Droog handschoenen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Droog handschoenen

Gisteren de stap genomen en droog handschoenen aangeschaft met Kubi klem ringen. Er zijn binnen mijn groep van buddies veel wisselende ervaringen. De een loopt ermee weg de andere heeft alleen maar kloterij. Ik heb m'n eerste setje handschoenen en onder handschoenen en ik ga maar eens beleven hoe dat bevalt qua pasvorm en isolatie.

Ik ben benieuwd. Een collega van mij is enthousiast over droge handschoenen. Zelf moet ik eerst maar eens een droogpak aanschaffen, ik hoop dat komend jaar te kunnen doen.

Comment

Ik gebruik al jaren kubi droogpakhandschoenen, bij mij gaat de beschermingsring soms vanzelf eraf wanneer ik mijn wing aan doe.
      Wat ik nu doe is, eerst de handschoenen aan en dan de wing, dan heb ik het probleem niet dat de beschermingsring los laat.
      onder de handschoenen draag ik dikke onder handschoenen, lekker warm.

------------------------------------------------------------------
      http://www.duikerslog.nl/public/inde...uid=jhkreijkes

Comment

Ik heb jaren met droge handschoenen gedoken zomer en winter. Zelfs de seals van de mouwen eraf.
        Niet met die stugge blauwe maar met spuithandschoenen in verschillende maten.
        kleine zonder onderhandschoen in de zomer en grotere in de winter met fleece eronder. Heerlijk duiken.
        gr. Frank

Comment

Ik duik liever met wanten dan met drooghandschoenen, de vingers blijven nog steeds koud ondanks dat ik diverse onderhandschoenen geprobeerd heb. Ik heb van 2 merken ringsystemen in huis liggen, maar gebruik het nooit meer. Maar als ik met droge handschoenen duik, dan is seal over seal het fijnst. Niet van die dikke ringen en je houdt je vrijheid.
          Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Seal over seal is erg strak en belemmerd je bloeddoorstroming en dus krijg je koude handen.
            Zelf gebruik ik zip seal handschoenen van DUI. Deze zijn zacht dus geen harde cuffs en met de thinsulate handschoenen er onder erg warm.
            Mijn vrouw heeft Kubi op haar Santi en dat werkt ook prima. Kies de maat cuffs waar je hand nog net door kan dan heb je de minste last van deze cuffs.

Als de handschoen een keer lek gaat dan loop je echt niet vol en na 70min in 3C water is een natte drooghandschoen nog steeds warmer dan een 5mm nathandschoen.
            Verder is ook de rest van je isolatie belangrijk. Wanneer je het zelf warm genoeg hebt, dan blijven je handen ook warm.

Wanneer het dan toch een keer koud wordt migreer wat warme lucht van je lijf naar je handschoenen houdt je handen ook niet continu er laag waardoor je extreem squeeze krijgt bij je handen.
            Dit belemmert zowel de doorstroming als dat het de isolatie beperkt.
            May the buoyancy be with you......
            Rob.

Comment

Niet als je de juiste maat seals pakt. Ik heb te strakke geprobeerd, maar nu geen enkele belemmering meer van de bloeddoorstroming. Je moet 1 maat groter nemen bij de handschoen. Sluit goed af, knelt niet.
              De borst bij mij wordt niet koud, maar de handen gewoon wel. Helaas.

Comment

Niet koud worden van je torso wil niet zeggen dan je niet hard afkoelt.
                Je lichaam sluit bij afkoeling minder belangrijke delen van je lichaam af, zoals handen en voeten, om de temperatuur van je core (hersenen en organen) te beschermen.
                Met pakverwarming aan heb je bijv. ineens ook veel minder snel koude handen en voeten.

Ooit een keer geŽxperimenteerd met belachelijk veel onderkleding aan bij 2C water. Mijn handen waren echt warm in 5mm nathandschoenen.
                Helaas kan je je dan zo lastig bewegen dat zoveel onderkleding ook geen optie is maar het bewijst dat als je core maar warm genoeg blijft je handen ook warm blijven.
                Ook stuurt je lichaam heel veel warmte naar je hoofd om daar de boel warm te houden een 9 of 10mm kap zorgt er dan ook voor dat je minder warmte verliest warmte die dan gebruikt kan worden voor je handen en voeten.

Isolatie moet dan ook een totaalpakket zijn.

In de tijd dat ik nat dook ook in 2-3C water kwam je met koude dove handen en voeten bovenwater. Ze waren dan zo koud dat je niet eens meer voelde dat ze koud waren en leek het net of het niet zo erg was.
                Wanneer je dan in de auto aan het opwarmen was kwam de bloedsdoorstroming in je handen en voeten weer opgang en voelde je het koude bloed als een koude golf zo weer door je lijf stromen.
                Achteraf gezien geloof ik nooit dat dit er gezond was....

Rob.

