Wrak Gorishoek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Wrak Gorishoek

Interessante materie, heren (en dames?) explorers. Ik volg dit topic met veel aandacht.
    Ga er dan maar snel eens een kijk nemen.

groeten,
    Jorgos
    Down, down, deeper and down

Comment

Jaa! Het is dus gelukt! Geweldig Hes.

Goed te zien zijn de verschillende delen. (Aan de slagschaduw te zien.)
      Last edited by Peer; 20-10-07, 23:53.
      Mijn knutsel weblog ..If you stand still, sooner or later something will eat you..

Comment

Originally posted by HES van Schoonhoven View Post
        Viol, de side scan image.
        [ATTACH]8458[/ATTACH] [ATTACH]8459[/ATTACH] 2x hetzelfde beeld. Kijk maar wat je zelf het duidelijkste vindt.

Het lijkt er op dat er slechts n wrak ligt, al blijft het gissen.
        Tot 50 meter ten westen van de plaats van het wrak liggen in ieder geval geen andere onderwater artefacten.
        Uit de schaduwlengte op de scans kan berekend worden dat het hoogste punt maximaal 4 meter vanaf de bodem opsteekt.
        Het schip, of liever wat er van over is, was 42 tot 50 meter lang en 5 meter breed.

Dank aan Eelco Rodenburg / Welkom / die zijn schitterende Targa 27.1 belangenloos voor deze zoektocht tweemaal beschikbaar stelde, de scans maakte en die nog geruime tijd door de computer spoelde om er een duidelijk beeld van te maken.
        Hes, kun je ook een kleine toelichting geven? Ik heb een beetje moeite om precies te interpreteren wat ik hier zie.
        Geert F.

No guts, no glory!
        Geert's logboek

Comment

SUPER HES
          Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Hallo allemaal, leuke opname

aangezien wij binnen de Wrakduikstichting "de Roompot" dezelfde Side Scan sonar gebruiken zal ik proberen een kleine toelichting te geven op de Side Scan opnames, overigens voor meer gedetaileerde info kun je terecht op de website van de fabrikant van de Side Scan sonar (sports scan) SportScan

De sonar maakt als het ware een 3 dimensionaal beeld van de zeebodem, daarbij heb je de keuze om alleen de BB of SB zijde op te nemen of beide zijden. De side scan (SS) kan maximaal 150 mtr recht of links kijken, of beide, op de lage frequentie, en 30 mtr op de Hoge frequentie voor deze opnames stond de SS op Low - 90 mtr en keek aleen naar BB (links). Elk voorwerp trekt een schaduw op de bodem en dat is dan ook wat je ziet, deze schaduw reflecteer je dan weer op een scherm (bijv van je laptop). Het mooie van deze SS is dat als je met je muis op de positie gaat staan, je gelijk een GPS positie hebt van het wrak, daarnaast heb je de mogelijkheid om de hoogte van het wrak/object (gedeelte wat uit de bodem steekt) op te meten en de lengte van elk object te meten.

Daarom gaat de opmerking van Hes, met alle respect overigens, helaas niet helemaal op, er bestaat wel degelijk een kans dat er aan SB zijde nog wel objecten liggen, alleen zie je die niet op deze SS opname.
            Wat je in feite doet met zo`n opname is de zeebodem omvouwen zodat je er van alle kanten tegenaan kan kijken, daaronder zie je het profiel van de zeebodem, waarschijnlijk als Eelco hem in kleur (bruin) zet zie je meer van het wrak dan alleen met deze grijswaarden.
            De horizontale streepjes op het scherm zijn de tussenliggende afstanden (90 mtr : 5 = 18 mtr), de SS hing op dat moment op 3.30 mtr diepte, de lichte ruis die je terugziet op de beelden is waarschijnlijk afkomstig van zijn op dat moment werkende dieptemeter aan boord.
            De sneldheid tijdens de opnames lag rond de 0,8 Knots (1.5 km/hr) en hij voer een koers van 269 graden.

Het wrak rust op een helling van pakweg 16 mtr aflopend naar 24 mtr, dit is echter niet helemaal goed te zien omdat de opname vanuit een bepaalde richting is genomen. Het is echter wel zo dat als je de opnames op je PC bekijkt, je meer ziet dan een schermafdruk, daar kan je nu eenmaal niets aan doen.

