Announcement

Collapse
No announcement yet.

Eerste set aanschaffen, wat vraagjes

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Lamp met strakke spot, en leuke halo.
    Ik heb als backup oa een Scubapro Nova 720.
    Voor minder dan 100 euro een keurig lampje. En ja, ook in overhead volledige duisternis gebruikt omdat mijn primary er mee gestopt was.
    Heb je meer te besteden kun je naar lampen als een Light for Me 4Tec (600/700 euro) kijken.

Bergen bergen licht. Strakke spot. Toch een Corona om meer te zien.

En beide lampen doen in Zeeland bijzonder goed hun werk.

Comment

Zelf (en vele duikers om me heen) gebruiken een 4Tec, ben ik zelf meer dan tevreden over. Cannister had ik al, dus alleen een lamp gekocht met EO, geen moment spijt gehad en geen moment gedacht dat ik bij een hoger budget een andere zou hebben gekocht.

Maar goed, ik denk dat dit soort lampen niet direct in het kopje 'eerste set aanschaffen' horen, gewoon een lamp nemen die daarna als back-up lamp dienst kan doen. Scheelt weer onnodig vervangen
      Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Ik heb de 800lumen lamp van decathlon, wel met een zelfgemaakt insertje dat het licht iets minder strooit en die doet het prima.

Las ook hier en daar over loodpockets... Ik heb 9kg lood in zoutwater en een 15L fles van 8kg... dan wordt zo'n trimvest wel erg zwaar.
        Daarom gekozen voor een harnas waar ik 2-3kg instop... totale gewicht is hetzelfde maar voelt een stuk comfortabeler uit het water.
        Last edited by Straps; 13-06-18, 16:13.

Comment

hallo allemaal, ik ben van plan mijn eerste automatenset aan te schaffen, maar heb niet echt een idee welke ik zou moeten kopen. Hebben jullie misschien suggesties voor een goede instapset?

Comment

Wat is je budget? Waar wil je duiken? En wat verkoopt je lokale duiktoko?

Comment

ik ga aankomende winter naar bonaire en in april naar marsa alam dus vooral in warm water. mijn budget is rond de 300 euro en mijn lokale duikwinkel is sublub.

Comment

Vooral in warm water, of misschien ook in Nederland ?
                In dat geval in ieder geval een set die geschikt is voor koud water

Comment

waarschijnlijk niet in nederland

Comment

In de zomer en het najaar heb je in Nederland ook geen problemen met koud water, zeker niet als je niet diep gaat. Als je niet de behoefte hebt om in Nederland in de winter of het (vroege) voorjaar of andere landen met koud water te duiken dan is de keuze te begrijpen om daar niet extra veel aan uit te willen geven. Anderzijds, als je w้l voor automaten kiest die geschikt zijn om in koud water te duiken dan kun je niet in de situatie komen dat je over een paar jaar, als je wat meer ervaring hebt opgedaan en wellicht ook buiten de tropische vissenkommen wilt duiken, denkt "oh S**T, had ik maar..."

Ik weet niet wat nu de markt precies is. Maar ik heb een aantal jaar terug een Apeks setje gekocht met twee DS4 eerste trappen, ATX50 primaire tweede trap en ATX40 backup (in jouw geval als octopus?). Dat was helemaal niet zo duur en ook geschikt voor koud water. Apeks staat bekend als relatief simpele maar goede en betrouwbare automatenmerk. Misschien daar eens naar kijken?

Poseidon heb ik ook gehad. Zou ik vooral niet nog een keer kiezen. Waren best fijne automaten maar te duur in aanschaf en te duur in onderhoud. Andere slangen, een extra eerste trap erbij en een keer onderhoud voor de hele set was onderhand net zo duur als de nieuwe Apeks set... Daarbij komt nog dat de Poseidon automaten ook wat andere nadelen hebben.

Wil je er een manometer of console aan? Mijn voorkeur is bottomtimer (kan evt. een computer zijn als je dat wilt) en kompas op de arm met daarnaast een kleine analoge manometer aan een relatief korte slang aan de automaten set. Op die manometer kijk je normaal gesproken minder vaak, zeker als je wat meer ervaring opdoet. Diepte en koers kun je dan op je arm makkelijk voor je houden terwijl je manometer netjes op zijn plek vast zit, je hebt dan geen grote console in je hand aan een relatief wat langere slang die, als je hem kort los laat, ergens tegenaan kan knallen of iets dergelijks. Maar luister ook vooral naar ervaringen van anderen en vraag/kijk/zoek eventueel naar mogelijkheden om verschillende dingen uit te proberen alvorens je beslist. Al is dat wellicht wat lastig als je alleen op vakantie wil duiken.

Heb je al een trimvest? In dat geval zou ik bij het samenstellen van je automatenset meteen zeer kritisch kijken naar de juiste lengte van met name je inflatorslang en manometerslang. Probeer die niet langer te maken dan nodig. En laat je geen onnodig dure bevestigingssystemen, retractors of spiraalkoorden aanpraten die veel te veel knoppen, gespen of touw hebben en uiteindelijk meer problemen veroorzaken dan ze oplossen. Als je een losse manometer kiest, knoop er liever een RVS boltsnap aan vast om dat ding af te klippen, is goedkoper, steviger en het zit netjes op zijn plek. Klinkt als een kleinigheid, maar als je 10 keer 10 euro uitgeeft aan een andere bevestiging omdat de vorige niet fijn was of niet werkte, had je die 100 euro beter in andere uitrusting kunnen steken...

Comment

https://www.sublub.nl/artikel/14153/...hoCt9sQAvD_BwE

dit is bijvoorbeeld een goed setje? ik denk dat ik namelijk gewoon een manometer erbij wil hebben, ik heb nog geen trimvest maar ben langzaam alles een beetje aan het aanschaffen. Is de Mares Rover automatenset ook aan te raden misschien? of de Aqualung Calypso?

Comment

Als je eerst eens kijkt wat in de landen waar je naar toe gaat het meest voorkomt. Want als er iets is dan wil je wel geholpen kunnen worden. Ik zie op Bonaire veel scubapro maar apeks kent iedereen ook daar. Ik heb ook mensen met een of ander merk (welke weet ik niet meer maar meende mares) gezien daar met een probleempje en die werden niet geholpen. Konden ze niet en hadden dus geen klepzittingen.
                        gr Frank
                        gr. Frank

Comment

Originally posted by Hans Blekkenhorst View Post
                          https://www.sublub.nl/artikel/14153/...hoCt9sQAvD_BwE

dit is bijvoorbeeld een goed setje? ik denk dat ik namelijk gewoon een manometer erbij wil hebben, ik heb nog geen trimvest maar ben langzaam alles een beetje aan het aanschaffen. Is de Mares Rover automatenset ook aan te raden misschien? of de Aqualung Calypso?
                          Kun je niet veel aan fout doen aan die Apeks set. Simpel en degelijk.
                          Het enige waar je wellicht nog een keer naar wilt kijken is de lengte van bepaalde slangen, maar dat kun je mijns inziens pas echt effectief doen als je je setje compleet hebt.

Comment

Working...
                          X