Comment

Het helpt echt niet altijd door je core warm te houdenk kou gaat soms echt overal doorheen. Met pakverwarming merkte ik geen verschil. Het beste helpt bij mij een 10mm cap en een neopreen bodywarmer onder een 490 grams onderpak. Voor en na de duik een muts op en dikke winterlaarzen of schoenen. Je moet niet al koud je pak ingaan. Mijn handen zijn dan soms nog echt ijsklompjes, maar trek je dan droge handschoenen aan boven water, dan zijn ze meestal binnen een 20 minuten weer opgewarmd. Rozig blijf ik dan vaak nog langere tijd (mede ook omdat ik na het duiken vaak doorga naar mijn paard om te rijden en dus gewoon een hele dag in de kou ben). Sinds ik GNT handschoenen heb, dus die wanten kan ik en langer duiken en ook na de duik beter tegen de kou als ik buiten moet blijven. Dus de soort handschoen maakt wel heel veel uit.
                  Mijn pogingen om te harden voor de winter door te blijven zwemmen in buitenwater zijn begin november gestopt toen het water nog 11 graden was. Maar nu na Mexico zou ik het weer moeten proberen Ik heb geen idee of het helpt, maar sommigen zeggen van wel.
                  Maar verder mag het van mij gewoon 12 maanden per jaar zomer zijn hoor. Maakt alles wel wat aangenamer.

Comment

Doorbloeding verschilt natuurlijk ook per persoon. Wellicht toch verschillen zo links en rechts. Wat voor de een voldoende is, is kennelijk toch voor de ander te weinig om warm te blijven.

Zwemmen in het buitenwater had ik al eerder opgegeven :P Zelfs met zwem wetsuit aan. Zo hinderlijk vind ik kennelijk dat keren elke 25m toch ook weer niet heheheh.

Comment

Originally posted by DuikRob View Post
                      Seal over seal is erg strak en belemmerd je bloeddoorstroming en dus krijg je koude handen.
                      Zelf gebruik ik zip seal handschoenen van DUI. Deze zijn zacht dus geen harde cuffs en met de thinsulate handschoenen er onder erg warm.
                      Mijn vrouw heeft Kubi op haar Santi en dat werkt ook prima. Kies de maat cuffs waar je hand nog net door kan dan heb je de minste last van deze cuffs.

Als de handschoen een keer lek gaat dan loop je echt niet vol en na 70min in 3C water is een natte drooghandschoen nog steeds warmer dan een 5mm nathandschoen.
                      Verder is ook de rest van je isolatie belangrijk. Wanneer je het zelf warm genoeg hebt, dan blijven je handen ook warm.

Wanneer het dan toch een keer koud wordt migreer wat warme lucht van je lijf naar je handschoenen houdt je handen ook niet continu er laag waardoor je extreem squeeze krijgt bij je handen.
                      Dit belemmert zowel de doorstroming als dat het de isolatie beperkt.
                      Dat herken ik (ook) niet, vind die seal over seal best aardig werken. Ik laat die tinsulate handschoenen onder de droogpak seal uitkomen en trek daar dan de handschoen weeer overheen. Enige is dat het iets lastiger aantrekken is, maar na een paar keer valt dat eigenlijk ook wel mee
                      Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Originally posted by Mr. Krabs View Post

Dat herken ik (ook) niet, vind die seal over seal best aardig werken. Ik laat die tinsulate handschoenen onder de droogpak seal uitkomen en trek daar dan de handschoen weeer overheen. Enige is dat het iets lastiger aantrekken is, maar na een paar keer valt dat eigenlijk ook wel mee
                        Best aardig werken en gewoon perfect zijn m.i. twee dingen. Als iemand dan klaagt over koude handen met dit systeem lijkt het mij slim om daar eens naar te kijken.
                        Iedereen moet zelf weten wat hij doet maar het zou nooit mijn keuze zijn.
                        Rob.

Comment

DuikRob Ik ben nog nooit een perfect systeem tegengekomen. Die seal over seal handschoenen werken prima voor mij en geen koude handen, nu moet ik zeggen dat ik ook prima kan duiken met een paar dunne natte handschoenen in 7-8C voor ruim een uur, zolang ik zelf maar warm blijf. Ik had in mijn vorige pak van die soepele ringen zitten met alleen een O-ring, daar trok je gewoon een willekeurige handschoen overheen die glad was van binnen. Werkte ook prima en zo'n setje kost drie keer niet. In mij nieuwe pak had ik niet de moed om meteen een paar perfecte seals er uit te rossen, vandaar de seal over seal handschoenen.

https://www.jonasdive.com/en/nordic-...ng-system.html

1 ding weet ik wel, voor mij nooit 'harde' ringen en ik vind geen ringen nog altijd prettiger dan die zachte. Perfectie geloof ik niet in alles is een compromis.
                          Droog, maar niet achter de oren.

Comment

probeer het en vertel het ons

Comment

zo zie je maar zveel mensen zoveel keuzes. ik heb 2 droogpakken gehad met aangelijmde harde ringen en zou niet anders willen bij een nieuw pak.
                              gr. Frank

Comment

Working...
                              X