Announcement

Collapse
No announcement yet.

Duik computer?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Duik computer?

Goedenavond,

Ik ben er kort geleden achter gekomen dat mijn duik computer toch wel erg oud is en de diepte ook echt niet meer reeel en fatsoenlijk aangeeft.
    Nou ben ik dus aan het rondkijken naar betaalbare duikcomputers. Ik heb niet veel eisen, maar ik wil wel graag een goed leesbare polscomputer die niet te lomp groot is en niet te veel poespas die ik waarschijnlijk voorlopig toch niet ga gebruiken.
    Ik heb nu 3 betaalbare modellen gevonden en vroeg me af wat jullie ervaring is met dezen:
    - Suunto Gekko
    - Oceanic Geo versie 1.1.2
    - Mares puck pro.

Meningen? Advies? Pro's en con's?

Suunto Zoop Novo al bekeken? Makkelijk in gebruik, veel verkoop- / servicepunten wereldwijd, niet teveel poespas...
    Verder geen ervaring met de door jou genoemde modellen.

Comment

Persoonlijk zou ik niet voor een suunto comp. gaan. Te veel en te vaak problemen met dieptemeters die defect raken (vooral cobra/viper/vitec ) als je ze een tijdje niet gebruikt. De Cressi Leonardo is een goede keuze. Makkelijk afleesbaar ,duidelijk en zelf de batterij te wisselen.

Comment

Heb ik ook geen last van met mijn viper en andere die ik ken ook niet. En de batterij vervangen heel simpel.
        gr. Frank

Comment

Het probleem met de Suunto's komt vaak voor als de computer een tijdje niet gebruikt is. Het is mij zelf al een paar x overkomen (jaren terug) en ken al zo 5 duikers die nadien hetzelfde probleem hebben gehad. Maar in de meeste gevallen heeft de suunto computer eerst een tijd (meer dan half jaar) stil gelegen. En in n geval is de Cobra tijdens het duiken defect gegaan. ( gaf bij opstijging een verkeerde diepte aan) . Maar aan de andere kant ken ik ook veel duikers die er nooit geen problemen mee hebben. Dus gewoon pech gehad ? Mijn zoon heeft de Cressie Leonardo gebruikt en dat is ook een hele fijne computer.

Comment

Bedankt voor jullie antwoorden.
            Ik heb idd de suunto zoop novo en Leonardo cressi ook bekeken, de modellen die ik noemde zijn zo goed als nieuw (refurbished zoals dat zo fancy heet) 2e hands te krijgen en daarom iets vriendelijker voor mijn portemonnee die al zo te lijden heeft onder het materiaal aanschaffen. Maar ik wil natuurlijk ook wel iets wat een beetje duurzaam is.

Als ik het goed begrijp is de suunto vooral minder (of kan minder worden) als hij dus minimaal een half jaar stil ligt? De intentie was wel gewoon te blijven duiken, in de winter gewoon binnen of ver weg .

Comment

Refurbished duikcoputer? wat doen ze er dan mee?
              Het kopen van oudere tweedehands duikcomputers wordt afgeraden omdat: de software en vooral de algoritmen (rekenmodellen) steeds verder ontwikkelen, weet je dan wat je koopt?
              Een refurbished computer met oude algoritmen? Ik weet uit ervaring dat het al lastig is om up to date computers met elkaar te synchroniseren als je wat verdergaande duiken wilt maken laat staan een computer waarvan je niet weet welke software er in zit.
              Het klinkt best wel hoogdravend, dat snap ik best, maar mijn advies is spaar even lekker door en koop iets goeds.

Comment

Je hebt gelijk Willij, maar mijn advies blijft: spaar even lekker door en koop een nieuw b.v. een Suunto zoop of iets in die range.

Comment

Ben het wel met Willij eens . Wat 'oude' duikcomputers betreft zijn er tal van mogelijkheden om goedkoop en veilig te kunnen duiken. Ik heb ook vele jaren gedoken met een oude suunto polscomputer. Later een Galileo sol gekocht en gebruikte de oude suunto nog steeds als 'Back Up' bij de diepere duiken. Weinig verschil in de berekening en daarvoor hoef je dus geen dure duikcomputer nieuw te kopen. Een suunto oktopus II of Favor polscomputer heb je al voor een 30 40 euro en zijn prima en veilig te gebruiken. En zelf de batt. wisselen is voor een paar euro ook mogelijk. Als je al je duikmateriaal nog moet kopen zou ik voor zo'n optie gaan. Kun je later altijd nog 'upgraden' naar een nieuwe of jongere duikcomputer. Die paar tientjes die je voor je oude suunto hebt betaald ,krijg je er ook voor terug.

Comment

Mijn primaire duikcomputer is een good old Aladin Air met digitale manometer, als console op de hogedrukslang, en dat ding van eind jaren '90 heeft ondertussen al meer dan 2200 uren openwaterduiken achter de kiezen en doet het nog steeds prima hoor. Ik gebruik een Suunto Vytec als backup en de uitlezingen van beide DC's tijdens de duik zijn erg vergelijkbaar en ook de eventuele decoverplichtingen liggen goed in lijn. Ik zie echt totaal geen enkele reden waarom die ondertussen bijna 20 jaar oude Aladin "verouderd" zou zijn en niet meer in gebruik zou kunnen blijven.
                    Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Gewoon een Suunto Zoop (Novo) kopen; goeie duikcomputer, goeie prijs en doet wat ie moet doen + de batterij is makkelijk verwisselbaar
                      (bij mij trouwens na vijf jaar intensief duiken nog niet nodig geweest (binnenkort -ik denk nog n jaartje ofzo- wel aan vervanging toe) -
                      o ja en wat hevo zegt vind ik netals willij ook onzin, ik heb- en hoor alleen maar goede ervaringen met Suunto)
                      Waoter!? Da's vur de kikvorschen!

Comment

Mag je vinden, mijn D4i heeft het niet lang vol gehouden (<50 duiken). Mijn Shearwater gaat al 8x zo lang mee en houdt het nog wel even vol. Ook met Suunto kan je pech hebben. Was overigens inderdaad de dieptesensor die het begaf. Reparatie is niet mogelijk.

Comment

Working...
                        X