Announcement

Collapse
No announcement yet.

Project X in Vinkeveen Eiland 4.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Project X in Vinkeveen Eiland 4.

Omdat er steeds meer Padi/DIR/GUE/RB duikers en de gewone recreatieve duikers de diepte in duiken in Vinkeveenseplassen moeten we niet onderschatte.

Afgelopen tijd heb ik 2 keer een buddy paar die op 28 meter zaten, terug moeten begeleiden naar de 18 meter platform. Nadat zij zelf zoveel stof hadden geproduceerd waren ze het lijntje kwijt geraakt. …en ze waren lichtelijk in paniek geraakt…

Helaas gebeurt het steeds vaker dat recreatieve duikers vanaf het 18 meter platform het “rood witte ketting lijntje” volgen. Zonder dat ze dit vooraf hadden afgestemd.

Het is heel herkenbaar, dat je uit een soort nieuwsgierigheid wilt ontdekken. Waar gaat dat “rood witte ketting lijntje” naar toe? En dan komen ze er achter dat deze op een diepte van 28 meter stopt. En dan is je enkel 10 of 12 liter fles net voldoende…

(Deze “rood witte ketting lijntje” ligt er trouwens wel erg goed bij.)

Vandaar mijn uiting tot bezorgdheid.

Wie wilt er een Project X op eiland 4 gaan regelen?

Steeds meer duikorganisaties geven een cursus “diepduiken” en gaan via de waterkant vanaf eiland 4 te water. Of ze nu Padi/DIR/GUE/RB duikers in opleiding is maakt mijn niets uit.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er niet ččn duikorganisatie de samenwerking heeft gezocht met zijn collega die ook “diepduik”cursus geeft. Zodat er misschien vanuit deze samenwerking een mooie en perfecte duiklijn wordt geplaatst naar de 30, 35, 40, 45 of 50 meter.??

Duiken vanaf een boot is goed georganiseerd bij de bekende organisaties.
    Maar vanaf de waterkant bij eiland 4 helaas nog niet.

Wie voelt zich geroepen…

PS: Voor de nieuwgierige onder ons...
    Aan het einde van deze “rood witte ketting lijntje” op 28 meter diepte krijg je een soort T splitsing.
    Volg je de gidslijn rechtdoor dan kom je uit op een 30 meter putje.
    Ga je links af en volg je deze gidslijn dan gaat het naar de +40meter diepte put.

Ook is het goed om dit onder de aandacht te brengen bij het grote duikpubliek.
    Door een onderwaterkaartje op internet en een filmpje te plaatsen, bijvoorbeeld.

O ja, je kan ook gewoon op kompas heen en terug zwemmen hoor…. ()

Ik had “gehoord in de grotten” dat Anton en zijn DIR/GUE buddy’s een perfecte lijn kunnen uitzwemmen.
    O ja, mijn vakantie zit er weer op..... ik zie jullie wel weer een keer langs de Nederlandse waterkant...
    I WILL KILL YOU IN SILENCE

sigpic

IF YOU DON'T CHECK YOUR F.L.A.G.S.

Re: Project X in Vinkeveen Eiland 4.

alles valt en staat toch gewoon met je voorbereiding van je duik? en idd met je kompas kom je een heel eind. Maak je daar nog fouten mee, dan heb je helemaal niks te zoeken in de diepte. Heb je verhaal nu 2 x gelezen maar project X? snap ik niet
    NDFD Gluhweindrinkende KNUFFELDUIKER

Comment

Originally posted by Jonathan van Leeuwen View Post
      Omdat er steeds meer Padi/DIR/GUE/RB duikers en de gewone recreatieve duikers de diepte in duiken in Vinkeveenseplassen moeten we niet onderschatte.

Afgelopen tijd heb ik 2 keer een buddy paar die op 28 meter zaten, terug moeten begeleiden naar de 18 meter platform. Nadat zij zelf zoveel stof hadden geproduceerd waren ze het lijntje kwijt geraakt. …en ze waren lichtelijk in paniek geraakt…

Helaas gebeurt het steeds vaker dat recreatieve duikers vanaf het 18 meter platform het “rood witte ketting lijntje” volgen. Zonder dat ze dit vooraf hadden afgestemd.

