Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dia's om scanners mee te eiken

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Dia's om scanners mee te eiken

Beste allemaal,

Wie heeft ervaring met een dia om de scanner naar kleuren te ijken?
    Het instellen van mijn scanner doe ik nu met de hand en valt regelmatig erg tegen.

Erik
    Last edited by scubafoto; 26-08-05, 07:48.
    Take only pictures, leave only bubbles.
    scubafoto website

Ik moet echt iedere scan een beetje bijstellen. Afhankelijk van de toonsoort van de opname heeft het apparaat daar altijd z'n eigen ideeën over.
    Veelal (eigenlijk altijd) maak ik eerst een pre-scan, stel daar de correcties in naar mijn eigen wensen en laat dan de echte scan uitvoeren.
    De optie om het merk film te selecteren heeft in mijn ogen weinig effect.
    Sabaai dii
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Comment

Ik scan nooit met correcties tijdens de scan. Dan duurt de scan nl. twee keer zo lang!

Comment

Tsja, ik ben tijd kwijt aan de pre-scan, en de correctie handelingen, maar de tijd die het apparaat nodig heeft is daarna enkel afhankelijk van het aantal dpi's wat ik wil hebben.
        Sabaai dii

Comment

Don,
          De meeste correcties zijn met Fotoshop achteraf ook prima uit te voeren. Sterker nog, dan kun je ze zelf batchgewijs doen. Wel zo prettig als je 4000 dia's moet doen.
          Maar de scantijd per dia wordt bij mijn Minolta wel degelijk langer als je correcties laat doen tijdens het scannen.

Comment

Die tijd zal wel liggen aan het type apparaat, dus dat van die Minolta zal ik als waarheid aannemen. Wat ik wel ondervind, is dat correcties vooraf een beter resultaat oplevert dan correcties achteraf. Daarom stop ik wat meer tijd in de scan procedure. Maar ik doe inderdaad niet van die hoge aantallen. Het overgrote deel wat ik scan is bijvoorbeeld voor het foto album hier op Duikforum, of digitaal aanleveren voor het clubblaadje.
            Hoe doet dat apparaat van jou het met ietwat donkere dia's of opnames met een zwarte achtergrond? Daar heeft ie van mij aardig wat moeite mee. (contrast en helderheid altijd veel te groot, en dan nog op het eindresultaat altijd strepen)
            Sabaai dii

Comment

Ik gebruik nu ook een Prime Scanner 2700 op een ander computer. Die was zo goedkoop! Minolta Image Scan Dual kostte indertijd 800 gulden en de Prime kostte wat later nog maar 120 euro.
              Over het algemeen zijn mijn donkerste dia's nog prima op te halen met FS. Wel moet ik zeggen dat de pre-scan nogal afwijkt van de definitieve scan. Correcties worden dan toch natte vingerwerk.
              Mijn ervaring is dat de blauwe opnamen (tegenlicht etc ) veel problemen opleveren. Dat is ook een kwestie van kontrast denk ik. Maar kontrast afzwakken gaat altijd nog beter dan het kontrast opkrikken.

Comment

Ik begrijp dat bij de meeste scans een beetje bijstelling nodig is, Maar om een betere basis te hebben lijkt mij een ijkdia een zeerfraaie oplossing.
                Heeft iemand hier ervaring mee?
                scubafoto website

Comment

Je kunt wellicht informeren of de fabrikant van je scanner een kleurprofiel heeft (misschien zelfs te downloaden van hun site). Kom je in ieder geval een aardig end in de buurt, mits het profiel beschikbaar is.
                  Anders handmatig (handleiding?) calibreren en het kleurprofiel opslaan voor toekomstig gebruik.

Comment

Waar ik wel de meeste mensen met scanners over hoor, is het calibreren van hun scherm. Daarmee schijn je ook een hoop van de verschillen met de echte dia weg te kunnen werken.

Comment

Het scherm calibreer ik al met de spider van colorvision (zeer tevreden mee) de kleuren op het scherm zijn dan identiek aan de afgedrukte foto.
                      scubafoto website

