Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kamperen en Duiken in Z- Frankrijk of Costa Brave

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kamperen en Duiken in Z- Frankrijk of Costa Brave

Costa Brava natuurlijk...

De laatste jaren zijn wij alleen nog maar met t vliegtuig op vakantie geweest.
    Tijd om t stof van de caravan te halen en de duikspullen er weer eens in te leggen.
    Daarom zoeken we voor de zomervakantie 2013 een betaalbare, kleine, simpele camping aan zee , nabij strand en duikstekken.
    We hebben jarenlang gekampeerd op Cala Llevado in Tossa del Mar, wat een schitterende camping is, maar we hebben echt geen zin zo'n 40 a 50 euri per nacht te betalen.

We denken aan Kim's camping in Palafruguell, maar Z- Frankrijk heeft ook leuke duikstekken( wrakken) en is weer eens wat anders.
    Wie heeft er tips ?

Re: Kamperen en Duiken in Z- Frankrijk of Costa Brave

Voor Zuid-Frankrijk zou ik kiezen voor de streek tussen HyŤres en Port-Grimaud. Je hebt daar allerlei prima duikscholen, in Bormes, Le Lavandou, Cavalaire, Port-Grimaud.

Ze organiseren duiken op wrakken als de Togo, de Donator, de Rubis en de Grec, maar ook naar het onderwaterreservaat van Port-Cros, waar je prachtige soorten aantreft die je terug alvast kunt zien via www.ecritures.nu/middellandsezee, een site waarop ik soorten bijhoud en beschrijf.

Er zijn ook volop campings in de buurt. Mocht je tzt meer willen eten, laat maar horen.

Grt, Royan
    Une histoire d'eau
    www.ecritures.nu

Comment

Op het presc-ile de Giens is er een camping met duikcentrum. De prijzen van de camping zijn conform, het duikcentrum bij le tour fondu is goedkoper dan vb Lavandou omdat ze dichter bij de duikplaatsen gelegen zijn.

Comment

Wat dacht je van 'l estartit? camping la sierena

Comment

Of wat denk je van camping laguna in Castellů d'Empķries (Costa Brava) en duikstekken zijn er genoeg ben afgelopen zomer geweest
          Heb gedoken bij ill mateua cala joncols en een duik op de medes gedaan was schitterend
          life to live live to life ;dive now work later

Comment

Net bij een duikschool in La tour Fondue geweest. Leuk gedoken. Maar ik denk wel dat het in de zomer massaproduktie is. En dat is iets waar ik niet van hou.
            Verder, hoe wil je er gaan duiken? Frankrijk heeft een prachtige wetgeving die duiken op lucht naar 60m. toestaat. Trimix is er lastig te krijgen en duur. En diep duiken ze daar op lucht hoor. De Creq ligt op 42, de Donateur 50m, de Togo 60m. (is heel eind varen vanaf La tour Fondue). Verder kun je naar La Gabiniere, een natuurgebied met grote tandbaarzen (gecombineerd met Port Gros). Daar hebben we vorige week 49m. gehaald. (is niet nodig misschien). Dus hou je van diep, en wrakken dan kom je aan je trekken. Ze duiken er met 15L flessen. Ondieper liggen ook nog paar wrakken (maar nog altijd haal je snel de 25m.)
            Maar wij doken met dubbels, decogas en trimix. Haal je flink wat meer uit je duik.

Vorig jaar in Llfafranc geweest, dus bij Palafrugell. Als ik eerlijk ben zijn de riffen hier mooier dan in Frankrijk. Ook hier massaduikscholen. Je kunt hier wel minder diep heb ik het idee. Alleen Ullestre3 gaat tot 53m. De Boreas ligt op max. 32m. Maar ik geloof dat mijn ondiepste duik vorig jaar hier ook nog altijd 22 m. was. Hier dus alleen de Boreas als wrak gezien.

Voor mij zou dus Frankrijk de keuze zijn vanwege de diepe wrakken. Hou je van riffen, ga dan in de buurt van Llafranc.
            Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

wij gaan zomers ook met caravan met gezin (4 duikers)kamperen/duiken aan franse en spaanse kust- Middellandse zee.
              Camping La sirena (Estartit,costa Brava,Spanje) is lopend naar de div. duikcentra,haven en strand.. duikcentra : oa poseidon, la sirena e.a. Duiken is altijd met boeking(via duikcentrum of havenmeester) omdat het een 'reservaat' betreft,en elke duik kost E 5,00 extra ivm 'medesbelasting':mijns inziens meer dan waard want je ziet fantastisch veel!!. Duikcentrum la sirena heeft mooie aanlegplaatsen bij de illes de medes,veel capaciteit en is uitstekend geregeld(en ,heel luxe: ook n boot met lift).Het viel mij op dat we ander jaar bij Poseidon doken weliswaar iets goedkoper uitwaren,maar dat de aanlegplekken van de boot bij de duiklocaties ook ongunstiger waren (bijv. eerst om de rots heen moeten zwemmen om bij de koraalwand te komen,of dwars op golvend gemeerd liggend.
              Bij beiden konden we ons gezin als 'groep' aanmelden,waardoor we tesamen kortingsforfait/meerduikenkaart konden delen
              we hebben ook verderop aan de costa brava kust gedoken...was dan wel goedkoper, maar we zagen aanmerkelijk minder vis etcetc....
              Frankrijk:
              We hebben ook bij Hyeres( ook deels reservaat) gedoken: op een camping aan de noordkant van t schiereiland gestaan( La Londe):. De campings bij/in Hyeres zelf kun je niet reserveren,dus is voor hoogseizoen met gezinscaravan geen optie.Vandaar zit je dan iets langer op de boot: maar op en van t schiereiland is een dagelijkse ellenlange file.
              Wij gaan dit jaar (vorig jaar niet geweest)voor 4e keer naar La sirena, camping en duikcentrum. Ik weet niet met hoeveel personen jullie zijn,bij La sirena betaalde ik eerverleden jaar ook ong 45,00: maar dat wel voor 4 volwassenen,stroom,2 auto's en bijzettent....en hun plekken zijn naar spaanse begrippen heel redelijk groot.Reserveren bij grote combinaties noodzakelijk. Er zijn ook goedkopere campings die wat verder van de kust af zitten,maar dan kun je t niet lopende af....
              Wil je meer weten? geef dan nog even berichtje zal ik je zelf n mail sturen met details..
              En: in het meer van geneve kun je ook duiken: kamperen in Thonon op camping st disdille(goedkoop),en het duikcentrum zit naast de ingang van de camping... ooit hier onze 1e duikervaring(bapteme) gedaan

