procean

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: procean

Uiteindelijk toch de keuze gemaakt voor Waterproof D1 Hybrid. Pak paste precies en met de actie van Herman Lieven was het verschil niet meer zo heel groot. Vind het ook wel een prettig idee dat ze bij me om de hoek zitten en ik er snel mee terug kan als er iets is.

Bedankt voor jullie reacties/advies!

Comment

Vandaag mijn eerste duik met mijn nieuwe Procean Technical II. Heerlijk pak. Door 400 gr onderpak toch iets te weinig lood en alle reserves opgebruikt (niet genoeg mee dus). Silicone seals, heerlijk uit en aan trekken niet te veel druk maar geen spatje water binnen, Schoenen Procean Rockboots) hebben een zeer aangenaam voeten bed en lopen heerlijk. Passen perfect in mijn Scuba Pro Sport Jet, krijg ze ook weer goed uit zonder de noodzaak van een bodem of andere harde ondergrond. Geen vacuüm. Water 6 graden en absoluut niet koud (mag ook niet met 400 gr...). Pockets met bungee koord en ritsen, veel ruimte. Warmneck met ritsjes, beschermende neopreen laag in het kruis, extra stevige kniestukken, de silicone seals )nek en pols) zijn een aanrader. Waterdicht maar een stuk minder strak dan latex. Tevens allen verwisselbaar langs de kant. Heb een keer met een lekke latex nekseal gestaan in Slijk Ewijk met een avond duik en ik kan je vertellen dat het 's avond niet druk is... TZIP makkelijk in onderhoud en goede kwaliteit, Si-tech ventielen zijn ook goed. Levertijd die was aangegeven was 6 tot 8 weken. Week 8 geleverd dus ook daar geen probleem. Pak is gemaakt in Leek. De fabriek in China wordt verplaatst naar Bulgarije dus het is een nederlands fabricaat geworden. Volgens mijn weten worden er trouwens meerdere (ook de dure merken) in China gemaakt. Al met al is dit een blijde duiker!
      sigpic

Comment

Zeer slechte ervaringen met het merk procean. Kost uiteindelijk een hoop geld (niet voor het pak)maar het werk en de Tijd wat je er voor nodig hebt en heel veel misgelopen duiken.😭kom er nooit weer. En ben nog nooit zo blij geweest dat ik ergens van af was. Heeft me wel geld gekost en paar natte duiken wat droog moest zijn maar ja .Er is altijd wel wat of reparatie duurt 2 maanden lekkage van een pak van een maand oud of niet te bereiken en levertijd word uitgesteld van een nieuw pak .omdat ze naar China zijn naar de fabriek waar de pakken gemaakt werden dat is nu in Bulgarije.maar daar zal het niet beter van worden vrees ik

Nu eindelijk een goed pak
        Santi e-motion wereld van verschil en veel netter afgewerkt en een echt droogpak met pasvorm niet te vergelijken
        Met een procean dus kan alleen maar zeggen doorsparen en naar een ander pak kijken

Comment

Hallo,

Zou het kunnen dat ze zich bij Procean een beetje vertild hebben aan het uitbesteden van de productie ergens in China.
          Een ontwerp kan nog zo goed zijn, maar als je niet op de kwaliteit van de onderdelen en de fabricage let dan gaat het gewoon mis.
          En dan blijkt China ineens een heel eind weg als er problemen zijn.
          Goedkoop is duurkoop !

Producenten van droogpakken in Engeland gebruiken vaak 'metalen' ritsen toepassen van de Japanse fabrikant YKK.
          De TIZIP ritsen uit Duitsland zijn volledig uit kunststof vervaardigd. Bijna zeker een stuk goedkoper en mogelijk in theorie net zo goed water en gasdicht. Maar is dat in werkelijkheid ook zo ?

Groet,
          PAT1

Comment

Procean heeft toegegeven dat ze problemen hebben gehad met de productie in China. Zaken werden niet zo goed uitgevoerd als dat het zou moeten, de tape die in veel pakken loslaat is niet de tape die Procean zelf uit Engeland importeerd maar was goedkoop chinees fabrikaat wat tegen de wens in van Procean toegepast werd.

Dat en meerdere zaken heeft Procean doen besluiten de hele productie naar europa te halen. De bulgaren maken de pakken zoals Procean dat wenst, met de tape uit Engeland en dergelijke.

