Wrak Gorishoek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Wrak Gorishoek

Leuk verslag HES !
    En leuke duik inderdaad... ik heb er opnieuw met volle teugen van genoten ! En ja hoor, stevige vinnen zijn geen overbodige luxe om vlot terug op de kant te geraken als je op die stek eindeduik bijna een uur na de LW-kentering nog onder zit... toen we naar het einde toe terug bij de boeg van het wrak waren stond er al een fikse stroming uit West en wisten we "hoelaat het was"...
    Oh ja... daarnet op Zoetwater 2007 nog wat OW-fotootjes van de laatste Zeelandduiken (vanaf 8168) opgeladen.
    Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Dit verhaal vraagt er om dit wrak aan een nader onderzoek te gaan onderwerpen. Wordt zeker gepland.
      Alle tijd kun je ook maar een keer besteden !

Comment

Zondag 16 december LW 13:40 u
        Het laag water was z laag vandaag, dat Luc vreesde dat het wrakje misschien wel droog zou vallen...
        Zo ver kwam het niet. We vonden het op 21 meter.

Zicht +2 meter. Water temperatuur 6C

Een veld van waaierkokerwormen, grote NZ krabben, steenbolk, kreeft uiteraard en heel veel hooiwagenkrabjes en alles wat je verder in de OS verwachten mag. En een onverwacht harde stroom als afronding.
        Dit is een heel levendige plaats. Of, zoals Lazy Charles opmerkte, 'sportief duiken'.

Het is paartijd voor de heremietjes. Ook die blijken hun vrouwtjes met schelp en al stevig vast te klampen en er ook nerveurs mee rond te sjouwen.
        Leuk om te zien.
        HES van Schoonhoven
        Life is a learning experience

Comment

DuikRob en ik hebben er pas met springtij de longen uit onze lijf gezwommen. Een SAC van 30+.. Niet iets voor de onervaren duiker.
          Mijn knutsel weblog ..If you stand still, sooner or later something will eat you..

Comment

Originally posted by Peer View Post
            DuikRob en ik hebben er pas met springtij de longen uit onze lijf gezwommen. Een SAC van 30+.. Niet iets voor de onervaren duiker.
            Niet echt verantwoord om dit onder de huidige omstandigheden te doen.

Ik vermoed dat jullie een droogpak hadden, dan zal dat wel nat geweest zijn na afloop .... van het zweten
            There Is More Than One Way To DIR
            sigpic

Comment

Springtij hoeft geen probleem te zijn. We zijn alleen te laat begonnen met de duik. Dan heb je over het wrak een erg sterke stroming. Je moet proberen om op de kentering op het wrak te zitten.
              Ik duik met droogpak en droge handen. Echter moesten we even aan het wrak vast houden (wapperen) en daar heb ik een handschoen open gehaald. Een natte arm als gevolg. Dat is met een thinsulate onderpak geen enkel probleem. De duik wel op minimum gas limiet (D12's!) afgemaakt.
              Mijn knutsel weblog ..If you stand still, sooner or later something will eat you..

Comment

Vandaag een pracht dag om weer eens de restanten van het sleepschip te bezoeken. Ons gezelschap bestond uit ScubaRoel, PKuyper, DuikRob en mezelf. Op de site kennis gemaakt met Bigfoot en Hes van Schoonhoven.
                We prepareren het gladde deel van de dijk zodat we niet een glijpartij krijgen met een D12 op de rug. Strak een half uur voor de LW kentering van Stavenisse beginnen we met de wandeling.

We kunnen tot bijna het eind van de strekdam lopen. Daarna waden we een stukje tot de drop. Het water is redelijk helder. Een meter of twee zicht. We dalen af tegen een nog stevige stroming in. Via een streng fuiken op 23 meter komen we op een oestervrije zandvlakte. Dat betekend dat je bijna bij het wrak bent. Het loopt dan wat omhoog en dan komt een wand van ongeveer een meter in zicht die niet te missen is.

We zwemmen naar beneden en volgen de contouren van het wrak om het schip heen. De kentering valt precies als we aan de onderzijde aangekomen zijn. Weer boven nemen we even een kijkje op het topje van het schip. De stroming begint weer toe te nemen en we zoeken beschutting achter het losgebroken voorschip. Daar treffen we Hes en Bigfoot die in een holte wat vissen op de kiek zetten.

We hebben het allemaal weer gezien en we gaan op de terugweg. Ik leid de groep opnieuw een klein stukje naar beneden.. grin. Ik check m'n kompas en zie dat we verkeert gaan. Rob is bij de les en flasht me met zijn lamp de goede kant op. We zwemmen rustig tegen de matige stroming in de dijk weer op. Op zes meter stopt de stroming. Dan zit je tussen de strekdammen. We doen nog wat deco en "duiken" relaxed naar de strekdam.

Goed weer, redelijk zicht en een goed gezelschap. Top dagje.
                Last edited by Peer; 06-04-08, 19:34.

