Welke opleiding?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Welke opleiding?

Ik ben een PADI rescue duiker met nitrox brevet en enkele honderden duiken.
    Nu zou ik mijn vaardigheden graag uitbreiden met decompressie duiken, geen hele ruige dingen max 40m en 15 minuten deco of iets wat daar op lijkt.
    Welke organisatie/instructeur zou ik naar moeten gaan kijken?

Wil je het echt leren of wil je een pasje waar je meer mee mag? In het eerste geval: GUE REC3 of TEC1. In het tweede geval zijn er tientallen instructeurs om een pasje bij te kopen. Hier op het forum lopen er ook een paar rond.
    Maarten van Baal, duikcentrum de Tuimelaar Groningen
    PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor
    Driven by passion, committed to excellence

Comment

Originally posted by mart1 View Post
      Wil je het echt leren of wil je een pasje waar je meer mee mag? In het eerste geval: GUE REC3 of TEC1. In het tweede geval zijn er tientallen instructeurs om een pasje bij te kopen. Hier op het forum lopen er ook een paar rond.
      Ik neem toch aan dat je , in het 2e geval, ook deco duiken mag doen ? Je volgt een cursus daartoe en mag dan wel verwachten dat daar serieus les wordt gegeven toch ? (al kun je dat zelf ook uitzoeken natuurlijk) .

Comment

mart1 is het echt zo slecht gesteld met andere organisaties? Ik weet niet of ik de weg van gue wil bewandelen. Dat betekent toch min of meer van voor af aan opnieuw beginnen of niet?

Comment

Gevoelsmatig begin je misschien opnieuw met een Fundamentals opleiding. Voor de meesten is het niveau van de Fundies t.o.v. de recreatieve opleidingen, zelfs DM en instructeur, al zo hoog dat ze heel wat beter leren duiken. Daarnaast is het voordeel dat als je Fundamentals met Tech rating hebt de volgende trainingen daarop voortborduren en je skillset uitbreiden i.p.v. opbouwen.

Comment

"Wil je het echt leren of wil je een pasje waar je meer mee mag? In het eerste geval: GUE REC3 of TEC1. In het tweede geval zijn er tientallen instructeurs om een pasje bij te kopen. Hier op het forum lopen er ook een paar rond."
            Slecht geslapen Maarten?
            Als der mantameister zou willen kan ie ook zonder pasje naar 40m duiken en 15 min in deco gaan.
            Kennelijk wil hij echt iets leren en dat valt te prijzen en .......er lopen meer serieuze instructeurs rond.

Comment

Fundamentals is zeker niet opnieuw beginnen.
              Ongeacht het brevet dat je nu hebt, je gaat er heeeeel veel leren.

Comment

Hi manta Meister,
                Het is net hoe je daar in staat en waar je je voor wilt inzetten. Praat eens met mensen die de route van PADI hebben gevolgd en de route van gue. Je kunt van beide kampen minachtende opmerkingen krijgen maar als je goed nadenkt over je vragen en de antwoorden die je daarop krijgt kun je voor jezelf een beeld vormen.

Denk na over je veiligheid en welke route daar het beste bij past. Denk na over hoe je deze nieuwe skills scherp houdt in de toekomst. En bedenk dan of je het nog steeds wilt doen.

Comment

Originally posted by mcgoos View Post
                  Slecht geslapen Maarten?
                  Als der mantameister zou willen kan ie ook zonder pasje naar 40m duiken en 15 min in deco gaan.
                  Kennelijk wil hij echt iets leren en dat valt te prijzen en .......er lopen meer serieuze instructeurs rond.
                  Iedereen kan uiteraard zonder opleiding naar 40m duiken en 15 min deco doen. Heel veel duikers doen dat ook en het gaat meestal ook nog goed.

Meer leren betekent dat een opleiding iets toe moet voegen aan wat je zonder opleiding kan doen. En daar twijfel ik sterk aan bij de meeste tech opleidingen die ik om me heen zie. Ik heb soms zelfs staan twijfelen wie de instructeur was en wie de leerling, zo matig zag het er uit. Niet dat er buiten GUE geen goede tech instructeurs zouden bestaan, maar ze zijn zeldzaam en niet in Nederland te vinden.

Ik heb zelf jarenlang zulke opleidingen gegeven dus ik weet wel een beetje waar ik over praat. Misschien wel de duidelijkste reden dat ik gestopt ben met dat werk is dat de duikers die bij mij een opleiding deden zelden doorgingen met tech duiken. Het ging blijkbaar alleen om het pasje. Sinds ik voor GUE opleidingen geeft merk ik dat veel meer duikers ook echt gaan duiken (al zijn er ook bij GUE die het alleen voor de status doen)

Maarten van Baal, duikcentrum de Tuimelaar Groningen
                  PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor
                  Driven by passion, committed to excellence

