Announcement

Collapse
No announcement yet.

sealife micro 2.0 sea dragon 2500 pro set

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

sealife micro 2.0 sea dragon 2500 pro set

ik zou graag deze camera aanschaffen maar toch zou ik graag jullie mening weten ivm deze goed zou zijn om in onze wateren (Oosterschelde ,Grevelingen ,enz) foto en filmpjes mee te maken?
    ik ben ook maar beginnende op het vlak van fotografie en zou graag dus meer type vakantiekiekjes onder water maken. geen details of echte macro's dus.
    Alhoewel ik ook wel eens een slakje wil schieten en misschien de daarbij horende macrolens kan aanschaffen. dus graag jullie mening. Alvast bedankt.
    Zorgeloos fotograferen met de permanent afgedichte, waterdichte Sealife Micro 2.0 WiFi 64GB onderwatercamera. Set compleet met onderwater videolamp van 2500 lumen.

Ik ken deze camera niet, maar heb wel al enige ervaringen met onderwaterfotografie. Ik zelf heb een Olympus TG5 met extra onderwaterbehuizing. Ik heb toen voor deze combinatie gekozen omdat een onderwaterbehruizing voor mijn grote kamera op bijna 3000 euro uitkwam. en ik wel de mogelijkheid wil hebben om na te bewerken. ik adviseer altijd mensen die een onderwatercamera willen aanschaffen een camera te kiezen die naast JPG ook in RAW kan fotograferen. Onderwater gaat de auto witbalans van camera's helemaal de mist in (de kleuren wordt overdreven groen of blauw). Foto's in RAW gemaakt kunnen achteraf makkelijk weer worden gecoorogeerd met een RAW bewerker (lighroom is de bekenste, maar er zijn ook gratis programma's). De bekende Nikon W300 onderwatercamera kan dat bijv niet in RAW schieten. Of jouw Sealife in RAW kan fotograferen kan ik niet zo 123 vinden. Ik ben net terug uit Egypte met duizenden (onderwater) foto's van mijn TG5 en van een oudere Sealife van mijn buddy. Mijn foto's zijn na een nabewerking sprankend van kleur, terwijl ik die van de sealife met heel veel moeite een beetje kleur terugkrijg, mede omdat hij alleen jpg plaatjes maakt. Ik zou op zoek gaan naar ervaringen van anderen met de Sealife camera en evt. kijken naar alternatieven. 1000 euro is geen kattepis.

Comment

Het is natuurlijk wel appels met peren vergelijken een tg5 en een oudere sealife. Ik zou beginnen met een 2e hands camera zoals een olympus pen. Zijn nu niet duur en je kan als je daar uitgroeit naar een andere cq betere/modernere camera gaan waar je dan gericht naar kan zoeken omdat je weet wat je mist in de pen. Ik ben indertijd begonnen met een canon g7 en toen ik daar vast liep op instellingen overgegaan naar een Pen. Nu gewoon weer een canon point and shoot want was ipv met duiken alleen maar met fotograferen bezig. Als ik die ene foto niet kon maken had ik een shit duik. En de mooiste dingen alleen maar door de lens ipv gewoon genieten.
      raw is prima als je (uitgebreid) wil nabewerken in lightroom photoshop of whatever.
      Ik heb de ervaring dat degene achter een slechte camera nog een mooie foto kan maken terwijl iemand met een top of the bill shit foto's maakt.

dus advies van mij begin low profile en kijk wat je leuk vindt en ga daar op door.
      gr Frank
      gr. Frank

Comment

Als je de specificaties van de Sealife camera opzoekt dan zie je dat deze alleen maar in JPG fotografeert, daarnaast is de Sea Dragon een duiklamp voor video en geen flitser dus hiervan heb je alleen maar plezier als je filmt en niet bij het fotograferen want dan krijg je waarschijnlijk een cirkel van licht op je foto's terug te zien.

Voor NL water zijn de opties dus ondiep blijven (zodat je voldoende licht hebt) of flitsen bij het fotograferen. Daarnaast zoals anderen al schreven hebben de meeste fotografen de voorkeur om in RAW te fotograferen zodat je naderhand veel meer kunt doen qua witbalans en kleuren in je foto. (zoals je misschien weet is een JPG foto al gecomprimeerd als hij uit je camera komt en elke bewerking en opnieuw opslaan van de foto verslechterd de kwaliteit)

Een optie die Frank ook al aandraagt begin low profile is leuk maar in NL water meestal teleurstellend vanwege de geringe hoeveelheid licht hier onderwater. Op Bonaire hè Frank is dat wat anders

Bij Onderwaterhuis.nl zag ik dat ze een gebruikte Olympus OM-D EM5 MII hebben staan voor iets meer dan je Sealife, je mist dan de videolamp maar hebt kwalitatief wel een veel uitgebreidere camera met veel meer mogelijkheden waaronder RAW en als je al in NL duikt heb je waarschijnlijk een fatsoenlijke duiklamp die je zou kunnen proberen bij het filmen.
        Deze set kun je als alles leuk is en naar wens gaat langzaamaan uitbreiden met een externe flitser en eventueel andere lenzen. Volgens mij nog jarenlang plezier.

Succes met je zoektocht.