Comment

ook gebruik van pre-scan

Originally posted by Don Chedi
                        Ik moet echt iedere scan een beetje bijstellen. Afhankelijk van de toonsoort van de opname heeft het apparaat daar altijd z'n eigen ideeŽn over.
                        Veelal (eigenlijk altijd) maak ik eerst een pre-scan, stel daar de correcties in naar mijn eigen wensen en laat dan de echte scan uitvoeren.
                        De optie om het merk film te selecteren heeft in mijn ogen weinig effect.
                        Ook ik maak meestal een pre-scan waarbij ik vervolgens een bepaald image type selecteer dat het beste resultaat geeft. De scansoftware heeft een verzameling instellingen voor verschillende types afbeeldingen.
                        Extreem donkere afbeeldingen heb ik nog wel wat moeite mee, al denk ik ook dat mijn monitor te donker staat afgesteld dus ik ben ik ook benieuwd naar een callibreer programma voor de monitor. Maar ja. De lichtsterkte van mijn diaprojector is ook in te stellen, dus wat is te donker en wat is goed?!?
                        Afdrukken van door mij gescande afbeeldingen heb ik nog niet gedaan, maar dat zal binnenkort wel komen.
                        Ik ben er ook achter gekomen dat er best nog wel wat stofjes te zien zijn op mijn scans, dus daar moet ik ook nog een oplossing voor vinden. . .

De optie om films te selecteren heb ik alleen bij negatief filmsen die gebruik ik vrijwel nooit.

Gerrit
                        Life is a beach...
                        ...until you dive

Comment

Originally posted by S e a l
                          Ik ben er ook achter gekomen dat er best nog wel wat stofjes te zien zijn op mijn scans, dus daar moet ik ook nog een oplossing voor vinden. . .Gerrit
                          Ja, dat heb ik ook. Dat zijn miniscule stofjes die gewoon op de dia of op het glasplaatje liggen. Ik ben dan ook regelmatig in de weer met een stofkwastje, en daarna nog een beetje bijstippen. Vrij eenvoudig; omliggende kleur selekteren en zwarte stofstipje wegwerken.

Persoonlijk heb ik mijn twijfels bij zo'n ijk-dia (met lange ij, want anders heb je een dia van een boomsoort ) Want als gezegd; afhankelijk van de toonsoorten op het plaatje registreert het apparaat iedere dia toch anders.

Dit is overigens wat mijn scanner doet met donkere achtergronden en een licht onderwerp; strepen en een flets onderwerp!
                          Dit krijg ik helaas niet weg. Wil ik de achtergrond mooi egaal; dan gaat het mis met het onderwerp. Wil ik het onderwerp goed, is de achtergrond nog lelijker. Met lichte achtergronden (blauw of groen, dus 'menglicht' opnamen) geen problemen.
                          Last edited by Don Chedi; 23-08-05, 07:35.
                          Sabaai dii

Comment

Kwoot: Extreem donkere afbeeldingen heb ik nog wel wat moeite mee, al denk ik ook dat mijn monitor te donker staat afgesteld dus ik ben ik ook benieuwd naar een callibreer programma voor de monitor. Maar ja. De lichtsterkte van mijn diaprojector is ook in te stellen, dus wat is te donker en wat is goed?!?

Voor goede weergaven moet je alles in de keten (monitor/scanner/printer) goed kalibreren, waarbij de monitor je uitgangspunt is. Hiervoor zijn apparaatjes te koop (zoals de genoemde Spider) maar met Adobe Gamma kom je eigenlijk gewoon een heel eind. Als je monitor is gecalibreerd kun je het gemaakte kleurprofiel opslaan en later terug oproepen. Vervolgens ga je je scanner calibreren (ook hiervan maak je een kleurprofiel) en vervolgens je printer. Het printresultaat wordt mede bepaald door je type papier en merk inkt, dus voor elke combinatie zul je een nieuw kleurprofiel aan moeten maken.

Wat betreft de grote contrasten; dia is eigenlijk het beste beeldmateriaal wat je kunt hebben. Het kleurbereik (tot hoeveel detail je nog kunt zien in het zwart en het wit zeg maar) van dia is veel groter dan van negatieffilm en digitale bestanden. De kwaliteit van een dia is dus nooit te evenaren op je pc en ook je monitor kan niet zoveel bereik aan als een dia; bij digitaliseren zul je dus kwaliteit inleveren.

Tenslotte het afdrukken van digitale bestanden op foto: al is je bestand nog zo goed, elke afdrukcentrale zal een ander resultaat geven. Dit wordt bepaald door het gebruikte fotopapier, maar ook door het feit dat de centrales met hun eigen kleurprofielen werken. Dit zal meestal een compromis zijn wat bij de doorsnee vakantiefoto's het vaakst een acceptabel resultaat geeft. Als je een goede afdruk wilt is het aan te raden je eigen kleurprofiel mee te sturen (van de monitor).

Comment

Originally posted by Don Chedi
                              Ik ben dan ook regelmatig in de weer met een stofkwastje, en daarna nog een beetje bijstippen. Vrij eenvoudig; omliggende kleur selekteren en zwarte stofstipje wegwerken.
                              Is dat een gewoon stofkwastje of een digitaal kwastje?!?

Gerrit
                              Life is a beach...
                              ...until you dive

Comment

Working...
                              X