Het probleem voor Procean is dat de schade reeds berokken is, je hebt jaren nodig een goede naam voor jezelf te maken en met één fout is je naam te grabbel gegooid.

Ik duik zelf met een tweedehands Procean uit 2006, naar mijn bescheiden mening zit het goed, is waterdicht (één keer de rits niet helemaal dicht gedaan, dus nat) en ziet er nog goed uit voor 8 jaar oud,
            "Als jij in de spiegel kijkt zie je een zelfbenoemde duikheld, de rest van de wereld ziet een pasjesdragende midlifecrisis gewapend met een internetaansluiting." Anton 05-2014

Comment

De Chinese produktie is inderdaad bar en boos. Voor zover ik begrepen heb gaan ze nu van de pakken die terugkomen de tape vervangen. DAn zou je daarna een goed pak moeten hebben. Maar het duurt inderdaad erg lang.

Tizip ritsen zaten vorig jaar nog niet in een Procean. Maar gewoon de BDM of YKK stalen ritsen (gelukkig ook niet de goedkopere JBJ ritsen uit China, die heeft Santi een tijdje gehad en die waren binnen een jaar lek, Santi heeft nu net als bare de tizip).
              Op dit moment ben ik nog steeds zeer groot voorstander van een goede stalen rits. In mijn Santi zit een tizip sinds vorig jaar maart en sinds november vorig jaar ben ik geregeld nat. Met testen geen lek gevonden. Het lijkt ook steeds erger te worden, vorig weekend was ik 2 keer droog volgens mij, maar afgelopen weekend was ik weer 2 keer nat. In januari 1 keer een spontane volloper gehad via de rits met nog 50 minuten deco te gaan, dus daar word je niet blij van. Lekkage begint steeds bij het haventje van de rits. Geen vet, veel vet, weinig vet, het lijkt niet uit te maken helaas. Linda (4divers) heeft aangegeven er naar te willen kijken (er zit immers nog garantie op de rits wat nu gelukkig 2 jaar is), maar op dit moment kan ik m'n pak niet missen. En net toen ik gezegd had van ik stuur het pak op was ik weer 2 duiken droog. Nu gaat het pak eind april weg heb ik besloten, ik wil gewoon weer droog duiken. Ik ga er van uit dat het wel netjes wordt opgelost binnen een acceptabele tijd (vorige keer was m'n rits in 1.5 week vervangen en zo hoort service, ook onder garantie te zijn in mijn ogen).
              Dit soort problemen nooit gehad met een YKK stalen rits. In m'n eerste droogpak zag de stalen rits er na 400 duiken nog als nieuw uit.
              Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

MisschienE=Germie;1131127]De Chinese produktie is inderdaad bar en boos. Voor zover ik begrepen heb gaan ze nu van de pakken die terugkomen de tape vervangen. DAn zou je daarna een goed pak moeten hebben. Maar het duurt inderdaad erg lang.

Tizip ritsen zaten vorig jaar nog niet in een Procean. Maar gewoon de BDM of YKK stalen ritsen (gelukkig ook niet de goedkopere JBJ ritsen uit China, die heeft Santi een tijdje gehad en die waren binnen een jaar lek, Santi heeft nu net als bare de tizip).
                Op dit moment ben ik nog steeds zeer groot voorstander van een goede stalen rits. In mijn Santi zit een tizip sinds vorig jaar maart en sinds november vorig jaar ben ik geregeld nat. Met testen geen lek gevonden. Het lijkt ook steeds erger te worden, vorig weekend was ik 2 keer droog volgens mij, maar afgelopen weekend was ik weer 2 keer nat. In januari 1 keer een spontane volloper gehad via de rits met nog 50 minuten deco te gaan, dus daar word je niet blij van. Lekkage begint steeds bij het haventje van de rits. Geen vet, veel vet, weinig vet, het lijkt niet uit te maken helaas. Linda (4divers) heeft aangegeven er naar te willen kijken (er zit immers nog garantie op de rits wat nu gelukkig 2 jaar is), maar op dit moment kan ik m'n pak niet missen. En net toen ik gezegd had van ik stuur het pak op was ik weer 2 duiken droog. Nu gaat het pak eind april weg heb ik besloten, ik wil gewoon weer droog duiken. Ik ga er van uit dat het wel netjes wordt opgelost binnen een acceptabele tijd (vorige keer was m'n rits in 1.5 week vervangen en zo hoort service, ook onder garantie te zijn in mijn ogen).
                Dit soort problemen nooit gehad met een YKK stalen rits. In m'n eerste droogpak zag de stalen rits er na 400 duiken nog als nieuw uit.[/QUOTE]

