Kan ik van 0 naar duikinstructeur?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Kan ik van 0 naar duikinstructeur?

Goedendag,
    Ik vraag me af of ik van 0 naar duikinstructeur kan, in een half jaar. En waar ik dat et beste kan doen.
    Ik zie wel wat scholen die dit doen, maar misschien is hier iemand die me kan adviseren?
    Annemarie

Hoi,

het kan vast wel qua tijd en heel veel duikjes maken tussen de cursussen door. Ik zal het alleen totaal niet aanraden. Als instructeur zou ik graag meer ervaring willen hebben in diverse situaties en omstandigheden zodat je zelf makkelijk de rust kan bewaren als er iets onverwachts gebeurd terwijl je met cursisten onderwater bent.
    Als je echt graag pro wilt gaan overweeg eens tot divemaster te gaan en in die rol een poosje ervaring op te doen voordat je verder gaat, dat kan al uitdagend genoeg worden voor veel mensen.
    Hmm zou hier ook iets nuttigs kunnen zetten

Comment

Ga eerst maar eens zelf leren duiken en als je goed (genoeg) bent dan ga je door naar instructeur.
      Mijn persoonlijk ervaring is dat, dat langer duurt dan een 1/2 jaar.

Het geluk van een goede instructeur is niet dat ie kosten wat kost instructeur is, maar dat ie koste wat kost de veiligheid op zijn pupillen overdraagt.
      Een brevetje uitdelen is niet het moeilijkste dat andere wel......
      Last edited by zo maar een duiker; 15-11-18, 16:56.
      The deeper you go, the cooler it gets.

Comment

Ja precies , ik had dergelijk antwoord al verwacht. Dank!

Comment

Aan de andere kant: als je al goede didactische vaardigheden hebt, en blijkt talent voor duiken te hebben, en in dat half jaar dagelijks in het water ligt, dan zou het zomaar goed kunnen gaan :-)
          Als dit je droom is, en je hebt niet meer tijd dan dat halve jaar, ga er dan voor!
          Maar wees realistisch genoeg om bij te sturen als dat nodig blijkt. Een slechte instructeur kan gewoon gevaarlijk zijn.

Comment

Vanaf nul; dus weet je eigenlijk nog niet eens of duiken wel jouw ding is, en dan gelijk al instructeur willen worden? Ik blijf dat niet snappen. Voetballertjes willen toch ook voornamelijk op het veld de bal in het goal trappen ipv bondscoach spelen?

En vanaf de andere kant bezien; wil je als leerling les krijgen van een instructeur die zelf slechts een half jaar geleden voor het eerst uit een automaat ademde? Nog even los van alle specialties onder de knie hebbende, of moet het hurry-up allemaal in dezelfde plas ...

Zo, zuurtje doorgeslikt, even iets vriendelijker dan: nee helaas, is alleen op papier mogelijk maar niet in de praktijk.
            Sabaai dii
            http://www.wvlierhuis.nl/Wijnands_du.../Over_mij.html

Comment

Originally posted by Don Chedi View Post
              .......Zo, zuurtje doorgeslikt, even iets vriendelijker dan: nee helaas, is alleen op papier mogelijk maar niet in de praktijk.
              Wijnand, slik nog maar een zuurtje door want volgens mij zou het niet alleen in theorie mogelijk zijn maar zelfs ook in de praktijk.
              Ben ze tegen gekomen hoor instructeurs met nog geen 80 duiken in hun logboek en allemaal op dezelfde plaats gedaan
              Groetjes en duik ze,
              JosB

Comment

Originally posted by JosB View Post

Wijnand, slik nog maar een zuurtje door want volgens mij zou het niet alleen in theorie mogelijk zijn maar zelfs ook in de praktijk.
                Ben ze tegen gekomen hoor instructeurs met nog geen 80 duiken in hun logboek en allemaal op dezelfde plaats gedaan
                En?
                Veel geleerd van die soort "instructeurs"?
                Wil je je zoon/dochter toevertrouwen aan een rij-instructeur die slechts sinds zes maand zélf in het verkeer zit?
                Inderdaad, vind 'k geen goed idee...

Grtz,
                Robby
                In Life, There's No Surface Interval.

Comment

Dat soort instructeurs heb ik ook meegemaakt. …. En toen gingen we een bootduik doen op de Oosterschelde en de kersverse instructeur ,die voor mij te water ging met zijn Buddy , trof ik beneden aan helemaal in paniek.....met veel moeite (was een forse kerel) heb ik hem naar boven naar de boot gebracht . Na de duik maar eens een 'praatje' met hem gemaakt en hij was helemaal in paniek geraakt omdat de omstandigheden daar heel anders zijn (donker ,stroming enz.) dan in de zandafgravingen waar hij al zijn pasjes achter elkaar heeft verzameld. Niet verstandig dus.

