Rivierkreeften van Nederland

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Rivierkreeften van Nederland

In de serie Entomologische tabellen is een deel verschenen over rivierkreeften. Het is geschreven door Bram Koese en Menno Soes.
    Uiteraard wordt uitgebreid ingegaan op de herkenning van de verschillende soorten die in West-Europa gevonden worden, maar dit is veel meer dan alleen een determinatietabel. Het boek gaat over rivierkreeften in nederland en omliggende landen en staat vol met prachtige fotos.
    Het heeft een uitgebreid algemeen deel over rivierkreeften en een bespreking van biologie, ecologie van de verschillende soorten en de kolonisatiegeschiedenis en schade en overlast veroorzaakt door de exotische soorten.
    Een must voor elke duiker die meer wil weten dan alleen het verschil tussen een rode en een gevlekte Amerikaanse rivierkreeft.

Als lid van de Entomologische vereniging of Faunistische mededelingen krijg je hem thuis gestuurd. Anders kun je hem hier bestellen: science . naturalis - Entomologische Tabellen.

Re: Rivierkreeften van Nederland

Er is nu ook een pagina over dit boek. science . naturalis - De Nederlandse rivierkreeften (Astacoidea & Parastacoidea)
    Hij kost ook maar 12.50. Geen geld natuurlijk.

Comment

Natuurlijk kun je ze ook invoeren in de database van waarneming.nl; Waarneming.nl

Comment

Hij is handiger voor biologen die zo'n beestje vangen met een fuik dan voor duikers die netjes met hun handjes overal vanaf blijven, moet gezegd. Zo is de Europese rivierkreeft herkenbaar aan het kammetje aan de onderkant van de kop, en moet een gevlekte Amerikaanse rivierkreeft wel verrekte stil zitten voordat je kan zien dat 'ie haartjes op zijn schaar heeft. Maar toch: mooie kleurenplaatjes, voor taxonomische begrippen begrijpelijk, en niet duur. Als je ooit verschillende rivierkreeften uit elkaar wil kunnen houden, dan is dit het boekje dat je moet hebben.

Comment

Er staan dus mooie en duidelijke plaatjes in? Ik ben zo iemand die normaal gesproken wel ziet van 'bruine kreeft, rode kreeft, vlekje hier' Maar ik weet nooit wat voor soort of ras het is.
          Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Er staan mooie en duidelijke fotos van alle soorten in. De meeste dieren kun je als je weet waar je op moet letten eenvoudig herkennen.
            Die kleine detailkenmerken zijn handig voor heel jonge beesten, verbleekte dieren op alcohol of dat soort dingen. Die heb je normaal niet nodig. Daarnaast zijn de auteurs gewoon heel volledig.

Comment

Originally posted by Germie View Post
              Er staan dus mooie en duidelijke plaatjes in? Ik ben zo iemand die normaal gesproken wel ziet van 'bruine kreeft, rode kreeft, vlekje hier' Maar ik weet nooit wat voor soort of ras het is.
              Dit kan je helpen...
              zoekkaart_kreeften_algemeen.pdf

Maar dan ook wle geberuiken he !
              Nat steen en nat ijzer... allebei goed...

Comment

Hoe zit dat nu met die uitheemse kreeftjes? Mag je ze zonder vergunning vangen (oprapen) tijdens het duiken?

Comment

http://www.sportvisserijnederland.nl...ile.asp?id=697

Geen vergunning nodig maar je mag de inheemse soort niet vangen of verstoren. Kans daarop is overigens zeer klein omdat die blijkbaar alleen nog maar in een paar vijvers rond Arnhem leven.

Comment

Originally posted by EmielV View Post
                    Mag je ze zonder vergunning vangen (oprapen) tijdens het duiken?
                    Misschien moet je jezelf eens afvragen hoe 'eerlijk' dat is.

Comment

Tja, een echte uitdaging is dat natuurlijk niet. Ben ik met je eens. Neemt niet weg dat alle biologen het er over eens zijn dat deze beestjes op de middelange termijn funest kunnen zijn voor de rest van het onderwaterleven in onze sloten en plassen.
                      Vandaar dat ik een beetje dacht in de richting van de doornenkronen in Egypte of de koraalduivels in Caribisch gebied. Daar word mijnsinziens ook niet 'eerlijk' gejaagd op deze beesten. (Overigens weet ik niet of deze initiatieven uberhaubt bijdragen aan een vermindering van de populatie van exoten)

Comment

Originally posted by EmielV View Post
                        Tja, een echte uitdaging is dat natuurlijk niet. Ben ik met je eens. Neemt niet weg dat alle biologen het er over eens zijn dat deze beestjes op de middelange termijn funest kunnen zijn voor de rest van het onderwaterleven in onze sloten en plassen.
                        Vandaar dat ik een beetje dacht in de richting van de doornenkronen in Egypte of de koraalduivels in Caribisch gebied. Daar word mijnsinziens ook niet 'eerlijk' gejaagd op deze beesten. (Overigens weet ik niet of deze initiatieven uberhaubt bijdragen aan een vermindering van de populatie van exoten)
                        Ik denk dat het door duikers vangen van rivierkreeften (gesteld dat die duikers het verschil zien tussen exoten en inheemsen) niet of nauwelijks zal bijdragen aan het verdringen van de inheemse soorten. Ik heb het eerder genoemde boekje gelezen en heb er niet echt uit kunnen halen wat de schade is die de exoten veroorzaken. Daarnaast zeg je al zelf dat deze beestjes leven in sloten en plassen. Duikers komen slechts in een heel klein deel van het opervlakte water. Als er ook maar enige aanwijzing zou zijn dat het door duikers laten weghalen van de exoten (en alleen die) zou helpen dan geef ik je gelijk. Zolang de biologen zelfs de exoten na onderzoek in de zelfde plas en op de zelfde plek moeten terug zetten lijkt het me niet dat het aan duikers gegeven is rivierkreeftjes te vangen.

Comment

Kan het zo snel niet meer vinden maar biologen hebben onderzoek gedaan naar of je exoten weg kan vangen. Geprobeerd werd er zoveel mogelijk weg te vangen. Het bleek dat vooral de grotere volwassen exemplaren gevangen werden. Dat leek een goed idee. Al snel bleek echter dat de kleinere exemplaren sneller groeiden (minder concurrentie) en zich eerder en meer gingen voortplanten. Het structureel wegvangen was dus geen succes. Aan de andere kant moedigt de stadsbioloog van Amsterdam het vangen van rivierkreeftjes in de grachten aan.
                          Overigens is het handmatig vangen haast niet te doen, ook niet als duiker. Je zal er best wat te pakken kunnen krijgen maar een maaltje wordt het niet. Daar heb je vallen voor nodig.

Comment

Working...
                          X