Announcement

Collapse
No announcement yet.

motormarine 2 informatie

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• motormarine 2 informatie

Hallo duikers.

Ik heb thuis nog een ongebruikte motormarine 2 liggen inclusief een YS50 flitser en een 1:3 macro lens.

Nou ben ik niet zo thuis in het analoge fotografie wereld je ik heb namelijk altijd gefotografeerd met automatisch focussende camera’s en de motormarine 2 moet handmatig worden afgesteld.
    Aankomende zomer gaan we duiken in Egypte en daar ook de camera voor het eerst gebruiken hiervoor wil ik wel nog wat zwembad foto’s maken om te oefenen met de camera.

Nou begrijp ik een aantal opties op de camera niet.
    Als ik voorop de camera kijk dan heb ik daar 2 wieltjes links naast de lens zit een wieltje met de afstand instelling deze is mij geheel duidelijk er zit een close-up functie op en de afstand 1t/m 5 meter en oneindig. Zodra ik mijn 1:3 macro lens op de camera zet moet ik deze voor zover ik begreep op 1 zetten.

Het rechter wieltje is mijn compleet onduidelijk wat deze inhoud er staan daar getallen op en plaatjes zoals zon halfbewolkt en bewolkt.
    Wie weet mij uit te leggen hoe ik deze goed moet instellen. In de camera gaan rolletjes van fujifilm asa 200.

In Egypte wil ik voornamelijk overdag gaan fotograferen hierbij neem ik dan ook wel de externe flitser mee.

Graag zou ik dus willen weten wat de juiste instellingen zijn voor deze camera en eventueel nog extra tips van de kenner

Alvast bedankt.

Re: motormarine 2 informatie

Dat wieltje met zon enzo is voor het diafragma
    Hier kun je de zg scherptediepte mee regelen
    Hoe groter het getal dat je instelt hoe groter het scherpte bereik wordt
    En natuurlijk werkt hoe kleiner het getal hoe kleiner het scherpte bereik is

Op deze link staat het redelijk uitgelegd
    Cameras Underwater: The Sea & Sea Motormarine II ex camera and accessories.
    Er zijn altijd oplossingen
    Je moet ze alleen weten te vinden

Comment

Zoals ik het nu begrijp moet ik bij een normale foto de camera eerst instellen op de afstand vanaf het object en daarna op de scherpdiepte (diafragma).

Aan de hand van wat kan ik het juiste diafragma bepalen met ISO 200 filmpjes.

In Egypte zal ik macro foto’s gaan maken van bijvoorbeeld koraal hierbij zal ik de externe flitser gaan gebruiken de afstand met de macrolens stel ik in op 1meter maar hoe of wat moet ik dan de diafragma instellen.
      Hetzelfde met normale foto’s van bijvoorbeeld in het zwembad dan stel je da afstand in op wat nodig is maar het diafragma op wat stel ik deze in?

Zoals ik het nu begrijp moet ik dus de afstand instellen en vervolgens de diafragma als ik deze instel moet dit dan ook op een laag diafragma bij objecten dichtbij en op een hoge veraf, wie kan ij de ongeveer de instellingen in het water van Egypte vertellen.

Comment

Wat je schrijf over het instellen lijkt mij wel te kloppen
        Zet je sluitersnelheid op 1/60 [anders kan je flitser het niet aan]
        bij 1/60 krijg je de juiste hoeveelheid licht tov van je diafragma en de instellingen van de macro

Veel succes
        Er zijn altijd oplossingen
        Je moet ze alleen weten te vinden

Comment

De sluitersnelheid is bij de motormarine 2 nog niet instelbaar deze kan pas ingesteld worden bij de motormarine 2ex

De afstand knop begrijp ik nu alleen die diafragma is me nog een beetje onduidelijk hoe deze werkt en wanneer je welke gebruikt, de diafragma loopt van 3.5tot 22 waarbij 2 maal 16 is.
          Bij 3.5 en een 16 word zowel de interne als de externe flitser gebruikt.

Comment

Heb er ook jaren foto's mee getrokken,gebruikte hem alleen voor macro en close-up. Ik gebruikte alleen 80- of 100 ASA filmpjes,hierbij gebruikte ik als diafragma het hoogste getal,wat dus de kleinste diafragma-opening geeft. Heb het toestel nog steeds,al jaren niet meer gebruikt,nadat ik overschakelde naar digitaal toestel.
            Cheers,John beton.
            www.bloggen.be/johny1961_en_marina1960

Comment

Macro foto's snap ik nu bedank voor jullie tips.
              Nog de normale foto’s welk diafragma instellingen zijn daar het meeste voor geschikt.

John heb jij misschien nog extra spullen van de motormarine liggen welke je eventueel wilt verkopen tegen een normale prijs zo ben ik nog op zoek naar een groothoeklens en wat extra pakkingen.

Comment

Mijn groothoeklens heb ik Luc Dupas gegeven,wat ik nog wel heb is macro 1:2 en 1:3 + frames en een viewfinder. Een reserve o-ring moet ik ook nog wel hebben,maar dat moet ik eens nazien(ligt er ook al jaren,weet niet in welke staat hij is). Je mag het hele zootje wel gratis hebben hoor,alleen weet ik niet hoe ik het bij jou krijg. Vanwaar ben je ergens?
                Cheers,John beton.
                www.bloggen.be/johny1961_en_marina1960

Comment

Ik kom zelf vanuit Almere in de provincie Flevoland, gratis is natuurlijk altijd leuk.
                  Eventueel verzendkosten wil ik wel betalen hoor.

Is het mogelijk om alles in een enveloppe te doen zodat het met de post mee kan of moet het echt in een pakket ivm de grote.

Ik zag dat u uit België kwam dat is nou niet een afstand dat ik zeg ik rij even met me auto heen en weer.

Comment

Gisteren terug gekomen vanuit Egypte en voor zover ik nu kan beoordelen zijn de foto’s hopelijk gelukt.

5 rolletjes vol geschoten van 36 opnames 3 dia rolletjes 100asa en 2 negatief rolletjes 200 asa

Zaterdag zijn de foto’s klaar en zal ik ze op het forum plaatsen de mooiste dan wel

Comment

Zijn de foto's geworden zoals je wilde en/of hoopte?

Comment

Working...
                      X