Wellicht kan Eelco over deze specifieke opname uiteraard veel meer vertellen, hij heeft immers de opnames gemaakt, het vergt wel enige oefening om een duidelijk beeld te krijgen wat er op de zeebodem ligt en is helaas niet 1-2-3 in een paar woorden uitgelegd. Wat wel goed te herkennen is, is de voorzijde van het schip en de zijwanden, uit deze opname kan je ook opmaken dat er geen opbouw meer herkenbaar is. Wat ik overigens ook hier in herken, lijkt in mijn ogen het meeste op een sleepschip, de Lengte ca. 45 mtr en de breedte van 5 mtr komen daarmee overeen. Deze sleepschepen, hadden geen eigen voortstuwing (geen motor of schroef) maar wel vaak een opbouw (stuurkot) en een roer.
            Ze werden gebruikt voor allerlei lading varierend van zand, grind tot stukgoederen, in de 2e WO zelfs troepentransport en werden dan ingezet als veerpont.

Ik hoop dat ik ietwat duidelijkheid verschaft heb,

met vriendelijke groet,

Fred Groen
            Wrakduikstichting "de Roompot"
            Untitled Document

Comment

Originally posted by Geert F. View Post
              Hes, kun je ook een kleine toelichting geven?
              Zet het plaatje even groot op je scherm als je dit leest, dat maakt het makkelijk om met mij door dit commentaar heen te springen.

Stel je voor, de 'antenne' van de side scanning sonar -ook wel de 'fish' genoemd- is een kleine torpedo, die op een bepaalde diepte (afhankelijk van de diepte van de bodem onder de kiel) onder de boot meegesleept wordt.
              Aanweerrszijden heeft hij transponders waarmee hij een gericht acoustisch signaal uitzeld en de echo's daarvan weer opvangt.

Die transponders staan onder een bepaalde hoek en de sonar scant dus naar twee kanten onder die hoek. Er blijft dus altijd een gebied over waarin hij blind is: de sector die door de scanhoek links en rechts bepaald wordt.

Omdat de fish voortgetrokken wordt geeft het typisch beeld van een side scan dus altijd die blinde hoek weer als een witte baan in het midden.
              In het midden van die baan zie je nog wel een zwarte lijn die de fish zelf vertegenwoordigt en aan weerszijde daarvan minder regelmatige banen die valse echo's van de schroef of de oppervlakte weegeven.

Voor je een wrak kunt scannen, moet je het eerst eerst zoeken met je echolood. Heb je zo de hobbel van het wrak gevonden en en daarop, door er een paar keer op verschillende plaatsen overheen te varen waypoints gemarkeerd, dan heeft het verder weinig zin om nog naar twee kanten te scannen. Je vaart immers nooit over het wrak, want dan zit het in je blinde hoek, maar je vaart er zoveel mogelijk parallel aan een kant langs.

In de beelden die ik heb geplaatst is dus alleen die kant van de scan te zien, waar het wrak lag.
              Beide beelden zijn overigens exact hetzelfde. Het een is een negatief beeld het ander positief en daar tussen kun je je eigen voorkeur bepalen. Het scan programma geeft deze mogelijkheid en instellingen om op de monitor met kleuren te werken om het contrast te verhogen en de waarneming te vergemakkelijken.

De blinde baan houdt op waar de echo's beginnen terug te komen. Is de baan nauw, dan is de afstand van de fish tot de bodem gering, wordt de baan breder, dan neemt de diepte toe.
              Je ziet dus op de scan duidelijk waar je van relatief ondiep naar dieper water gaat.

Het wrak zelf geeft wel echo's, maar werpt ook zijn schaduw over de achtergrond. Die schaduwen zijn niet alleen veel duidelijker dan de eigenlijke echo, ze geven ook -net als een echte schaduw- de contouren van het wrak weer en wel zo precies dat de computer-software aan de hand van de lengte van de schaduwen kan uitrekenen hoe hoog het wrak boven de boden uitsteekt. Daarvoor kun je dan met de muis punten selecteren en de berekening punt voor punt uitvoeren.

dat is een klusje waar ik nog ff mee moet leren spelen.
              Eelco die de scan voor ons gemaakt heeft is net ff voor een korte buitenlandse reis vertrokken.
              HES van Schoonhoven
              Life is a learning experience

Comment

Originally posted by Fred Groen View Post
                Hallo allemaal, leuke opname (...)
                met vriendelijke groet,
                Fred Groen
                Wrakduikstichting "de Roompot"
                H Fred, Leuk dat je er ook bij komt. En dank voor je uitleg; je was me net voor!
                Maar zo moet het voor iedereen duidelijk zijn, hoop ik, en mochten er meer vragen over scannen den de techniek komen, dan laat ik het antwoord graag aan jou. Jij weet stukken beter waarover je schrijft dan ik met mijn ervaring van n dag.

En ja, het is heel goed mogelijk dat er aan de andere kant, die we niet verder bekeken hebben ng iets ligt.

Jij bent trouwens hl positief over het type. Maar weet je ook exact welk schip dit is.
                Een clubgenoot van mij (Jaap Schot) vertelde mij dat het sleepschip van zijn vader in de oorlog bij Tholen door een engels vliegtuig is beschoten en tot zinken is gebracht, onder omstandigheden die erg lijken op wat we over dit wrak horen en over de sleper die haastig naar Stavenisse vluchtte.

