Announcement

Collapse
No announcement yet.

DIN of INT?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

In een artikel van DDA (Dutch Dive Academy) wordt duidelijk beschreven wat de verschillen , voors en tegens van beide soorten aansluitingen zijn.
    https://www.dutchdiveacademy.com din-versus-internationaal
    Het lijkt er op dat DIN steeds meer terrein aan het winnen is, is INT daarom fout? Nee.
    Veelal ben ik het met Anton eens, maar het vergelijk met asbest gaat te ver, asbest is een uitstekend isolatiemiddel, alleen levensgevaarlijk als je asbeststof binnen krijgt.
    Dat kun je van Int niet zeggen.
    Toen ik begon te duiken was er amper sprake van Din, ik geloof alleen bij Dreager en nog enkele merken, dus dook ik ook vrolijk met INT.

Comment

Tjonge......wat een felle weerstand op INT . Laat een ieder lekker zelf de keuze maken waar hij mee duikt. Als het niet veilig zou zijn dan was het al lang uit de handel genomen.

Comment

Potjandorie, da's al weer lang geleden dat ik met cola&popcorn een thread met veel vermaak heb gevolgd!

Comment

Originally posted by Mr. Krabs View Post

Lezen in ook een vak...

Er staat dat veel (zo niet vrijwel alle) moderne gangbaar merk 'INT kranen' gewoon DIN zijn met een INT insert. Er staat NIET dat er geen nieuwe INT kranen verkocht worden
          Wat, zoals gezegd, niet juist is.
          Hier worden de meeste kranen als INT verkocht, zonder mogelijkheid van insert.

Dus je opmerking "Beetje moderne kraan op een fles heeft een INT adapter er ingedraaid zitten en die haal je er met een inbusje in twee tellen uit. Weet je meteen dat je niet oude rommel huurt." is onjuist: er worden nog steeds veel nieuwe kranen verkocht die 100% INT en 0% DIN zijn; en als je een tank huurt met kraan met DIN insert kan het wel degelijk oude rommel zijn,
          Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
          Duiken Similans

Comment

Pak eens een willekeurige Amerikaanse duikwinkel, zou als ik mag geloven HET land zijn van de INT.

https://www.leisurepro.com/l/Scuba/T...pe_Tank-Valves

Zijn er van de 25 slechts een (1!) kraan die niet in standaard met insert verkocht wordt, deze is natuurlijk wel de aller goedkoopste,$5,- minder.
            Nog steeds geen ramp want dan kun je altijd nog een adapter gebruiken
            Droog, maar niet achter de oren.

Comment

DIN is gewoon beter dat dan INT.

Als je een volledige duikuitrusting met INT hebt is DIN dan zoveel beter dat je al je INT apparatuur direct in de vuilnisbak zou moeten gooien? Nee natuurlijk niet.

De vraag is hier alleen gesteld door een beginnende duiker die zelf zijn spullen wil gaan aanschaffen.
              Als die dan vraagt wat hij moet kopen dan is er maar één goed antwoord en dat is DIN.
              May the buoyancy be with you......
              Rob.

Comment

Ik denk dat juist die 'beginnende duiker ' het beter ergens anders had kunnen vragen. ! Met duikspullen is het vaak zo ,dat als je begint met duiken je ook beïnvloed wordt door de duikschool waar je les krijgt. Zijn die verkoper van een bepaalt merk ,dan prijzen ze dat aan. Hun merk is dan Top ,terwijl een ander daar weer anders over denkt. Voor de gevorderde duiker : Ga eens na waar je zelf mee bent begonnen en waar je nu mee duikt. Hoeveel duiker er nog met hetzelfde (of vergelijkbaar) merk of type spullen ?

Comment

Originally posted by hevo View Post
                  Tjonge......wat een felle weerstand op INT . Laat een ieder lekker zelf de keuze maken waar hij mee duikt. Als het niet veilig zou zijn dan was het al lang uit de handel genomen.
                  Oude tijden herleven haha

Comment

Originally posted by mcgoos View Post

Oude tijden herleven haha
                    Tja, ik dacht ik ga er gewoon weer eens met gestrekt been in. Best grappig om weer eens te doen

Buddylijnen? Snorkels? Anyone?
                    Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Enerzijds best grappig, alleen de polemiek met de trol was niet echt interessant, terwijl je juist zulke scherpe analyses kunt maken.
                      We komen elkaar vroeg of laat nog wel eens tegen op een zinvolle constructieve manier.
                      Leuk dat je weer terug bent.

Comment

Ik denk dat juist die 'beginnende duiker ' het beter ergens anders had kunnen vragen. ! Met duikspullen is het vaak zo ,dat als je begint met duiken je ook beïnvloed wordt door de duikschool waar je les krijgt. Zijn die verkoper van een bepaalt merk ,dan prijzen ze dat aan. Hun merk is dan Top ,terwijl een ander daar weer anders over denkt. Voor de gevorderde duiker : Ga eens na waar je zelf mee bent begonnen en waar je nu mee duikt. Hoeveel duiker er nog met hetzelfde (of vergelijkbaar) merk of type spullen ?
                        In zijn algemeenheid heb je gelijk denk ik. Maar ik duik nu met eenvoudiger spul dan vroeger, een gewoon studentensetje is prima voor mij
                        Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
                        Duiken Similans

Comment

In 2004 ben ik begonnen met duiken. Op vakantie heb ik mijn ow gehaald. In Nederland heb ik bij een duikwinkel mijn complete set gekocht. In 2005 heb ik veel spullen verkocht en tweedehands weer andere spullen voor gekocht.

