Announcement

Collapse
No announcement yet.

De grote stap (FAQ-draad)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

De grote stap (FAQ-draad)

Stel, ik wil gaan rebreatherduiken. Wat de fuck, ik heb toch geen vrouw en kinderen. En stel, ik heb daar ook inderdaad het geld voor (dit is een grote stel).

Omdat ik een beestennerd ben, hoef ik niet zonodig naar wrakken op 200 meter, maar wil ik vooral langere duiken op christelijker dieptes maken. Laten we tachtig meter als limiet aanhouden.

Wat is dan het plan? Is mijn lullige nitroxbrevetje instapniveau genoeg, of is een rebreather het eindstation van jarenlang verdiepen in technisch duiken met stagebottles, dubbelsets en exotische gasmengsels?

Hoe kies ik het type dat voor mij het meest geschikt is? Stel dat ik daar mijn keuze in heb gemaakt, hoe vind ik dan iemand die mij kan leren hoe je met (bijvoorbeeld) een KISS sport duikt? Hoe kom ik erachter of dat een verstandige docent is of een levensgevaarlijke rambo (schijnt voor te komen in dat wereldje)? Cursus in Nederland doen of, als ik toch mijzelf in de schulden steek, op een mooi Caribisch eiland?

Moet je sowieso je eigen ding kopen en daar cursus mee volgen, of kan je net als sommige gewone duikers alleen het pasje halen en dan de shizzle huren als je op je vakantiebestemming bent (aannemende dat je je vakantiebestemming uitkiest op de mogelijkheid om het type rebreather waar jij nou net een pas voor hebt te huren). Als ik voor die laatste optie zou kiezen, wat is dan de rebreather die ik het vaakst tegenkom op reis?

Veel vragen, maar als één van de Mods het draadje even pint zodat het bovenaan dit subforum blijft plakken, zijn jullie er in één keer vanaf

Re: De grote stap (FAQ-draad)

Probeer dit eens ScubaServices - Home Page
    Ik hoef overdag niet te werken, en 's nachts niet te slapen

DTD WINGER
    Simplex sigillum veri

Comment

80 meter is geen christelijke diepte meer maar neigt meer naar die in het vagevuur en wat noem je lang?

Nitrox en AOWD/2* is voldoende om toe te treden tot de Silent World of Diving. Je begint bij de basis dus voordat je 'doorstoot' naar stages en exotische gasmengsels heb je (hopelijk) al aardig wat uurtjes erop zitten.

Types zijn oa: SCR, mCCR en eCCR
      Wat jij bedoelt zijn de merken en dat is zeer persoonlijk en ik ben tot nog toe zeer tevreden over die van APD.
      Sport Kiss (mCCR) zal niet voldoende zijn voor je 80 meter duiken.

Docent/Instructeur uitkiezen is rondvragen (referenties of Rebreather World - Rebreathers for Scuba Diving - the next step is een goede plaats om te beginnen) als je het merk hebt gevonden waar je voor gevallen bent.
      Waar heb je gehoord dat Rambo ook met een rebreather duikt , volgens mijn laatste informatie is alleen Chuck Norris gecertificeerd

Waar? liever daar waar iets te zien valt dus caribisch eiland lijkt me geen slecht idee maar Egypte kan ook.

Kopen is geen must maar iemand die serieus is zal kopen en niet huren.
      Heb je er geen gekocht dan zul je 3 maanden na het behalen van je brevet een opfriscursus moeten doen.
      Wat er te huur is, ik zou het niet weten.

Hoe kom ik bij APD terecht.
      Toen (2004) was het de enige met CE-keur wat in die tijd belangrijk voor me was.
      Nederlandse Instructeur, vond ik uiteraard toen ook belangrijk.
      Gekocht heb ik pas toen ik zeker wist of ik dit wel zo leuk vond.

gr,

Marc

Comment

Interessante insteek, maar je spreekt je zelf wel tegen.

Originally posted by brrrtje View Post
        . En stel, ik heb daar ook inderdaad het geld voor (dit is een grote stel). als ik toch mijzelf in de schulden steek,
        Stel je hebt er het geld voor. dan hoef je je naar mijn mening niet in de schulden te steken.
        Als dat gebeur heb ja dat geld dus niet. En kan je je zelf beter afvragen heb ik er het geld voor over.
        EST. SCUBA 1991* *Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.

Bosschenaren zie je overal

Comment

Originally posted by Bat Diver View Post
          Interessante insteek, maar je spreekt je zelf wel tegen.