Comment

Originally posted by robbyrey View Post

En?
                    Veel geleerd van die soort "instructeurs"?
                    Wil je je zoon/dochter toevertrouwen aan een rij-instructeur die slechts sinds zes maand zélf in het verkeer zit?
                    Inderdaad, vind 'k geen goed idee...

Grtz,
                    Robby
                    Ikke niet Robby want ik ga daar met een grote boog omheen.
                    het laatste wat ik daarvan heb meegekregen was dat hij in blauw warm water dat wel een vrouwtje op haar 10e !! duik na haar brevet meenam naar 36 meter .... dat mocht toch want hij was er als instructeur toch bij was zijn verbaasde opmerking.
                    Ik ben toch maar zachtjes hoofdschuddend weggelopen en ben lekker met mijn buddy gaan duiken.

O ja het was niet eens een PADI instructeur
                    Groetjes en duik ze,
                    JosB

Comment

Pff het was gewoon een vraag he, ik dacht daar dit forum voor was. Krijg al die frustraties over me heen.
                      Dank voor de gene die wel een beetje op een normale manier hebben geantwoord.
                      Ik ga nu even kijken hoe ik ook alweer van dit forum af kom.

Comment

Originally posted by Annemarie1983 View Post
                        Pff het was gewoon een vraag he, ik dacht daar dit forum voor was. Krijg al die frustraties over me heen.
                        Och Annemarie blijf lekker hier je zult beslist wel zinnige antwoorden krijgen op vragen hoor alleen tja op zo'n vraag als deze komen nu eenmaal de ouwe rotten die in hun duikleven al het een en ander hebben gezien en meegemaakt, je zou er ook de positieve kant van in kunnen zien.

Wat wij eigenlijk allemaal aan je willen meegeven is doe nou slim, leer duiken, kijk of je dat überhaupt leuk vind, doe een aantal jaren ervaring op, ga op veel verschillende plaatsen duiken met veel verschillende mensen en als je daarna zegt "ja dit is mijn roeping" dan zal niemand en zeker wij niet je tegen houden om instructeur te worden.
                        Het is nou eenmaal zo dat er teveel cowboys rondlopen die met een grote bek schreeuwen dat ze instructeur zijn maar met de eerste de beste noodsituatie af gaan of patserstreken uithalen zoals ik hierboven schreef en geloof mij daar willen wij je allemaal voor behoeden.

Ik wens je veel wijsheid en ontzettend veel duikplezier en op termijn ben ik (en zijn wij denk ik) best benieuwd naar hoe het met je gaat, laat nog eens wat van je horen.
                        Groetjes en duik ze,
                        JosB

Comment

Originally posted by Annemarie1983 View Post
                          Daar is het forum ook voor, je moet je echter wel realiseren dat wanneer je een vraag stelt dat de leden hier daarop gaan reageren met hun eigen mening. Niks mis mee toch? Aan jou om iets te doen met die antwoorden van hen.

En ik zou gewoon op DF blijven, is genoeg nuttige info te vinden. Succes iig.
                          Keep your head cool, keep it under water!

Comment

Hallo Annemarie,
                            duiken is een ontzettend mooie sport, waarin ook een fors aantal "cowboys" rondlopen, zoals al gememoreerd, daarnaast is er -zeker de laatste jaren- een enorme ontwikkeling gaande in de duiktechniek en zeker in de achterliggende wetenschap, die nog lang niet overal is doorgedrongen. De meeste duikers (ik ook) hebben er echt een paar jaar over gedaan om alleen al op divemaster niveau te komen, je moet niet alleen veel theorie leren en ook echt snappen om het goed uit te kunnen leggen en er bestaan echt instructeurs die bij tijd en wijle achterhaalde theorie (onzin dus) verkopen. Bovendien moet je een fors aantal vaardigheden tot in de perfectie beheersen om niet in situaties verzeild te raken zoals hierboven al is beschreven, bovendien wil je het je cursisten goed leren. Fountainhead schreef al dat ook voorkennis en didactische vaardigheden erg kunnen helpen, ik kan je uit ervaring vertellen dat je toch nog weer eindeloze verslagen moet schrijven en je duikorganisatie het toch net weer even anders wil. Alleen al over de verschillen tussen de diverse duikorganisaties zijn boeken te schrijven en zeker ook over hoe men met de ontwikkelingen omgaat, je hebt dus precies op de openliggende zenuw geprikt.
                            Ik wens je oprecht veel succes en blijf vooral op het duikforum, je kunt juist hier echt veel van de juist verschillende reacties leren

Comment

100 duiken is het minimaal vereiste.
                              Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
                              Duiken Similans

Comment

Working...
                              X