Wrak Gorishoek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Wrak Gorishoek

Originally posted by HES van Schoonhoven
    Dat kostte veel tijd en nét toen we dachten dat we er voorbij waren gezwommen vond Ann -die het meest rechts zwom- het wrak. Of liever gezegd één wrak.
    ...
    Dat dit geen briljant idee is bleek toen Xavier en Jos van hun belevenissen verslag deden.
    Ook zij hadden het wrak gevonden, maar hun beschrijving leek op niets van wat wij gezien hadden. Zodat we nog altijd niet zeker weten of zij wel op hetzelfde wrak gezeten hadden.
    Was alleszins een zeer leuke duik, sowieso... thanks !
    En inderdaad... wij zijn iets dieper (24-25m) gaan zwemmen en Xavier en Jos vertelden dat op het moment zij op "het" wrak waren zij onze lichten een stukje verder en dieper voorbij zagen sjezen en wij zijn dan allicht op een tweede wrak uitgekomen.

Originally posted by HES van Schoonhoven
    Attaboy, Willij. Help ons uit deze knagende onzekerheid.
    En ik ga proberen hen te helpen knagen...

Praktisch vraagje HES en andere duikstekkenners: als ik kijk hoelang we op diepte (tegen de stroom in) hebben zitten zwemmen schat ik dat het wrak (of 2 de wrakken volgens onze zondagavondduik) toch ruim ergens halverwege de piertjes 2 en 3 moet liggen... (zie luchtfoto Google Maps)... waarom dan niet bij de LW-kentering eventjes 200m verder stappen langs de dijk en op de derde pier te water gaan zodat je heel relax luchtsparend je je op het begin van de duik met het op dat moment nog steeds aftrekkende water gewoon kan laten meedobberen tot op het wrak ? Dat is toch stukken minder vermoeiend, toch ?
    Last edited by Luc Dupas; 08-10-07, 18:55.
    Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Originally posted by Luc Dupas View Post
      Was alleszins een zeer leuke duik, sowieso... thanks !
      En inderdaad... wij zijn iets dieper (24-25m) gaan zwemmen en Xavier en Jos vertelden dat op het moment zij op "het" wrak waren zij onze lichten een stukje verder en dieper voorbij zagen sjezen en wij zijn dan allicht op een tweede wrak uitgekomen.

En ik ga proberen hen te helpen knagen...

Praktisch vraagje HES en andere duikstekkenners: als ik kijk hoelang we op diepte (tegen de stroom in) hebben zitten zwemmen schat ik dat het wrak (of 2 de wrakken volgens onze zondagavondduik) toch ruim ergens halverwege de piertjes 2 en 3 moet liggen... (zie luchtfoto Google Maps)... waarom dan niet bij de LW-kentering eventjes 200m verder stappen langs de dijk en op de derde pier te water gaan zodat je heel relax luchtsparend je je op het begin van de duik met het op dat moment nog steeds aftrekkende water gewoon kan laten meedobberen tot op het wrak ? Dat is toch stukken minder vermoeiend, toch ?
      Hi Luc,

Ik heb in een ander draadje als eens info geplaatst over dit wrak.
      Ik duik er inderdaad voor de LW kentering en ga dan rustig met het aftrekkend tij mee tot de juiste diepte, sla dan Oost af en dan kan je tijdens de kentering op het wrak duiken en nadien met opkomend tij weer terug naar de kant. Vanuit strekdam 3 hebben andere duikers het al eens geprobeerd en die hebben het wrak toen gemist... Vanuit strekdam 2 heb ik het wrak al altijd makkelijk gevonden...

Hier mijn vorige tekst:

En zoals beloofd ook nog een schets van "het wrak van den boer". Ook een Jpegje en je kan 'm HIER vinden.

Ook hier wat extra uitleg bij de schets:

JE KAN HIER ENKEL DUIKEN BIJ LAAGWATER!!!!!!!!!!! (opgegeven dieptes zijn dus voor LAAGWATER)

1: Je gaat dus te water tussen strekdam 2 en 3. Niet in het midden, maar iets dichter bij strekdam 2. Kompaskoers 180°

2: Op exact 23 meter ga je OOST. Volg gewoon het bodemprofiel maar zorg ervoor dat je mooi op die 23 meter blijft. Op zeker ogenblik zal je op de bodem allemaal zwarte bolletjes zien (het lijkt wel steenkool, en ik heb ook een tijdje onterecht gedacht dat het dat was...). Als je die bolletjes ziet ben je nog maar een tiental meter van het wrak!

