Wrak Gorishoek

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Wrak Gorishoek

Wie kan er iets meer vertellen over het wrak bij Gorishoek?

Er ligt een wrak(je) op een diepte van 32mtr. (LW)

Te beduiken vanaf de derde strekdam.

Ben benieuwd.
    Nitrogen narcosis is a state of mind

Bedoel je misschien het wrak van den boer? Als je van aan de zeester de weg naast de dijk volgt? Dus eigenlijk tussen duikstek Gorishoek en duikstek de vuilbak?
    No risk no fun

Comment

Originally posted by scubapat View Post
      Bedoel je misschien het wrak van den boer? Als je van aan de zeester de weg naast de dijk volgt? Dus eigenlijk tussen duikstek Gorishoek en duikstek de vuilbak?
      Het lijkt me dat het daarom gaat.
      Maar ... nu we daar toch zitten ... wie kan wat helderheid verschaffen over wat daar precies ligt?
      Ik hoorde ooit van iemand die daar zr wel bekend is, dat het niet over n maar drie vrijwel identieke wrakjes zou gaan.

Toen in de zomer van 1940 de Duitsers begonnen met het vorderen van allerlei vaartuigen voor de invasie van England (Fall Seelwe), zouden drie broers hun schip (of schepen??) daar op die plaats moedwillig hebben laten zinken.

Wie weet meer over deze nogal radikale daad van verzet?
      HES van Schoonhoven
      Life is a learning experience

Comment

Originally posted by HES van Schoonhoven View Post
        Maar ... nu we daar toch zitten ... wie kan wat helderheid verschaffen over wat daar precies ligt?
        Ik hoorde ooit van iemand die daar zr wel bekend is, dat het niet over n maar drie vrijwel identieke wrakjes zou gaan.

Toen in de zomer van 1940 de Duitsers begonnen met het vorderen van allerlei vaartuigen voor de invasie van England (Fall Seelwe), zouden drie broers hun schip (of schepen??) daar op die plaats moedwillig hebben laten zinken.

Heb er zondag nog op gedoken. Het voorste stuk van het wrak steekt nog mooi uit maar naar achteren toe is het wrak meer en meer verzand. Wrak ligt mooi op de Noord - Zuid as. Punt ligt rond de 18 m en de achtersteven rond de 28 m (bij LW). De geschiedenis van het wrak ken ik ook niet. In elk geval is het n schip, (misschien liggen er nog enkele in de buurt, en dat zou dan meteen een mooie uitdaging zijn...). Gezien aan wat je op en rond het wrak vindt bestond de lading uit kolen...
        No risk no fun

Comment

Originally posted by Willij
          Steek dan een volgende keer je hand eens in die kolen. Vlak voor de boeg west liggen idd veel ronde donkere bolletje. Dat is allemaal veen. Ze zijn rond zoals de kiezels ook rond worden van het rollen. Je kan er je hele arm in steken.

Als je het Wrak van west wil aanzwemmen moet je de geul op meer dan 20 m aanhoden. B.v 23 m Voor het wrak,N, is het vrij vlak met een slijtgeul. Als je op 18m aanzwemt ga je er mooi vr het wrak door. Zeker met wat minder zicht.

Het wrak is idd gebroken. De beplating is de laatste jaren aan de oostzijde aan het loslaten. Ook ik heb gehoord dat ten Oosten er nog een 2e wrak is maar heb het nog nooit gezien.
          Wij benaderen het wrak ook vanuit West en idd 23 a 24 m. Naargelang waar je precies te water gaat kan de aanzwemroute overigens aanzienlijk lang zijn! Maar als die bolletjes veen is wil dat dan zeggen dat de lading uit veen bestond? Je vindt ze namelijk erg opvallend vlak naast het wrak. Enkele meters verder vind je het niet meer...

Als er oost nog een wrak ligt, weet jij misschien de diepte? We hebben namelijk ook al vanuit oost naar het wrak gedoken eveneens op 23 a 24 m maar zijn geen ander wrak tegengekomen. (ligt wellicht dieper of ondieper, of misschien volledig verzand?)
          No risk no fun

Comment

Ja scubaprat die bedoel ik.

