Suunto SK-8 kompas voor Noordelijk halfrond ook bruikbaar op Zuidelijk halfrond?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• jeroen733
    replied
    Dank voor de antwoorden, weer wat wijzer geworden!

Leave a comment:

• Mr. Krabs
    replied
    Standaard verwarring van inclinatie en declinatie. Het verschil tussen magnetisch noorden en geografisch noorden is de declinatie hoek en heeft niets met je kompas te maken en is ook niet anders voor noordelijke en zuidelijke kompassen. Het heeft wel een directe invloed op je navigatie, maar is zoals eerder geschreven, voor duikers niet zo interessant. voor grote afstanden of gebruik met kaart zal je dit voor elke plek moeten corrigeren. Voor nederland is dit heel gering (zie de groene nul lijn die over NL loopt)

inclinatie (dip) is de hoek met het aardoppervlak en daar worden noord en zuid kompas wel voor gecorrigeerd. Als je overigens je kompas een beetje draait heb je het ook opgeheven.
    Last edited by Mr. Krabs; 08-03-19, 09:56.

Leave a comment:

• Mr. Krabs
    replied
    Standaard verwarring van inclinatie en declinatie. Het verschil tussen magnetisch noorden en geografisch noorden is de declinatie hoek en heeft niets met je kompas te maken en is ook niet anders voor noordelijke en zuidelijke kompassen. Het heeft wel een directe invloed op je navigatie, maar is zoals eerder geschreven, voor duikers niet zo interessant. voor grote afstanden of gebruik met kaart zal je dit voor elke plek moeten corrigeren. Voor nederland is dit heel gering

Declinatie (dip) is de hoek met het aardoppervlak en daar worden noord en zuid kompas wel voor gecorrigeerd. Als je overigens je kompas een beetje draait heb je het ook opgeheven.

Leave a comment:

• Phuket_dash_Scuba
    replied
    De afwijking is zeer gering. Bovendien zolang je hetzelfde kompas met dezelfde afwijking de hele duik gebruikt, bijvoorbeeld om op het beginpunt terug te komen, heeft het in de praktijk geen gevolgen.
    Gewoon gebruiken.

Leave a comment:

• DuikRob
    replied
    Kompassen zijn soms aangepast zodat ze in een bepaalde zone wijzen naar het geografische noorden ipv het magnetische noorden.
    Voor iedere zone heb je dan een ander kompas nodig. Het scheelt overigens maar een paar graden dus als je niet extreem nauwkeurige koersen nodig hebt zou ik gewoon je eigen kompas gebruiken.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardmagnetisch_veld

Leave a comment:

• DuikRob
    replied
    Kompassen zijn soms aangepast zodat ze in een bepaalde zone wijzen naar het geografische noorden ipv het magnetische noorden.
    Voor iedere zone heb je dan een ander kompas nodig. Het scheelt overigens maar een paar graden dus als je niet extreem nauwkeurige koersen nodig hebt zou ik gewoon je eigen kompas gebruiken.

Leave a comment:

• Suunto SK-8 kompas voor Noordelijk halfrond ook bruikbaar op Zuidelijk halfrond?

Hallo,

Ik heb een vraag. Misschien is hij heel dom maar het zette mij wel een beetje aan het denken en weet het antwoord niet precies.
    Ik heb sinds kort een SK-8 kompas en op de verpakking staat dat deze geschikt is voor het Noordelijk halfrond.

Heb er nooit bij stil gestaan dat er mogelijk een verschil zou zijn in kompassen die gefocust zijn op het Noordelijk of Zuidelijk halfrond.
    Weet iemand of dit een probleem is? Moet ik inderdaad een ander kompas gebruiken op het zuidelijk halfrond?

Dank voor de reacties!

Groet,
    Jeroen
Working...
X