Announcement

Collapse
No announcement yet.

padi advanced open water

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Als er gezegd was 'bij een advanced open water cursus is zakken ongebruikelijk, het komt meer voor bij een cursus voor technisch duiken', dan was het antwoord 'genderneutraal' geweest. Dat is tegenwoordig zo ongeveer een must.

Overigens zijn rebreathers nog maar zeer kort en ook zeer beperkt qua merk/model 'toegestaan' binnen de organisatie met een 'g'. Ik duik er al langer mee. Idem met sidemount. Daarom heb ik vooral brevetten van de IANTD (die ook aan sportduiken doet overigens). Ook geheel offtopic.

Advanced open water is gewoon een sportduikcursus om meer ervaring op te doen, je wordt er geen ervaren duiker van, maar krijgt natuurlijk wel wat nieuwe ervaringen als het goed is. Niet meer en niet minder is het. Daarom is zakken vrij onwaarschijnlijk en wordt er als er sprake is van een iets te laag niveau een extra duik aangeboden al dan niet tegen betaling.
    Ga je een andere cursus volgen (opleiding), dan zijn er strengere eisen, het einddoel is dan ook anders, bijvoorbeeld deco, grot of rebreather. En dan kun je zakken. Dit is hier ook niet voorbehouden aan 1 organisatie (ook niet bij sportduikcursussen overigens, en er zijn er die bij open water al afgehaakt zijn, maar het is bij sportduiken gewoon vrij ongebruikelijk om echt te zakken). Maar ook hier wordt er vaak extra tijd of extra duiken aangeboden al dan niet tegen betaling om niet van 'zakken' te spreken.

Verder, wat is zakken? Is dat als je een duik over moet doen? Is dat omdat je nog een keer moet laten zien dat je het wel beheerst? Dat valt bij mij niet onder zakken. Dus dan 'zakken' er minder mensen. Bij anderen valt dit wel onder zakken. Of is zakken: niet voldoen aan de eisen binnen die 5 duiken en dan is het pech, geld weg? Als het goed is, is het doel nooit zakken, noch van de instructeur, noch van de duiker.
    Goed leren duiken ligt aan de instructeur en aan de duiker. Als je denkt ik kan het, dan zal je niveau dalen. Denk je ik wil nog beter worden, dan zul je groeien. Dit is ook niet organisatiegebonden.

TS, als je je advanced nog wilt doen: bedenk dat dit direct mag na je open water cursus, dus na 4 duiken kun je hier al mee beginnen. Denk je dat mensen echt goed kunnen duiken na 4 duiken? Denk je dat de cursus ontworpen is om mensen te laten zakken die als duik 5 direct beginnen met AOW? Nee natuurlijk niet, maar een paar duiken na je ow voordat je aan aow begint zijn natuurlijk nooit weg. Al kan ow soms te beperkt zijn omdat je graag wilt nachtduiken of wat dieper wilt. Dan ga je natuurlijk sneller voor aow. Maar wees niet bang dat je zult zakken. Ga er voor en zoek een leuke instructeur uit die je wat wil leren.
    Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

toen ik in 1991 mijn PADI OW haalde, moest je 8 duiken doen. In Egypte was zakken onmogelijk. Er was een Frans meisje dat 90% van de tij de ankerlijn vasthad en die kreeg ook haar brevet. Ik ben als vakantieduiker sindsdien altijd erg nieuwsgierig naar de ervaring van de toegewezen buddy en reken op niet al te veel als het gaat om hulp krijgen. Overigens; dat geldt soms ook voor de Divemasters. Subtiel informeren waar ze allemaal gedoken hebben (O, ik be. Hier gestart met duiken) kan helpen.

Maar zakken? Alleen als de cursist zelf stopt....

Comment

Originally posted by Dhans View Post
        Er is bij de duikschool wara ik mijn opleding heb gedaan wel eens een cursist weggestuurd omdat hij pertinent weigerde veilig te duiken. Is dat gezakt? Volgens moet je bij OW/AOW wel echt je best doen om te zakken.

