Announcement

Collapse
No announcement yet.

Decompression controversies

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

En een computer of planner houdt ook niet de vorm van de dag of de duiker bij. Kou? Ook van invloed. Deco theorie is nog geen absolute wetenschap. Je kunt veilig leren duiken, maar volledige garantie is er niet. De onderzoeken zijn verder wel interessant. Er zijn immers factoren waar je wel invloed op hebt.
    Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Originally posted by Germie View Post
      Waar haal je 10% kans op een dcs hit vandaan? En bij wat voor soort duiken dan? Langere bodemtijden of dieper zijn een erg relatief begrip. Een uur op 60m? Of 18 minuten op 110m?
      Laten we zeggen vanaf 2 u deco en meer? Een uur op 60m, of 30-40' op 80m of langer? Type 1 hits komen dan wel wat meer voor dan je denkt hoor, maar dat weet jij ook?

Comment

Originally posted by beester View Post
        ...
        Duik zelf met ZHL-B/C 30/85, maar als een buddy wat wilt schuiven vind ik dat niet erg, schilt op zich toch maar minuutjes. Ben wel een stuk conservatiever bij ondiepe duiken (30m met langere bodemtijd, vanaf 50 minuten)... heb al teveel DCS gevallen gezien op dat soort profielen, om er gezond conservatief tegenover te staan.
        Hoe ben je gekomen tot 30/85 en waarmee duik je als je tot 30m gaat?
        .

Comment

Het is zeker dat risicos toenemen bij grotere diepten of langere deco. Maar echte cijfers?

Comment

Originally posted by beester View Post
            ...
            Bij echt diepe duiken en lange bodemtijd zie je weer dat buhlman veel langere tijden geeft dan VPM, tja wat neem je dan... bij duiken waar zowiezo de kans op DCS 10% is.
            ....
            Eerlijk gezegd schrok ik best wel van deze stelling en ik ben toch eens wat publicaties van Doolette, Mitchell, Pollock en DAN gaan bekijken. In de statistieken wordt bij deco strategien een DCS incidentie van 0,01% tot 0,04% als significant beschouwd. Bij een hogere incidentie wordt een strategie als onacceptabel beschouwd.

Maar dat zijn voor mij slechts cijfers waarover onderzoekers hun adviezen mogen schrijven. Als ik weet dat het risico op DCS bij een duik 10% is, maak ik de duik niet.

Dus gemakshalve ga ik er maar vanuit dat er een komma verkeerd staat. De enige 10% die ik wel voorbij heb zien komen, is de mortaliteit van rebreathers tot de eeuwwisseling. Die hebben in de afgelopen jaren een enorme ontwikkeling doorgemaakt en zijn nu veel veiliger. Maar in de vorige eeuw was het eigenlijk min of meer geaccepteerd dat n op de tien CCR duikers een enkele reis maakte.
            .

Comment

Precies, rebreather duiken was een aardige riskante bezigheid. Toen werd er bijvoorbeeld gezegd dat je het materiaal in je scrubber kon laten drogen en vervolgens opnieuw kon gebruiken.
              En nog steeds zitten er risico's aan het duiken met een rebreather, maar dat ligt ook vaak in het feit dat men er ook extremere duiken mee maakt. Je kunt met zo'n rebreather gewoon gemakkelijker diep of lang duiken. En dan wordt wel eens bailout vergeten. Of de kennis en vaardigheden van de duiker om de unit echt goed te bedienen onbreken. Maar dat ligt niet aan het apparaat zelf. UIteraard blijft het een apparaat waar je met respect mee moet omgaan. Ik heb al eens een cursist geweigerd omdat die het niet nodig vond om cellen van meer dan 24 maanden oud te vervangen, want ze werkten nog goed immers.

Tegenwoordig worden duiken tot een 100m veel gedaan. Je kunt dus ook stellen dat je met een goede planner, de juiste skills en gassen en juiste aanpak een aardig grote kans hebt om hier weer gezond boven te komen. 100% garantie heb je nooit. Ik zeg ook altijd: ik kan iemand veilig leren duiken, maar ik kan geen garantie geven dat de volgende duik geen dcs oplevert. Ga je dieper dan 100m, dan nemen de risico's natuurlijk toe. En een duik naar 200m is nog steeds eentje waar maar weinig mensen ooit aan toe komen (of willen komen), dus daar statistieken en kennis over opdoen gaat langzaam. Maar dat de risico's toenemen op zulke diepten is natuurlijk een feit. Maar bij de DAN is een duik tot 130m diepte direct verzekerd. Als er echt zo veel ongevallen zouden plaatsvinden, dan zou je het echt niet meer kunnen verzekeren. Technisch duiken zoals de meesten het doen is gelukkig een relatief veilige bezigheid. En er komt ook steeds meer kennis zodat het nog veiliger kan worden.
              Ik weet dat zowel van Vplanner/Multideco en bij de DAN de mogelijkheid bestaat om duikprofielen te uploaden. Het is natuurlijk zo dat hoe meer mensen dit doen, hoe meer kennis er gaat komen. Ik moet zelf eerlijk zeggen dat ik het wel eens geprobeerd heb, maar dat het of niet compatable is met de computer van mijn rebreather, of dat het niet gebruiksvriendelijk is. Het is daarom ook moeilijk om echt een compleet overzicht te krijgen natuurlijk.

30/85 is tegenwoordig niet zo conservatief meer. Je ziet meer en meer de tendens en het advies om zeker als je ouder wordt of minder in vorm bent om de gf high te verlagen. 70-80 wordt meer en meer gebruikt.
              Last edited by Germie; 02-08-17, 14:00.

Comment

Working...
              X