Afgrijselijke les voor Jan

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Afgrijselijke les voor Jan

Beste Duikvrienden.

Je kunt hier nog afhaken om het te lezen maar als je het wel doet val mij dan niet aan, het is nl de realiteit.
    Waarom ik het hier neerzet , ten eerst ik wil het van mij afschrijven zoals ik het heb meegemaakt en ondervondenen en er is hier geen slachtofferhulp,ten tweede voor de leermomenten die erin zitten.

Gisteren avond om 0.30 op mijn gehuurde motor terug van Dumaguete naar Dauin een duiklokatie op de Fillipijnen een afstand van goed 20 min rijden op een op veel plaatsen onverlichte 2 baans weg.
    Ben net halverwege op een pikdonker stuk toen ik plotseling in het licht van mijn koplamp iets op de weg zag.
    Trok hard mijn rem aan en kon nog niet iets ontwijken maar toen sloeg bij mij alles op zwart.
    Wist niet wat ik aan moest met wat ik in het licht van mijn koplamp zag en riep maar Oh mij God Oh Mij God , help mij , en ik ben niet eens gelovig.
    Had zefs de neiging om door te rijden en daar schaam ik mij nog voor.

Dwars over de weg lag een lichte motor met ik denk de bestuurder er nog half onder, zijn voorhoofd verbrijzeld en en het bloed over zijn gehele gelaat.
    Op een meter of 5 van hem vandaan ik denk zijn passagier als een gekruisigde lag hij op de weg met een aureool van bloed om zijn hoofd.
    Verder op een m of 15 lag nog iemand met een gelaat waar het bloed uit de oren neus en mond kwam., en een zwaar beschadigde tricickle aan de kant van de weg

Dit alles in een doodse stilte want ze maakten totaal geen geluid en waren bewusteloos of dood en nu in het zwake licht van mijn koplamp
    Wat moest ik en wat kon ik , zeer zeer weinig , drukte op de toeter van mijn moter en riep Help me please help me please en kon wel janken van machteloosheid, maar alleen een paar honden gaven antwoord.

Heb toen de koplamp van mijn motor gericht op de motor met twee gewonden zodat ze zichtbaar waren en ben gaan kijken waar er eventueel verkeer aankwam, want als er een vrachtwagen was langsgkomen die had er totaal gehakt van gemaakt.
    Toen ik het eerst licht zag aankomen ben ik die richting opgelopen en de bestuurder tot stoppen gedwongen .
    Daarna na de andere kant van het ongeval met hetzelfde resultaat.

Even als BHV er , eerst je eigen veiligheid daarna die van de slachtoffers en dan de slachtoffers.
    Heb iemand op een motor gevraagd naar Bacong 3 km verderop te rijden om de politie te waarschuwen en een ambulance te bellen.
    Daarna ben ik naar de slachtoffers gaan kijken een kwam lichtelijk overeind maar gaf nog geen kik.
    Die op 15 m verderop zag ik zijn borst licht op en neer gaan maar het bloed liep nog uit div wonden, daarna het slachtoffer met het verbrijzelde voorhoofd, eigenlijk hoefde ik zijn halsslagader niet te voelen om de weten dat hij dood was maar heb het toch gedaan, hersens zien er raar uit onder gronnen bloed.
    Dit alles was zo onwezenlijk en niet te bevatten in het licht van de nu meer lampen van voertuigen dat ik nog steeds denk dat het een nachtmerrie was.

Hierna het slotaccoord net zo onwezenlijk als het voorafgaande.
    2 man politie kwamen op een moter op de plek aan , keken naar de situatie maakte op een vodje papier wat aantekingen , paste met hun schoenen wat afstanden af en schreven mijn naam op omdat ik de eerste was die bij het ongeval aawezig was.
    Toen kwam er een vrachtwagen aan , ik dacht om de plek beter te verlichten maar ik zie het nog steeds voor mij.

Ze pakte met zijn vieren het eerste slachtoffer op ieder een been en een arm , ik wilde ze tegenhouden maar dat was nutteloos , als een U werd hij opgetild, zijn haar zat nog vast aan het geronnen bloed op de weg en ander bloed liep als water van een spinneweb naar beneden en zijn hoofd hing als een bal in zijn nek. Hij werd 2 m omhoog getild en in de laadbak gekiepert, en zo verging het de twee anderen ook en binnen 10 min was het gedaan en reed een politieman achterop mijn motor mee en heb hem afgeleverd bij zijn post.
    Niks rug of nek letsel of botbreuken gewoon doen.

Vandaag vernomen dat ze alle drie zijn overleden,

Sorry vrienden , misschien erg hard , maar het was ook hard en harder dan ik had verwacht en het zal bij mij nog lang niet over zijn.

Nu de leermomenten.

Als je als duiker naar dit soort landen gaat pobeer dan altijd zelf de regie te houden zolang dat mogelijk is over jezelf of anderen bij jou in de groep.
    Als je een tricickle neemt in de nacht kijk of al zijn lichten het doen zo niet stap er niet in
    Veel van die kengen rijden onverlicht rond zoals zoveel voertuigen hier.
    Pas je snelheid aan dan maar 10 min langer.
    Zorg dat je een cell phone bij je hebt met het nr van het dichtbijzijnde ziekenhuis zodat er een ambulance kan komen, kan je leven redden.
    Als je openbaar vervoer neemt zoals een jeepny of een easy ride probeer zover mogelijk achterin te zitten, voorin ben je totaal kansloos want ze worden volgepropt.
    Er zal bij mij wel meer loskomen naar gelang er eventueel vragen komen, maar dit is het tot zover uit Dumaguete op Negros Filippijnen.

