Welke fles? Carbon of aluminium

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• TheChief
    replied
    Hmmmm... Idd... Even niet aan gedacht. Dus wat dat betreft hoef ik dus niet een (duurdere) carbon of aluminium te kopen voor het gewicht...

Leave a comment:

• michielcoenen
    replied
    Aluminium is niet handig voor koud water: over het algemeen heb je met de hoeveelheid neopreen die je aan hebt of je droogpak veel gewicht nodig om beneden te blijven. Dat gewicht wordt voornamelijk geleverd door je stalen fles en je lood. (Jouw fles levert nu heel grofweg 20.5-12=8.5 kg ballast). Als je over
    stapt over naar een Alu fles (die vrijwel neutraal drijfvermogen heeft) moet je die 8,5 kg alsnog meenemen als extra lood. Dan ben je qua sjouwen zwaarder uit.

Je bommetje is trouwens wel aan de zware kant. Toch geld daar ook heltzelfde: als je nu lood nodig hebt en je een lichtere 12 L fles koopt, zul het verschil in gewicht als lood mee moeten nemen.

Leave a comment:

• TheChief
    started a topic Welke fles? Carbon of aluminium

Welke fles? Carbon of aluminium

Hallo allemaal,

Heb op de fles na mijn hele set compleet! Maar wil nu als laatste zo voor de zomer een duikfles gaan kopen.
    Heb vorige week voor het eerst met een 12 liter stalen fles gedoken (bommetje) maar die beviel me niet goed.
    Was me net wat te zwaar (fles thuis gewogen en zat op 20.5kg) aangezien we ook best wel een eindje moesten lopen.
    Zit dus te denken aan een 10, 12 of 15 L. carbon of aluminium fles van 200 of 232 (max ivm automatenset).

Iemand tips? zijn er voor en nadelen tussen de beide soorten fles? Lange fles is me bij vorige duiken ook beter bevalen.
    Had vorige week het idee dat ik minder stabiel was en ik met telkens moest corrigeren.

TheChief
Working...
X