Announcement

Collapse
No announcement yet.

Advies gezocht over camera’s Olympus Tough met owh of de M5 markii met owh

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Advies gezocht over camera’s Olympus Tough met owh of de M5 markii met owh

Ik heb heel lang alleen gefilmd met gopro onderwater en afgelopen jaar in Egypte met een Canon G9 gedoken. Ik ben /was niet super onder de indruk van de plaatjes van de Canon. Bovenwater mag ik graag natuurfoto’s maken met mijn DSLR Nikon D70. Nu wil ik graag een goede ( enigszins ) betaalbare camera voor onder water. Fotodoelen macro en grootspul (haaien etc) Dus zouden jullie dus voor een camera kiezen met verwisselbare lens? Of juist voor de compact camera. Budget tot max 2k maar dan wil ik wel ook nog een fatsoenlijke flitser kopen( ivm het macro verhaal ) Ik sta open voor suggesties van de ervaringsdeskundigen hier

Kun je niet beter een owh voor je nikon kopen? Die ken je en een owh is er vanaf zo'n 1300 euro. Ander poort erbij en flitser op marktplaats scoren.
    ik vond de menu structuur van olympus niet echt duidelijk. Maar dat kan aan mij liggen.
    gr Frank
    gr. Frank

Comment

Omdat de macrolens voor die camera ook zo’n 800 euro extra is en die camera erg groot is dus Inc owh erg groot wordt. Vandaar dat mijn voorkeur in eerste instantie uitging naar een compact/systeem camera. Ik zal deze optie ook nog wat verder onderzoeken gezien de leeftijd van de Nikon dacht ik dat ik mooiere foto’s zou krijgen met een nieuwere camera

Comment

Ik neem aan dat je de TG5 of de OMD EM5 mark2 bedoelt.

TG5 betekent een groothoekmodule er bij kopen. Dan haal je nog niet de fisheye die met de omd em5 mark2 kan. Maar is wel een stuk budgetvriendelijker. Macro met tg5 kan uitzonderlijk goed, al haal je natuurlijk niet de kwaliteit van een losse macrolens.
        Maar tot 2000 euro, dan ben je met de tg5 klaar incl. huis en een stel flitsers. Bij de omd red je dat niet. Ik zie aanbiedingen voorbij komen voor 1600 met de kitlens, maar die macrostand valt toch wat tegen hoor. Dan moet er nog een losse macxrolens bij (60mm kost 448, of even wachten op een cashbackactie), of de 45mm van panasonic van 595 euro. En wil je groothoek, dan moet er nog een dome bij en vervolgens een lens. zoals een fisheye 8mm voor 600 euro bij. De 12mm van de kitlens is echt niet wide angle genoeg. Er is ook nog een 7-14mm, maar daar is niet altijd zoomgear voor mogelijk (is op zich niet nodig, zet hem op 7mm en je hebt groothoek, maar minder dan de fisheye heb ik begrepen). Maar al met al is het dus 1600+ minimaal 448 voor de macrolens. Wil je dus ook nog een dome (rond de 500) en een groothoeklens (nog eens 600), dan red je het niet voor 2000. Dit alles zonder flitsers ook nog.

Ik heb zelf de omd em5 mark2, bevalt goed, maar ik was ruimschoots meer kwijt dan 2000, en dit nog zonder flitsers. Ik heb overigens wel een wat duurder onderwaterhuis gekozen, dit omdat ik wel eens wat dieper ga dan 45m.
        Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Originally posted by jasper1979 View Post
          Omdat de macrolens voor die camera ook zo’n 800 euro extra is en die camera erg groot is dus Inc owh erg groot wordt. Vandaar dat mijn voorkeur in eerste instantie uitging naar een compact/systeem camera. Ik zal deze optie ook nog wat verder onderzoeken gezien de leeftijd van de Nikon dacht ik dat ik mooiere foto’s zou krijgen met een nieuwere camera
          Maar wil jedan van de dslr af op termijn? De systeemcameras zijn goed mof ze het halen bij een dslr waag ik te betwijfelen. Daarnaast vond ik het fijn een grotere camera want met die dikke handschoenen is ook niet alles om die kleine knojes te gebruiken. Met een powetshot g7 ging dat geregeld fout met de pen ging het al iets beter maar grote huis was ik toch wel erg blij. Bij een dslr zitten veel functies ook niet in combinatie knoppen. Wat ik lastig vind. .maar gewoon eens goed rondkijken en de camera gaan vasthouden dan voel je direct of het goed is. Ik had mijn pen huis zelf verstevigd omdat ik er 2 flitsers op had ztten en alles toch wel wat slapjes aanvoelde. En met die grotere huizen heb je daar geenlast van.

succes.
          gr. Frank

Comment

Je kunt bij deze camera's veel huizen krijgen, niet alleen die van Olympus. Ik heb zelf een Isotta huis, want die kan naar 100m. Is gemaakt van aluminium. Maar daarmee wel weer duurder dan die van Olympus.
            Ook voor de TG5 is er een isottahuis.