Misschien zeg dit meer iets over de duikster dan over een plastic rits.... (lol)
                I WILL KILL YOU IN SILENCE

sigpic

IF YOU DON'T CHECK YOUR F.L.A.G.S.

Comment

Originally posted by CrazyRay View Post

Vandaag mijn eerste duik met mijn nieuwe Procean Technical II. Heerlijk pak. Door 400 gr onderpak toch iets te weinig lood en alle reserves opgebruikt (niet genoeg mee dus). Silicone seals, heerlijk uit en aan trekken niet te veel druk maar geen spatje water binnen, Schoenen Procean Rockboots) hebben een zeer aangenaam voeten bed en lopen heerlijk. Passen perfect in mijn Scuba Pro Sport Jet, krijg ze ook weer goed uit zonder de noodzaak van een bodem of andere harde ondergrond. Geen vacuüm. Water 6 graden en absoluut niet koud (mag ook niet met 400 gr...). Pockets met bungee koord en ritsen, veel ruimte. Warmneck met ritsjes, beschermende neopreen laag in het kruis, extra stevige kniestukken, de silicone seals )nek en pols) zijn een aanrader. Waterdicht maar een stuk minder strak dan latex. Tevens allen verwisselbaar langs de kant. Heb een keer met een lekke latex nekseal gestaan in Slijk Ewijk met een avond duik en ik kan je vertellen dat het 's avond niet druk is... TZIP makkelijk in onderhoud en goede kwaliteit, Si-tech ventielen zijn ook goed. Levertijd die was aangegeven was 6 tot 8 weken. Week 8 geleverd dus ook daar geen probleem. Pak is gemaakt in Leek. De fabriek in China wordt verplaatst naar Bulgarije dus het is een nederlands fabricaat geworden. Volgens mijn weten worden er trouwens meerdere (ook de dure merken) in China gemaakt. Al met al is dit een blijde duiker!
                  Helaas, Helaas.
                  Ik was zo enthousiast zoals hierboven te lezen over mijn Procean Technical II gekocht bij Louis van Idive2 te Veenendaal. Nadat ik hem 13 maanden heb gehad heb ik met de set 7 maanden kunnen duiken. bij 7e en 10e duik respectievelijk linker en rechter siliconen seal defect. Oorzaak, de ritsjes in de B200 thinsulate onderpak. Deze drukken tegen de Antares ring waardoor de seal daar ook afscheurt. Onderpak laten herstellen, is dan ook 6 weken weg. De Procean Rockboots heb ik 2x geruild omdat ze op de stripjes gaan scheuren en de veterlussen daardoor loslaten. Uiteindelijk ook nog een lekkage aan linker been. Zeer minimaal en zelfs Louis heeft er zelf mee gedoken en ondervonden. Waterbad en onderwater vol opblazen gaven geen bellen maar toch een nat been. Weer weken geen pak. Reparatie (opnieuw lijmen aan de binnen kant) geen resultaat. Nieuw pak, weer weken wachten. Als advies van Louis krijg je dat het beter is om de TiZip niet meer te nemen omdat Santi er ook problemen mee zou hebben en hier akkoord op gegeven. Ondanks de lekkage toch een korte koud water duik met een natpakker maken en bij de instap aan de rechterkant ijskoud water binnen lopend. Nee de rits zat goed dicht. Misschien toch die TiZip? Tijdens het wederom wachten, op Boot.de Paul gesproken van Procean. Wat een empatihieloze lompe ervaring was dit. Ik zou trouwens mijn pak voor Boot.de 2015 krijgen maar je raadt het al, helaas. Uiteindelijk op 31 januari op Duikvaker de levering. Helaas. Warnneck er niet op (geen idee waarom want die zat ook gewoon op mijn eerdere pak) en de TiZip er gewoon in. Na teleurstelling op teleurstelling heb ik via een rechtsbijstandszaak mijn geld retour.

