Zeepaardje in Zoetersbout

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Zeepaardje in Zoetersbout

Het duikseizoen begint pas echt als een zeepaardje het aftrapt!
    Afgelopen weekend in Zoetersbout: http://duiken.dagmar.be/zeepaardje voor enkele foto's, hieronder de video.

Mazzelaar. Ik zie ze nooit. 1 keer, hele vakantie al naar op zoek geweest, maar pas na een 100m duik op 6m tijdens decostop gevonden. Malta. Ik grap nog altijd dat ik ze pas zal vinden als ik eerst naar minstens 100 m ga.
    maar het is je gegund. Het is ergleuk en bijzonder om ze tegen te komen.
    Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Op vraag van velen & omdat het leuker is mooie dingen te delen met anderen!

Ik ben 3 keer gaan kijken naar het zeepaardje en heb het 2 keer gezien.
      Je gaat er best in op de punt van de pier / het tetje aan Zoetersbout richting 120 graden (=in de richting van de meeste rechtse windmolen aan de overkant).
      Vervolgens duik je richting trap en kom je de plaats na +-1-2min tegen. Een uur na HW zat onze zeepony op 10,8m. Zoals je ziet op het filmpje, is hij bijzonder actief en zit niet stil - de kans dat je hem dus op 13m vind of een stukje meer naar links/rechts is zeer groot ;-)

De eerste keer zat hij in een eenzame sliert Japans Bessenwier. De tweede keer zat hij initieel tussen het rood hoorntjeswier, maar bewoog zich voortdurend en hield zich ook vast aan enkele knotszakpijpen en andere wieren.

Het mormeltje is ongeveer +-8cm lang, de kleur zie je op de video. Zijn witte spikkeltjes reflecteren/glinsteren wat in je lamp.

Als herkenningspunt: ongeveer 1,5m boven de plaats van het zeepaardje zat een duidelijk zichtbaar gat van +-30cm doorsnede in de stenen waar een kreeft zijn Stella heeft staan (=thuis).

Op http://duiken.dagmar.be/zeepaardje staan nog enkele extra foto's als je nog herkenningspunten zoekt.

Als je gaat kijken en je hebt hem gevonden dankzij deze post, post hier een fotootje van het paard - en misschien ook van de overvolle parking met zeepaard-zoekende-duikers ;-)

Comment

Working...
      X