Vertrek naar Indonesie, en nu?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vertrek naar Indonesie, en nu?

Hallo,

Afgelopen jaar heb ik mijn DMT behaald. Na lang denken heb ik besloten de grote stap te maken. Ik zal per januari vertrekken naar IndonesiŽ om voor onbepaalde tijd te gaan werken op de Togian islands, Sulawesi. Ik heb daar een baan aangeboden gekregen als Assistent Manager/Divemaster. Nu ben ik wel vaker langere tijd opreis geweest maar nog nooit met het idee weg te blijven. Nu hoop ik dat er mensen op het forum zitten die hier ervaring mee hebben en mij een handje kunnen helpen. Ik heb het idee dat ik door mijn gebrek aan ervaring een hoop punten over het hoofd zie die toch essentieel zullen zijn.

Vragen die tot dusver al bij mij opkomen zijn oa:
    Duikverzekering, zorg verzekering, belastingdienst, zorgtoeslag, reisverzekering etc

Ik hoop dat er mensen zijn die hier ervaring mee hebben en mij kunnen voorzien van wat tips!

Re: Vertrek naar Indonesie, en nu?

Je bent al een heel eind met wat je moet regelen, maar denk ook aan AOW en pensioen/lijfrente en eventueel een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ik ben in het verleden 5 jaar officieel niet in Nl woonachtig geweest en krijg staks dus 10% minder AOW. Tenzij je natuurlijk in Nl ingeschreven blijft, dan loopt de opbouw gewoon door, als je je uitschrijft dus niet.
    Google ook eens op bijv: nederlandse expats in IndonesiŽ Er zijn speciale expat fora waar je heel veel info op kunt vinden. Zie bijv: Expat Forum For People Moving Overseas And Expats Living Abroad | ExpatForum.com

Succes, trouwens! Ik ga waarschijnlijk binnenkort ook voor een paar jaar weg, maar niet om te duiken (helaas)
    Het is wat hŤ?

Comment

Je hebt een baan aangeboden gekregen in Indonesie, wat betekent dat je een verblijfsvergunning en een werkvergunning (KITAS) moet regelen daar. Hier heb je daar al wat meer informatie over: Working Visa - Kitas - VISA INDONESIA.

Geen idee of je in twee maanden tijd alles geregeld kan krijgen voor je KITAS, maar anders kun je alvast een sociaal cultureel visum aanvragen. Hier heb je een uitnodigingsbrief voor nodig, en een kopie van iemands KTP (identiteitskaart). Voordeel van dit visum ten opzichte van een gewoon toeristenvisum is dat deze te verlengen is tot 6 maanden. Nadeel is echter dat je er NIET mee mag werken, ook geen vrijwilligerswerk.

Straffen voor illegaal werken in Indonesie zijn niet mild. Zeker wanneer je langere tijd wilt gaan moet je zorgen dat je je papieren op orde hebt.

Wanneer je langer dan 8 maanden weg gaat uit Nederland moet je je officieel uitschrijven bij de gemeentelijke basis administratie (GBA), en je mag dan ook je Nederlandse zorgverzekering niet houden. Dat betekent automatisch dat je recht op zorgtoeslag komt te vervallen

Voor ziektekosten e.d. zul je een andere verzekering (ter plekke?) af moeten sluiten. Indonesie heeft niet bepaald een verzekercultuur, maar er zullen beslist internationale verzekeringen voor expats zijn.
      ikreis.net

Comment

Originally posted by calippum
        (..)Ik heb daar een baan aangeboden gekregen als Assistent Manager/Divemaster.(..)
        Ben je al geweest bij dit duikcentrum? Zo niet, ik zou het zeker gaan doen. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen in zo'n ver land....

