Announcement

Collapse
No announcement yet.

hoeveel lumen is genoeg voor nederland

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hoeveel lumen is genoeg voor nederland

Goedenavond,

ik ben benieuwd met hoeveel lumen videolicht jullie duiken en de ervaringen ermee.
    zouden je liever meer licht hebben, of vinden je het genoeg.

ik zal er het meest in de Oosterschelde mee duiken, dit met een gopro clone.

marco
    Bijna weekend en dan.............................

Ik heb lampen van 1000 lumen en 120 graden beam. Dat is prima. Ik vind de bigblue 3500 tl ook mooi, maar daar hangt een ander prijskaartje aan. 380 vs 40-45 euro. Dan neem ik genoegen met 2 van 1000 lumen. Nadeel van veel lumen is soms overbelicht ( ik test nu een 10000 lumen) enaccu snel leeg.
    Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Ik denk dat het erg afhankelijk is van wat je ermee gaat doen en waar je ermee duikt (en ook hoe diep), gebruik je een lamp bijvoorbeeld om bij te schijnen overdag dan zal een minder lumen eenheid al vaak goed genoeg zijn... maar wat weerhoud je om een lamp te proberen of gewoon simpelweg te gaan proberen?

De ene lamp is de andere niet... Ik zelf hoef geen bazooka aan licht als ik een avondduik maak en heb dan liever een fakeltje.

Comment

Het zal hoofdzakelijk voor in de noordzee en Oosterschelde zijn.

in de Oosterschelde is het altijd donker rond de 20m, noordzee, afhankelijk van de zon.

de wat duurdere lampen kun je meestal ook wel dimmen natuurlijk, maar 1000 lumen is dan wel het minimum. ?
        Bijna weekend en dan.............................

Comment

Er is ook een draadje over cob ledtechniek van meen John Wijers. Daar staat ook wel een en ander in over wat nodig zou zijn.
          ik zelf had een traploos dimbare 7led lamp en gebruikte die bijna nooit op volle sterkte. Was ongeveer 1400 lumen op vol vermogen.
          gr Frank
          gr. Frank

Comment

Hier is de link naar dat draadje over de COB led ontwikkelingen : LINK
            John is nu zover dat hij een volledig werkende lampkop klaar heeft voor zijn herfstvakantie naar Zuid Frankrijk, wij zijn heel benieuwd naar de resultaten en beelden van b.v. het inwendige van de Rubis.
            Groetjes en duik ze,
            JosB

Comment

Working...
            X