Announcement

Collapse
No announcement yet.

Cave diving around Tulum

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by Panther1880 View Post
    Begint ook wel een beetje op te lopen zo, de kosten voor het duiken. Wat krijg je hiervoor terug bij zo'n duikstek? Wordt het puur als winst gebruikt of wordt de duikstek hier zelf ook mee onderhouden?
    Grotduiken kost relatief weinig, zeker als je geen helium nodig hebt. Maar je moet er wel voor reizen, auto huren, hotelletje, tanks en nitrox regelen, eten en drinken, dus gratis is het niet. Als je alles op een rijtje zet is de toegang een schijntje, zeker als je bedenkt da je voor die 10-15 euro een hele dag kan duiken in de mooiste grotten ter wereld.
    Maarten van Baal, duikcentrum de Tuimelaar Groningen
    PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor
    Driven by passion, committed to excellence

Comment

Magic place - magic dive = Monkey Dust.

Groot, waanzinnig mooie decoraties. Top dag.

@Maarten: Basement afgelopen jaar ook al gedaan, dit jaar end of line. We hebben ook al t rechts, de lotusroom, gedaan en Dreamland ook al. Basement is fantastisch en het gaat verder en verder (maar geen lijn). Basement blijft in het programma.

En ook Monkey Dusk

Comment

Selfiestick …..

Had ik maar vandaag zo’n uitvouwbare stick bij me gehad. Dan had de gopro erop gezet kunnen worden en hem in het kleine hoekje kunnen duwen waar ….. waar botjes lagen ….
        Terug bij het begin: elk jaar voeren we controle duiken uit in onze grot: liggen de lijnen er nog goed (strak bij), zitten de pijlen er nog op, is er iets beschadigd en eventueel: zien we nog een nieuwe gang … Alles ligt er nog prima bij en de gangen nee, die hebben we al onderzocht of heb ik toch nog iets over het hoofd gezien ?

In een vrij vroeg stadium van de exploratie hadden we al botjes gevonden. Het was een best euforisch gevoel … dierlijke botjes …Tijdens ons controleduik hebben we meer botjes gevonden. Hoe konden we deze over het hoofd gezien hebben? Ik denk omdat we gefocust bezig waren met lijn leggen, opmeten en dat alles in bijna geen zicht dat we de botjes over het hoofd hebben gezien. Dus hebben we vandaag nog een documentatieduik eraan gespendeerd.

Inmiddels hebben we een mail naar Naturalis gestuurd met verzoek om opheldering en ook Kim Davidsson van Protec heeft zijn contacten ingeschakeld. We zijn benieuwd.

Op de terugweg van onze documentatieduik was ik in ‘botjes stemming’ en in een keer zie je ook steeds meer …. Juist in een heel klein hoekje naast stukjes houtskool een bot…. Selfiestick ….. die hebben we niet en die komt mij ook niet in huis. We hebben van een afstand naar de botjes gekeken en met een glimlach zijn we terug gedoken.

Op de terugweg naar Protec hebben de omgeving van Tulum verkent. We zijn de Kukulkan (straat bij El Camello) ingereden. De straat voert bijna tot het strand en links en rechts zie je bordjes met “vende, dreamvilla” en smalle weggetjes inde jungle ingaan. Op het terugweg zag in langs de straatkant een poel met water: cenote … dus stoppen, kijken en bah … er ligt lijn … Maar van wie en waar gaat het naar toe … een duik doen ?

Morgen in elk geval een klassieker: Jailhouse met swiss syphon.

Comment

Het werd Hatzutz Aktun. Jailhouse staat nog op de lijst.

Comment

Jailhouse.. Leuke duik ondanks de verkeerde jump. Mega ave.

Comment

T left, T right, T right, jump left = Swiss Siphon ?
              We deden gewoon de ouderwetse route, maakten de jump op de lijn in de Siphon en kwamen op een T uit ???? Eerst T left .... end of line en we zagen links van ons onze eigen stage tanks. Dus weer terug en t right ..... het werd een heerlijke duik. Ik vond de " room of tears' mooi, ook de 'cuzan-nah loep', maar de siphon is wel super mooi. Tjibbe vindt 'monkey dust' het mooist ... en ik ... ik geniet van elke grot.
              Maar terug naar de laatste T .... ik kan me niet heugen van afgelopen jaren dat er een T was, ben ik dan op de verkeerde lijn gejumpt? De jump die ik deed vanaf de mainline leek mij het best ... Maar goed ... het werd een leuke duik.