Groet,

Bo
        Course Instructor FVWWD , Certified eANx21 User

Comment

Originally posted by BlikOpener View Post
          Ben je al geweest bij dit duikcentrum? Zo niet, ik zou het zeker gaan doen. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen in zo'n ver land....
          Goed punt!!! Een maat van me heeft een aantal jaar geleden zo'n nare ervaring gehad ginder... een volgens de website en de mails erg leuke en goeie duikbasis waar hij ook "assistant manager" en DM mocht gaan spelen, hij zag dat helemaal zitten en zou om te beginnen voor een jaartje naar ginder trekken... alles netjes voorbereid, hier een jaar verlof zonder wedde genomen, zijn huis voor een jaartje verhuurd, zijn auto ergens gestald en de autoverzekering een jaartje opgeschort enz. enz. enz.... en dan ginder bleek die duikbasis 1 grote teleurstelling te zijn, klein, weinig mogelijkheden, al bij al slecht bereikbaar en mede daarmee ook weinig klanten/business... binnen de paar weken stond hij terug hier, een grote teleurstelling rijker en aardig wat centjes armer.
          Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Originally posted by BlikOpener View Post

Groet,

Bo
            Kan ik alleen maar onderschrijven. Voor zover ik weet krijg je in Indonesie geen werkvergunning voor een DM functie.
            Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
            Duiken Similans

Comment

Originally posted by Phuket dash Scuba View Post
              Kan ik alleen maar onderschrijven. Voor zover ik weet krijg je in Indonesie geen werkvergunning voor een DM functie.
              Klopt. Je doet dan werk wat een local ook kan doen, en dan is het lastig om een werkvergunning mee te krijgen. Alle Europese DMers die ik in IndonesiŽ heb ontmoet werkten illegaal.

Een buitenlandse 'eigenaar' van een bedrijf mag maar een beperkt aantal mensen helpen bij/uitnodigen voor het aanvragen van een kitas.
              ikreis.net

Comment

Originally posted by Jenny View Post
                Je hebt een baan aangeboden gekregen in Indonesie, wat betekent dat je een verblijfsvergunning en een werkvergunning (KITAS) moet regelen daar. Hier heb je daar al wat meer informatie over: Working Visa - Kitas - VISA INDONESIA.

Geen idee of je in twee maanden tijd alles geregeld kan krijgen voor je KITAS, maar anders kun je alvast een sociaal cultureel visum aanvragen. Hier heb je een uitnodigingsbrief voor nodig, en een kopie van iemands KTP (identiteitskaart). Voordeel van dit visum ten opzichte van een gewoon toeristenvisum is dat deze te verlengen is tot 6 maanden. Nadeel is echter dat je er NIET mee mag werken, ook geen vrijwilligerswerk.

Straffen voor illegaal werken in Indonesie zijn niet mild. Zeker wanneer je langere tijd wilt gaan moet je zorgen dat je je papieren op orde hebt.

Wanneer je langer dan 8 maanden weg gaat uit Nederland moet je je officieel uitschrijven bij de gemeentelijke basis administratie (GBA), en je mag dan ook je Nederlandse zorgverzekering niet houden. Dat betekent automatisch dat je recht op zorgtoeslag komt te vervallen

Voor ziektekosten e.d. zul je een andere verzekering (ter plekke?) af moeten sluiten. Indonesie heeft niet bepaald een verzekercultuur, maar er zullen beslist internationale verzekeringen voor expats zijn.
                Bedankt voor nu al de vele reacties! Ik kom al een stuk verder. Ik ben inderdaad al geweest op de locatie. Ken de manager, de eigenaar en verder de staff van het resort. Dus ik kom niet in het onbekende terecht! Het klopt ook inderdaad dat ik daar zal verblijven onder een sociaal visum gezien ik niet ga emmigreren, iedere 6 maanden zal ik ook naar Bangkok moeten om mijn visum te vernieuwen.

Wel heb ik een vraag op bovenstaand, Als ik me uitschrijf bij GBA, zal ik me ook ergens anders in moeten schrijven lijkt mij? Of hoe gaat dit precies in zijn werk? Is er nog een bepaalde datum of tijdslimiet hoever je dit van tevoren aan moet geven?

Comment

[QUOTE=Calippum;1120152
                  Wel heb ik een vraag op bovenstaand, Als ik me uitschrijf bij GBA, zal ik me ook ergens anders in moeten schrijven lijkt mij? Of hoe gaat dit precies in zijn werk? Is er nog een bepaalde datum of tijdslimiet hoever je dit van tevoren aan moet geven?[/QUOTE]

Even googlen:
                  Wanneer moet ik mij in de GBA laten inschrijven en uitschrijven? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

Je kŠn je laten uitschrijven met 'adres onbekend'. Waarschijnlijk wil de gemeente echter een adres zien.

