Announcement

Collapse
No announcement yet.

Duiken op Scapa Flow

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Duiken op Scapa Flow

    Er zijn al veel Nederlandse duikers mij voorgegaan naar Scapa Flow toch heb ik er weinig over gelezen op dit forum.
    Ik vond het een geweldige ervaring en heb daarover een stukje voor onze clubsite geschreven, dat wil ik ook graag met jullie delen.

    Duiken op de wrakken van Scapa Flow.

    Scapa Flow
    Scapa Flow was van oudsher een Britse marine haven, gelegen in de Orkneys ten noorden van Schotland.
    Aan het einde van de eerste wereldoorlog werd het grootste deel van de Duitse Hochseeflotte, 74 schepen, hier opgelegd totdat er een definitieve vredesovereenkomst was gesloten. Dit overleg verliep moeizaam en de Duitse admiraal von Reuter, die het bevel had over de geïnterneerde vloot, nam het zekere voor het onzekere en gaf in juni 1919 opdracht om de schepen te laten zinken, zodat ze niet in handen van de overwinnaars zouden vallen.
    Enkele schepen konden nog door de Britten naar de kust worden gesleept om daar aan de grond te worden gezet , de rest verdween geheel of gedeeltelijk onder water.
    In die tijd waren deze schepen het modernste dat er op wapengebied beschikbaar was . De beroemde slag bij Jutland was de ultieme gelegenheid voor Groot Brittannië en Duitsland om hun oorlogsschepen , die het resultaat waren van een jarenlange en uiterst kostbare wapenwedloop, te testen.
    Tussen de beide wereldoorlogen in werd een groot deel van deze schepen gelicht door de Schot Ernest Cox. Sommige schepen werden tussen de twee helften van een doorgezaag droogdok omhoog getakeld.
    Andere schepen (die op de kop lagen doordat zij omgekiept waren door het gewicht van de kanons, -de marine term voor kanonnen-) werden eerst door duikers gedicht en daarna vol lucht gepompt, waardoor ze gingen drijven. Daarna werden ze versleept om elders gesloopt te worden.
    De resterende zeven schepen , drie slagschepen en vier kruisers, die eigenlijk te diep lagen om geborgen te worden , werden gedeeltelijk open gebroken o.a. met springstof, om de edele metalen , brons, koper en messing eruit te halen.
    Omdat Scapa Flow eigenlijk een baai is, die door een aantal eilanden wordt omsloten, waren er nog al wat toegangskanalen. Een deel van deze toegangen werd min of meer afgesloten door er schepen in te laten zinken, de zogenaamde blockships.
    Nadat een Duitse onderzeeër, aan het begin van de tweede wereld oorlog, het Britse slagschip HMS Royal Oak, dat in de baai voor anker lag, had getorpedeerd, werd een deel van de ingangen definitief afgesloten met grote betonblokken. Deze staan bekend als de Churchill barriers en werden door Italiaanse krijgsgevangenen aangelegd.
    Deze Italiaanse krijgsgevangenen hebben een Romneyhut omgebouwd tot een kapel, the Italian Chapel, die nog steeds te bezoeken is.
    De HMS Royal Oak en de HMS Vanguard (die in de eerste wereldoorlog door een aanvaring is gezonken) zijn beschermde oorlogsmonumenten, waarop niet mag worden gedoken.
    Er zijn ook veel andere schepen en vliegtuigen in Scapa Flow gezonken, waaronder de stoomtrawler James Barrie .

    Duiken op de wrakken.
    De zeven resterende wrakken van de Hochseeflotte zijn:
    de slagschepen: Karlsruhe, Krohnprinz Wilhelm en Markgraf
    de kruisers: Dresden 2, Cöln 2 en König, en de snelle mijnenlegger: Brummer.
    En dan zijn er nog de F2 en de YC21, schepen van na de tweede wereldoorlog.
    Een fundamenteel verschil tussen koopvaardij schepen en de oude oorlogsschepen is, dat de romp en een deel van het binnenwerk van de oude oorlogsschepen (de citadel) aanzienlijk dikker is uitgevoerd dan dat van de koopvaardij schepen. Dit om de schade van granaatinslagen en torpedo’s te beperken. Het gevolg hiervan is dat de wrakken van oorlogsschepen veel langer hun structuur behouden.
    Dat betekent voor de wrakken in Scapa Flow dat de rompen van de oorlogsschepen redelijk intact zijn terwijl de rompen van vele andere schepen soms al grotendeels verdwenen zijn. Meestal zijn van koopvaardijschepen alleen de boeg, de achtersteven, de ketels, machines en zware delen zoals lieren etc.. nog zichtbaar.
    Van de oorlogsschepen daarentegen is de romp nog grotendeels herkenbaar, hoewel de schepen die op hun zij liggen wel langzaam maar zeker in elkaar gedrukt worden. De opbouw is vaak in meer of mindere mate vergaan of verwoest door de bergers. Je kunt dus deze schepen goed bekijken hoewel het vaak heel lastig is om te bepalen wat je ziet. Hoewel de overgebleven kanons goed te herkennen en indrukwekkend zijn.
    De slagschepen die echt op de kop liggen (turned turtle) zijn veel lastiger te bekijken, ten eerste is hier de opbouw grotendeels in elkaar gedrukt, dan wel door het enorme gewicht van de romp in de bodem geperst. Wanneer je de schepen goed kent kun je de plaatsen vinden waar je onder het gangboord door nog iets van het dek en de kanons kunt zien.
    Bovendien zijn deze schepen zo groot dat je ze mede door het beperkte zicht in Scapa Flow (ca 8 tot 15 m) onmogelijk kunt overzien. Vandaar dat we het niet erg vonden om twee keer op bepaalde wrakken te duiken.
    De F2 en de YC21 in één adem genoemd worden omdat ze ook in één duik te bezoeken zijn. De F2 een Duits escorteschip uit de tweede wereldoorlog, dat aan de Britten was overgedragen als compensatie voor de oorlogsschade en de lichter (een soort duwbak) beide gezonken tijdens een storm in 1946. De houten lichter verkeert nog in verrassend goede staat en heeft nog een kanon aan boord dat van de F2 kwam. De F2 is nog goed als schip herkenbaar, maar ondanks dat ze niet echt gesloopt is, begint het al een behoorlijke schroothoop te worden.