Het is heel herkenbaar, dat je uit een soort nieuwsgierigheid wilt ontdekken. Waar gaat dat “rood witte ketting lijntje” naar toe? En dan komen ze er achter dat deze op een diepte van 28 meter stopt. En dan is je enkel 10 of 12 liter fles net voldoende…

(Deze “rood witte ketting lijntje” ligt er trouwens wel erg goed bij.)

Vandaar mijn uiting tot bezorgdheid.

Wie wilt er een Project X op eiland 4 gaan regelen?

Steeds meer duikorganisaties geven een cursus “diepduiken” en gaan via de waterkant vanaf eiland 4 te water. Of ze nu Padi/DIR/GUE/RB duikers in opleiding is maakt mijn niets uit.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat er niet ččn duikorganisatie de samenwerking heeft gezocht met zijn collega die ook “diepduik”cursus geeft. Zodat er misschien vanuit deze samenwerking een mooie en perfecte duiklijn wordt geplaatst naar de 30, 35, 40, 45 of 50 meter.??

Duiken vanaf een boot is goed georganiseerd bij de bekende organisaties.
      Maar vanaf de waterkant bij eiland 4 helaas nog niet.

Wie voelt zich geroepen…

PS: Voor de nieuwgierige onder ons...
      Aan het einde van deze “rood witte ketting lijntje” op 28 meter diepte krijg je een soort T splitsing.
      Volg je de gidslijn rechtdoor dan kom je uit op een 30 meter putje.
      Ga je links af en volg je deze gidslijn dan gaat het naar de +40meter diepte put.

Ook is het goed om dit onder de aandacht te brengen bij het grote duikpubliek.
      Door een onderwaterkaartje op internet en een filmpje te plaatsen, bijvoorbeeld.

O ja, je kan ook gewoon op kompas heen en terug zwemmen hoor…. ()

Ik had “gehoord in de grotten” dat Anton en zijn DIR/GUE buddy’s een perfecte lijn kunnen uitzwemmen.
      O ja, mijn vakantie zit er weer op..... ik zie jullie wel weer een keer langs de Nederlandse waterkant...
      Ik heb begrepen dat PiMia het allemaal niet trekt als er lijnen gelegd worden in Vinkeveen. De vorige lijn die door de mannen van ZEEP was gelegd is er ook uitgehaald omdat PiMia aan het zeuren was geslagen.

Ik denk dat de ZEEP boyz hier de aangewezen partij voor zijn omdat zij VV echt goed kennen, maar ik denk tevens dat ze hier geen trek in hebben na het gezeur van PiMia de vorige keer.
      Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Het is daar wel heel druk aan het worden lees ik. Volgens mij zijn hier druppelverkeerslichten bij de start van de lijn wenselijk. En op 18 meter een turborotonde met afslagen naar de diverse dieptes. Op 28 meter zou ik voorstellen een praatpaal te plaatsen zodat gewone recreatieve duikers hulp kunnen inroepen als ze teveel stof hebben gemaakt en daardoor in paniek raken. Laten we vrijwilligers onder de ervaren Padi/DIR/GUE/RB duikers zoeken die onder water gaan patrouilleren met een blauwe strobe op de dubbelset, zodat ze de in paniek geraakte recreatieve stofduikers van andere organisaties naar de oppervlakte kunnen assisteren. Zij kunnen ook het verkeer op de rotonde regelen zodat gewone recreatieve duikers met een slechte gasplanning voorrang krijgen aan de retourlijn

Comment

Tja, als je in vinkeveen de weg kwijt speelt of je kan zonder lijn niet terugkomen ben je of buiten je brevetatie of comfortzone aan het duiken... Maar misschien houden bordjes met uitleg waar de lijn heengaat duikers zonder plan tegen. want het is wel menselijk om nieuwsgierig te zijn.... ben der trouwens wel eens een bordje tegegekomen waarop stond als je voorbij dit punt gaat zonder goede opleiding of plan het bijzonder onverantwoord zou zijn door te zwemmen... moest daar wel om glimlachen... verwacht je eerder bij grotten....
          Last edited by Remo; 05-09-13, 22:43. Reason: s toegevoegd.
          Ga duiken...