Stel je hebt er het geld voor. dan hoef je je naar mijn mening niet in de schulden te steken.
          Als dat gebeur heb ja dat geld dus niet. En kan je je zelf beter afvragen heb ik er het geld voor over.
          Doe niet zo moeilijk... of beantwoordt die vragen of houd je erbuiten alsjeblieft...anders krijg je weer van die oeverloze discussies die niet over het onderwerp gaan...En jij wilt toch ook dat je vraag gewoon word beantwoord en er geen opmerking gemaakt wordt over hoe je iets opschrijft.
          En ik zeg niks meer verder want ik houd me er hierna buiten. Ik weet namelijk niks over rebreathers, dus kan niks zinnig toevoegen aan dit draadje.
          Never dived, never lived.

Comment

Stel, ik wil gaan rebreatherduiken. Wat de fuck, ik heb toch geen vrouw en kinderen. En stel, ik heb daar ook inderdaad het geld voor (dit is een grote stel). "
            Waarom stel je zoveel .... probeer je een artikel samen te stellen en heb je informatie nodig of ben je er echt in geinteresseerd ??

Omdat ik een beestennerd ben, hoef ik niet zonodig naar wrakken op 200 meter, maar wil ik vooral langere duiken op christelijker dieptes maken. Laten we tachtig meter als limiet aanhouden.
            Dus jij vind 80 meter christelijk .... ik vind dat al een knap mannelijke (of vrouwelijke) diepte, klinkt zoals voorgaand weer erg populair (weet je zeker dat je een serieus antwoord wilt ??)

Wat is dan het plan? Is mijn lullige nitroxbrevetje instapniveau genoeg, of is een rebreather het eindstation van jarenlang verdiepen in technisch duiken met stagebottles, dubbelsets en exotische gasmengsels?
            Heb jij een eindpunt dan ... ik blijf leren in deze sport. Rebreather duiken is slechts een andere manier om een doel te bereiken.

Hoe kies ik het type dat voor mij het meest geschikt is?
            Je eerst eens afvragen wat je er mee wilt doen

Stel dat ik daar mijn keuze in heb gemaakt, hoe vind ik dan iemand die mij kan leren hoe je met (bijvoorbeeld) een KISS sport duikt? Hoe kom ik erachter of dat een verstandige docent is of een levensgevaarlijke rambo (schijnt voor te komen in dat wereldje)?
            Ik denk dat hier op het forum al een redelijke hoeveelheid duikers zit die gezamelijk al elke instructeur hebben "geprobeerd" dus gewoon hier een berichtje dumpen of een PM en veel fora lezen, internet afzoeken en aan de waterkant babbelen (net zoals je met andere techopleidingen zou hebben gedaan)

Cursus in Nederland doen of, als ik toch mijzelf in de schulden steek, op een mooi Caribisch eiland?
            Persoonlijke voorkeur maar voor het diepe kom je toch in het buiteland voor je duiken, waar vind je 80 meter in Nederland ??

Moet je sowieso je eigen ding kopen en daar cursus mee volgen, of kan je net als sommige gewone duikers alleen het pasje halen en dan de shizzle huren als je op je vakantiebestemming bent (aannemende dat je je vakantiebestemming uitkiest op de mogelijkheid om het type rebreather waar jij nou net een pas voor hebt te huren). Als ik voor die laatste optie zou kiezen, wat is dan de rebreather die ik het vaakst tegenkom op reis?
            Je zult niet veel instructeurs vinden die een breather beschikbaar stellen om het simpele feit dat ze willen weten dat je er daarna ook mee duikt. Een breather is iets anders dan een 15 litertje met een trimvest en een automaat in je mond. Je moet je 'uren' erop houden om problemen op te kunnen lossen.

Huren van die machines is over het algemeen wel mogelijk en wat je kan huren hangt vaak af van de locatie. Momenteel zijn de APD Inspiration en de Drager Ray/Dolphin de meest verhuurde rebreathers.
            Grtz,
            Paul

Comment

Even voor mijn gevoel: wat kost een rebreather nu eigenlijk? En wat ben je per duik kwijt aan lime enzo?
              Gr.

Erik

Comment

Welke rebreather en wat voor duik?

klikkerdeklik

Comment

Hmm, ik had ze duurder verwacht, maargoed, inclusief training wordt het wel prijzig. En tsja, ik snap dat er veel afhangt van wat je precies doet, maar wat is kost zoiets nu gemiddeld? Van die lime bijv. en de gassen? Hoeveel gebruik je nu eigenlijk ?

Comment

Staat toch op de site.
                    klikkerdeklik

Kosten zijn naar ik aanneem bij de vulboer, doe je hetzelf dan zul je de helft goedkoper zijn.

Ik snap alleen het argument niet dat de kosten meevallen terwijl inclusief training het prijzig wordt.
                    Welke prijzen heb je dan gevonden?

