Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vakantie Cyprus (Tursk deel) en duiken in het griekse deel (bijv Zenobia)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Vakantie Cyprus (Tursk deel) en duiken in het griekse deel (bijv Zenobia)

Beste duikreizigers,

Heeft een van jullie wel eens een vakantieverblijf gehad op het Turkse deel van Cyprus en geprobeerd duikjes te maken op het Griekse deel?

We zitten namelijk te kijken naar een leuke vakantie, en ik zou graag verblijven en duikjes maken in het Turkse deel, ook duikjes willen maken in het Griekse deel (bijvoorbeeld de Zenobia of andere noemenswaardige lokaties).

Wie o wie kan me vanuit zijn/haar ervaring vertellen of dit eenvoudig te doen is? (Over land of over water) Het zou zonde zijn als het douane/grens-technisch moeilijk zou zijn en ik me (ook) op een Grieks duikje verheug.

Los van het duiken, wat raden jullie me aan om bovenwater te bezoeken?

Duik/vakantie groeten,
    Scubakaas
    Een dag niet gedoken is een dag niet geleefd

Re: Vakantie Cyprus (Tursk deel) en duiken in het griekse deel (bijv Zenobia)

Sinds april 2008 zijn er 6 grensovergangen geopend. Wat betreft de douane, ik zou het niet weten. Ik ben er nog nooit geweest.

Groet,

Bo
    Course Instructor FVWWD , Certified eANx21 User

Comment

Bij deze een reporter die het probleem beschrijft :

Langs de grenzen van Turkije: De laatste muur - Uitzending Gemist

Groet,

Bo
      Course Instructor FVWWD , Certified eANx21 User

Comment

@BlikOpener, bedankt voor je snelle antwoord. Denk dat het zoeken naar een verblijfplaats (voor het gezin, incl 4-jarige) aan de griekse kant makkelijker is
        Een dag niet gedoken is een dag niet geleefd

Comment

Ik ben er in 2009 geweest. Ik zat toen in het Griekse deel (waar ook meer te zien was). Je kan de grens oversteken, maar je kreeg toen een soort dagstempel die je om een uur of negen kon halen, maar je moest dan voor 6 uur weer terug de grens over. Niet echt handig als je van Nicossia nog helemaal naar Larnaca moet rijden voor een duiktrip.

In het Turkse deel heb je wat resorts en kan je ook duiken (er stond tenminste een kerel te ronselen in de haven daar). In het Griekse deel heb je een paar duikcentra in Larnaca en Paphos waar veel toeristen zitten. De nationale sport is daar wel vissen afschieten met een harpoen of hoe dan ook uit zee halen, dus verwacht niet veel groot leven. Uitzondering is de Zenobia, waar het nu al een aantal jaar verboden is om te vissen. Daarom zie je daar wel Baraccudas en andere grotere vissen. De Zenobia is zeker de moeite waard, echt een mega wrak waar je makkelijk meerdere duiken aan kunt besteden. Ik heb er twee keer op gedoken.

Probeer wel van tevoren een duikcentrum te benaderen. Ik heb het ter plekke geregeld, maar dat kostte mij nog aardig wat moeite. Ik moest er wel drie keer voor op en neer naar Larnaca voor ik eindelijk iemand te pakken had. Noorden heb ik toen niet gedoken, ik kan mij voorstellen dat je daar wat meer vis hebt (In het Turkse deel wonen ook veel minder mensen), maar daar heb je weer geen Zenobia. In het Griekse deel heb je bij Paphos wat tempels en mozaieken, amfitheater etc.

succes!

Comment

Ik heb in 2005 daag gedoken. Typisch Middelandse Zee duiken. Wel een aantal interessante spots hoor.
            Wij zaten toen net buiten Paphos in een hotel, en doken bij Cydive. Site: cydive.com
            One Love, One Ocean, Lets Dive

Comment

Er zijn altijd nog veel misverstanden over de grens tussen Noord en Zuid Cyprus. De grens is open op 6 plekken en de belangrijkste grensovergangen zijn 24/7 geopend. Alleen ID card of paspoort laten zien en door, stempels, visa's, etc is niet (meer) nodig. Je kunt wel een huurauto uit 't Zuiden mee nemen naar 't Noorden (verplicht extra WA verzekering kopen in Noord), je mag geen huurauto uit Noord mee nemen naar 't Zuiden.

Duiken in Noord Cyprus is typisch Middellandse Zee, maar door het warme water 's zomers wel erg (!) aangenaam.

Meerdere duikscholen die opleidingen en duiktrips aanbieden, meestal 2x per dag max 15 minuten varen of vanaf de kant. Ga je met bijv Corendon naar 't Noorden en wil je er een duikvakantie van maken waarbij je ook 't wrak van de Zenobia in het Zuiden 'doet': alle duikscholen bieden georganiseerde dagtrips naar de Zenobia aan, incl. vervoer, boot, 2 duiken en warme lunch voor grofweg 135,00 pp.

Daardoor is Noord Cyprus een perfecte vakantiebestemming voor het hele gezin: strand, cultuur, duiken, grotendeels nog on-ontdekt, zeer betaalbaar, heel veilig en de meest zon-zekere bestemming binnen Europa.

Zie voor meer informatie ook de site van Dutch Dive College, www.dutchdivecollege.com.

Comment

Working...
              X