Welke fles? Carbon of aluminium

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Albert View Post
    Ik weet niet waar je je brevet hebt gehaald, maar een lichtere fles betekend automatisch meer lood, dus zwaar blijft het tocht.

Is het van belang waar ik mijn brevet gehaald heb?

Comment

Originally posted by kaatje View Post
      Als het om Nederland gaat zou ik toch voor staal kiezen. Een fles is sjouwen maar los lood aan je lichaam hangen is nog veel lastiger. Kijk behalve een bommetje eens voor een lange 12l. Jouw fles van 20 kg is wel erg zwaar of heb je hem vol gewogen?

Vol gewogen. Was ook mn eerste duik met een bommetje. Vorige keren met 10 of 12 lang. Was toch prettiger en stabieler voor mn gevoel.

Comment

Originally posted by mart1 View Post
        Het is eigenlijk heel simpel: kijk waar de meeste mensen mee duiken, dat zegt veel over wat handig is.
        Alu is inderdaad licht maar boven water scheelt het weinig met 200bar staal. Onder water is het lage gewicht een groot nadeel omdat je veel meer lood mee moet nemen. Je zal heel veel alu tanks tegen komen in de tropen waar je weinig of geen lood nodig hebt vanwege de dunne pakken, maar in Nederland zie je ze vrijwel niet.
        Carbon is nog lichter dan alu, dus nog meer lood. Bovendien duur en kwetsbaar, en lastig met herkeuren. Carbon was even een hype, een jaar of 15 geleden, maar inmiddels is bijna iedereen er achter dat het niet handig is dus zie je ze niet.
        Staal 300bar is heel zwaar, zowel boven als onder water. Dat is op meerdere manieren onhandig. Bovendien lijkt het also je anderhalf keer zo veel lucht hebt als met 200bar maar dat is niet waar. In de praktijk heb je meestal slechts 25% meer, als je al 300bar kan vullen. Staal 300bar zie je dus ook niet veel.
        Blijft over staal 200bar (eigenlijk 230bar). Dat is voor Nederland de handigste keuze, en die zie je dus bij bijna alle duikers. Tien liter, twaal lang, twaalf kort, vijftien, dubbel zeven, dubbel twaalf, en nog wat exoten. Twaalf kort was een tijdje heel populair (20 jaar geleden) maar de meeste duikers zijn er net als jij achter gekomen dat de verdeling van het gewicht onhandig is, bovendien zijn ze meestal zwaarder dan een lange twaalf. Twaalf lang heeft een mooie inhoud, en een redelijk gewicht wat mooi verdeeld is voor iemand die niet al te klein is. Of anders een tien liter.

Duidelijk antwoord. Daar kan ik wat mee. Dank tot zover! Ook voor de overige adviezen!!! 12 lang gaat het worden.

Comment

Originally posted by vinwippertje View Post
          ... Dan kan die 2 kg (beetje afgerond naar boven...) die wij bij onze 15 liter (staal) minder gebruiken dan bij onze 10 liter fles (staal) toch wel kloppen? ...
          Dat kan prima kloppen. Als je bijvoorbeeld een 10 liter van 12.4 kg en een 15 liter van 16.4 kg hebt dan zit je al aan jouw 1.5 kg.

Comment

Hey The Chief,
            Een 12 liter moest het zijn ? Keuze te over......................
            Succes met uitzoeken

http://www.divefaber.com/list/print/...a=11.96&a=14.5

Groet,
            PAT1

Comment

Volgens mij had ik het destijds ook via jou site mijn flessen (die 10 en 15 liter staal) gewogen en uiteindelijke verschil netto leeg gewicht in zoetwater berekent. [misschien heb ik het niet goed gedaan, dat kan, maar dan hoor ik het graag]
              En van wat ik me kan herinneren was dat verschil in netto 'leeg' gewicht ow(!) zo'n 1,5 kg.
              Dan kan die 2 kg (beetje afgerond naar boven...) die wij bij onze 15 liter (staal) minder gebruiken dan bij onze 10 liter fles (staal) toch wel kloppen?
              Of niet? Want anders snap ik er echt geen moer meer van (want anders moet ik vrees ik es opnieuw gaan lezen en wegen...).
              Dat kan allemaal he, maar het dus hangt enorm af van tarra en watervolume van de fles en die 1.5-2kg verschil zal wel zo zijn voor voor DIE specifieke 15liter en DIE specifieke 10liter enz.
              Ik heb een voorbeeld van een duikmaat met een erg zware stalen 15liter, en als ik die vergelijk met een paar van mijn oudere stalen Faber 15liters zit daar zomaar eventjes volle 6kg verschil tussen wat netto onderwatergewicht betreft, dus ook ongeveer een 6kg verschil in uitloding. Je kan dus helemaal niet a priori stellen dat met "een" 10liter en met "een" 15liter je uitloding zus of zo verandert, dat verschil kan alle kanten uitgaan voor "die" 10liter versus "die" 15liter... Dat was het punt dat ik wou maken.
              Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Ha Luc, helemaal duidelijk nu! Bedankt voor alle uitleg. Ik begrijp het nu -denk ik- helemaal.