Comment

Het lijkt mij logisch als mensen onder de 18m duiken 2*, AOW etc zijn dus lijkt het mij dat ze kunnen navigeren. En een 1*, OW etc weet al dat je, je duik plant en je plan duikt. Ik ben niet zo'n bijstere duiker maar ik weet wel mijn grenzen
            Ik hoef overdag niet te werken, en 's nachts niet te slapen

DTD WINGER
            Simplex sigillum veri

Comment

Zie bijlage.
              (..ik hoop dat ik het goed heb gedaan..)
              Attached Files

sigpic

Comment

Zie bijlage.
                (..ik hoop dat ik het goed heb gedaan..)
                Hoewel ik geen idee heb hoe meer lijnen je genoemde probleem zouden verkleinen, hierbij even het kaartje voor de DF'ers zonder MS Word.

Edit: bugger, dubbel... ach mag je kiezen :P
                Attached Files
                ErikH's Divelog - (On)regelmatige updates over duiken, materiaal, vakanties, foto's en video's.

Comment

Originally posted by ErikH View Post
                  Hoewel ik geen idee heb hoe meer lijnen je genoemde probleem zouden verkleinen, hierbij even het kaartje voor de DF'ers zonder MS Word.

Edit: bugger, dubbel... ach mag je kiezen :P
                  Bedankt.

sigpic

Comment

Hoi Jonathan,

Vanaf het platform niks meer zou nog beter zijn, dan wordt er misschien beter nagedacht ;-)
                    Met een lijntje naar de 50 dan wordt het wel een erge lage drempel.

Van mij mogen ze ook wel de "grote" touwen weghalen. Als beginnend duiker is het toch leuk om alles zelf te verkennen en je weg te leren vinden onderwater.

Maar goed wil best wel mee helpen om een lijn te leggen dan weet ik waar ik met drukte uit de buurt moet blijven en waar ik wat duikspullen kan vinden op diepte ;-)

Grt Leon
                    The one who follows the crowd will usually get no further than the crowd. The one who walks alone is likely to find himself in places no one has ever been.

Comment

Leuk kaartje Jonathan. Zondag beginnetje maken?

Comment

Ter informatie; ZEEP krijgt regelmatig het verzoek (van instanties als recreatieschap) lijnen buiten de dikke permanente lijn tot het 18m platvorm weg te halen.

Over het algemeen doen we dit met gezond verstand. Zo zijn er lijnen weggehaald die vanaf 18m platvorm met een boog (drijvende lijn) tot vlak onder oppervlakte lagen en afgeknoopt waren ergens rond de 30m.

De ketting wordt regelmatig bekeken door de ZEEP vrijwilligers Ben en Koen. We proberen expres niet zo maar zaken aan te passen.

Wel weten we dat sommige duikscholen en daarmee dus ook recreatieschap voor extra veilig kiezen en daarom liefst juist geen lijn van 18m naar dieper willen hebben.
                        http://vimeo.com/34866130
                        Tech1, Cave1, DPV1, Project Baseline Vinkeveen en nog meer fun.

Comment

Hallo Anton,

Aauuww en ik nog wel discreet zijn…
                          Als PiMia de lijnen nog effe laat liggen kan hij met zo meteen zijn SideMount set onder de lijnen door baggeren…

Ik denk inmiddels dat de ZEEP Boys and Girls nu wel op de hoogte zijn.
                          …Nu hopen op een uitnodiging van Project X…

Hallo Leon,
                          Tja dan ga ik ook het gidslijntje weg halen bij het wrakje op 28 meter….