Ik heb nu een Waterproof D1 via Herman Lieven gekocht. Zeer goede service vanuit Den Bosch. (gisteren, zaterdag, een mail gestuurd met een vraag en vandaag, zondag, antwoord. Erg netjes). 3 Duiken gemaakt met het pak en dat voelt heel professioneel aan. Zeer solide zonder bewegingsruimte te verliezen.

Zeer spijtig dat het zo heeft moeten lopen met Procean maar mijn ervaring is dat ik dit merk nooit meer wil. Jammer ook betreft het onbegrip wat ik heb ervaren en zeer matige communicatie.
                  Last edited by CrazyRay; 15-03-15, 19:27.
                  sigpic

Comment

Tizip problemen staan los van het merk van het pak. En ik ben ook niet de enige die dus lekkage met een tizip (gehad) heeft.

Maar goed, nu over Procean. Ik heb dus naast een Santi ook een Procean droogpak. Ik had er eentje van de eerste lichting uit China. Zat verder prima, maar helaas nat en nat en nat en nat.
                    Omdat het een nieuw pak betrof ben ik zelf niet gaan zoeken, maar direct teruggegaan. En zij konden niets vinden. Ik weer duiken en weer nat. Weer terug, en zij konden weer niets vinden. Zo waren we al weer enige weken verder. Het was zomer, maar ik wil gewoon ook in de zomer droog duiken. Zou de p-valve lekken? Dus die eruit en een stop erin, en helaas toch weer nat. Dus zelf gekeken. En kon ook niets vinden. Vaag, dus maar eens met het pak aan zwemmen. Toen kwam het aan het licht. Domme pech, een weeffout in de stof die je niet gewoon zag, maar wel als het pak nat was. De lagen stof waren niet overal goed tegen elkaar ‘gedrukt’. Als je goed keek was dat dus over de gehele breedte van de rol stof het geval geweest, ook op de armen en dus bij een been. Alleen lekte het slechts op een klein stukje. Dus terug. En het laten zien en toen konden zij het ook constateren. Omdat dit dus in de stof zat en bij een nieuw pak reparatie niet hoort (je krijgt dan extra lijm aan de binnenkant) zou er een nieuw pak gemaakt worden. Het was inmiddels november (eerste pak besteld in april, geleverd in mei). Zag er weer goed uit. En ik was droog. Na een maand begonnen de zakken op de benen letterlijk uit elkaar te vallen. Althans, de binnenvoering. Dit heb ik met ductape vastgezet omdat ik het pak absoluut nodig had en dat bleef zodanig goed zitten dat ik niet mee teruggegaan ben. Je zag er niets van aan de buitenkant en aan de binnenkant voelde je het niet en de pockets waren nu mooi stevig. Anderen hadden last van hetzelfde euvel. Alleen, ik was nog steeds droog, anderen niet.
                    Helaas, na 11 maanden lekte ook mijn pak weer. Toen had ik al van diverse duikers gehoord dat de pakken uit China niet goed getaped waren. Dus ik er mee terug en ze gaven zelf ook de problemen met de tape toe. Na 3 weken was m’n pak weer klaar. Helaas hadden ze alleen de stukken tape vervangen die op dat moment lekten. Dus 2 weken later lekten er weer andere stukken. Toen baalde ik flink, want ik had dus ook problemen gehad met de tizip in m’n andere pak. En het was winter, dus ik had gewoon echt een droog droogpak nodig. Vervanging van de tizip van de Santi onder garantie duurde 3.5 week (je kunt zeggen wat je wilt, maar de garantie is wel goed bij Santi, zijn verder fijne pakken ook). Daarna de Procean weer teruggebracht, het was ondertussen februari. En gezegd dat ik eind maart op vakantie zou gaan en dan dus het pak absoluut weer nodig had. Ook het probleem met de zakken vermeld en die zouden ook vervangen worden. Uiteraard was het pak niet op tijd klaar, want het zou nu in Bulgarije gerepareerd worden. Na exact 6 maanden was het klaar. De inflator en deflator waren niet opnieuw gelijmd, zakken niet vervangen, maar de tape wel. Ik had toen zoiets van ik ga eerst kijken of ik droog ben. Na 1 duik liet de tape in het kruis al weer los. Toen heb ik foto’s er van gemaakt, en procean gemaild dat we nu 2.5 jaar verder waren, ik hiervan meer dan een jaar niet heb kunnen duiken en het nu dus echt zat ben, het vertrouwen kwijtben en dus m’n geld terugwilde. Dat konden ze na 2.5 jaar niet meer doen zeiden ze. Dus m’n rechtsbijstand ingeschakeld en die adviseerden me dus hen uitgebreid aan te schrijven, mocht evt. per mail. Dit gedaan en ook gemeld dat ik m’n rechtsbijstand heb ingeschakeld. Toen kon ik wederom een nieuw pak krijgen, gemaakt in Bulgarije, ik mocht een geheel nieuw pak uitzoeken, nieuwe stoffen, enz. En dan zou ik wederom opnieuw 5 jaar garantie hebben. Dit heb ik zwart op wit. Overlegd met rechtsbijstand en die zeiden van accepteer dit maar, en is het weer prut, dan heb je alsnog reden om er weer werk van te maken. Dus ik weer naar Leek, de stof die ik oorspronkelijk had, hadden ze helaas niet meer. Die vond ik zelf heel prettig en slijtvast. Dus een andere stof uit moeten zoeken. De zakken hadden ze nu echt verbeterd. Ik zou er gele biesjes op krijgen en sokken omdat de oorspronkelijk schoentjes die ik uitgekozen had ook niet goed genoeg van kwaliteit bleken te zijn, dat ik juist geluk gehad had met geen lekkende Chinese schoenen. Dat vond ik erg jammer, want ik wilde juist deze schoenen, een lompe voet en verder een neopreen sok zeg maar. En dan nu eindelijk zoals beloofd een afgewerkte neopreen nek, niet de hoge warmneck, maar wel hoger dan de standaard, die was in beide pakken niet geleverd, zou 3 maal dan scheepsrecht zijn?

