Wrak Gorishoek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nou, bak is mischien niet de juiste aanduiding. Ik bedoelde maar te zeggen dat het een sleepschip was, niet te verwarren met een sleepboot.
    Geert F.

No guts, no glory!
    Geert's logboek

Comment

Wie weet meer over deze nogal radikale daad van verzet?

Neem eens contact op met Fred Groen van de wrackduik Stichting de Roompot. http://www.wdsr.nl/
      [email protected] <[email protected]>
      0118-624086

Toine Peeters

Comment

Re: Wrak Gorishoek

Gisteren een mooie duik gemaakt op dit wrak. Het zicht was erg goed en we hadden D12 mee dus we konden het hele wrak goed bezichtigen. We hebben een grove schets van het wrak gemaakt die ik graag de komende tijd van meer detail wil gaan voorzien.

Komt deze schets overeen met jullie ervaring?
        Last edited by Peer; 07-04-08, 17:30.
        Mijn knutsel weblog ..If you stand still, sooner or later something will eat you..

Comment

Originally posted by Peer View Post
          (...) Komt deze schets overeen met jullie ervaring?
          Perfect Peer!
          Zoveel zicht dat ik hier verder iets over zou kunnen zeggen heb ik daar achter nog nooit gehad.
          Maar wie weet, in de nabije toekomst. De OS is nu mooi schoon!
          HES van Schoonhoven
          Life is a learning experience

Comment

Komt deze schets overeen met jullie ervaring?
            Hi Peer,

Ik heb elders op het forum eens een schets van het wrak geplaatst (ik zoek 'm nog wel eens op).
            Als ik jouw schets bekijk vallen mij enkele dingen op.
            De voorsteven is afgebroken en ligt omhoog. Het achterdeel van het schip is niet erg verzand...
            Het wrak waar ik op duik is van het midden tot de achterkant steeds meer verzand en de voorsteven is niet afgebroken...
            Nu heb ik "horen vertellen" dat op die locatie 2 wrakken dicht bij mekaar liggen. Zou het kunnen dat jullie op het andere wrak gedoken hebben?

Leg eens uit waar en hoe je precies tewater ging en hoe jullie het wrak benaderden...
            No risk no fun

Comment

Hier de schets die ik ooit eens plaatste...

Klikkerdeklik...
              No risk no fun

Comment

Ik ben even zo vrij geweest om je schets wat op te schonen Patrick.

We zijn exact op de LW kentering van Yerseke zo ver mogelijk de middelste strekdam afgelopen en daar links het water in gegaan. Daarna wat van de dam af gewaad totdat we ter hoogte van de tak op de kop van de strekdam in dieper water kwamen. Daar de vinnen aan en rustig op stil water afgezakt. Op 15 meter is een stukje dijk waar de helling weer wat op liep en daarna zakte het weer verder. Op 25 meter diepte zijn we op de rustige stroming richting wrak gezwommen. Vlak voor het wrak gaat de zandhelling vrij stijl omhoog. Plots treffen we erg veel oesters en een klein opstaand randje roestig metaal. We zakte wat af en merkte dat we beet hadden. We volgde eerst bakboord naar beneden. Op 25 meter steken we een breuk van een meter of drie over. Beneden op 30 meter steken er alleen nog wat stukken uit het zand. We zijn nog een stuk verder uitgezwommen maar troffen daar alleen maar zand waarvan de helling van de kant af omhoog liep. Het zicht was ruim tien meter. Een stukje langs stuurboord omhoog kwamen we weer bij de onderste breuk. Deze senioren flat voor kreeft is erg mooi.
                We doken verder langs stuurboord omhoog. Onderweg nog een grote voskwab mogen begroeten. We kwamen op 20 meter bij een tweede breuk. Toen ik mijn lamp afschermde zag ik het het silhouet van de punt van de boeg voor me uit prijken. We keken voor ons gevoel tegen het bovendek aan. We staken de zandvlakte in deze breuk over en kregen nu flink wat stroming te verduren. Dit bleek gelukkig erg plaatselijk door de vernauwing tussen beide wrakdelen.

In de luwte van het voorschip troffen we een stelletje lipvissen en nog wat steenbolkjes. We ronden dit wrakstuk en volgde de boeg naar de breuk en staken weer over naar beneden. Na een klein stukje kwamen we weer op de plek waar we het wrak aantroffen. De stroming was nog steeds vrij rustig en we besloten terug te gaan.

Op de heenweg zagen we dat tussen de 15 en 17 meter een mooie oesterbank ligt. Die zijn we een stuk naar het westen blijven volgen . Na deze diepstop zijn we rustig schuin de helling op gedoken.
                Onderweg zien we grote zeenaald, blauwtipje, veel groene wier-, kleine slanke knots- en een een voor mij onbekende plooi slak.

De stroming bleef erg mild. Met nog een meter water boven ons voelde we een verandering in de stroomrichting. Na nog een minuutje deco kijken we bovenwater en zien we dat we strak naast de tak op de kop van de tweede strekdam staan. Nog geen drie meter er vandaan.

We wilde zo ver mogelijk naar de kant duiken en dat was een goede keuze. Deze ondiepe zone was ook erg mooi. Op de mui (raar maar waar) dreven we rustig naar de dijk toe.

In de anderhalf uur dat we onderwater waren was het water al een flink stuk gestegen. De strekdam was al bijna onderwater verdwenen.