Dan weet je zeker dat 99% het niet kan vinden op kompas…

PS: je laat het dikke touw wel op zijn plek hč.. anders raak ik de weg kwijt onderwater.. en zit ik opeens op 50 meter..

Hallo Emiel,

Zondag middag kan ik volgens mijn wel. (bel je nog wel effe op)

Maar waarom eigenlijk?
                          Jij bent een OC duiker(tje)
                          O, ik weet al iets.
                          Ik neem dan wel een paar extra bailout flessen voor je mee.
                          Kan je 5 minuten langer op 40 meter zitten..
                          Het wordt tijd voor een CCR…

O, ik heb nog een idee.
                          We gaan buddy breathing doen op mijn ccr..

Nee, ik weet nog iets beter.
                          Heb ik geleerd van buurman en buurman.
                          Ik koop bij de Gamma twee T stukken, knip mijn ademslang door, T stukken er tussen, een extra ademslangen tussen knopen en klaar is Jonathan… (..zie je het al voor je..)

Hallo Papsje,

Gooi het eens in de ZEEP groep en instanties als recreatieschap.
                          Gidslijntje naar de 50 meter hou je toch niet tegen.
                          Dan maar op een goede en veilige en juist manier.
                          Zoals het rood witte ketting.
                          Anders krijg je veel te veel onveilig lijnen en is de kans op ongelukken hier door groter.
                          Meteen een mooi onderwaterkaartje erbij.
                          Bij het lijntje bordjes erbij plaatsen.
                          Bijvoorbeeld een bordje op:
                          20 meter
                          25 meter
                          28 meter (Nitrox 36% MOD 28 meter !!)
                          33 meter (Nitrox 32% MOD 33 meter !!)
                          35 meter
                          Enz…

Dan is het aan de “net niet” DIR duiker(tje) om een juiste keuze te maken…
                          En dan de afspraak maken dat alle anderen lijnen worden verwijdert…

Ik hoor van je.

sigpic

Comment

Originally posted by scubaleon View Post
                            Maar goed wil best wel mee helpen om een lijn te leggen dan weet ik waar ik met drukte uit de buurt moet blijven en waar ik wat duikspullen kan vinden op diepte ;-)
                            Breng mij wel op een idee om een grote omweg in de lijn te maken.
                            Dan zijn de meeste OC duikers wel door hun lucht voorraad heen.
                            En dan komen ze toevallig weer uit bij de 18 meter platform...

Vanaf de 18 meter platform rechts aanhouden op 25 meter diepte.
                            Kunnen ze lekker langs de "hele mooi dropoff wand" zwemmen.
                            Na 20minuten haaks van de wand af zwemmen naar de 30meter.
                            Dan weer naar links zwemmen +/- 30 minuten kom je uit op bij de T splitsing op 28 meter.
                            Dan weer retour naar de 18meter platform....

Kunnen wij lekker rustig en stil ccr-en.....
                            Anders word ik knetter gek van het rot geluid van een OC duiker(tjes) met hun scootertjes

sigpic

Comment

Breng mij wel op een idee om een grote omweg in de lijn te maken.
                              Dan zijn de meeste OC duikers wel door hun lucht voorraad heen.
                              En dan komen ze toevallig weer uit bij de 18 meter platform...

Vanaf de 18 meter platform rechts aanhouden op 25 meter diepte.
                              Kunnen ze lekker langs de "hele mooi dropoff wand" zwemmen.
                              Na 20minuten haaks van de wand af zwemmen naar de 30meter.
                              Dan weer naar links zwemmen +/- 30 minuten kom je uit op bij de T splitsing op 28 meter.
                              Dan weer retour naar de 18meter platform....

Kunnen wij lekker rustig en stil ccr-en.....
                              Anders word ik knetter gek van het rot geluid van een OC duiker(tjes) met hun scootertjes
                              hahaha ;-)
                              The one who follows the crowd will usually get no further than the crowd. The one who walks alone is likely to find himself in places no one has ever been.

Comment

Working...
                              X