Comment

Super bedankt!
                La Sirena zal ik even googleen!

Comment

Zuid-Frankrijk heeft ook een westkant. Bij Hendaye kun je echt prachtig duiken. Zie andere topic op dit forum.

Comment

@bertv: wij willen ook wel weer ns n nieuwe lokatie proberen: hen bij er wat meer gegevens van voor me? ik heb er ooit gekampeerd( 6 jr geleden of zo?), maar zag alleen surfers. Zijn er dan niet veel golven/stroming daar? ik ben supersnel zeeziek

Comment

Bedankt voor de vele tips.
                      Vermoedelijk zal het eerst zo'n 10 dagen in de buurt van Hyeres worden. We gaan zo rond 20 juni die kant op. D-12's etc in de auto, dus dan kunnen we wat mooie wrakken bekijken. Daarna door naar Estartit, la Sirena en daar nog zo'n 1,5 week duiken.
                      Welke duikschool daar zien we nog wel, we hebben gehoord dat er afgelopen zomer veel duikscholen zonder klanten zaten en dat er inmiddels ook e.e.a gesloten is. Een triest gevolg van de crisis in Spanje natuurlijk.

Comment

in La Londe stonden wij toen op camping miramar(voor franse campings zeer schoon!ook in hoogseizoen): die heeft de kampeertarieven naar oppervlakte ...de achterkant van de camping ligt tegen de haven, is klein stukje lopen. Le donateur is volgens zoon wel groot wrak,maar wel 43 mtr diep of zo (was ik toen nog niet voor gebreveteerd,hij wel) veel hele grote vis.
                        MBT estartit : la sirena duikcentre en camping zijn er als altijd. zag wel dat de camping wat duurder is geworden in zowel hele maand juli als augustus...
                        twee jaar geleden waren er ook wat minder duikgerelateerde stores etc.
                        even ten zuidne hebben wij in calella de palafrugell gedoken bij nemrod diving. duikcentrum is op t strand gesitueerd .van en naar de camping daar kon lopen: maar wel n behoorlijke helling...kantduiken was weinig aan/beperkt ,maar was aardig n keer als afwisseling: Medes is meer waar voor je geld
                        Last edited by idefixje; 10-11-12, 00:54.

Comment

Er wordt in Hendaye natuurlijk ook heel veel gesurfd, maar dat vanaf het strand aan de franse kant van de grens.
                          En het duiken vindt vooral aan de Spaanse kant van de grens (de havenmond is de grens) plaats, daar is een rotskust.
                          Erg mooi. Onder water soort zaagtanden van verschillende geologische lagen die aan de oppervlakte komen.
                          Daardoor heel veel variŽteit in onderwarerleven!
                          Ik heb gedoken met de duikschool die in het gebouw van de Tribord zit. Was uitstekend.
                          Kan me geen golven of stroming van betekenis herinneren, dat zal dus wel meevallen (maar voor surfen zijn natuurlijk we golven nodig....)
                          Vanuit Haven is het hooguit 10 minuten varen naar de duikstekken.

Comment

@bertv: kun je( in je logboek?) terug vinden welk/adres/naam duikcentrum dat was? dan kan ik googlen..op tribord vind ik niets. Wij kampeerderen toen op n camping bovenop de clifrand..kon lopend naar strandje..zagen veel autokrakers op de loer daar,ook overdag bij strandbezoekersauto's..dus zoek liefst camping op loopafstand van duikcentrum,zodat we de auto daar niet hoeven te parkeren,maar op de camping kunnen laten staan...

zou t duikcentrum 'planet ocean' kunnen zijn waar jij was??(quai floride)en wat is t zicht in t water daar in juli/augustus ong (lees: ong 20 mtr?)
                            Last edited by idefixje; 10-11-12, 19:10. Reason: toevoeging tekst

Comment

Duikcentrum is inderdaad Planet Ocean

Planet Oc√©an : Centre de plong√©e √* Hendaye au Pays Basque

Bij de Tribord (het watersportbroertje van de Decathlon) is een mega parkeerplaats. Volgens mij helemaal veilig.

Is alweer een paar jaar geleden dat ik daar gedoken heb. Maar zicht was prima, denk toch zeker 15 meter.

Comment

Working...
                              X