3: De achtersteven van het wrak zit volledig in het zand, het heeft dus geen zin dieper te gaan dan 27 à 28 m, daar vind je niets meer.

4: De boeg steekt er nog mooi uit. Gaat van zo'n 23 meter naar de 18 meter.

5: De heen en terugweg zijn niet bijzonder (ZAND). Bovendien zal je na het beduiken van het wrak merken dat het op de terugweg vrij lang diep blijft. Ook hier zit je gegarandeerd met een DECODUIK. Maak dus een goeie duik- en gasplanning! Ook dit is geen supermoeilijke duik maar toch maar liever geen onervaren mensen meenemen!

6: LET OP! Als je te dicht bij strekdam 2 vertrekt zit je al snel met een aanzwemroute van ruim 15 minuten! Te dicht bij strekdam 3 en je gaat het wrak voorbij! Dus, schat de afstand in tussen dam 2 en 3 en ga op ongeveer 1/3 van dam 2 te water.
      No risk no fun

Comment

Originally posted by HES van Schoonhoven View Post
        Dat dit geen briljant idee is bleek toen Xavier en Jos van hun belevenissen verslag deden.
        Ook zij hadden het wrak gevonden, maar hun beschrijving leek op niets van wat wij gezien hadden. Zodat we nog altijd niet zeker weten of zij wel op hetzelfde wrak gezeten hadden.
        Hes, ik ga er even vanuit dat jullie op hetzelfde ogenblik die duik hebben gemaakt als Xavier en Jos toch?...

Nu is het wrak van den Boer relatief klein, en zeker bij dergelijk goed zicht zouden jullie mekaar (of het schijnsel van de duiklampen) toch moeten gezien hebben...

Ik heb in het verleden het volgende eens gedaan:

Mijn duikmakker en ik zijn vanop strekdam 2 vertrokken (en oost afgeslagen op de juiste diepte) en op hetzelfde ogenblik is een ander buddypaar vanop strekdam 3 vertrokken (en west afgeslagen op dezelfde diepte). Bedoeling was om ongeveer in te schatten waar precies tussen strekdam 2 en 3 het wrak lag. Op zeker ogenblik kwamen wij het andere duikteam tegen en zij gebaarde dat ze géén wrak gezien hadden. Wij waren echter zeker dat we op de juiste route zaten uit vorige duiken die we daar deden. M'n buddy en ik zijn toch verder richting oost gedoken en na enkele minuten hadden we het wrak gevonden. Het andere buddyteam volgde ons niet en zocht verder west (en hebben nooit een wrak gezien...)

Ik weet dat er op het wrak van den Boer bootduiken worden gedaan (met één van die grotere charters uit Zeeland). Ik heb daar namelijk al eens voor de duik hun boot zien liggen en tijdens de duik vonden we op amper 1 meter van het wrak het touw van hun boei. Misschien weten die mensen wel of er nog een 2de wrak ligt...
        No risk no fun

Comment

Originally posted by scubapat
          Vanuit strekdam 3 hebben andere duikers het al eens geprobeerd en die hebben het wrak toen gemist... Vanuit strekdam 2 heb ik het wrak al altijd makkelijk gevonden...
          En hadden die andere duikers dan de keer voordien via strekdam 2 gedoken en het wrak wel gevonden ? Kan misschien ook wel van de duikers afhangen ?
          Maar om ff terug te komen... voor de LW-kentering, net zoals zondagavond, is het begin van de duik nog steeds afgaand tij en word je zowel naar diepte als naar het Westen afgedreven... en dan moet je tegen de stroming in een eind terug Oost zitten palmen... Terwijl vanop strekdam 3 je -in principe (! maar de praktijk kan natuurlijk wel iets anders zijn maar 23m diepte is uiteindelijk toch 23m diepte, toch?)- je gewoon naar diepte kan laten dobberen en ondertussen vanzelf richting West naar het wrak dobbert ?
          Wat zou de reden zijn waarom je, als je netjes op 23m blijft bij LW, je dan vanuit strekdam 3 het wrak zou missen ?
          A propos... "exact op 23m"... hang je dan op dat moment een halve meter, een meter, anderhalve meter, twee meter, boven de bodem ? Dat kan natuurlijk ook een ruim verschil in positie geven want op die diepte loopt de bodem daar behoorlijk vlak en een halve meter tot een meter hoger of lager kan al gauw 10-20m dichterbij of verder van de kant betekenen !
          Dus bedoel je "exact op 23m" bodemdiepte en die corrigeer je dan zelf maar volgens hoe hoog je boven de bodem gaat zweven en die gecorrigeerde diepte hou je dan aan als referentie ?
          Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Originally posted by Luc Dupas View Post
            En hadden die andere duikers dan de keer voordien via strekdam 2 gedoken en het wrak wel gevonden ?
            Neen, dat klopt.