Een paar maanden later was m’n pak klaar. Geen gele biesjes, toch weer de oorspronkelijke schoenen waar problemen mee waren (als je weet dat ze niet goed zijn waarom maak je dan toch je voorraad op?), andere stof dan ik had uitgezocht? Stond allemaal goed op het bestelformulier. Thea baalde ook. Ja als de schoentjes zouden gaan lekken kon ik wel terugkomen. Maar ik wilde nu gewoon een droog droogpak. Op dat moment had ik echt even zoiets en wat nu? Ik heb het pak meegenomen en getest. Ik ben nu droog. Het pak zit verder goed. Ik heb nu dus het pak zoals ik oorspronkelijk besteld heb, maar dan nu van andere stof en gemaakt in Bulgarije. Ik hoop nu echt er 5 jaar zonder problemen mee te kunnen duiken. Mensen die een pak uit Bulgarije hebben, schijnen op dit moment geen problemen te hebben. Het zijn echt mooie pakken, maar ja, een droogpak hoort wel droog te zijn. Ze hebben me wel verteld dat ze zelf ook enorm spijt hebben van hun China avontuur, dat heeft ze zo veel gekost. Tja, dat geloof ik best, maar als je iets koopt hoort het wel aan de eisen waarvoor je het koopt te voldoen, dus een droogpak hoort niet te lekken. Reparatiesnelheid is natuurlijk ver onder de maat geweest bij mij. Ik weet wel dat ik een volgende keer met zoiets eerder zeg doe me het geld maar terug, dat is ook mijn les geweest. Je hebt als consument al eerder het recht om de koop te ontbinden. Dit mag Procean dan veel geld gekost hebben, maar mij ook. Ik hoop nu gewoon plezier te hebben en te houden van het pak. En ja, ik hoop dat ze de kwaliteit van 10-12 jaar geleden weer kunnen evenaren, toen waren de pakken goed. Mensen waren toen heel tevreden en sommigen nog die gewoon al zo'n oud pak hebben zonder problemen.
                    Last edited by Germie; 16-03-15, 15:24.

Comment

Geen idee of het toeval is, maar een van mijn duikvrienden heeft ook een Procean met de nodige problemen (lekt bij de deflator). Procean kan het lek niet vinden. Hij duikt nu met een oud pak dat wel dicht is, maar niet van hem is. Een ander duikt ook met een recente Procean en heeft geen problemen.

