Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rebreathers

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Rebreathers

Okee. Overal waar ik hier kom is het hetzelfde verhaal. Ik duik samen met beginners die veel teveel lood bij zich dragen, met hun handjes wapperen, tegen rotsen aanknallen omdat ze hun drijfvermogen niet beheersen - en aan het einde van de duik hebben ze twintig tot vijftig bar meer in hun tank dan ik. Dat verhaal dat het allemaal beter zou gaan met mijn luchtverbruik als ik maar wat meer duiken zou maken is inmiddels 90 duiken geleden, en in die tijd is mijn luchtverbruik licht gestegen in plaats van gedaald.

Het is, kortom, tijd voor drastische maatregelen. Ik ga mijn lichaam, verslavende harddrugs en van huis weggelopen kleine meisjes verkopen zodat ik geld bij elkaar krijg voor een rebreather. Voordat ik daaraan begin een paar korte vraagjes:

- Eerst wat basale kennis opdoen over duiken met gasmengsels is, zo niet verplicht, dan in elk geval een goed idee, lijkt mij. Is een nitroxcursusje voldoende voorbereiding op de rebreathercursus?
    - Moet je eerst met semi-closed leren werken voor je met ccr in de weer kan?
    - Moet je voor elk merk/type rebreather een nieuwe cursus volgen of zijn die dingen uitwisselbaar?
    - Zo nee, wat is dan een goed model om mee te beginnen? Ik had onlangs een folder in mijn handen van de Jetsam Kiss, een rebreather zonder electronica erin, is dat een goed of een slecht plan?

Haha, tja, ik ken het. Hoewel mijn luchtverbruik al redelijk gedaald is, heb je altijd van die figuren die 2 uur onderblijven op een 10 liter flesje en gewoon 110 bar overhouden. Vooral vrouwen van rond de 1.60 meter zijn daar goed in.

Rebreather lost een gedeelte van je probleem op, je luchtverbruik zakt inderdaad behoorlijk in.

Ik ken alleen de Dolphin en Ray specialties van padi, daarvoor is een nitrox cursus verplicht (zelfs de simpelste rebreather wordt gevoed vanuit een verrijkt mengsel, anders zou je snel kans maken op te weinig zuurstof in je systeem met black out als gevolg). Ik vermoed dat je voor de rest dus toch ook wel minstens moet weten wat duiken met nitrox inhoudt.

Je hoeft niet eerst met semi closed (scr) te leren werken om over te stappen op ccr. Heb zelf geen ccr ervaring. Wat ik ervan weet is dat de opleidingen duurder zijn, de apparatuur ook, maar dat het zeker voordelen biedt t.o.v. scr (nog minder luchtverbruik, vaste ppO2 tijdens je duik, dieper kunnen duiken).

Basis achter SCR modellen en CCR modellen is grotendeels hetzelfde, maar meestal (zeker bij CCR) zegt men dat je toch echt de cursus moet doen, of in ieder geval training bij instructeur die je het apparaat verkoopt

Jetsam Kiss geen ervaring mee (alleen met Draeger Ray en Dolphin gedoken). Kan ik je weinig over vertellen.

Paar dingen die wel handig zijn om te weten:
    1) je moet echt opnieuw leren duiken met rebreather. effe trimmen op je longen om stukje te stijgen of te zakken is er niet bij. dat merk je pas hoe vaak je dat doet als je met rebreather in het water ligt.

2) voorbereidingstijd is toch echt wel langer, spullen achter in de auto gooien en in kwartiertje in elkaar schroeven aan de kant is het niet meer. Je moet meer handelingen verrichten en checks uitvoeren voordat je kunt duiken. Naderhand ook meer zorg met schoonmaken (paddestoelen in je tegenlongen is geen feest).

3) vullingen zijn ietsje lastiger. mijn ray werkt standaard op 50% nitrox, dat kun je niet overal krijgen. zelfde geldt voor CO2 scrubber die je niet bij de supermarkt in de schappen vindt.

