foto van de maand juli 2009; manta roggen

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

foto van de maand juli 2009; manta roggen

Hoe toepasselijk, het is tegen de 30 graden in Nederland en we doen een warm water onderwerp. Al vermoed ik sterk dat je ze hier nog niet zal tegen komen.

Ik ga in op de vraag om iets groots te doen. Maar dan wel afgekaderd tot een soort. Het zijn hele bekende vissen, en hopelijk zijn jullie ze wel eens tegen gekomen: manta's! Die grote, zwarte roggen. Ook sta ik 'duivelsroggen' oftwel mobula's toe, het kleine neefje van de manta.

Stuur je mooiste manta foto naar mij toe, en ik plaats ze in het speciaal bestemde album bij elkaar. ╔Ún foto per inzender, in standaard jpeg format, resolutie bij voorkeur 1024x768. Hiervoor is de tijd tot en met maandag 20 juli. Daarna gaat de beoordelingsperiode van start. Tenzij ik eerder het maximum aantal inzendingen van 21 heb gehaald, maar dat maak ik wel bekend als dat zo ver komt.

Let er op, dat je als inzender met die beoordeling mee behoort te doen. Voor wie hier niet bekend mee is kan dit altijd aan mij na vragen.

Laat ze maar komen.
    Sabaai dii
    http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Re: foto van de maand juli 2009; manta roggen

Wow...gaaf onderwerp!

Ik ga meteen speuren in mijn archief...haha. Heb slechts in 2 duiken ooit Manta's gezien, dus veel soeps waren de foto's helaas niet.
    http://www.facebook.com/rene.weterings

Comment

Inderdaad een heel leuk onderwerp. Jammer genoeg hebben we alleen een playmobil-manta gezien, telt waarschijnlijk niet mee. Is ook niet echt groot, maar zo'n 7 cm!

We passen even een keer.

Succes allemaal!
      Kijk voor onze op www.richardenmarielledekok.nl

Comment

Ik hoop in augustus manta's te zien, net te laat dus :(
        ikreis.net

Comment

Originally posted by Rene1978 View Post
          Wow...gaaf onderwerp!

Ik ga meteen speuren in mijn archief...haha. Heb slechts in 2 duiken ooit Manta's gezien, dus veel soeps waren de foto's helaas niet.
          Ik zit ook met een dergelijk probleem. Nou jah, iets anders, ik heb ze wel redelijk wat gezien, maar met fotograferen was er altijd wel iets.
          1993, Hurghada: bij een 3 daags liveaboard kwam er 1 onder de boot zwemmen bij Shaab el Erg. Toen ik goed en wel snorkeltje in had was die al weer weg.
          1995, Sudan: na een duik bij Shaab Suadi werden we in het rubberbootje terug gebracht naar het moederschip. Toen kwam ook een manta onder ons door. Nu wel vrij snel rolletje achterover, maar het was in een rifkanaal waar het vrij stevig stroomde. Manta's kunnen daar beter mee om gaan dan snorkelaartjes.
          2001, Thailand: meerdere manta's op Raja Noi, maar te snel en op te grote afstand. En tijdens de terugweg hebben we er wel een dozijn gezien vanaf de boot, zelfs springend. Maar ja, toen vaarde de boot en het werd al donker.
          2003, Philippijnen: tijdens de duiken naar de voshaaien op Monad Shoal meerdere manta's gezien. Helaas op het erg vroege tijdstip nog erg donker onder water, en ze bleven wat op afstand. Ook verschillende keren duivelsroggen in de buurt. Alleen op de allereerste duik kwam er 1 om ons heen cirkelen. En toen bleek het batterijtje van mijn kamera leeg te zijn (had blijkbaar de hele nacht aan gestaan). Nou ja, kamera weg vouwen en van het moment genieten.
          2004, Thailand: tijdens een live aboard ging ik door mijn rug heen, paar dagen niet kunnen duiken. Bij Koh Bon waren manta's genoeg, ik heb wel nog een stukje er boven gesnorkeld. En ze kwamen 's avonds regelmatig even om de boot heen zwemmen.

Dus als ik deze maand mee doe met een foto, is het voor het spel, niet voor de knikkers.
          Last edited by Don Chedi; 03-07-09, 11:33.
          Sabaai dii

Comment

Ik hoop ze in september te zien.......dus doe deze ronde niet mee!!
            Grtzzz DQ
            http://scubapixels.webs.com/

Comment

Helaas.... ik heb nog nooit een manta gezien , dus heb er ook geen foto van.
              Volgende keer beter.
              Grtz
              Jaco
              "Geniet van elk moment, het is later dan je denkt....."

Comment

Originally posted by Jaco View Post
                Helaas.... ik heb nog nooit een manta gezien , dus heb er ook geen foto van.
                Volgende keer beter.
                Grtz
                Jaco
                Eentje lenen Jaco?
                sigpic

Als je blijft kijken naar de plek waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.

Comment

Telt een 'bluespotted stingray' ook?
                  Ik Begon Met 8 (jaar met duiken)
                  Dive for life, Live to dive, Dive and let live, Just dive your life.

Comment

Nee, gewone roggen hebben we al eens gedaan. Het gaat nu om die grote vrij zwemmende.
                    Sabaai dii

Comment

Die heb ik helaas nog nooit mogen bewonderen.
                      Ik Begon Met 8 (jaar met duiken)
                      Dive for life, Live to dive, Dive and let live, Just dive your life.

Comment

Originally posted by 10nus View Post
                        Eentje lenen Jaco?
                        Wrijf het er maar lekker in hoor Tineke.... pestkop!
                        Nee hoor, ik speel het eerlijk, geen foto is geen foto.
                        Hebben de anderen ook nog een kans
                        "Geniet van elk moment, het is later dan je denkt....."

Comment

Zonder nu al te gaan beoordelen durf ik wel te zeggen dat Foto 1 zo bij mij in de huiskamer mag komen te hangen...of op de slaapkamer!!!

Nee, deze foto is dus niet van mij.....helaas.

Comment

Er zijn inmiddels 5 foto's van manta's ingezonden, dus we zijn voorbij de minimum drempel. Ze blijken toch niet zo eenvoudig te zijn. Maar toch, als ik zo het rijtje foto's door struin, het blijven imposante beesten.
                            Sabaai dii

Comment

Originally posted by Don Chedi View Post
                              Er zijn inmiddels 5 foto's van manta's ingezonden, dus we zijn voorbij de minimum drempel. Ze blijken toch niet zo eenvoudig te zijn. Maar toch, als ik zo het rijtje foto's door struin, het blijven imposante beesten.
                              Van alle onderwater dieren zijn dit toch de exemplaren waar iedere duiker wel van droomt denk ik.

De rest is vaak toch onderhevig aan persoonlijke interesse, maar voor deze majestueze dieren heeft iedereen bewondering....heerlijk om bij weg te dromen.

Comment

Working...
                              X