Auto te water icm intro's

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Auto te water icm intro's

Allereerst vond ik het moeilijk om te bepalen waar dit topic precies thuis hoort.

De duikschool / -club waar ik bij aangesloten ben doet regelmatig werk voor een stichting welke leert hoe te handelen, mocht je met een auto te water raken. Hiervoor bouwen we de baan op en zijn we aanwezig voor de veiligheid. Afgelopen zaterdag hebben we dit weer gedaan, hierbij was er voor de medewerkers van deze stichting ook de mogelijkheid om met ons mee te gaan onder water. Door middel van een introductieduik konden ze hierbij ook zien wat er zoal bij komt kijken. Allereerst mocht er wat familie en kinderen een introductieduik doen, waarna het de beurt was aan de medewerkers. Ik was hierbij als divemaster.

Click image for larger version

Name:	FB_IMG_1583675474987.jpg
Views:	61
Size:	49,3 KB
ID:	1861995

Name:	FB_IMG_1583675540023.jpg
Views:	60
Size:	42,6 KB
ID:	1861994

Name:	FB_IMG_1583690447191.jpg
Views:	74
Size:	44,8 KB
ID:	1861993

Name:	FB_IMG_1583675604745.jpg
Views:	60
Size:	33,3 KB
ID:	1861996

Leuke en leerzame 'Happening' Jan !

Comment

Leuk bedacht!

Comment

Inderdaad leuk bedacht maar ook: hoe krijg je het voor elkaar een auto zo te bewerken dat 'ie een zwembad in mag.

Comment

Tja, wat er precies aan de auto is aangepast weet ik ook niet. In ieder geval is deze speciaal geprepareerd. Het motorblok is eruit, evenals een hoop isolatie. De smeermiddelen zijn er uiteraard uit. Verder zijn er extra gaten gemaakt zodat de auto wat sneller vol- en leegloopt dan een normale auto. Deze stichting beschikt over meerdere auto's.

De auto staat op een trailer welke is voorzien van een electrische lier. In het verlengde van deze trailer bouwen wij de rails op waar de wielen van de auto door rijden. De deelnemers nemen plaats, maximaal 4 personen tegelijk. De auto krijgt een setje en gaat te water. In principe moeten de deelnemers zelf uit de auto komen dmv het raam open draaien oid. Wanneer dit niet helemaal lukt of iemand raakt in paniek grijpen wij in als duiker.
          Hierna wordt de kabel van de lier naar een van ons gegooid en koppelen wij de auto weer aan op de lier. Een van de duikers geeft het signaal naar degene die de lier bedient en de andere duiker stuurt de auto onder water. Omdat deze eerst nog wat drijft en mensen afzetten etc. komt deze zelden netjes recht voor de baan uit. De auto wordt weer omhoog getakeld via de baan en het spel begint weer opnieuw.
          Aan het einde wordt de rails weer door ons gedemonteerd.

Dit gebeurt vaak in het zwembad, maar soms ook in het buitenwater. Beperkt zicht, stof van een auto die zich iedere keer in de bodem boort en kou maken het dan uiteraard een grotere uitdaging. Inmiddels zijn er al verzekeringsmaatschappijen die deze cursus verplicht stellen en ik begreep dat het ook verplicht gaat worden voor rijinstructeurs (of dat inmiddels al is). Andere cursussen die gedaan worden zijn bijvoorbeeld 'onder het ijs', hierbij worden er matten op het water gelegd met hierin een wak en moeten de deelnemers deze zien te vinden.

Buiten het startpistool voelt het soms net als "ter land, ter zee en in de lucht" voor degene die dat nog kennen ;-).

Comment

Leuk Jan bedankt.
            Leven is Duiken "Duiken is mijn leven"

Comment

Interessante aanvulling.
              Wil je ons de naam van die stichting ook verraden, er zijn vast meer belangstellenden.

Comment

McGoos, voor meer info kun je kijken op Autotewater

Comment

Dankjewel Jan

Comment

Heel leuk om eens mee te maken, ook al is dat inmiddels 19 jaar geleden
                    there`s no redundancy for stupidity
                    http://www.duikerslog.nl/public/index.php?uid=fransdm

Comment

Working...
                    X