En je kan wel zeggen dat je niet gaat immigreren, voor de Nederlandse wet doe je dat wel: je gaat werken in het buitenland.

Wat de verlenging van het visum betreft: dit hoeft uiteraard niet in Bangkok, maar kan ook in Singapore of Kuala Lumpur. Je loopt wel het risico dat je op den duur vragen krijgt waarom je je SOSBUD wťťr wilt verlengen, aangezien dit een visum voor bezoekers is en niet voor inwoners van Indonesie.

Te vaak verlengen van een SOSBUD kan ook leiden tot vraagtekens bij de kantor imigrasi over de oprechtheid van je bezoek en of je niet toch stiekem aan het werk bent. Ik hoop dat je goede contacten hebt bij de kepala desa en de kepala dinas, dat kan een hoop narigheid voorkomen. Want weet: als iemand je beschuldigt van illegale werkzaamheden dat hebt je een probleem.
                  ikreis.net

Comment

Ik ben al een heel eind verder. Ik moet me inderdaad uitschrijven bij GBA. Door deze uitschrijving van het GBA komt inderdaad alles te vervallen qua verzekeringen etc. In indonesie wordt in principe alles bij de dokter/ziekenhuis direct betaald zonder dat hier een verzekeringsmaatschappij bij komt kijken omdat bedragen daar niet hoog zijn. Wel zal ik idd kijken of ik een verzekering af kan sluiten daar.

mbt de AOW opbouw wordt het per jaar 2% minder tenzij een vrijwillige bijdrage geleverd wordt wat 500 euro (om en nabij) op mijn leeftijd is op jaar basis.

Op basis van bovenstaand is er al een hoop duidelijk! Nu moet ik alleen nog kijken voor een duikverzekering. Wat kunnen jullie me aanraden om af te sluiten? Ik denk dat dit namelijk een van de belangrijkste is!

Comment

Originally posted by Calippum View Post
                      Ik ben al een heel eind verder. Ik moet me inderdaad uitschrijven bij GBA. Door deze uitschrijving van het GBA komt inderdaad alles te vervallen qua verzekeringen etc. In indonesie wordt in principe alles bij de dokter/ziekenhuis direct betaald zonder dat hier een verzekeringsmaatschappij bij komt kijken omdat bedragen daar niet hoog zijn. Wel zal ik idd kijken of ik een verzekering af kan sluiten daar.
                      De gezondheigszorg in Indonesie zit niet op hethelfde niveau als hier. Ben je wel eens in een Indonesisch ziekenhuis geweest? Besef je dat het familie en vrienden zijn die er voor moeten zorgen dat je eten krijgt. Zij zijn deels verantwoordelijk voor je verzorging.

Wanneer je echter naar een internationaal ziekenhuis gaat, of er voor kiest om in bv. Singapore geholpen te worden, dan hangt daar een ander prijskaartje aan.

Je moet even kijken naar een OOM verzekering voor backpackers. Daar mag je mee werken, en dan is gezondheidszorg tot Nederlands niveau (of meer?) vergoed. Handig ook om zeker te zijn dat je niet uitgesloten wordt bij een Nederlandse verzekering wanneer je om wat voor een reden dan ook (ziek) terug komt.
                      ikreis.net

Comment

Afhankelijk van waar je precies naartoe gaat (duikresort liggen vaak nogal afgelegen) zou ik me niet zo'n zorgen maken over de gezondheidszorg - maar het is wel iets om over na te denken. Illegaal gaan werken met een sosbud zou ik echter nooit doen. Als je daar problemen mee krijgt is het geen feest. Maar aan jou de keus. Als je de juiste woorden kiest, is een kitas ook best te doen, maar daar hangt voor de duikschool wel een prijskaartje aan ....

Comment

Originally posted by mijil View Post
                          Als je de juiste woorden kiest, is een kitas ook best te doen, maar daar hangt voor de duikschool wel een prijskaartje aan ....
                          Je kan altijd voorstellen om de kosten voor je kitas zelf te betalen. Al kost je dat 100 euro per maand (wat gezien de hoogte van Indonesische salarissen best veel geld is). En zoals ik in een eerdere post al aangaf: een bedrijf heeft maar een beperkt aantal plaatsen voor buitenlanders/een beperkt aantal kitassen te vergeven.
                          ikreis.net

Comment

Working...
                          X