Comment

toen ik in 1991 mijn PADI OW haalde, moest je 8 duiken doen. In Egypte was zakken onmogelijk. Er was een Frans meisje dat 90% van de tij de ankerlijn vasthad en die kreeg ook haar brevet. Ik ben als vakantieduiker sindsdien altijd erg nieuwsgierig naar de ervaring van de toegewezen buddy en reken op niet al te veel als het gaat om hulp krijgen. Overigens; dat geldt soms ook voor de Divemasters. Subtiel informeren waar ze allemaal gedoken hebben (O, ik be. Hier gestart met duiken) kan helpen.

"toen ik in 1991 mijn PADI OW haalde, moest je 8 duiken doen."
          Niet juist.
          "In Egypte was zakken onmogelijk."
          Zoals met al die zaken is dat afhankelijk van de duikschool/instructeur. Je algemene opmerking is eenvoudigweg niet juist.
          Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
          Duiken Similans

Comment

Originally posted by Mr. Krabs View Post
            TS stelt een vraag of je kunt zakken bij PADI, antwoord: met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet. Bij sommige organisatie(s) is het weer regel dan uitzondering. Wat is hier off topic aan?
            Dit antwoord is al stukken beter. Geen sluikreclame. Nu alleen nog ff die twee laatste zinnen schrappen.

Comment

Bij mijn Padi Duikschool hier thuis, zijn ze wel iets strenger...
              OW, je moet het examen met 72% halen, je mag best herkansen maar zolang dat niet gehaald is word je niet gebrevetteerd.
              Bij AOW moest je je herhalingsvragen goed correct ingevuld hebben.
              Toegegeven zoveel hield het allemaal niet in...
              Maar met het rescue-diver brevet moet het echt wel allemaal in orde zijn... herhalingsvragen moeten ingevuld en verbeterd worden vooralleer je aan je schriftelijk examen mag beginnen, daar ook weer meer dan 70% van verwacht zoniet geen buitenwatertraining en dus ook geen examenduik... aangezien er niet elke maand die cursus van start gaat kan het wel ff duren voor je het allemaal in orde hebt.als je het ergens een keertje niet zou halen. Sowieso haal je het praktijkexamen niet als je niet gaat bijoefenen buiten de lessen.

Comment

Mijn oude boekje er nog even bijgezocht. Echt 8 duiken in Egypte voor OW. Kosten 200 gulden. En zakken onmogelijk; uiteraard gebaseerd op die ervaring en wat ik daarna voorbij heb zien komen. Doet niets af aan de essentie van mijn opmerking: "Ik ben als vakantieduiker sindsdien altijd erg nieuwsgierig naar de ervaring van de toegewezen buddy en reken op niet al te veel als het gaat om hulp krijgen". ik heb dit jaar weer het een en ander gezien.

En net mijn Rescue diver gehaald met 92 %. Ik vond de vragen gemakkelijker dan het praktijkexamen. Poe hé ;-).

Last edited by Dhans; 08-08-18, 16:42. Reason: typo/aanvulling

Comment

Misschien heb je er nog wat aan als ik mijn impressie toevoeg. In 2003 heb ik mijn PADI AOW. Lang geleden maar voor zover ik weet zijn de standards voor AOW nog hetzelfde. De vraag is alleen hoeveel de opleidingsstandaards uitmaken en of andere instructeurs er misschien meer of minder van zouden maken.

De theorie stelde niet veel voor. Voor de diepe duik hebben we het een en ander doorgesproken, een duikplan gemaakt en ook een sommetje als vergelijkingsmateriaal met de som op diepte. Voor de rest hebben we aan theorie vrij weinig gedaan, niet meer dan het beknopt doorspreken van het hoofdstuk of de bijbehorende vragen.

Dan de praktijk:

Diepe duik: In de Groene Heuvels langs de lijn afdalen naar iets onder de 20m. Sommetje maken, langs de lijn weer omhoog met een veiligheidsstop. Het voelde best spannend zo diep (donker en koud) in Nederland omdat ik nog niet veel onder de 12m was geweest toen, maar het viel allemaal wel mee verder. Mijn advies zou zijn: Probeer, met de juiste buddy, wat ervaring op te doen binnen de grenzen van je brevet, zorg dat je je lekker voelt op 18m. Tussen 18m en 24m zijn in veel Nederlandse plassen de omstandigheden toch ongeveer hetzelfde.