Ja de beeldhoek van de camera is 130° - 100° en 80° standaard, de lichtbundel van de Sea Dragon is 90° onderwater dus mijn conclusie is dat wanneer je 130° of 100° filmt je altijd een lichtvlek in beeld hebt.
        O ja de effectieve reikwijdte onderwater is 1,2 m.
        Dus dit zou niet mijn keuze zijn voor een goede set voor NL water maar da's persoonlijk natuurlijk.
        Last edited by JosB; 08-05-19, 16:44. Reason: Aanvulling spec SeaDragon
        Groetjes en duik ze,
        JosB

Comment

[QUOTE=JosB;n1861057]

Een optie die Frank ook al aandraagt begin low profile is leuk maar in NL water meestal teleurstellend vanwege de geringe hoeveelheid licht hier onderwater. Op Bonaire hè Frank is dat wat anders
          /QUOTE]
          Ja Jos daar is het heel anders. Maar ik ben NL met een canon powershot en een inon d2000 begonnen en heb daar heel veel plezier mee beleefd. En in dat donkere water hele leuke foto's gemaakt. Ik dook toen nog niet op Bonaire Jos en trouwens de laatste tijd ook niet meer ivm kleinkinderen die alle tijd opeisen . je hebt in NL gewoon een flitser nodig of een hele beste lamp. Ik had toen een zelfbouwlamp met een hele brede hoek maar ja flitser is toch wel fijner.
          dus blijf erbij low profile beginnen en dan zie je zo wat je gaat missen. Als je bij de vakhandel komt lijkt het alsof je altijd tekort gaat komen maar wat je werkelijk wil gaan doen weet je nog niet.
          En 2e hands kun je meestal met weinig verlies weer kwijt.
          Waar het mij vooral over gaat is je kunt hoog inzetten en dan teleurgesteld veel geld kwijt zijn of laag en kijken waar je eindigt.
          Gr Frank.
          Last edited by fvdm; 09-05-19, 03:02.
          gr. Frank

Comment

Originally posted by fvdm View Post
            En 2e hands kun je meestal met weinig verlies weer kwijt.
            Waar het mij vooral over gaat is je kunt hoog inzetten en dan teleurgesteld veel geld kwijt zijn of laag en kijken waar je eindigt.
            Gr Frank.
            Helemaal mee eens Frank, ik ben heel lang geleden begonnen met een 1.3 MP cameraatje van de Lidl in een zelfgebouwd onderwaterhuisje, nu een Canon G7X met Ikelite huis en een Sea&Sea YS01 flitser, macro lens, filters e.d.
            Trouwens jammer dat je minder op Bonaire zit.
            Groetjes en duik ze,
            JosB

Comment

Ik ben een half jaar geleden begonnen met de omd em5 mk2 zoals al genoemd. Met 2 6000 lumen Ali Express videolampen. En ja, daar kun je leuke foto's mee maken in grotten. Ja, flitsers is fijner, maar hoe dat uitpakt in grotten moet ik nog uitvinden, want ik heb net een setje gekocht. Maar in Nederland werkt het zeker beter. Maar zonder kun je eerst zeker beginnen.
              Die lampen doen het natuurlijk ook bij de TG5 of de Sealife amera.

Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Originally posted by JosB View Post

Trouwens jammer dat je minder op Bonaire zit.
                Nee Jos ik zit er meer omdat die kleintjes daar wonen. Dus een week of 9 per jaar. Arme ik .
                gr Frank.
                gr. Frank

Comment

Ik heb de EXIF ino bekeken en mijn duikbuddy had een SeaLife DC1400 als ik daarop google is het een camera van een jaar of 6 oud, dus inderdaad geen eerlijke vergelijking. Een andere buddy schoot met een aanzienlijk oudere Canon PowerShot G7 en die maakt beter foto's dan de sealife maar het kost me ook enorm veel moeite om in lightroom de juiste kleuren terug te toveren. weg is weg :-( . Mijn punt was dat RAW een (mijn) vereistje is voor een onderwatercamera.

ik ben begonnen met een Chinese SJCAm SJ5000x onderwater camera van rond de 100 euro die ook in raw kan schieten en heb er leuke foto's mee gemaakt. en heeft voor deze prijs een groothoeklens, dus ook ideaal voor duikselfies :-)

Mijn huidige TG5 met TG58 behuizing ontbeerd helaas een groothoeklens en flitsers maar die komen er hopelijk ooit. Ik gebruik nu een Aliexpress onderwater videolamp en de resultaten zijn goed, maar het licht rijks maar 1,5 meter :-( . Ik lees hier en daar ook dat je onderwater alleen kan fotograferen wat je aan zou kunnen raken. Ik deel deze mening niet, Ik heb fantastische onderwaterfoto's gemaakt op veel groter afstand.

Comment

Ik begrijp je punt Pandit maar ik ben niet overtuigd dat raw een vereiste is voor onderwater fotografie. Met Raw kan je bijna iedere shit foto nog opleuken naar een redelijke kwaliteit. Tenminste als ik bekijk wat ik met mijn raw foto's met een dslr nog kan doen. Maar met de capaciteit van de memorycards en dus veel foto's van een onderwerp heb je bijna zeker een mooie foto.
                    Maar ik ben van het analoge tijdperk en een foto is mooi of niet en technisch gekunstel isniet mijn ding. Lenscorrecties etc oke maar vlekjes wegwerken mwah.
                    als ik mijn oude foto's terugkijk zijn de betse waar ik niets aan gewijzigd heb. Die waren gewoon goed genomen met de juiste instellingen in de camera en de flitsers. Dus heel veel oefenen dan weet je wat de instellingen moeten zijn met dat licht en die kleur van het water etc. .

maar goed ik ben al oud en niet van deze tijd maar heb wel bergepen hoe fotografie in eerste instantie in elkaar zit in die goede oude analoge tijd want film aan de meter was ook nog duur en helemaal 6x6.
                    en wat ik al ooit eerder heb gezegd de man/vriuw achter de camera is belangrijker dan de camera.
                    gr Frank.
                    gr. Frank

Comment

Working...
                    X