Comment

Originally posted by Jogo View Post
              Ja scubaprat die bedoel ik.
              Yep, is best een leuke duik... Ligt ongeveer in het midden tussen strekdam 2 en 3. Je kan dus (naar mijn gevoel) best links van strekdam 2 tewater gaan. Gewoon pal zuid tot 23 a 24 m, oost afdraaien en je diepte aanhouden. Kom je vanzelf op het wrak. Let wel, niet vlak naast strekdam 2 tewater gaan maar een stukje richting strekdam 3, anders zit je namelijk met een aanzwemroute van makkelijk 15 minuten!

Oh ja, en euh...het is Scubapat en niet Scubaprat
              Last edited by scubapat; 03-10-06, 20:19.
              No risk no fun

Comment

Sorry, Scubapat!

Is er ergens een tekening te vinden van deze duikstek?

Kom hem op de site van Ron Offermans niet tegen.

Comment

Het veen wat rond dit (wrak)licht is het veen uit de omgeving ,wat door de stroom meegenomen word en rond het wrak in de luwte weer blijft liggen en telkens met de stroom in beweging gebracht word en daardoor mooi slijt ,in ronde balletjes, kom je deze onder water tegen ,dan ben je niet ver van het wrak vandaan daar kan je het met minder zicht snel aan herkennen?
                  maakt het zoeken soms wat eenvoudiger?

vr gr Barend

Comment

Originally posted by Jogo View Post
                    Sorry, Scubapat!

Is er ergens een tekening te vinden van deze duikstek?
                    Bij mijn weten niet neen. Ik heb er alvast geen tekening van...We zijn op zoek gegaan op de aanwijzingen die ikzelf kreeg (zoals ik hierboven schreef) en dat lukte best...
                    No risk no fun

Comment

Originally posted by Willij
                      Ik heb van de man van "Orka" gehoord dat het 2e wrak oostelijk redelijk dicht bij het andere wrak ligt maar heb het zelf nog nooit gevonden en er ook nooit echt naar gezocht. Door het aanzwemmen ben ik redelij snel door mijn lucht en ook de terug weg blijft het lang diep.
                      Oostelijk en redelijk dicht daar kunnen we al iets mee
                      Moest je nu nog een diepteindicatie kunnen geven dan lijkt dit wel een mooie uitdaging...
                      No risk no fun

Comment

Originally posted by scubapat View Post
                        Yep, is best een leuke duik... Ligt ongeveer in het midden tussen strekdam 2 en 3. Je kan dus (naar mijn gevoel) best links van strekdam 2 tewater gaan. Gewoon pal zuid tot 23 a 24 m, oost afdraaien en je diepte aanhouden. Kom je vanzelf op het wrak. Let wel, niet vlak naast strekdam 2 tewater gaan maar een stukje richting strekdam 3, anders zit je namelijk met een aanzwemroute van makkelijk 15 minuten!

Oh ja, en euh...het is Scubapat en niet Scubaprat
                        Dit is de goede locatie bij L.W
                        Wat kan ik nog meer vertellen Gehoord]
                        drie broers hebben de schepen laten zinken omdat ze anders door de bezetter geconfisceert zouden worden ik heb alleen op het wrak gedoken wat Scubapat aangeeft heb nooit een poging gedaan naar de andere twee.
                        de lading was kolen
                        Koop nooit iets wat je te eten moet geven of moet schilderen

Comment

Originally posted by Wil View Post
                          (..)de lading was kolen
                          Aha! dan was m'n info toch juist...
                          No risk no fun

Comment

Originally posted by HES van Schoonhoven View Post

Ik heb ui zeer betrouwbare bron dat het hier om een sleepschip gaat (een bak dus zonder eigen motor) die op weg was naar Wemeldinge en daarbij werd aangevallen door een engelse jager. De schipper van de sleep gooide het getroffen sleepschip los en is vervolgens met de rest van zijn sleep de haven van Stavenisse in gevlucht.
                            Geert F.

No guts, no glory!
                            Geert's logboek

Comment

Originally posted by Geert F. View Post
                              Ik heb ui zeer betrouwbare bron dat het hier om een sleepschip gaat (een bak dus zonder eigen motor) die op weg was naar Wemeldinge en daarbij werd aangevallen door een engelse jager. De schipper van de sleep gooide het getroffen sleepschip los en is vervolgens met de rest van zijn sleep de haven van Stavenisse in gevlucht.
                              Effe een vraagje...Is het niet zo dat een "bak" een rechte voorsteven heeft? (of is dat niet altijd zo, zelf weet ik het niet)
                              In elk geval, de voorsteven van het wrak dat ik bedoken heb loopt spits uit zoals bij een schip...
                              No risk no fun

Comment

Working...
                              X