Peak Performance Buoyancy: De instructeur hielp ons met uitloden. Bij mij een kilotje eraf, bij de andere 2 leerlingen wat meer. Vervolgens wat oefeningen, (uit mijn hoofd zweven en vin-pivot) aangaande het neutrale drijfvermorgen (Padi taal: uittrimmen) en een stukje kort over de bodem zwemmen zonder deze te raken. Het was niet moeilijk.
                  Ik zou deze adventure duik echter niet aanraden. Uitloden op de PADI manier zou je tijdens je OW geleerd moeten hebben. Je kunt eventueel nog eens kijken of je, GUE manier, met 30 bar op 3 meter kunt blijven hangen. Werken aan je drijfvermogen en houding kun je elke duik doen. Gewoon door te duiken en erop te letten. Daar heb je waarschijnlijk meer aan dan aan PPB.

Navigatie: Op de kant geoefend met het kompas om te zien hoe het richtingen aangeeft. Onderwater eerst even langs de steiger om afstandsbepalingen te oefenen, daarna even een vierkantje zwemmen: Koers uitzwemmen, linksaf 90 graden draaien, zelfde afstand zwemmen, linksaf 90 graden draaien, zelfde afstand zwemmen, linksaf 90 graden draaien, zelfde afstand zwemmen en klaar. Hier kun je weinig fout aan doen, maar je moet even snappen hoe je kompas werkt en dat het alleen een richting aangeeft, geen locatie. Locatie volgt uit richting + afstand vanaf een referentie.

Zoeken en bergen: Zoekpatroontje zwemmen, loodgordel vinden, één persoon mag die aan de hefballon vastknopen en omhoog sturen. Jammer dat niet elke leerling een keertje met de hefballon mocht werken/oefenen... Ook hier: Als je de uitleg hoe je een zoekpatroon zwemt en hoe je een hefballon vult snapt, kun je er weinig aan verknoeien.

Nachtduiken: Gewoon een duik, maar dan in het donker. Dat kan wel spannend zijn. Goed om met een instructeur te doen en niet op je eigen houtje te proberen.

Samenvattend:
                  Buiten de PPB waren de duiken die ik gedaan heb leuk om een stukje extra ervaring op te doen en eens te proeven aan andere omstandigheden. Uitgezonderd de navigatieduik leer je niet heel veel. De theorie is makkelijk en niet bijzonder veel of moeilijk. De "opleiding" (betere bewoording: Proeverij van nieuwe dingen) is niet moeilijk en de kans dat je zakt is zoals al eerder door anderen geschreven niet bijzonder groot.

PPB zou ik niet doen. In het water kun je dan zelf werken aan je drijfvermogen en houding door er tijdens het duiken actief mee bezig te zijn. En als je dat niet genoeg vind: Verdiep je liever in houding en drijfvermogen zoals de DIR jongens het leren. Of je dat nu helemaal op hun standaard wilt leren of niet, en of je nu DIR praktijktraining wilt volgen of niet, die mensen weten doorgaans wel wat ze doen.

Bij de diepe duik vond ik de theorie veel te beperkt. Met name op het gebied van gasplanning. Er stond ergens als extratje een nogal onhandige berekening om te bepalen hoe groot je fles zou moeten zijn o.i.d. Verder stond er nog dat je bij diepe duiken minimaal een 12L fles mee moest nemen... Gasregels en berekening van minimale druk waarbij je aan de opstijging moet beginnen zat er totaal niet bij, terwijl dat mijns inziens toch één van de belangrijkere dingen is.

Comment

Misschien heb je er nog wat aan als ik mijn impressie toevoeg. In 2003 heb ik mijn PADI AOW. Lang geleden maar voor zover ik weet zijn de standards voor AOW nog hetzelfde. De vraag is alleen hoeveel de opleidingsstandaards uitmaken en of andere instructeurs er misschien meer of minder van zouden maken.

De theorie stelde niet veel voor. Voor de diepe duik hebben we het een en ander doorgesproken, een duikplan gemaakt en ook een sommetje als vergelijkingsmateriaal met de som op diepte. Voor de rest hebben we aan theorie vrij weinig gedaan, niet meer dan het beknopt doorspreken van het hoofdstuk of de bijbehorende vragen.