Ik zelf heb gekozen voor Santi vanwege de afwerking en het feit dat het pak (stof) flexibeler is dan de Procean (persoonlijke voorkeur). Heb er tot nog toe geen spijt van. Ben er erg tevreden mee.

Comment

na een errormelding stond het bericht er ineens dubbel, dus maar weggehaald.
                        Last edited by Germie; 14-04-16, 08:39.

Comment

Helaas kan ik stellen dat sinds augustus vorig jaar mijn Procean pak dus 1 en al lekkage is. Ja, ik kon teruggaan, maar zelf repareren is stukken sneller. En ik was het echt meer dan zat. Eigenlijk stom, want je hebt gewoon weer 5 jaar garantie, maar een pak een maand missen kost mij ook geld. Ik heb werkelijk zo ongeveer alle tape in het pak opnieuw gelijmd en inmiddels weet ik ook vrijwel zeker dat mijn pak nog gemaakt is van de 'China stof'. De stof van de benen werd gewoon poreus. Ook dit heb ik allemaal weer weten te fixen. De laarzen lekken ook aan alle kanten en hier moet ik nu weer wat aan doen. Ik heb inmiddels geïnformeerd wat het kost om evt. elders sokken aan het pak te laten zetten, want dan ben ik weer droog en kan ik net de benen een 3-5 cm langer laten maken. Met duiken geen last, maar ik kan niet door de knieën. Dus als ik eens vanaf de grond moet opstaan lukt dat eigenlijk niet (veel spanning op de stof). Ook kruipen met kniebeschermers in grotten betekent spanning op de stof.
                          De eigen reparatie van lekkages houdt inmiddels vanaf half december, dus op de lekke boots na ben ik weer droog (en is op dit moment minimaal). En valt er dus mee te duiken. Om te zien blijf ik het een mooi pak vinden. Maar een droogpak hoort ook lekvrij te zijn.
                          Mensen met een recentere 'Bulgarije' uitvoering hebben tot nu toe over het algemeen geen problemen, maar ik verwacht niet dat er al duikers zijn die de 200 duiken gehaald hebben. En ook 200 duiken is natuurlijk veel te weinig voor een verwachte levensduur van een pak. Afwachten dus of de oude kwaliteit weer geleverd kan worden (de pakken van voor 2012 gingen echt wel 10 jaar mee).
                          Last edited by Germie; 14-04-16, 08:38.

Comment

Originally posted by Germie View Post
                            De eigen reparatie van lekkages houdt inmiddels vanaf half december, dus op de lekke boots na ben ik weer droog (en is op dit moment minimaal). En valt er dus mee te duiken. Om te zien blijf ik het een mooi pak vinden. Maar een droogpak hoort ook lekvrij te zijn.
                            Mensen met een recentere 'Bulgarije' uitvoering hebben tot nu toe over het algemeen geen problemen, maar ik verwacht niet dat er al duikers zijn die de 200 duiken gehaald hebben. En ook 200 duiken is natuurlijk veel te weinig voor een verwachte levensduur van een pak. Afwachten dus of de oude kwaliteit weer geleverd kan worden (de pakken van voor 2012 gingen echt wel 10 jaar mee).
                            Dus zo'n Procean droogpak is geen verkeerde keuze als lijmen en plakken een tweede hobby is ?
                            Merkwaardig waarom mensen eigenlijk nog pakken van dit merk willen kopen gezien alle problemen of is het zo dat de meesten eigenlijk niet boven de 200 duiken uitkomen en dat het niet opvalt dat de kwaliteit van het pak onder de maat is. Op het moment dat de problemen beginnen is het pak uit de garantie en duikt de gebruiker er nauwelijks meer mee. Uitzonderingen daargelaten