Mooie duik, goed zicht, veel gezien, gezellige bud (DuikRob) en een lekker zonnetje toe. Top duikje dus.

ps. Patrick, bedankt voor de plattegrond. Het klopt als een bus.
                Attached Files
                Last edited by Peer; 02-10-07, 21:52.
                Mijn knutsel weblog ..If you stand still, sooner or later something will eat you..

Comment

Hi Peer,

Tja... Was het nu hetzelfde wrak of niet...Ik ken het wrak zoals Willij het omschreef in z'n laatste post. En zoals ik zelf voordien al aangaf: waar ik op duik daar zit de boeg nog aan vast...
                  No risk no fun

Comment

Grin. Ik ben nu wel erg benieuwd of er niet nog een wrak naast ligt. Dit was iig de eerste die je van west naar oost tegen komt op 25 meter diepte.

Wat mij opvalt is dat wij geen enkel veenbolletje gezien hebben en dat mijn buddy en ik het eens zijn over deze schets. Mogelijk is er in de loop der tijd iets veranderd? Ik kan me voorstellen dat door een nieuwe breuk de stroming veranderd en de veenbolletjes weggespoeld zijn. wanneer zijn jullie daar nog geweest?

De hoogte van de gangboorden vanuit de buitenzijde gezien varieerde van tien tot tachtig centimeter over het middenstuk. Aan de binnenzijde komt het zand tot twintig centimeter onder de rand.

Het achterschip verdwijnt vrij geleidelijk onder het zand.

Binnenkort maar weer eens een duikje gaan maken en wat foto's schieten.
                    Last edited by Peer; 02-10-07, 21:49.

Comment

Grin. Ik ben nu wel erg benieuwd of er niet nog een wrak naast ligt. Dit was iig de eerste die je van west naar oost tegen komt op 25 meter diepte.

Wat mij opvalt is dat wij geen enkel veenbolletje gezien hebben en dat mijn buddy en ik het eens zijn over deze schets. Mogelijk is er in de loop der tijd iets veranderd? Ik kan me voorstellen dat door een nieuwe breuk de stroming veranderd en de veenbolletjes weggespoeld zijn. wanneer zijn jullie daar nog geweest?

De hoogte van de gangboorden vanuit de buitenzijde gezien varieerde van tien tot tachtig centimeter over het middenstuk. Aan de binnenzijde komt het zand tot twintig centimeter onder de rand.

Het achterschip verdwijnt vrij geleidelijk onder het zand.

Binnenkort maar weer eens een duikje gaan maken en wat foto's schieten.

Het wrak dat ik ken op Gorishoek (en volgens mij het enige dat daar in de buurt ligt) herken ik op de schets die eerder in deze draad is weergegeven. De boeg ligt omhooggekniekt (gebroken) en los van de laadruimte die hoofdzakelijk noder het zand ligt. Als je aan stuurboordzijde langs het gangboord naar het achterschip zwemt, krijg je op zeker moment ik denk ca. 30 mter diep) aan stuurboordzijde nog een wrak deel te zien. Ik ben er steeds vanuit gegaan dat dat een deel van de romp is die afgebroken is en naast het andere deel van het bovenste deel van wrak is komen te liggen.
                      Geert F.

No guts, no glory!
                      Geert's logboek

Comment

Willij,
                        Nu het zicht zo sterk verbeterd is ... morgen is het om 16:05 laag. Heb jij tijd en zin voor een exploratief duikje op dit wrak?
                        Ik zit morgen helaas wel zonder voertuig :-(
                        HES van Schoonhoven

Comment

Originally posted by Willij
                          Helaas HES.
                          Dit krijg ik niet op zo’n korte tijd geregeld.
                          Maar...moet je morgen niet met Machteld een glaasje wijn gaan drinken?
                          Jammer. Andere keer.
                          HES van Schoonhoven

Comment

Hes Mocht je Zondag of volgende week op een avond zin hebben daar een duikje te maken ga ik graag met je mee...

Comment

Originally posted by Sjoerddejonge View Post
                              ... Zondag of volgende week op een avond ...
                              Gaat niet lukken, omdat het tij niet erg gunstig met mijn agenda synchroniseert. Zoals je weet is dit écht een laagwater plaats.
                              Zaterdag 13 10 is eventueel wél te doen. LW 11:26, maar springtij. dik 3m verval!
                              De zondag daarop kan ik niet, maar maandag weer wel ...

Maar ... waarom maken we er de 13de geen gezamenlijke exploratieduik van, met de geïnteresseerden uit dit forum?
                              Met Willij, Peer, Patrick en Geert?
                              En als Luc zich ook nog meldt, maken we er een mini-GODD-tussendoortje van?
                              HES van Schoonhoven

Comment

Originally posted by HES van Schoonhoven View Post
                                Maar ... waarom maken we er de 13de geen gezamenlijke exploratieduik van, met de geïnteresseerden uit dit forum?
                                Met Willij, Peer, Patrick en Geert?
                                En als Luc zich ook nog meldt, maken we er een mini-GODD-tussendoortje van?
                                Goed idee Hes maar ik moet de 13e een groep mensen verbranden dus voor mij geen optie. Ben natuurlijk wel benieuwd naar de resultaten

Maandag de 15 zou evt wel kunnen maar kijk maar wat het de 13 wordt.

Comment

Working...
                                X