Foto van de maand september 2010: Baby / juveniel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Foto van de maand september 2010: Baby / juveniel

Originally posted by pishi porco View Post
    Hoi Jenny,

Dan zou ik de uitvergrootte versie wel willen zien, ik kijk nu net nog eens maar hij blijft toch onscherp bij mij. Dat sepiaatje is echt niet scherp in de versie op het excel blad of ik mankeer wat aan m'n ogen
    Beoordelen vanuit Excel !?!?! Ik ga naar het foto-album op DF en klik daar op de thumbnail. De foto komt dan onder de thumbnails als geselecteerde foto in beeld. Ook dat is een resize versie, dus ook die oogt niet altijd scherp. Als je die foto echter aanklikt, dan verschijnt de niet-gecomprimeerde versie (1024x768) in beeld. Dat is de enige versie van de foto die je kan/mag beoordelen op scherpte.

Ik kies regelmatig voor een beperkte scherptediepte, omdat ik dat spannend vind. Ik zal echter geen onscherpe foto posten - scherpte is voor mij een van de basisregels waar een foto aan moet voldoen! (Waarmee ik overigens niet zeg dat ik alleen scherpr foto's maak, da's een ander verhaal )
    ikreis.net

Comment

Moment, ik ga even kijken. Maar wat ik wel wil zeggen met dat over excel bestand: de andere foto's zijn wel scherp maar die dus niet.

Kom zo terug.
      .

website: www.lindaraaphorst.nl

Comment

Weer terug:
        Blijf dezelfde mening toegedaan...

Overigens ok, ik wil wel meegaan wat je zegt over dat oog wel scherp etc etc maar of dit nu komt door je keuze qua scherptediepte of dat de foto onscherp zou zijn maakt voor mij niet uit. Ik vind (da's nu dus eenmaal met fotobeoordeling, de 1 vindt het wel mooi en de andere niet) de foto qua scherpte niet mooi. Ik kies ook vaak voor beperkte scherptediepte hoor, niet in alle gevallen pakt dat goed uit.
        Uiteindelijk ben ik toch nog steeds benieuwd naar je originele versie, dat bedoelde ik eigenlijk. Ik had het met de vorige foto waar geen onscherpte in te bekennen was dat iemand riep dat hij niet scherp was. Dat leek in de verkleinde versie ook het geval.

Maar waar het nog altijd wel om gaat: als jij de foto ok vindt, is het ok toch ? Uiteindelijk is dat hetgeen dat telt
        .

Comment

Ik kan de afbeelding niet invoegen omdat die te groot is....

Ikzelf probeer als ik foto's beoordeel een verschil aanbrengen tussen smaak en techniek. Een foto die niet scherp is door beweging en technisch niet in orde is dan een foto met een scherptediepte die ik anders gekozen zou hebben. Jij deelt die mening niet, prima, maar zeg dan een hemelsnaam dat je mijn foto niet mooi vindt, en roep niet zomaar dat hij onscherp is. Van dat eerste kan ik evt wat leren, van dat tweede niet omdat het gewoon niet waar is.

(Dit is geen verwijt naar jou toe, er zijn meer mensen die zo beoordelen. Ik zou echter graag wat willen leren van deze wedstrijden, en dat lukt helaas niet echt op deze manier.)
          Last edited by Jenny; 04-10-10, 13:00.
          ikreis.net

Comment

Volgens mij heb ik helemaal niet gezegd dat ik je foto niet mooi vind, ik lees dat niet terug. Ik zeg dat ik de foto vanwege de onscherpte niet mooi vind.
            Een foto wordt doorgaans ook op dit soort smaakdingen te beoordelen, het hele beoordelen is een modus tussen smaak en techniek. Wist je dat de enige echt erkende opleiding in de fotografie helemaal niet zo enorm op techniek zit ? Maar juist welk gevoel het oproept ? Techniek is daar vaak wel belangrijk in maar er zijn foto's die grote wedstrijden gewonnen hebben die totaal onscherp waren. Onscherpte kan heel mooi zijn.