HG Jan
    Leven is Duiken "Duiken is mijn leven"

Re: Afgrijselijke les vooe Jan

Jan wat ik heb gelezen lijkt mij verschrikkelijk voor jou om mee te maken. Als je wil kan (zn via PM) je hart luchten bij mij, of wanneer je terug komt. Ik ben sociotherapeut en oud provinciaal coördinator psychosociale opvang bij rampen en calamiteiten van het RK. Dit kan ik je aanbieden en ik wens je een hoop sterkte.
    Adrie
    Ik hoef overdag niet te werken, en 's nachts niet te slapen

DTD WINGER
    Simplex sigillum veri

Comment

In ieder geval bedankt.

En zal er zeker over nadenken, ik denk nl dat ik alles zelf wel kan oplossen maar dit gaat toch iets te ver denk ik.

Hg Jan

Comment

Originally posted by Jan Korf View Post
        In ieder geval bedankt.

En zal er zeker over nadenken, ik denk nl dat ik alles zelf wel kan oplossen maar dit gaat toch iets te ver denk ik.

Hg Jan
        Mijn uitnodiging om te praten of gewoon een schouder om uit te janken geld voor dag en nacht
        Ik hoef overdag niet te werken, en 's nachts niet te slapen

DTD WINGER
        Simplex sigillum veri

Comment

Goedemorgen.....dit is niet iets wat in je koude kleren gaat zitten
          Dit is volgens mij zo'n moment waarop weinig woorden helpen...

Veel sterkte Jan

groet
          Bert
          (van je afschrijven mag altijd)
          ik hoor niets, ik zie niets, ik weet van niets..
          \het is vol van niets/

Comment

sterkte Jan
            je hebt mafketels en gekko's

Comment

goh jan, sterkte.

mvgr maarten

Comment

Re: Afgrijselijke les voor Jan

Jan,
                je zult gaan berusten, je praat met familie,je denkt dat het minder wordt en straks komt er toch enig moment dat de klap komt.
                Neem het aanbod aan van homerus want het werkt echt.
                Een paar maanden geleden op weg naar een duikstek eveneens geconfronteerd en als eerste hulpverlener betrokken geraakt bij een dodelijk familie ongeluk op de snelweg.
                Film en fictie beelden zijn dan heel anders dan realiteit.
                Ondanks dat ik ook een grote en sterke jongen ben, kwam een week of twee later bij mij tijdens een sessie er alles uit.

Kerel ik kan je alleen maar sterkte toewensen en praat.
                Slik niet in, duw het niet weg, denk er niet te licht over.

Jan
                Duikteam Zuid ontmoetingsplaats voor Recreatieve en Technische duikers in Limburg en Brabant.

Duikfilms oa Marsa Alam

Comment

Originally posted by the divemaster View Post
                  goh jan, sterkte.

mvgr maarten
                  Ik heb aardig wat buitenland gezien maar als je je realiseert wat een mensenleven waard is is de meer tropische landen, blijf dan liever thuis of in de toeristencentra.
                  Wat worden we toch verwend in Nederland!
                  Gelukkig(?!?!) wordt er in meer moderne toeristenlanden met twee maten gemeten ;Ečn voor de rijken (toeristen) en het gewone arme volk.
                  Hulp komt dan wel iets beter op gang indien aanwezig.
                  In Nederland worden zelfs hersendode slachtoffers gereanimeerd die dan later in het ziekenhuis toch weer overlijden.
                  In het grootste deel van de wereld zijn zo weinig middelen aanwezig dat men niet de moeite neemt om kansarme slachtoffers proberen te laten overleven.
                  Sterkt met het verwerken van dit trauma.
                  Geloof niks
                  Controleer alles persoonlijk !

http://www.duikforum.nl/duikmuseum/4...gsbedrijf.html
                  pp=25&daysprune=100http://www.duikforum.nl/prietpraat/29293-stripje.html

Comment

Ben er stil van.....

Veel bsterkte Jan, en neem een goede raad aan, neem kontakt op met Homeros!
                    Toeval bestaat niet

Comment

Jan,

ben er gewoon stil van...Kippenvel over mijn lijf.

Ik wens je veel sterkte.

Jorgos
                      Down, down, deeper and down

Comment

heel erg veel stekte toegewenst.

Roeland
                        Roeland

zoutwaterfreak !!

Comment

Dank voor het delen van je ervaring Jan, hoe afgrijselijk je verhaal ook is. Sterkte en laat het inderdaad geen rottend trauma in je geest worden.
                          Laat me, laat me
                          Laat me m'n eigen gang maar gaan
                          Laat me, laat me
                          Ik heb het altijd zo gedaan

Comment

Allemaal hatelijk bedankt voor jullie begrip en medeleven in mijn situatie.
                            het is nu nog vakantie maar er komt een dag dat...........
                            Heb gelijk het thuisfront gebeld toen ik weer op mijn kamer was want ik moest het kwijt.

Zal zeker mijn eigen geest in de gaten houden en jullie raad opvolgen, en jullie raad
                            en medeleven bezorde mij al een brok in mijn keel.

Hg jan

Comment

Jeetje wat een vehaal...........ook ik een beetje stil.........
                              PADI instructrice die geen les geeft!!

Comment

Working...
                              X