Dan de praktijk:

Diepe duik: In de Groene Heuvels langs de lijn afdalen naar iets onder de 20m. Sommetje maken, langs de lijn weer omhoog met een veiligheidsstop. Het voelde best spannend zo diep (donker en koud) in Nederland omdat ik nog niet veel onder de 12m was geweest toen, maar het viel allemaal wel mee verder. Mijn advies zou zijn: Probeer, met de juiste buddy, wat ervaring op te doen binnen de grenzen van je brevet, zorg dat je je lekker voelt op 18m. Tussen 18m en 24m zijn in veel Nederlandse plassen de omstandigheden toch ongeveer hetzelfde.

Peak Performance Buoyancy: De instructeur hielp ons met uitloden. Bij mij een kilotje eraf, bij de andere 2 leerlingen wat meer. Vervolgens wat oefeningen, (uit mijn hoofd zweven en vin-pivot) aangaande het neutrale drijfvermorgen (Padi taal: uittrimmen) en een stukje kort over de bodem zwemmen zonder deze te raken. Het was niet moeilijk.
                    Ik zou deze adventure duik echter niet aanraden. Uitloden op de PADI manier zou je tijdens je OW geleerd moeten hebben. Je kunt eventueel nog eens kijken of je, GUE manier, met 30 bar op 3 meter kunt blijven hangen. Werken aan je drijfvermogen en houding kun je elke duik doen. Gewoon door te duiken en erop te letten. Daar heb je waarschijnlijk meer aan dan aan PPB.

Navigatie: Op de kant geoefend met het kompas om te zien hoe het richtingen aangeeft. Onderwater eerst even langs de steiger om afstandsbepalingen te oefenen, daarna even een vierkantje zwemmen: Koers uitzwemmen, linksaf 90 graden draaien, zelfde afstand zwemmen, linksaf 90 graden draaien, zelfde afstand zwemmen, linksaf 90 graden draaien, zelfde afstand zwemmen en klaar. Hier kun je weinig fout aan doen, maar je moet even snappen hoe je kompas werkt en dat het alleen een richting aangeeft, geen locatie. Locatie volgt uit richting + afstand vanaf een referentie.

Zoeken en bergen: Zoekpatroontje zwemmen, loodgordel vinden, één persoon mag die aan de hefballon vastknopen en omhoog sturen. Jammer dat niet elke leerling een keertje met de hefballon mocht werken/oefenen... Ook hier: Als je de uitleg hoe je een zoekpatroon zwemt en hoe je een hefballon vult snapt, kun je er weinig aan verknoeien.

Nachtduiken: Gewoon een duik, maar dan in het donker. Dat kan wel spannend zijn. Goed om met een instructeur te doen en niet op je eigen houtje te proberen.

Samenvattend:
                    Buiten de PPB waren de duiken die ik gedaan heb leuk om een stukje extra ervaring op te doen en eens te proeven aan andere omstandigheden. Uitgezonderd de navigatieduik leer je niet heel veel. De theorie is makkelijk en niet bijzonder veel of moeilijk. De "opleiding" (betere bewoording: Proeverij van nieuwe dingen) is niet moeilijk en de kans dat je zakt is zoals al eerder door anderen geschreven niet bijzonder groot.

PPB zou ik niet doen. In het water kun je dan zelf werken aan je drijfvermogen en houding door er tijdens het duiken actief mee bezig te zijn. En als je dat niet genoeg vind: Verdiep je liever in houding en drijfvermogen zoals de DIR jongens het leren. Of je dat nu helemaal op hun standaard wilt leren of niet, en of je nu DIR praktijktraining wilt volgen of niet, die mensen weten doorgaans wel wat ze doen.

Bij de diepe duik vond ik de theorie veel te beperkt. Met name op het gebied van gasplanning. Er stond ergens als extratje een nogal onhandige berekening om te bepalen hoe groot je fles zou moeten zijn o.i.d. Verder stond er nog dat je bij diepe duiken minimaal een 12L fles mee moest nemen... Gasregels en berekening van minimale druk waarbij je aan de opstijging moet beginnen zat er totaal niet bij, terwijl dat mijns inziens toch één van de belangrijkere dingen is.

Comment

Working...
                    X