Comment

Tja daar kunnen Hes en ik weinig aan toevoegen. We lagen er iets later in dan het viertal voor ons en hebben voor en tijdens de duik nogal wat materiaalpech gehad:
                  1. primaire automaat Bigfoot (barend) begon op het droge te lekken door een defecte O-ring op de 1ste trap, gelukkig had ScubaRoel, PKuyper, DuikRob of Peer (het was niet Patrick in ieder geval) een reserve die ik mocht hebben (you saved the dive )
                  2. Onder water lekte het stabjack van Hes, iets meer lucht verbruik en beetje moeizaam trimmen (trimmen zoals krabben dat doen (geintje Hes, het ging prima).
                  3. Lamp en kompas werken op elkaar niet zo goed samen.. Maar dat maakt niet zoveel uit, we zijn op het wrak terrecht gekomen (ik zag stiekem ook een zooi schijnwerpers in de horizon en toen gokte ik toch wel dat iemand het wrak gevonden had )

Daarna het wrak overgezwommen, op de boeg heb je een steile dropoff van 4-5meter, eronder zit een luik, toen ik erin scheen zaten er een zooi kabeljauw'en. Helaas is de filmopname (en alle andere eigenlijk ook) mislukt. Hes (of andere) we moeten binnenkort nog eens terug voor een paar goede opnamen, zodat andere er ook wat van kunnen zien die dat stuk niet willen wandelen

De andere duikers (ScubaRoel, PKuyper, DuikRob en Peer) gepasseerd en terug richting het noorden gezwommen, nog een kortstondig een flinke stroming tegengekomen en daarna werd het rustig. Een Dalia op de plaat gezet en wat wukkels gespot. Erg leuke duik, pokke end lopen met D10 maar zeker de moeite waard.

Originally posted by Peer View Post
                  Vandaag een pracht dag om weer eens de restanten van het sleepschip te bezoeken. Ons gezelschap bestond uit ScubaRoel, PKuyper, DuikRob en mezelf. Op de site kennis gemaakt met Bigfoet en Hes van Schoonhoven.
                  We prepareren het gladde deel van de dijk zodat we niet een glijpartij krijgen met een D12 op de rug. Strak een half uur voor de LW kentering van Stavenisse beginnen we met de wandeling.

We kunnen tot bijna het eind van de strekdam lopen. Daarna waden we een stukje tot de drop. Het water is redelijk helder. Een meter of twee zicht. We dalen af tegen een nog stevige stroming in. Via een streng fuiken op 23 meter komen we op een oestervrije zandvlakte. Dat betekend dat je bijna bij het wrak bent. Het loopt dan wat omhoog en dan komt een wand van ongeveer een meter in zicht die niet te missen is.

We zwemmen naar beneden en volgen de contouren van het wrak om het schip heen. De kentering valt precies als we aan de onderzijde aangekomen zijn. Weer boven nemen we even een kijkje op het topje van het schip. De stroming begint weer toe te nemen en we zoeken beschutting achter het losgebroken voorschip. Daar treffen we Hes en Bigfoet die in een holte wat vissen op de kiek zetten.

We hebben het allemaal weer gezien en we gaan op de terugweg. Ik leid de groep opnieuw een klein stukje naar beneden.. grin. Ik check m'n kompas en zie dat we verkeert gaan. Rob is bij de les en flasht me met zijn lamp de goede kant op. We zwemmen rustig tegen de matige stroming in de dijk weer op. Op zes meter stopt de stroming. Dan zit je tussen de strekdammen. We doen nog wat deco en "duiken" relaxed naar de strekdam.

Goed weer, redelijk zicht en een goed gezelschap. Top dagje.
                  Attached Files
                  Wat video's hier:
                  http://www.vimeo.com/user1146158/videos
                  Onze GUE blog: http://silt-out.blogspot.com/

Comment

Originally posted by Bigfoot View Post
                    Een Dalia op de plaat gezet en wat wukkels gespot.
                    wukkels?

Comment

Originally posted by Johanna View Post
                      wukkels?

Staan die niet op jouw lijstje dan? Is een heel bekend Zeeuws verschijnsel hoor!
                      blabla-blub-blub-blabla

Comment

Heb ik toch wat gemist dit weekend, ik zal de volgende keer beter opletten!

Comment

Ik moet toch eens meeliften naar die stek!
                          www.fatuus.nl

Comment

wukkels?
                            Wulken Johanna, wulken!

En mijn oprechte dank voor je nieuwe foto.
                            Die Papua-warpaint stond je eigenlijk niet zo goed. En -angsthaas die ik ben- ik schrok me altijd rot als je weer eens iets gepost had.
                            Zo gingen vele van je ongetwijfeld waardevolle bijdragen ongelezen aan mij voorbij.

Maar nu durf ik weer onbevangen rond te surfen in dit forum.

Originally posted by Fry
                            Welkom Ferry!
                            Prik maar een handig laagwatertij in Mei.
                            HES van Schoonhoven
                            Life is a learning experience

Comment

wukkels?

Goed dat je ons scherp houd.. Wulken zijn het toch??? Zat zeker met wokkels in mijn hoofd....

hier nog een tweetal beroerde filmpjes, die wel een heel klein beetje de sfeer scheppen:

YouTube - wrak den boer gorishoek 1 van 2

en

YouTube - wrak den boer gorishoek 2 van 2
                              Wat video's hier:
                              http://www.vimeo.com/user1146158/videos
                              Onze GUE blog: http://silt-out.blogspot.com/

Comment

Originally posted by fry View Post
                                Ik geef wel een seintje de volgende keer.

Comment

Working...
                                X