Dat vliegtuig zal een Beaufighter geweest zijn.
                Nu nog de identiteit van dit schip ...
                Last edited by HES van Schoonhoven; 21-10-07, 09:18.
                HES van Schoonhoven

Comment

Klopt aardig toch?
                  Attached Files
                  Last edited by Peer; 05-07-10, 00:00.
                  Mijn knutsel weblog ..If you stand still, sooner or later something will eat you..

Comment

Wauw .. bedankt ieder .. er is wat input gebeurt sedert ik weg was op rode zee noordcruise wrakken.

Heel leerzaam dit alles, keep up the good work gentlemen

PS: mijn bescheiden plaatjes vind je hier
                    Flickr: Photos from merlinxavier
                    There Is More Than One Way To DIR
                    sigpic

Comment

Originally posted by Peer View Post
                      Klopt aardig toch?
                      Jazeker! Dat zouden we in alle techno-euforie nog bijna vergeten ook.
                      Je tekening is idd zo ongelooflijk accuraat ... dat het bijna niet te geloven is.

Rondscharrelen op dik 20 meter, in de stroming met toch altijd zeer beperkt zicht en geen schijn van overzicht is nog wel even wat anders dan hoog en droog even een paar zoekslagen maken.

Perfect!
                      HES van Schoonhoven

Comment

Originally posted by Willij
                        Nog even HES en we hebben een onderwater DomDom.(...)
                        Gaan wij dat nog meemaken, Eillij?

En wat ik vind?
                        Dat jij komend voorjaar wellicht geen tijd hebt voor avonturen. Maar het was maar een voorstel en ik houd je op de hoogte.
                        HES van Schoonhoven

Comment

Dit maakt mij allemaal wel heel erg nieuwsgierig.

Staat er nog een keer een duik op dit wrak op de planning?

Alex

Comment

Zeker in de weekends, rond de LW-kentering, staan daar steevast enkele auto's met duikers aan de voet van de kentering, en als je dan ff rondvraagt mag je zeker ergens bij aansluiten!
                            Nu zondag had ik een clubduik gepland op Sas van Goes (LW 10u25) en nadien een driftduik van Wemeldinge Tetjes naar Wemeldinge Punt... maar afhankelijk van wie nog allemaal van de club zich aanmeldt zou het best kunnen dat ik de planning herzie naar het "wrak van de boer" en nadien op de terugweg naar huis een duik op de Bergse Diepsluis. Als ik in de loop van de week de planning zou aanpassen zal ik dat hier posten en ben je uiteraard welkom om aan te sluiten.
                            Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Originally posted by Luc Dupas View Post
                              Zeker in de weekends, rond de LW-kentering, staan daar steevast enkele auto's met duikers aan de voet van de kentering, en als je dan ff rondvraagt mag je zeker ergens bij aansluiten!
                              Nu zondag had ik een clubduik gepland op Sas van Goes (LW 10u25) en nadien een driftduik van Wemeldinge Tetjes naar Wemeldinge Punt... maar afhankelijk van wie nog allemaal van de club zich aanmeldt zou het best kunnen dat ik de planning herzie naar het "wrak van de boer" en nadien op de terugweg naar huis een duik op de Bergse Diepsluis. Als ik in de loop van de week de planning zou aanpassen zal ik dat hier posten en ben je uiteraard welkom om aan te sluiten.
                              Als je dat voor woensdag zou kunnen weten ga ik graag mee. Ik moet wel even vrij regelen namelijk.
                              "It is what we think we know already that often prevents us from learning." Claude Bernard,1813-1878

Comment

H Luc, organiseer je komend weekend een
                                Guided Tour naar 'Den Boer'???

Het is wel leuk zo'n lang gerekte hoop oud roest, maar het is nu ook weer niet de Thistlegorm.

Na deze spontane opwelling van 'Ollandse nuchterheid nog wat opwekkende mededelingen:
                                • Let er wel op dat het dit weekend (zondag 28-10) springtij is. Totaal verwacht verval 320/340 cm en dat is vrij heftig.
                                • Zelf heb ik ook vage plannen om er nog eens op te duiken en wel op vrijdag-ochtend (26-10) op het LW van 09:55 met een verwacht veral van 300/290 cm.
                                • I.v.m. diepte en bodemtijd is Nitrox zeker geen verkeerd idee.
                                • Je zou dan tot EAN 36 kunnen gaan, maar ik heb zelf nog een volle fles met EAN 32 in de berging staan, dus daar ga ik het mee doen.
                                • Iemand belangstelling?

Happy landings!
                                HES van Schoonhoven

Comment

Working...
                                X