Rashguard onder wetsuit

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Rashguard onder wetsuit

Mijn duiken doe ik over het algemeen met een enkel 7mm, hieronder draag ik dan een icevest met daaraan de cap.
    Op zich duik ik zo het hele jaar rond, mocht het heel warm zijn laat ik het ijsvest weg en neem een losse cap mee. Bij extreem koud water (februari e.d.) draag ik mijn 7mm overpak erbij.

Waar ik wel steeds tegenaan loop is het aantrekken van het pak, dit gaat prima, behalve mijn armen. Met 2 man voluit staan rukken en trekken, zeker bij hitte, is niet je-van-het. Passing van het pak is perfect als het eenmaal aan is, benen en bovenlijf gaan ook prima. Nu vraag ik mij af of het zou werken om een rashguard oid met lange mouwen onder mijn wetsuit aan te trekken, zodat mijn armen wat makkelijker mijn pak in glijden. Tegelijk vraag ik me dan af of ik niet juist meer doorspoeling en / of minder isolatie krijg door zo'n ondershirtje.

Heeft iemand hier ervaring mee / antwoord op?
    Nog andere tips?

Ter info: ik heb absoluut geen dikke of gespierde armen, dus daaraan ligt het probleem ook niet. Het is gewoon te stroef.

Geen antwoord mbt je vraag, maar als je het pak nat maakt alvorens het aan te trekken heb je dan hetzelfde probleem? Ik snap dat je dit in de winter niet zou doen, maar op zo’n zonnige dag als vandaag zou het goed kunnen.
    Keep your head cool, keep it under water!

Comment

Ja, als het nat is heb ik het voor mijn gevoel vaak juist nog erger. Het ergste is het wanneer mijn armen bezweet / klam zijn. Je raadt het al: als je je uit alle macht in je pak probeert te wurmen ga je zweten...

Comment

Toen ik nog nat dook deed ik bij een 2e duik meestal van die tankhandschoentjes aan.gleed het eerste stuk dan gewoon makkelijker. En om de voeten een plastic zak.
        gr. Frank

Comment

Ja, dat heb ik vaker gelezen. Misschien help dat idd voor de handen, maar ook als die eenmaal op z'n plek zitten krijg ik de mouwen niet goed om mijn bovenarmen. Daar zit vooral het probleem. Belangrijkste vraag van mijn kant is of met een rashguard warmer of juist minder warm zit dan zonder.

Comment

Wat te denken van een langere rits in de mouwen !
            zelf heb ik de seals uit mijn pak gehaald
            heb er geen last van dat mijn pak doorspoeld maar ik duik niet in de winter in Nederland
            je hebt mafketels en gekko's

:mf_prop: :mf_prop: :mf_prop: :mf_prop: :mf_prop: :mf_prop:

Comment

Toen ik tijdens mijn ow opleiding dook in een huur pak zonder seals droeg ik een T-shirt eronder aan. Ik had het idee dat het hielp. Of dat lag aan de beroerde pasvorm rond de torso of dat het daadwerkelijk doorstroming tegen ging weet ik niet.

Comment

Om hier toch nog even op terug te komen... Inmiddels heb ik een lycra onderpak gekocht. Het aantrekken is hiermee iets makkelijker geworden, vooral bij de bovenarmen / schouders (waar toch het probleem zit). Ik merk niet dat het kouder is, maar ik draag mijn ijsvest eronder (daar zit mijn cap aan), en de watertemperatuur is nu lekker natuurlijk.

Afgelopen maandag heb ik ook een droogpak aan laten meten, dus of ik in de winter nog nat ga duiken zullen we zien... Om de afschrijving nog enigszins acceptabel te houden mag ik wel meer duiken gaan maken in dat droogpak iig.

Comment

Heel veel plezier met je pakken. Als je je droogpak een tijd niet gebruikt kunnen de seals aan zichzelf vast gaan plakken, houd daar rekening mee als je het opbergt.

Comment

Hoi Jan , ik had vorig weekend hetzelfde probleem. Warm weer en kreeg het pak erg moeilijk aan door het gezweet. Met een lycra hemt er onder gaat het i.d.d iets beter. Het blijft een getrek en geworstel om het geheel weer aan te trekken voor elke duik. (Wat een k&* Hobby eigenlijk ha ha) .

Comment

Haha, ja, ik vraag me ook regelmatig af waarom ik ook alweer wil duiken... Dat is meestal bij het omkleden in de kou of juist extreme hitte, of bij het beklimmen van een gigantische trap (denk aan het Koepeltje). Eenmaal onder water weet ik weer waarom ik het doe. Dat maakt toch alles weer goed meestal.

Comment

Originally posted by JanOutshoorn View Post
                        Haha, ja, ik vraag me ook regelmatig af waarom ik ook alweer wil duiken... Dat is meestal bij het omkleden in de kou of juist extreme hitte, of bij het beklimmen van een gigantische trap (denk aan het Koepeltje). Eenmaal onder water weet ik weer waarom ik het doe. Dat maakt toch alles weer goed meestal.
                        Zo gaat het bij mij ook elke keer.

Comment

Het stokoude wetsuit dat ik heb trekt erg lastig aan maar m'n trilaminaat dry suit geeft afgezien van de seals geen moeilijkheden. Kort haar helpt om langs de nekseal te komen. Misschien is het met een modern wetsuit makkelijker maar mij krijg je niet zo maar uit m'n drysuit in Nederland.

Comment

Working...
                          X