Groet,
                            PAT1

Comment

Precies Pat1, ik ken best wel veel mensen die een pak kopen om in de winter droog te duiken. Die maken dan een 25-30 duiken en in het voorjaar gaan ze snel weer over op een natpak. Of ze duiken überhaupt maar 1 keer per week het hele jaar door. Dan zit je ook maar op 50 duiken per jaar (want ze gaan ook nog 2 weken op duikvakantie in natpak). Mijn pak begon te lekken na ongeveer 100 duiken (ik heb ook nog een ander pak en wissel dat dus af, ik maak een 200-250 duiken per jaar). Aangezien ik dus nu op 3.5 jaar na aankoop zat was ik het zat om terug te gaan. (eerste pak lekte vanaf duik 1, pak 2 is tijd droog geweest, maar voor reparatie onder garantie moet je op 6 maanden rekenen is mijn ervaring wat ik dus echt onacceptabel vind, belofte om het pak klaar te hebben voor een vakantie wordt niet nagekomen, enz. Ik heb de eerste 2.5 jaar zeker mijn pak een jaar moeten missen wegens reparaties).
                              Ja, ik heb zwart op wit dat ik met pak 3 wederom 5 jaar garantie heb vanaf het leveren van pak 3, dus daar zat vorig jaar augustus nog 4 jaar garantie op (ook nu dus nog ruimschoots binnen de garantieperiode). Maar gewoon geen zin meer. Anderen bij mij in de buurt met problemen hebben het volgende te horen gekregen:
                              -Lekkage aan armen wordt veroorzaakt door verkeerd duiken.
                              -Iemand die op vakantie van nood zelf een lekkage verhelpt krijgt te horen dat ie pech heeft en dus geen garantie meer krijgt.
                              -reparatie duurt 2-3 weken wordt er gezegd. In de praktijk 2-6 maanden. Ik ken werkelijk nog niemand bij wie de beloofde reparatietermijn gehaald is.

Op de huidige pakken zit 3 jaar garantie, op de mijne nog 5 jaar (ik heb dat zwart op wit). Maar voor mij was zelf repareren eenvoudiger en sneller dan teruggaan en wachten en mogelijk een discussie te moeten aangaan.

De nieuwe Bulgarije lichting schijnt stukken beter te zijn. Maar het kwaad is dan wel geschied voor een bedrijf. Ik heb ze de kans gegeven, mijn 3e pak zou luxer worden dan de oorspronkelijke bestelling, maar bij leveren toch weer wat ik besteld had. Zoiets mag, maar beloof het dan niet. En als je weet dat er problemen zijn met het type boots die ik besteld had, ga ze er dan niet meer aanzetten met de mededeling: ja, er zijn nogal wat problemen mee, maar als jij er problemen mee hebt zetten we er alsnog nieuwe (goede) aan. Daarmee win je een klant niet terug.

Maar dit is niet het enige bedrijf dat zo denkt. Iemand had al vrij snel (dook veel) problemen met een lekkend trimvest van Mares. Hier mee teruggegaan. Kreeg nul op het rekest, want: het trimvest was ontwikkeld om 5 jaar of 250 duiken mee te gaan, en bovendien werd dit vest commercieel gebruikt (was een instructeur, maar voor de nob, en zodra je les gaat geven vervalt de garantie was het verhaal). Dit was overigens het antwoord van Mares, via de winkel alsnog een nieuw (ander merk) vest gekregen. Dat van 250 duiken, niet commercieel gebruik kan ik nergens terugvinden in de voorwaarden. Er zullen ong. 250 duiken met het vest gemaakt zijn in 1.5 jaar tijd.
                              Uwatec heeft ook zo'n produkt: de tec2g computer. Na ong. 150-250 duiken gaan ze stuk. Ze hebben dan wel een goede aftersales dat als je computer nieuwe is dan 2 jaar, dan krijg je zo een nieuwe. Maar ik was na het stukgaan van nr. 4 helaas net na die 2 jaar, en helaas dus te laat(ben overgestapt op een oled trimixcomputer en heb deze alleen nog gebruikt als reserve en ging dus minder mee het water in). Voor veel duikers zal de computer de 3-5 jaar halen en dan zeggen die mensen prima produkt. Toch weet ik van de mensen die vaker duiken dat iedereen hetzelfde probleem heeft als wat ik er dus 4 keer mee gehad heb. Maar het produkt aanpassen wordt dus niet gedaan.

Standaard een tizip leveren in een droogpak is ook zo'n besparingsmaatregel.