De spullen die ik in 2005 heb gekocht is veel van nog in gebruik of versleten.

Maar mijn rvs backplate uit 2005 gebruik ik nog steeds, mijn singletank wing uit 2005 gebruik ik nog steeds. Mijn automaten zijn nog steeds in mijn bezit en gebruik ik nog steeds erg veel. Mijn jetfins zijn redelijk versleten maar gebruik ik nog. Eigenlijk gaan best veel spullen lang mee. Mijn duikflessen en canisters voor heating of verlichting heb ik nog. Mijn awatec zit oo mijn scooter.

Het is jammer dat ik pas in 2005 de spullen heb gekocht ipv in 2004. Anders had ik veel spullen vanaf het begin tot nu in gebruik gehad.
                          gallerij

Views are my own.

Comment

Tja, ben 4 jaar geleden begonnen en heb onderhand alles vervangen op 1 1e trap na. Snorkel is inmiddels in de vuilbak beland

Comment

Toen ik in 2010 mijn eerste spullen zocht werd in ongeveer de helft van de winkels int aangeraden en in de andere helft din. Zelfs nadat ik had aangegeven met technisch duiken verder te willen. Dat zou nog zoooo lang duren dat int een prima keuze zou zijn. Er was zelfs 1 winkel die een niet koudwater geschikt setje aanraadde waar ik als beginnend duiker jarenlang plezier van zou hebben. Uiteindelijk maar eigenwijs geweest en een din setje gehaald, dit was eigenlijk omdat ik letterlijk aan het turven was en DIN 1 keer vaker geadviseerd werd en ook geadviseerd werd bij de winkel waar ik het uiteindelijk gekocht heb. Het model wat ik wilde hebben heb ik zelf op internet opgezocht. Niet het meest populaire model (Aqualung Titan LX supreme), maar een prima automaat. En die heb ik nu zo'n 1670 duiken verder nog steeds. Met daarnaast nog tig andere automaten van Apeks en Scubapro. Het gaat op zich redelijk lang mee. Wel zit er verschil in het merk automaat en sommigen hebben bepaalde kwaaltjes. Zo draait bij Apeks de dinkit geregeld spontaan los. Niet erg, maar gebeurt wel. Dit is me bij geen van mijn 6 scubapro automaten ooit gebeurd. Ook heb ik nu 2 keer een oplopende middendruk gehad bij Apeks met automaten van minder dan 1 jaar oud en ook al 2 keer een lekkend membraam bij vrijwel nieuwe automaten. Het chroom van Scubapro is ook beter. Maar Apeks heeft als voordeel eenvoudig te servicen, kits overal te koop en goedkoper, dus daarom hebben die mijn voorkeur. Mijn Titan heb ik in 2012 na 450 duiken voor het eerst laten servicen, was nog geheel schoon van binnen, nooit bevroren, en heeft me op 103m ook niet in de steek gelaten. Geeft toch wel aan dat het geen slechte automaat is. Uiteraard is niet elke automaat van mij daadwerkelijk 1670 duiken gebruikt.
                              Voor wat betreft mijn andere spullen heb ik wel een paar miskopen gedaan. Dat technisch duiken zou jaaaarrrreeen gaan duren werd er gezegd, maar 10 maanden na aanschaf van mijn trimvest heb ik deze ingeruild voor een D12 en wing. Ok, we waren wel 200 duiken verder inmiddels. Mijn eerste droogpak had schoenmaat 45, zou prima zijn met mijn maatje 42. Oh ja, ik heb er prima in gedoken tot een diepte van 60m, maar het kan beter. Een eerlijk advies is toen niet gegeven. Gelukkig kun je met wat goede backuplampen ook prima duiken en heb ik pas later mijn eerste kabellamp gekocht. Daar dus geen miskoop aan gehad.
                              En duiken is nog steeds leuk :D De enige keer dat ik geen DIN kon gebruiken was in Thailand op een liveaboard, maar met een adapter was het zo opgelost.
                              Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Kijk...weer leuke reacties …. bedankt. Denk dat een ieder wel van materiaal gaat wisselen in de loop der tijd. Als beginner weet je nog nergens van en vertrouw je maar op de woorden van de verkoper of instructeur. Later ontdek je weer andere mogelijkheden en als de 'beurs' het toelaat ga je switchen. Heb ik ook gedaan .En moet eerlijk zeggen dat ik het nog steeds doe.....net weer een andere polscomputer gekocht. Perdix AI ….toch beter afleesbaar. Jacket ook net weer vervangen door een semi wing omdat ik daar de loodzakken makkelijker in krijg (problemen met pols/ hand). En een 300Bar fles er bij gekocht i.p.v de 232bar fles die ik nog had. Maar deze aankopen komen vaak weer voort uit de lichamelijke gebreken die je in de loop van tijd krijgt. (slechter zien enz. ) .En zo blijf je bezig. Als ik de vele 'bonnetjes' van alle duikaankopen eens bij elkaar op tel...……….dan had ik er meerdere vakantie's van kunnen betalen ha ha ha

Comment

Working...
                                X