Ik roep niet zomaar dat hij onscherp is, want dat is hij naar mijn mening nog steeds. Of dat nou door bewust gekozen beperkte scherptediepte is of per ongeluk dat doet er voor mij niet toe. Ik kan overigens nog steeds onvoldoende zien of dat oog zo scherp is, maar ik heb dat aangenomen omdat je daar heel stellig in bent. Maar juist omdat ik nu dàt niet goed kan zien maakt dat de foto verwarrend is voor de kijker, in dit geval mij, of dat nu bewegingsonscherpte is of bewust gekozen vanwege beperkte scherptediepte.
            Dus om beter aan je vraag te voldoen (lering trekken) zou ik zeggen: stuur die foto dan even per email [email protected]

Ik vind het jammer dat je het zo ontzettend zwaar opvat het is nl niet de bedoeling om de boel af te zeiken, de reden dat ik er tijd in steek om dit allemaal te tikken is vanwege de wederzijdse uitwisseling van meningen en zienswijzen. Ik ben serieus benieuwd naar het origineel, ik heb al lang al op je website gekeken en ik zie daar eigenlijk alleen maar haarscherpe en correcte foto's, dus in die zin verbaast me dan ook dat je je juist bij de sepia niet zo in de positie van kijker naar de foto kijkt.
            Bijvoorbeeld deze foto:
            Fotoof.nl - Portraits
            vind ik je spel met scherptediepte waanzinnig mooi.
            .

Comment

Originally posted by pishi porco View Post
              Een foto wordt doorgaans ook op dit soort smaakdingen te beoordelen, het hele beoordelen is een modus tussen smaak en techniek. Wist je dat de enige echt erkende opleiding in de fotografie helemaal niet zo enorm op techniek zit ?
              Grappig dat je dat aanhaalt. Dat wist ik wel, maar dat was ik even vergeten. Ik ben zelf (te)veel met techniek en regeltjes bezig, dat gaat automatisch, en jaren geleden heeft iemand al tegen me gezegd dat dat ten koste zou gaan van de creativiteit. Dat je me dat (weer) laat beseffen, is een goed leermoment. Heel erg bedankt daarvoor!!!!!!

Enneh, je hebt mail
              ikreis.net

Comment

Ik zal straks even kijken naar de email, ben nu nog voor de hoofdsponsor bezig.

Dat van techniek was 1 van de eerste dingen die bij mij de kop werden ingedrukt toen ik begon aan de School voor Fotografie (1 van de vele niet erkende). Ik was eigenlijk te technisch bezig en pas naderhand, na maanden begon er echt gevoel te onstaan in de foto's. Een paar medestudenten weten tot op de dag van vandaag nog de helft niet van techniek, sommigen zijn tot jankens aan toe geholpen. Ze maken echter de mooiste foto's en dan bedoel ik met gevoel....grappig eigenlijk.
                .

Comment

vriendinnetje van me heeft de fotovakschool in A'dam gedaan, en is tot twee keer toe gezakt voor de eindtentoonstelling. de school vond haar goed genoeg, maar omdat de externe beoordelaars haar stijl niet mooi vonden kwam ze er niet doorheen. zo zuur! 4 jaar hard werken, een hoop geleerd, maar geen diploma...
                  ikreis.net

Comment

Da's toch achterlijk ! Maar feit is dat je uiteindelijk niet op je opleiding wordt beoordeeld maar om je werk, ik bedoel door opdrachtgevers dus.
                    .

Comment

... maar wat de ene opdrachtgever niks vindt, vindt de andere fantastisch. dus daar zou het halen van een diploma niet vanaf moeten hangen.
                      ikreis.net

Comment

Originally posted by Jenny View Post
                        Hetzelfde geldt voor mijn foto. Deze is bij het oog absoluut scherp (mensen die zeggen van niet hebben de foto waarschijnlijk niet uitvergroot), en dat aandachtspunt maakt voor mij een foto minder saai/spannender.
                        Het is wel zo dat jij jouw foto in een formaat hebt aangeleverd van 768x512 en dat is natuurlijk al niet groot.
                        Het kan ook zijn dat dat door een bewerking komt, want de kleuren zijn ook vrij contrastrijk.
                        Dus in dat opzicht snap de opmerking van Linda wel.

Je zou ook kunnen zeggen..." het scherptediepte gebied is veel te klein".

Het blijft bij het beoordelen toch altijd wat.
                        De opmerkingen van Jeroen Goossens "is dit wel een baby/juveniel" vond ik ook onterecht, want inderdaad...als je een beetje kennis van de flora en fauna hebt, zie je het verschil tussen een juveniel of een volwassen zeedonderpad echt wel.

Wellicht dat ik toch eens wat tips/richtlijnen mee wil geven aan de deelnemers, niets verplichts hoor, maar gewoon wat aandachtspunten voor de beoordeling.
                        Er zitten nu nog te vaak beoordelingen puur door smaak bij.

Hierbij zou je kunnen denken aan:
                        - belichting
                        - compositie
                        - scherpte
                        - originaliteit
                        http://www.facebook.com/rene.weterings

Comment

Working...
                        X