Nog een vraagje; Mag ik het dan als volgt (theoretisch) stellen?;
                het verschil in netto onderwater 'leeg' gewicht (kg) tussen twee flessen = de hoeveelheid (kg) te compenseren lood*

[* met voor de rest dezelfde duikconfiguratie]
                Waoter!? Da's vur de kikvorschen!

Comment

Nog een vraagje; Mag ik het dan als volgt (theoretisch) stellen?;
                  het verschil in netto onderwater 'leeg' gewicht (kg) tussen twee flessen = de hoeveelheid (kg) te compenseren lood*
                  [* met voor de rest dezelfde duikconfiguratie]
                  Op grosso modo 10% na... want de Wet van Archimedes geldt uiteraard ook voor het lood zelf he, dus ongeveer 10% meer lood rekenen.

Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Zo licht mogelijk dan je volume zo klein mogelijk dus dunner pak
                    Kleinere fles
                    Kleinere duiklamp
                    Korter lichaam
                    Dunner lichaam
                    Elke liter volume scheelt circa een kilo in je totaal gewicht. Helaas is licht duiken nog niet echt mogelijk. Daarom het het denk ik duik SPORT. 12 liter staal is overigens een prima fles!

Comment

Originally posted by erwin de vries View Post
                      Zo licht mogelijk dan je volume zo klein mogelijk dus dunner pak
                      Kleinere fles
                      Kleinere duiklamp
                      Korter lichaam
                      Dunner lichaam
                      Elke liter volume scheelt circa een kilo in je totaal gewicht. Helaas is licht duiken nog niet echt mogelijk. Daarom het het denk ik duik SPORT. 12 liter staal is overigens een prima fles!
                      Helaas hebt je het ook nog niet begrepen. Lees de posts van Luc nog maar eens.

Comment

Leg nog eens uit dan . Gaat volgens mij om totaal gewicht in relatie tot volume dus niet enkel om het lood wat je moet bijvoegen. Had bij padi toch de volle score dus denk zelf wel dat ik het begrijp. Minder volume is minder totaal gewicht. Kan idd zin dat een kleine fles meer lood nodig omdat die in verhouding minder weegt. Het gaat dan ook om het totale gewicht (duiker met alles wat hij aan een om heeft)

Comment

Originally posted by erwin de vries View Post
                          Leg nog eens uit dan . Gaat volgens mij om totaal gewicht in relatie tot volume dus niet enkel om het lood wat je moet bijvoegen. Had bij padi toch de volle score dus denk zelf wel dat ik het begrijp. Minder volume is minder totaal gewicht. Kan idd zin dat een kleine fles meer lood nodig omdat die in verhouding minder weegt. Het gaat dan ook om het totale gewicht (duiker met alles wat hij aan een om heeft)
                          Omdat de hoeveelheid extra lood bij een kleinere fles groter kan zijn dan het verschil in gewicht.

Comment

Wat een gehakketak over en weer, zo moeilijk is het toch niet?

Totale gewicht van duiker plus uitrusting [kg] / Totale volume duiker plus uitrusting [l] = 1 kg/l voor een gebalanceerde uitrusting.

Wel zo handig als dit bij een lege fles is, dus in het begin moet je een fractie meer dan 1 zijn, wil je niet ongecontroleerd opstijgen aan het einde van je duik.
                            Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Hallo,
                              Wat ook nog een behoorlijk verschil in kilo's lood oplevert is de ouderdom en het soort neopreen van je natpak.
                              Kan zomaar 2 Kg schelen.

Groet,
                              PAT1

Comment

Krabs heeft gelijk! :D

Comment

Working...
                                X