Kan misschien ook wel van de duikers afhangen ?
            Zou best wel eens kunnen, waren 2 instructeurs...
            Maar om ff terug te komen... voor de LW-kentering, net zoals zondagavond, is het begin van de duik nog steeds afgaand tij en word je zowel naar diepte als naar het Westen afgedreven... en dan moet je tegen de stroming in een eind terug Oost zitten palmen...
            Klopt, maar je kan toch gewoon wat compenseren om je Westelijke drift op te vangen. Is geen exacte wetenschap maar meer kan je niet doen hé...

Wat zou de reden zijn waarom je, als je netjes op 23m blijft bij LW, je dan vanuit strekdam 3 het wrak zou missen ?
            Geen idee, zal wel aan de duikers gelegen hebben...
            A propos... "exact op 23m"... hang je dan op dat moment een halve meter, een meter, anderhalve meter, twee meter, boven de bodem ? Dat kan natuurlijk ook een ruim verschil in positie geven want op die diepte loopt de bodem daar behoorlijk vlak en een halve meter tot een meter hoger of lager kan al gauw 10-20m dichterbij of verder van de kant betekenen !
            Dus bedoel je "exact op 23m" bodemdiepte en die corrigeer je dan zelf maar volgens hoe hoog je boven de bodem gaat zweven en die gecorrigeerde diepte hou je dan aan als referentie ?
            Mmm...Nu wordt het echt spannend... Jullie zaten op 23 m dus op een relatief vlakke bodem? Wij zitten dan juist op een tallud waar het goed mogelijk is om je diepte mooi aan te houden. Overigens: met exact 23 m bedoel ik 1 tot 1,5 m boven de bodem en met een polscomputer. Overigens maakt dat volgens mij niet echt veel uit hoor Luc. Als je die koers volgt kom je uit iets achter de boeg aan bakboordzijde en daar is de romp toch wel een metertje of 2,5 hoog dus die kan je denk ik niet missen. Als je echter een paar meter dieper of hoger gaat (3 a 4 m) loop je wel kans om 'm te missen...

Maar nu een vraagje: hebben jullie zoals Peer een afgebroken boeg gezien die een beetje op z'n kop ligt? (zie tekening Peer in dit draadje).
            No risk no fun

Comment

Originally posted by scubapat View Post
              (...) Mmm...Nu wordt het echt spannend... Jullie zaten op 23 m dus op een relatief vlakke bodem? Wij zitten dan juist op een tallud waar het goed mogelijk is om je diepte mooi aan te houden. (...)
              Ik heb daar nog nooit met dergelijk helder water gedoken en hoewel ik het wrak een paar keer (recentelijk) bezocht heb, kun je mij zeker geen grote bekendheid met die stek toedichten.

Integendeel.
              Het zag er héél anders uit dan ik gedacht had. En ook het beeld bij het aanzwemmen was helemaal nieuw voor mij.

Maar het was stikkedonker en we hadden geen overzicht en het zat er vol van allerlei gespuis dat de aandacht van het eigenlijke doel afleidde (krabben, kreeften, steenbolk, gul om van de slakjes nog maar niet te spreken) dus een ordelijke zoekslag zwemmen .... nee, dat hebben we dus ook niet gedaan.
              Na al dat pezen tegen de stroom in -alledrie gelukkig uitgerust met prima vinnen voor het harde werk! - waren we al blij dat de reis niet voor niets geweest was.
              En vergeet niet dat de luchtduikers onder ons al aardig trappen aan het bouwen waren.

Nee, het was heel leuk, maar het was zeker geen serieuze zoek- of explorartieduik.
              Dat komt morgen, maar tot dan zijn jij (Scubapat) en Peer degenen met het meest concrete beeld van de situatie.
              Al zou ik Willij ook niet onderschatten.

Maar morgen ...
              ... morgen weten we alles.
              HES van Schoonhoven
              Life is a learning experience

Comment

Hes, ik ga er even vanuit dat jullie op hetzelfde ogenblik die duik hebben gemaakt als Xavier en Jos toch?...