Verbruik zal in het begin ergens 1 bar per duikminuut zijn voor een 3 liter fles zuurstof en 3 liter fles dilluent (lucht)
                    Na enige tijd zul je zien dat het verbruik drastisch zal dalen.

gr,

Marc

Comment

Ik had voor de apparaten ca 10k verwacht, ik zie dat een sjieke ongeveer 2x zo goedkoop is. Opleidingen van 1500 euro vind ik dan wel weer duur. Anyway, ik kan op die site de info niet even snel vinden.

Ben zelf absoluut niet van plan met een rb te gaan duiken. Doe mij maar lekker zeelandduikjes op oc.
                      Groeten,

Erik

Comment

die gedachte had ik ook, maar ben uit nieuwsgierigheid toch eens met een SCR opleiding (Dolphin) begonnen. Dat vond ik echt helemaal niks, maar ik gebruikte het als opstap voor KISS opleiding. Ik moet zeggen dat ik wel gegrepen ben door het duiken met zo een apparaat en de resulterende rust.
                        Kosten (aanschaf en opleiding) zijn natuurlijk wel een punt, maar ik kan niet ontkennen dat ik wel rondkijk wat er te koop wordt aangeboden
                        ik duik dus ik besta

Comment

Nitrox brevet is inderdaad al voldoende om te starten. De specialties op Dolphin en Ray kun je in 4 duiken doen en meestal met een huur-unit (heb ik ooit bij www.divecenter.nl - NAUI duikschool in Maarssen, bij Utrecht. gedaan). In die 4 duiken leer je het apparaat in en uit elkaar zetten en er wat rondjes mee over de bodem krabbelen. De trim op een rebreather is totaal anders dan op OC, dus leert echt opnieuw duiken.

Voor compleet gesloten apparaten heb je wat meer uren nodig, omdat ze vaak wat complexer in elkaar zitten. Meestal zul je een unit bestellen die naar je instructeur wordt gestuurd, je krijgt dus pas je eigen apparaat als je klaar bent met de opleiding.
                          Afhankelijk van de contacten van je instructeur (of zijn portemonnee) kan er een huur-unit geregeld worden of heeft hij/zij er nog een extra in de kast liggen.

Prijzen...?
                          Buddy Inspiration moet je zo tussen de 6000 en 7000 euro rekenen, afhankelijk van de stand van de pond en de opties die er nog op laat zetten.
                          Er zijn goedkopere merken (3k), die vaak heel 'kaal' beginnen en die je kunt uitbreiden, en ook veel duurdere merken (richting de 20k).

Ik heb mijn opleiding op inspiration gedaan bij Jos Smits van DiveWise - Technical Diving. Goede instructeur waarbij je eerst een soort 'intake' doet, zodat hij juist de '"rambo's" kan weren die met 20 duiken op zak effe CCR brevet willen halen om naar 100m te kletteren.
                          Hij heeft trouwens sinds kort wel een huur-unit in de kast, maar kan er ook een voor je regelen bij AP.
                          Mijn foto's: h2olic.net Mijn duiklog: ultimatedivelog.com

Comment

Originally posted by pabusk View Post
                            Waarom stel je zoveel .... probeer je een artikel samen te stellen en heb je informatie nodig of ben je er echt in geinteresseerd ??
                            Als het voor een artikel was, zette ik het er echt wel bij. En dan zou ik ook niet hier beginnen, maar bij iemand waarvan ik in elk geval weet hoe hij of zij heet in het echt

Het is meer dat één overzichtelijke draad met alle N00b-vragen over rebreathres straks een hoop werk scheelt. En ja, ik heb zelf oprechte belangstelling om met die dingen te gaan duiken. Maar ja, ik heb ook oprechte belangstelling voor een tweede huis op Bonaire, en dat kan ik ook niet zomaar betalen. Oriënteren kan in elk geval geen kwaad...

Comment

Als het voor een artikel was, zette ik het er echt wel bij. En dan zou ik ook niet hier beginnen, maar bij iemand waarvan ik in elk geval weet hoe hij of zij heet in het echt

Het is meer dat één overzichtelijke draad met alle N00b-vragen over rebreathres straks een hoop werk scheelt. En ja, ik heb zelf oprechte belangstelling om met die dingen te gaan duiken. Maar ja, ik heb ook oprechte belangstelling voor een tweede huis op Bonaire, en dat kan ik ook niet zomaar betalen. Oriënteren kan in elk geval geen kwaad...
                              Tja als je serieus en oprecht geinteresseerd bent, waarom schrijf je het dan ook op zo'n pupulaire toon, dan kan je een antwoord op een populaire toon verwachten ... toch ???
                              Grtz,
                              Paul

Comment

Working...
                              X