Comment

Maarten ik snap jouw argumentatie en waardeer je eerlijkheid.
                    Ik heb me suf geleerd en veel literatuuronderzoek gedaan, waarbij ik er achter kom dat dat wat onomstotelijk vast leek te staan na verloop van tijd toch weer op losse schroeven komt te staan, b.v. deepstops, gaat het ongassing met dezelfde halfwaarde tijden als offgassing, hoe veilig is de M value, enz.
                    Laat staan alle specialties waarvan het kaartje meer voorstelt dan de hele opleiding er achter
                    Waar het mijns inziens om gaat is dat een volwassen duiker steeds weer onderzoekt of de waarheden die hij aangereikt krijgt (nog) wel gelden. En dus ook of de instructeur die hij heeft, niet debiteert uit het verleden of rondzingende spookverhalen, maar up to date is. En dat is verrekt lastig want veel instructeurs werken erg aan hun imago en een leek kan daar nog niet doorheen prikken.
                    Er zijn ook in Nederland genoeg goeie instructeurs die waarschijnlijk geen landelijke bekendheid genieten, maar ook op het gebied van deco en trimix hun mannetje staan en hun opleiding inhoud geven.
                    Ik heb het niet over Skills die kun je zien, wat er in je lichaam gebeurt kun je niet zien.
                    We hoeven niet allemaal caveduikers te worden of met een rebreather te duiken en degenen die dat wel willen kom je vanzelf wel een keer tegen.

Comment

Wat een negativiteit hier zeg. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden en waar je het ook goed leert zonder meteen tot de altijd genoemde groep te behoren.

Goed, je wilt tot een 40m met een minuut of 15 deco. Dan heb je binnen de IANTD al 2 keuzes: Teklite advanced nitrox of Teklite advanced recreational trimix. De ene opleiding gaat tot max 42m met lucht als backgas, de andere biedt de mogelijkheid om naar 51m te gaan (hoeft niet, je mag ook rond de 40m blijven) en dan kun je trimix in je backgas doen.
                      Behalve praktijk (omgaan met stage, gaswissels, maar ook out of gas, boei oplaten, enz) wordt er ook theorie besproken (hoe plan je, waarom kies je voor een bepaalde decostrategie, buhlmann, vpm, rgbm, hoe kies je een bodemgas, hoe kies je een decogas, enz).
                      Wil je meer weten hier over, stuur maar een pb.
                      Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Originally posted by mart1 View Post
                        ...
                        Niet dat er buiten GUE geen goede tech instructeurs zouden bestaan, maar ze zijn zeldzaam en niet in Nederland te vinden.
                        ....
                        Ergo: goede Nederlandse tech instructeurs zijn GUE. De niet-GUE tech instructeurs zijn slecht.

Mooi, ik houd wel van duidelijkheid.

Toch weer dat elitaire goewie ego.
                        .

Comment

Toch wel leuk om weer eens te lezen dat mensen alleen maar geloven in hun eigen organisatie!
                          Ik heb jaren op NOB 3* niveau gedoken en ben uiteindelijk verder gegaan.
                          na wikken en wegen ben ik bij IANTD uitgekomen.
                          Waarom? Simpel, wereldwijd erkend, goede opleidingen en uiteindelijk na vergelijk op een voor mij goede instructeur uitgekomen.
                          En veel goedkoper dan GUE. En dat terwijl het niveau echt niet verschilt! Dat is namelijk nergens op gebaseerd, alleen op mening van mensen zoals Mart1.
                          Hij is zelf ook IANTD, dus zoveel kan er niet mis mee zijn, alleen (mijn mening) hij kan meer met GUE verdienen.

Ik ben bij Brenda de Vries, Germie, uitgekomen en heb hierin een perfecte instructrice gevonden. En nu is ze mijn vriendin aan het opleiden waarbij ze met haar dyslexie erg geduldig is en goede resultaten bereikt.

Kiezen is een gevoel wat jij erbij moet hebben, niet wat men je wil opleggen.

en ja, ik duik met GUE, IANTD, Padi, NOB, NAUI en welke organisatie er dan ook bestaat. Kwestie van gewoon genieten van het duiken, welk niveau iemand dan ook heeft!
                          Grtz,

Marcel

Macro duiker

Comment

Originally posted by DSC View Post
                            Ergo: goede Nederlandse tech instructeurs zijn GUE. De niet-GUE tech instructeurs zijn slecht.

Mooi, ik houd wel van duidelijkheid.

Toch weer dat elitaire goewie ego.
                            er zijn in NL. geen goede tech instructeurs, tsja daarom zijn we ook naar Dui, Fra en Mlt. afgereisd !!!
                            there`s no redundancy for stupidity
                            http://www.duikerslog.nl/public/index.php?uid=fransdm

Comment

Dit wordt weer eens een ouderwets gezellig draadje, alleen zie ik steeds meer nieuwe oude gezichten die zich in de discussie mengen..... Ooit hadden we in NL een goede (hear say dat dan weer wel) NACD en IANTD grotduik instructeur, maar nu blijkbaar niet meer want verkeerde merk. Interessant....
                              Always remember, the more idiot-proof you make something, they'll just keep coming up with better idiots!

Comment

Working...
                              X