Wrak Gorishoek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Wrak Gorishoek

Je kan ook op de kentering onder gaan. Dan hoef je niet zwaar te pezen.
    Mocht de stroming te heftig worden op de terugweg dan ga je toch gewoon op de 3e strekdam er uit?

Ik denk dat Geert veel over deze site kan vertellen. Hij heeft hem immers in 2002 gevonden.
    Last edited by Peer; 08-10-07, 23:13.
    Mijn knutsel weblog ..If you stand still, sooner or later something will eat you..

Comment

Originally posted by Peer View Post
      Je kan ook op de kentering onder gaan. Dan hoef je niet zwaar te pezen.
      Mocht de stroming te heftig worden op de terugweg dan ga je toch gewoon op de 3e strekdam er uit?
      Goed idee!

BTW: Een vriend van me frequenteert die omgeving met een side scanning sonar. Ik zal hem eens vragen of hij een trek wil maken als hij toevallig eens in de buurt komt.
      HES van Schoonhoven
      Life is a learning experience

Comment

Dat zou geweldig zijn HES! Maak me gek.
        Mijn knutsel weblog ..If you stand still, sooner or later something will eat you..

Comment

Originally posted by HES van Schoonhoven View Post
          Goed idee!

BTW: Een vriend van me frequenteert die omgeving met een side scanning sonar. Ik zal hem eens vragen of hij een trek wil maken als hij toevallig eens in de buurt komt.
          Ja, veel mooier kun je het eigenlijk niet hebben!

P.s. even geheel offtopic.
          Is er toevallig iemand die zeeland mbt de dieptes als ASCII of raster file heeft?
          Berna's buddy for life

Comment

Originally posted by Marijn View Post
            Ja, veel mooier kun je het eigenlijk niet hebben!

P.s. even geheel offtopic.
            Is er toevallig iemand die zeeland mbt de dieptes als ASCII of raster file heeft?
            Zeg "watjes" ga nu gewoon eens duiken en probeer zelf eens wat...
            No risk no fun

Comment

Originally posted by Berna View Post
              ik ben benieuwd.. we wachten verder af. Als het iets serieus leuks/intressant is, gaan we tijdens de Tholendag er een plons maken. Maar dan moeten we wel concrete informatie hebben uiteraard.

Van mij mag je, maar ik neem hem niet als laatste duik van de 3 in het programma op. 't Is best een pittige duik, dus plan hem een keer als eerste dat lijkt me beter.
              PADI instructrice die geen les geeft!!

Comment

Originally posted by scubapat View Post
                Zeg "watjes" ga nu gewoon eens duiken en probeer zelf eens wat...
                Ohw, dit is ff een interesse vanuit een andere hoek

'K heb hier een hele leuke GIS applicatie, maar geen data van zeeland.
                En veel mooiere ow kaarten als met een GIS prog kun je volgens mij niet maken

Duiken ga ik er toch wel, al is een gids wel zo leuk ('k bedoel, 't is nu niet echt om de hoek he, zou zonde zijn 't wrak te missen)
                Berna's buddy for life

Comment

Originally posted by Dicky View Post
                  Van mij mag je, maar ik neem hem niet als laatste duik van de 3 in het programma op. 't Is best een pittige duik, dus plan hem een keer als eerste dat lijkt me beter.
                  we plannen het allemaal in (we krijgen het druk in t weekend)

Duiken ga ik er toch wel, al is een gids wel zo leuk ('k bedoel, 't is nu niet echt om de hoek he, zou zonde zijn 't wrak te missen)
                  that's what I mean
                  mag weer duiken

Comment

Duiken ga ik er toch wel, al is een gids wel zo leuk
                    Ach Marijn, we kennen mekaar natuurlijk al veel langer uit heel veel andere draadjes
                    Maar effe serieus nu: voor mij is er niets heerlijkers dan aan de hand van een aantal data zelf op exploratie te gaan...(zo heb ik eigenlijk het wrak van den Boer ook ontdekt). Dat is dan geen voorgekauwde duik en dan is je duikplanning en gasplanning net dat "extra" spannend...
                    No risk no fun

Comment

Ach Marijn, we kennen mekaar natuurlijk al veel langer uit heel veel andere draadjes
                      Maar effe serieus nu: voor mij is er niets heerlijkers dan aan de hand van een aantal data zelf op exploratie te gaan...(zo heb ik eigenlijk het wrak van den Boer ook ontdekt). Dat is dan geen voorgekauwde duik en dan is je duikplanning en gasplanning net dat "extra" spannend...
                      'T is om NA de duik "bekende" punten in te tekenen

Tuurlijk, speuren ow is wat het duiken zo leuk maakt!!!
                      Berna's buddy for life

Comment

Gelijk een boeitje erop zetten, is de lol er voor de rest lekker af :D

Comment

Hi Xavier,

Klinkt interessant! Enkele vraagjes...