En vandaag .... vandaag zijn we niet zo snel (lees: dat zijn we nooit .

Comment

“Stanton 2005” is de naam van een pijl die we vandaag hebben gezien.
                We waren in Hidden World duiken, vlakbij Dos Ojos. De cenote heet ‘La Gloria’. Er liggen 2 circuits in: upstream en downstream. We begonnen upstream en hier is upstream echt upstream. Lieve help … ik moest werk verrichten. Dat was niet fijn, mede omdat ik last van mijn knie heb, elke vinslag voelde ik, gebeurde anders nooit. Voor de duik hadden we al besloten om te gaan jumpen … en zo gebeurde het: jump, t left, en weer een jump en weer een t en het werd klein en dan terug en t left de tanic laag in. Het licht van onze lampen veranderde in geel. Om mij heen had ik roodgekleurd water. Het was spookachtig. Ik voelde mijn hartslag en vond het spannend. Mijn nieuwsgierigheid overwon mijn minder sterke gevoelens. Het was leuk. Alle pijlen op de lijn werden gedocumenteerd. Dan kwam de rode pijl. Hier maakte ik een foto van. Ik begrijp niet waarom ik de letters niet kon lezen. Zonet op het foto was toch alles duidelijk. “Stanton 2005” …. De lijn liep door, en het werd end of line. Dan weer terug door het ‘rode gebied’, nu viel het reuze mee. Nadat we al ons materiaal weer ingezameld hebben, waren we terug op de hoofdlijn.

Het is een easy cavedive, maar te moeilijk of beter gezegd niet uitvoerbaar als caverndive omdat je te ver weg bent van de daglichtzone.
                Was de duik de moeite waard: ja, omdat we onze eigen weg gaan, we jumpen, zoeken andere lijnen op, noteren alles, gewoon op zoek naar het onbekende. Na bijna 100 minuten kwamen we uit het water. Ik ben in elk geval getriggerd door de naam … Stanton 2005 …. Morgen even navraag doen.

En wat doen we morgen … dubbel stage duik Nohoch? Dat duurt zo lang ….. Of ....

Comment

Het werd een super duik in Nariz. Enkele jaren geleden hebben we al een keer in Aktun hu gedoken, Nariz behoort tot hetzelfde systeem. Prachtige grot.

Comment

Aan al het moois komt een eind – graag tot een volgende keer of – er is geen laatste duik….

We kunnen zaterdag maar ook nog op eventueel zondagochtend duiken, maar we doen het niet. Het is goed. Aan al het moois komt nu een einde. We hebben weer in Nariz gedoken, T left dan een ‘hidden jump’ naar links. Mooi, mooi en mooi. Ik kwam ogen te kort om al de formaties te bekijken, waanzinnig. Nariz gaat op het lijstje voor volgende keer. Er is namelijk altijd een volgende keer, de grotten die blijven nog een poosje aanwezig. Daarom doen we ook nooit een laatste duik of met downhillen een laatste rit naar beneden. Nee: er is altijd een volgende keer.

Ik heb niet bijgehouden hoeveel uur we nu in de grotten waren, wat de diepste of ondiepste grot is… Dergelijke dingen interesseren mij niet. Ik geniet gewoon van elke grot, van elk moment hier.
                    Het is voor ons geen duikvakantie maar vakantie en soms is het lezen van een boek net zo ontspannend. We doen dingen die we thuis ook zouden doen: met vrienden afspreken, omgeving verkennen, samen plezier hebben. Een onderdeel is het grotduiken.

En nu gaan we naar La Nave ....

En nog paar infos:
                    Palma central: leuke plek, foodtrucks, super lekkere magaritas (blueberry met rozemarijn)
                    Koox diving: 1 tank + vulling nitrox = 60 pesos, alleen vullen 30 pesos, maar geen analizyer aanwezig. En nu wil ik echt naar La Nave ....

Comment

Working...
                    X