Per merk kan het zijn dat knopjes net even anders werken of op een andere plek zitten. Is toch even wennen en uitproberen. Meikon heeft ook een huis voor de OMD, maar dan kun je niet alles meer bedienen. Het is maar of je dat wilt. Er is geen zoomgear voor de kitlens bij dit huis verkrijgbaar. En geen andere poorten. Dus kijk ook naar hoe het huis in de hand ligt.

dslr is inderdaad nog groter dan een systeemcamera. En dat kan weer nadelig zijn met vliegen.

Comment

Originally posted by Germie View Post

dslr is inderdaad nog groter dan een systeemcamera. En dat kan weer nadelig zijn met vliegen.
              Ja dat is ook 1 van de redenen om naar kleinere camera’s te kijken. De dslr gaat nu om die reden al niet mee op vakantie laat staan als er nog een groot huis om heen zit. Binnenkort maar eens wat camera’s vasthouden. Op de duikvaker al met beide Olympus camera’s in mijn handen gestaan het met 1 hand kunnen bedienen van de TG5 was stiekem toch wel heel fijn. Maar ja daar tegenover staan dan weer de mooiere foto’s van de m5ii...... dilemma’s

Comment

Vliegen met een DSLR vind ik inderdaad een uitdaging. Ik gebruik een rugtas met 2 kleine DSLR bodies het ow huis zonder poort en handvatten een lichte groothoeklens een zware flitser en accu's zit ik al aan de gewichtslimiet. Een tweede lens, poorten, kabels en al die losse meuk die je alleen al mee hebt voor de onderwater fotografie heb ik in de ruimbagage. En dan heb ik het nog niets mee om me tijdens de reis te vermaken. Dolblij dat we met z'n tweeën zijn. Wellicht zou ik meer risico kunnen nemen en over het gewicht van handbagage gaan. Maar het idee dat de meest kwetsbare zaken als ruimbagage lomp worden behandeld en dat je voor extra ruimbagage moet betalen weerhoudt me hiervan.

Comment

Ja, in een ruim wordt er mee gesmeten, dus daar kunnen geen kwetsbare spullen in. Helaas. Ik had in november alles in de handbagage, mijn laptop weegt 1.3 kg en zelfs met alle accu's, lampen, duikcomputers, huis, poort, lens, zat ik net binnen de norm. Ik heb dus de OMD en geen dslr. Nu moet ik toegeven dat ik een rugzak gekocht heb van lichtgewicht materiaal zonder enige stevigheid van exact het maximale formaat voor handbagage. En zo kon het dus. Ik had mijn camera in bubbeltjesplastic gedaan. Enige nadeel: Ik kon in Mexico met inchecken alles er uit halen en in losse bakjes doen voor zo'n scan (op Schiphol hoeft dat niet meer), ik denk dat ze wel een kwartier met mij bezig geweest zijn. Maar alles vriendelijk en met een big smile. Tja, die mensen doen ook gewoon hun werk, dus dan werk ik vriendelijk mee, hooguit wat mensen achter je die dan wat geirriteerd kijken, maar ja, dat is niet mijn probleem, er zijn nu eenmaal regeltjes die gehanteerd moeten worden voor je veiligheid. Als ze aan de gate vragen om het alsnog in te checken dan weiger ik dat vriendelijk en zeg dat de spullen even te kwetsbaar zijn (en wegens li-ion toch niet in het ruim mogen). Dan is het ook geen probleem meer. Er zijn namelijk ook mensen die gewoon niet breekbare spullen meenemen en die kunnen dan weer wel ingecheckt worden.

Comment

Mh doe mijn lenzen (oa 600mm lens) ltijd tussen de kleding in als ruimbagage. Dan liggen ze volgens mij goed beschermd want nog nooit problemen gehad. De body gaat mee in de handbagage samen met de laptop, reader etc.
                    gr. Frank

Comment

Working...
                    X