    Van de meeste bockships daarentegen zijn alleen de zware delen overgebleven (Gobernador Borries).
    Maar omdat die in de ingangskanalen van de Flow liggen, waar een flinke getijdestroming loopt met kraakhelder water, zijn zij juist goed te overzien. De Tabarka is een favoriet wrak van vele duikers, het ligt op de kop en de rompplaten zijn op sommige plaatsen grotendeels verdwenen.
    Daardoor is het wrak goed binnen te dringen wat een ongelooflijk lichtspel oplevert. Je kunt er over de lading “pebbles” -grote keien- en van ruim tot ruim en op verschillende “verdiepingen” rondstruinen. Aan het einde van deze duik laat je in de beschutting van het wrak je boei op en drift vervolgens de baai in.
    De James Barrie is een ander verhaal, dat is een recent wrak gezonken in de 60er jaren en bijna volledig in takt. Het ligt op ca. 45m diepte en wanneer je er op duikt doemt het op ca 30 m diepte ineens helemaal voor je op, mede doordat dit wrak ook in een stroomkanaal ligt.
    Ook hier dus een “stroomduik” op de kentering, maar nu een compleet wrak, in een keer te overzien met veel herkenbare details.
    Door de diepte heb je hier maar een beperkte no decostop tijd, tenzij je een deco duik maakt. Dan kun je een half uurtje op het wrak blijven met als gevolg bijna een half uur voor de opstijging.
    Er is over de geschiedenis van de WO1 wrakken nog veel meer te vertellen, zoals de ontwikkeling die de oorlogsschepen tussen ca 1860 en 1914 hebben doorgemaakt. Van linieschepen met zeilen die “broadside” vuurden, -rijen kanons aan beide zijden soms wel vier dekken hoog-, tot moderne turbineschepen met enorme kanons in “turrets”-draaibare geschutstorens-.

    Een weekje duiken op Scapa Flow geeft een redelijk beeld van de wrakken die we bezocht hebben, maar wil je ze beter bestuderen dan is een tweede expeditie nooit weg.

    Aart Henk Goossens (McGoos, is dat ook meteen duidelijk)


  • #2
    Click image for larger version

Name:	IMG_3691.jpg
Views:	1
Size:	25.9 KB
ID:	1856042Click image for larger version

Name:	IMG_3684.jpg
Views:	1
Size:	32.4 KB
ID:	1856043Click image for larger version

Name:	IMG_3689.jpg
Views:	1
Size:	32.1 KB
ID:	1856044Click image for larger version

Name:	IMG_3686.jpg
Views:	1
Size:	42.5 KB
ID:	1856045Click image for larger version

Name:	IMG_3619.jpg
Views:	1
Size:	40.7 KB
ID:	1856046 Een paar foto's van de Tabarka en de Gobernador Borries.

    Comment


    • #3

      Comment


      • #4
        Mooi. En goed zicht zo te zien. Hier doe je het voor.
        Luister naar je gevoel en volg dat.

        Comment


        • #5
          Dank voor deze uitleg en de mooie foto`s

          Tsja, dit staat ook nog op mijn To Do List
          there`s no redundancy for stupidity
          http://www.duikerslog.nl/public/index.php?uid=fransdm

          Comment


          • #6
            Heel erg mooi Aart!
            Keep your head cool, keep it under water! GDFD 11, juni 2018 info tzt op www.duukn.nl

            Comment


            • #7
              Leuk verslag Aart. Brings back memories

              Comment


              • #8
                dank voor de leuke reacties.

                Comment


                • #9
                  Zeer goede en verhelderende uitleg, Aart !
                  Thx !

                  Grtz,
                  Robby
                  In Life, There's No Surface Interval.

                  Comment


                  • #10
                    Wauw, inspirerend stuk.

                    Comment


                    • #11
                      @ Robbyrey, we hebben daar met vijf landgenoten (uit Overpelt) van jou gedoken, was reuze gezellig.

                      Comment


                      • #12
                        Ik had hetzelfde, kon ook voor mijn gevoel weinig vinden.
                        Ben er een aantal weken geleden wezen duiken en heb er een filmpje van gemaakt.
                        https://youtu.be/OWQO_n49PDY
                        Zicht was bij onze duiken niet geweldig maar dat was dan weer wel goed voor de sfeer.

                        Comment


                        • #13
                          @ fransdm , wacht er niet te lang mee, naar verluid gaan de wrakken redelijk snel achteruit de laatste jaren. Er zal voorlopig nog wel een enorme berg staal blijven liggen maar het begint al een behoorlijke "schroothoop" te worden.
                          En vooral plan vanuit de beschikbare informatie je duiken,vooral op de zeven grote schepen, wij kregen achteraf gezien weinig informatie van de schipper dus dwaalden redelijk ongericht over sommige wrakken, dan mis je een hoop interessants.
                          Op de Scapa flow historic wrecksite vind je PDF files die goede aanknopingspunten opleveren.
                          Ik heb aardig wat informatie over Scapa Flow verzameld dus mail me gerust als je iets wilt weten.

                          Comment

                          Working...
                          X