Maar ook in andere sporten gebeurt dit. In de paardensport wordt lang niet altijd dezelfde kwaliteit leer gebruikt voor een produkt. Koop je iets op moment 1, krijg je een super produkt. Bestel je hetzelfde produkt een paar maanden later krijg je veel mindere kwaliteit. Dat mindere leer is goedkoper en moet dus ook opgemaakt worden. Of wat al een jaar of 10 zeer gebruikelijk is: linnen teugels leveren. Veel ruiters vinden ze fijn rijden, maar linnen is veel goedkoper dan leer, en wordt bovendien vaal, dus moet je vaker vervangen. Zelfs de dure merken leveren linnen teugels als standaard aan een trenshoofdstel. Leren teugels worden los verkocht of geleverd bij een stang en trens hoofdstel.

Er zijn bedrijven die tijdelijk een slechtere aftersales of produkt op de markt brengen. Maar ja, als jij net als klant daar last van hebt is dat vervelend.

Comment

Originally posted by Germie View Post
                                Precies Pat1, ik ken best wel veel mensen die een pak kopen om in de winter droog te duiken. Die maken dan een 25-30 duiken en in het voorjaar gaan ze snel weer over op een natpak. Of ze duiken überhaupt maar 1 keer per week het hele jaar door. Dan zit je ook maar op 50 duiken per jaar (want ze gaan ook nog 2 weken op duikvakantie in natpak). Mijn pak begon te lekken na ongeveer 100 duiken (ik heb ook nog een ander pak en wissel dat dus af, ik maak een 200-250 duiken per jaar). Aangezien ik dus nu op 3.5 jaar na aankoop zat was ik het zat om terug te gaan. (eerste pak lekte vanaf duik 1, pak 2 is tijd droog geweest, maar voor reparatie onder garantie moet je op 6 maanden rekenen is mijn ervaring wat ik dus echt onacceptabel vind, belofte om het pak klaar te hebben voor een vakantie wordt niet nagekomen, enz. Ik heb de eerste 2.5 jaar zeker mijn pak een jaar moeten missen wegens reparaties).
                                Ja, ik heb zwart op wit dat ik met pak 3 wederom 5 jaar garantie heb vanaf het leveren van pak 3, dus daar zat vorig jaar augustus nog 4 jaar garantie op (ook nu dus nog ruimschoots binnen de garantieperiode). Maar gewoon geen zin meer. Anderen bij mij in de buurt met problemen hebben het volgende te horen gekregen:
                                -Lekkage aan armen wordt veroorzaakt door verkeerd duiken.
                                -Iemand die op vakantie van nood zelf een lekkage verhelpt krijgt te horen dat ie pech heeft en dus geen garantie meer krijgt.
                                -reparatie duurt 2-3 weken wordt er gezegd. In de praktijk 2-6 maanden. Ik ken werkelijk nog niemand bij wie de beloofde reparatietermijn gehaald is.

Op de huidige pakken zit 3 jaar garantie, op de mijne nog 5 jaar (ik heb dat zwart op wit). Maar voor mij was zelf repareren eenvoudiger en sneller dan teruggaan en wachten en mogelijk een discussie te moeten aangaan.

De nieuwe Bulgarije lichting schijnt stukken beter te zijn. Maar het kwaad is dan wel geschied voor een bedrijf. Ik heb ze de kans gegeven, mijn 3e pak zou luxer worden dan de oorspronkelijke bestelling, maar bij leveren toch weer wat ik besteld had. Zoiets mag, maar beloof het dan niet. En als je weet dat er problemen zijn met het type boots die ik besteld had, ga ze er dan niet meer aanzetten met de mededeling: ja, er zijn nogal wat problemen mee, maar als jij er problemen mee hebt zetten we er alsnog nieuwe (goede) aan. Daarmee win je een klant niet terug.
                                .
                                Voor de overzichtelijkheid maar even beperken tot de duikpakken.
                                Lees is het goed en ben je ondanks alle sores met dit merk toch weer overgegaan (overgehaald ?) op een 3e pak.
                                Ik zou al lang op zoek geaan zijn naar een ander merk.

Onbegrijpelijk dat julle daar in het hoge Noorden die extreem lange reparatietijden accepteren of laten ze jullie eerst wachten?
                                Hier in het zuiden zit een reparateur en daar heb je doorgaans je pak na 1 week per post weer retour.
                                Als je een afspraak maakt en je brengt het pak zelf kan het binnen 24 uur. Dus hoezo 6 maanden ?

Groet,
                                PAT1

Comment

Working...
                                X