Zijn jullie ook van aan de 2de strekdam vertokken?

Was dat tijdens de aanzwemroute of als jullie op het wrak zaten? (want als jullie 10 min vroeger vertrokken zijn en de anderen zijn voorbij gezwommen...) Diepte? Richting? Hoeveel min voor jullie het wrak vonden?

Ik vond de beschrijving van Peer ook al heel raar, dat is zeker niet het wrak waar ik op duik!

Nog enige nuttige info? Welke diepte en richting hou je aan?

Groetjes,

Scubapat
                          We zijn erin gegaan aan de tweede strekdam. We zijn dan zuidoost tegen stroom in gegaan. Gezien de stroming ben ik zeer dicht bij de bodem gebleven +-10 cm, met frogkick en pull en glide op de oesters om lucht te besparen. Deze koers hield ik aan tot op -23m dan ben ik tegen stroming oostwaarts gegaan. Zoals je op bijhorend profile kan zien ben ik heel langzaam maar zeker gezakt tot op -23m. Gezien derde duik van de dag heb ik er bewust geen decoduik van willen maken zeker niet door de inspanningen van de eerste 15 minuten. Het wrak kwamen we tegen na een tiental minuten ... dit was na een steile zandhelling ... eerst hebben we de bakboord rand tegengekomen was ongeveer halve meter hoog en volledig bedekt met oesters (lijkt op een oesterbank maar we zijn die bank naar beneden gevolgd ... en dan werden de contouren duidelijker (het ging om een wrak) en zagen we op het diepste punt ijzeren staven, we kwamen een soort winkelhaak/driehoek van staven tegen en dan gingen we stuurboord terug ondieper langszij, we kwamen staalplaat tegen (oranje verroest met klinknagels erin) totaan de boeg (maakt een hoek met de bodem van +- 35 graden) en gingen we terug rond aan bakboord zijde een poos en dan ging ik midschips terug naar de boeg toe, ik kwam op halve druk en besloot de duik te keren, dan ging ik noordwest langzaam maar zeker ondieper terug naar ons vertrekpunt
                          There Is More Than One Way To DIR
                          sigpic

Comment

Zijn jullie de breuk op 27 meter nog overgestoken naar het achterschip?

Comment

Originally posted by Peer View Post
                              Zijn jullie de breuk op 27 meter nog overgestoken naar het achterschip?
                              Neen, ik wou contact met het wrak niet kwijt was daar behoorlijk zanderig, ik vermoed dat de achterkant verzand eindigt op -30m of zoiets ...
                              There Is More Than One Way To DIR
                              sigpic

Comment

Die breuk is zo'n vier meter breed. Daarna gaat het nog een aardig stuk verder naar beneden. Ik heb ons profiel erbij gepakt en wat herkenningspunten op de dieptelijn gezet:

1: Oplopend plateau in de dijkwand

2: Steile zandwand tegen het wrak

3: Opstaand randje met oesters gevolgd door vlak zandbed met
                                veel kokerwormen: Wrak gevonden.

4: Langs het randje van 20 tot 80 cm hoog naar beneden.

5: Breuk tussen midden en achterschip.

6: Achterschip langs de bovenkant naar beneden tot alles onder
                                het zand is verdwenen.

7: Over de bovenzijde terug naar de breuk. Door de kloof tussen de twee
                                wrakdelen en weer omhoog naar de bovenzijde van het midschip.

8: Langs de minder interessante boord omhoog tot de bovenste breuk op 22 meter.

9: Een stukje hoger op de dijk staat de boeg achterover omhoog te prijken.
                                Even langs de punt en weer naar het zandbed op 20 meter.

10: Terug naar de breuk van het middenschip en een stukje afdalen langs de zijkant.

11: Aanvang van de langzaam degressieve opstijging naar Noord/West.
                                Attached Files
                                Last edited by Peer; 09-10-07, 11:43.

Comment

Working...
                                X