Nu is het wrak van den Boer relatief klein, en zeker bij dergelijk goed zicht zouden jullie mekaar (of het schijnsel van de duiklampen) toch moeten gezien hebben...
                Jos en ik waren een tiental minuten eerder kopje onder. Mijn bud Jos heeft de anderen zien voorbijgaan en nog proberen te signaleren. Ik ben ervan overtuigd dat er ginder twee soortgelijke wrakken zijn. De boeg die ik die avond gezien heb herinner ik mij van een vorige duik maar ik herinner mij ook nog een vroegere duik waar de boeg er anders uit zag en dan precies zoals Luc die beschreef (2 ronde gaten). Als je het eerste wrak voorbijgaat midscheeps (verzand) dan vermoed ik dat je uitkomt op de tweede ... Wellicht liggen beiden amper 50 m uit elkaar
                There Is More Than One Way To DIR
                sigpic

Comment

Maar morgen ...
                  ... morgen weten we alles.
                  ik ben benieuwd.. we wachten verder af. Als het iets serieus leuks/intressant is, gaan we tijdens de Tholendag er een plons maken. Maar dan moeten we wel concrete informatie hebben uiteraard.
                  mag weer duiken

Comment

Originally posted by Berna View Post
                    (...) de Tholendag (...)
                    Tholendag? In mijn achtertuin?
                    Vertel!
                    HES van Schoonhoven

Comment

Tholendag? In mijn achtertuin?
                      Vertel!
                      *zoekt de link*

http://www.duikforum.nl/duikforum-du...zin-heeft.html
                      mag weer duiken

Comment

Hi Xavier,

Klinkt interessant! Enkele vraagjes...

Zijn jullie ook van aan de 2de strekdam vertokken?

Originally posted by merlinX View Post
                        Jos en ik waren een tiental minuten eerder kopje onder. Mijn bud Jos heeft de anderen zien voorbijgaan en nog proberen te signaleren.
                        Was dat tijdens de aanzwemroute of als jullie op het wrak zaten? (want als jullie 10 min vroeger vertrokken zijn en de anderen zijn voorbij gezwommen...) Diepte? Richting? Hoeveel min voor jullie het wrak vonden?
                        Ik ben ervan overtuigd dat er ginder twee soortgelijke wrakken zijn.

De boeg die ik die avond gezien heb herinner ik mij van een vorige duik maar ik herinner mij ook nog een vroegere duik waar de boeg er anders uit zag en dan precies zoals Luc die beschreef (2 ronde gaten).
                        Ik vond de beschrijving van Peer ook al heel raar, dat is zeker niet het wrak waar ik op duik!
                        Als je het eerste wrak voorbijgaat midscheeps (verzand) dan vermoed ik dat je uitkomt op de tweede ... Wellicht liggen beiden amper 50 m uit elkaar
                        Nog enige nuttige info? Welke diepte en richting hou je aan?

Groetjes,

Scubapat
                        No risk no fun

Comment

Maar dan moeten we wel concrete informatie hebben uiteraard.
                          Ondertussen heeft bij wijze van spreken het halve forum dat wrak al gevonden. We zijn er nog niet uit of het 1 of 2 wrakken betreft...

Welke concrete informatie had je nog graag gehad?
                          No risk no fun

Comment

Ondertussen heeft bij wijze van spreken het halve forum dat wrak al gevonden. We zijn er nog niet uit of het 1 of 2 wrakken betreft...

Welke concrete informatie had je nog graag gehad?
                            haha, nou zo concreet is het niet toch? jullie twijfelen of er 1 of 2 wrakken liggen..
                            Als de plaats zo duidelijk bepaald is.....
                            mag weer duiken

Comment

haha, nou zo concreet is het niet toch? (...)
                              Wij weten exact, waar je te water moet gaan en hoe je moet zwemmen om een of misschien meer bergen roest te vinden.

Ik kom de 20e ook en dan wijs ik het je wel. Als het dan een onderdeel van het programma is.
                              HES van Schoonhoven

Comment

haha, nou zo concreet is het niet toch? jullie twijfelen of er 1 of 2 wrakken liggen..
                                Als de plaats zo duidelijk bepaald is.....
                                Mmm... Ik heb steeds dezelfde route gevolg en heb het wrak nog nooit gemist...(en helaas nog geen ander wrak gevonden, al hoop ik stiekem dat de legende wel klopt en er inderdaad een ander wrak ligt )

Maar dan nog blijft mijn vraag: met één omschrijving zijn we het niet eens of het 1 of 2 wrakken betreft. Maar iedereen heeft een wrak gevonden...Wat let je?
                                No risk no fun

Comment

Working...
                                X