakelaar
                              - 10 mm glas (Boriumsilicaat)
                              - o-ringen
                              - klein materiaal (bekabeling, warmte geleidende pasta)
                              - 2 Thor E/O kabels
                              - POM canister (5s/2p of 5s/3p) met schakelaar en Li-Ion lader[/FONT]

Wat kun je hier redelijkerwijs voor vragen?

Ik zal dit ook eens met mijn maatje JosB bespreken.

..........

Tel daar bij:
                              Honderden uren ontwikkeling
                              Vele uren aan de draaibank
                              Wekelijks reiskosten op en neer Uden - Eindhoven of Eindhoven - Uden
                              Bergen telefoonkosten
                              Alles wat in de ontwerpfase is mis gegaan

Al met al worden deze lampen onbetaalbaar hahahahahahha

Ik ben benieuwd wat voor reactie andere forumleden aangeven wat deze lamp zou mogen gaan kosten.

John, de firma Keldan (Daniel Keller) van die "mooie" paarse duiklampen is ook op deze manier begonnen.
                              Ik zou eerst maar beginnen met het bedenken van een passende naam en kleur voor je lampen grinnik grinnik en dan niet paars hŤ?
                              Groetjes en duik ze,
                              JosB

Comment

• Wat ik in elk geval weet, en daar ben ik ooit de post mee begonnen!
                                Ik wilde graag veel licht en dan kwalitatief goed licht met een brede hoek voor het filmen.
                                Een goede kleurtemperatuur en goede kleurindex.

Ik ga binnenkort dezelfde Rubis in en film het geheel van binnen met het prototype.

Lampen met een dergelijke specificatie en met name gebruik makend van een COB led zijn lastig te vinden.
                                Als ze er al zijn hangt er een enorm prijskaartje aan.

Ik ben ook benieuwd wat de mede-forum lezers ervan vinden.

Groet,

John Wijers

Comment

Working...
                                X