4) rebreather duiken is leuk en comfortabel!
    je krijgt vochtige warme lucht ipv koude droge rechtstreeks uit de fles, zeker in de winter dus een stuk aangenamer duiken. verder blijven vissen langer liggen omdat je veel minder bellen maakt (bij SCR)

5) bedenk eerst wat je precies wilt met je rebreather. sommige systemen (zoals de Ray) werken in principe alleen op 50% Nitrox, hiermee is je diepte dus erg beperkt.
    verder is de grote van de scrubber ton bepalend voor hoe lang je onder kunt blijven.
    wil je dus erg lang of erg diep kunnen duiken dan moet je daar op letten voordat je een systeem koopt.
    Mijn foto's: h2olic.net Mijn duiklog: ultimatedivelog.com

Comment

Met alle begrip voor de interesse in rebreather duiken, echter sta even stil bij de investering die je er voor over wilt hebben. Ben nu compleet voor mijn close circuit rebreather Budy Inspiration kwijt 10.000 euro ec

Comment

Originally posted by brrrtje
        Okee. Overal waar ik hier kom is het hetzelfde verhaal. Ik duik samen met beginners die veel teveel lood bij zich dragen, met hun handjes wapperen, tegen rotsen aanknallen omdat ze hun drijfvermogen niet beheersen - en aan het einde van de duik hebben ze twintig tot vijftig bar meer in hun tank dan ik. Dat verhaal dat het allemaal beter zou gaan met mijn luchtverbruik als ik maar wat meer duiken zou maken is inmiddels 90 duiken geleden, en in die tijd is mijn luchtverbruik licht gestegen in plaats van gedaald.

Het is, kortom, tijd voor drastische maatregelen.
        Is het niet veel simpeler om een grotere fles (of een dubbelset) te kopen?
        Wat niet weet wat niet DIRt

Comment

Originally posted by QUINTUSDIVER
          Met alle begrip voor de interesse in rebreather duiken, echter sta even stil bij de investering die je er voor over wilt hebben. Ben nu compleet voor mijn close circuit rebreather Budy Inspiration kwijt 10.000 euro ec
          Ik hoor ook nog niet het argument dat een rebreather simpelweg gevaarlijker is dan open circuit. Bij open circuit merk je het als er geen gas is; je kunt niet ademen. Bij een rebreather blijf je wel ademen, maar kan door een te hoog of laag zuurstofpercentage een dodelijke situatie ontstaan zonder dat je het merkt.

Daarbij komt dat je ook bailout mee moet nemen voor als je rebreather het begeeft. Dat vergeet men nog weleens en bij een rebreather als de inspiration zit dat er standaard niet eens bij...

Voor je op de grens van open circuit komt zou ik eerst de mogelijkheden van grotere flessen eens bekijken. Wel rekening mee houden dat je buddy dus ook grotere flessen moet gebruiken, want bij een noodgeval hang je aan zijn reserve te lurken en als dat een 10 liter is kan het snel gaan.

Gr. Robert
          Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Bailout?
            Ik ging ervanuit dat rebreather-duikers standaard een opstijgflesje met gezonde grotemensenlucht meenamen, maar er bestaat dus iets slimmers?

Comment

yep, zo'n flesje heet een bail-out
              Mijn foto's: h2olic.net Mijn duiklog: ultimatedivelog.com

Comment

Originally posted by brrrtje
                Bailout?
                Ik ging ervanuit dat rebreather-duikers standaard een opstijgflesje met gezonde grotemensenlucht meenamen, maar er bestaat dus iets slimmers?
                zo'n flesje is leuk als je binnen je 0-tijd blijft; bij een decompressieduik wordt zo'n flesjes al snel 1 of meerdere flessen.

Wil je met een flesje binnen je 0-tijd blijven, dan lijkt me het sterk dat je dit bv niet kan doen met bv een dubbel 6-300bar. Als je het daarmee niet redt dan doe je idd iets fout; waarschijnlijk niet goed uitgetrimd en duw je je met je vinnen omhoog zodat je niet zinkt. In dat geval zal me het niets verbazen dat je zinkt als je ophoudt met vinslag. Ben je toch goed uitgetrimd en redt je het niet met een SAC van 25 l/min , dan heb je mogelijk een conditie slechter dan die van een lijk en kan je beter een fiets van 100 euro kopen dan een rebreather.

Rebreather duiken vraagt veel en veel meer van de duiker dan OC; als je het beneden al niet voor 90% voor elkaar hebt op OC, dan kan je die rebreather ideeen nog maar beter een hele tijd in de kast zetten. Als je het niet redt met een SAC van 25l/min dan heb je nog veel te leren wat duiken betreft en helemaal als het gaat om CCR te duiken.

mvrgr, Frank
                "If we had had more time for discussion we should probably have made a great many more mistakes"

Comment

Working...
                X