Announcement

Collapse
No announcement yet.

NOB 2*, wat zit daarbij?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Goed of echt duiken......

Als iedereen aan het eind van een duik veilig bovenkomt met een glimlach op 't gezicht, dan was het een goede duik.
    Als degenen die na jou duiken nog steeds hetzelfde zicht hebben, dan was het echt een goede duik.
    .

Comment

Zeker mee eens DSC! En als je bepaalde situaties kunt analyseren en verbeterpunten ontdekt heb je nog iets geleerd ook.

Comment

De duiker die denkt dat er niets meer te leren valt wordt alleen maar slechter. Als je wilt blijven verbeteren, dan word je ook beter. Hier is niet een bepaald merkje voor nodig. Volgens mij wil iedereen goed en 'echt' leren duiken. Het einddoel is alleen niet bij iedereen tech of cave. En dat hoeft gelukkig ook niet.
        Duiken is alleen wel een sport of hobby waar mensen in rondlopen die zich ondanks dat het geen competitiesport is toch graag meten met anderen. En als een ander sneller kan, dan moet dat afgeremd worden, een (voor)oordeel wordt geveld zonder dat men elkaar kent. Dat is wel jammer.
        Ik vind deze 2* discussie eigenlijk best netjes gaan. De NOB is bij een vereniging vaak traag, maar het hoeft dus niet zoals de TS hier laat zien. En als de TS er lol in heeft en er tevreden mee is, dan is het immers goed. Je duikt niet omdat het moet, maar omdat het leuk is.
        Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Originally posted by Germie View Post
          Duiken is alleen wel een sport of hobby waar mensen in rondlopen die zich ondanks dat het geen competitiesport is toch graag meten met anderen. En als een ander sneller kan, dan moet dat afgeremd worden, een (voor)oordeel wordt geveld zonder dat men elkaar kent. Dat is wel jammer.
          Waarom moet er iemand anders beslissen of er afgeremd moet worden... Ik ben blij dat ik bij een clubje zit waar ik zelf wel kan beslissen wanneer ik de volgende stap neem.
          Als ze vinden dat m'n duiktechnieken niet voldoen dat ze me dan maar niet certifiŽren heb ik geen probleem mee.
          Last edited by Straps; 31-08-18, 12:11. Reason: was nog niet klaar :)

Comment

Originally posted by Straps View Post
            Waarom moet er iemand anders beslissen of er afgeremd moet worden... Ik ben blij dat ik bij een clubje zit waar ik zelf wel kan beslissen wanneer ik de volgende stap neem.
            Als ze vinden dat m'n duiktechnieken niet voldoen dat ze me dan maar niet certifiŽren heb ik geen probleem mee.
            Helaas ging dat bij mij toen ik begon met duiken dus niet zo. Ik wist al tijdens mijn ow dat ik wilde gaan technisch duiken. Maar nee, ik moest maar een normale sportuitrusting kopen en ervaring opbouwen. Mijn wedervraag, hoeveel ervaring? Ga gewoon duiken werd er gezegd. En zo hadden mensen commentaar dat ik gewoon relatief snel ging in tijd, niet in aantal duiken. Ik wist wat ik wilde en dat moest gehaald worden. Op het moment dat ik vond dat ik genoeg ervaring had voor een dubbelset ben ik min of meer als een speer alle techcursussen gaan doen. Ik heb dus 10 maanden na aanschaf van mijn eerste uitrusting de boel weer verkocht en een techuitrusting gekocht. DAt had dus beter anders gekund met een opener advies. Die techuitrusting was wat. Dat leverde nog meer commentaar op, ook van mensen die mij totaal niet kenden en nooit met mij in het water gelegen hebben. Dat zie je toch wel vaker in het duikwereldje. Stelling als je kunt niet in 18 maanden full cave zijn heb ik wel eens gelezen. Of in een paar jaar full trimix. Dan denk ik alleen maar: wat weet je van de details? Hoe vaak maakt die persoon tijd om te oefenen? Hoeveel duiken maakt die persoon per jaar en wat wil de persoon investeren?
            Of je hebt een pasje gekocht en een slechte instructeur gehad. Ken je alle instructeurs dan persoonlijk? Ik merk dat zelf als instructeur ook. Sommigen willen echt en doen er alles voor en kunnen daardoor sneller. Anderen hebben zoiets van als ik maar een keer een pasje haal, dan vind ik het best.
            Je ziet dat in bijvoorbeeld de paardensport minder. Daar is zeker ook heel veel afgunst en in de paardensport is succes te koop, maar er is niemand die zeurt als jij weinig, geen of juist heel veel les neemt of van wie.
            En misschien trof ik tijdens mijn open water cursus ook wel de verkeerde mensen. Mijn instructeur hield helemaal niet van diep duiken. Dat ik er wel interesse in had werd direct afgedaan met dat is alleen maar gevaarlijk en donker en koud. Als ik het gangbare tempo op de club van 1 brevet per jaar had moeten volgen, dan was ik vroegtijdig gestopt.

Maar dit is wat offtopic. Gelukkig heeft de TS zijn manier gevonden en is er tevreden mee.
            Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Afgelopen weekend was het jaarlijkse Zeelandweekend met de duikclub. Hierbij heb ik een aantal funduiken gemaakt en ook de twee resterende opleidingsduiken.

Zaterdag was dit een getijdeduik, de duikstek was Plompetoren. Route, diepte en duiktijd duidelijk afgesproken. Mijn vrouw was mijn buddy en de instructeur ging uiteraard ook mee. Eenmaal onder, BAM, max 50cm zicht en meestal minder. Nou ja, niet leuk, dus maar het plan duiken. Ik voel links de hand van Tamara mijn vest pakken en de instructeur gaf aan dat hij rechts mijn vest vasthoudt. Diepte, check; koers, check; tijd, pas 2 minuten onderweg... nog 8 minuten tot de kentering en dus ons omkeerpunt... Dan maar proberen er iets van te maken. BAM, hey, een soort kreeftenbol-bodem-achtig-iets. Hmm... heel veel brokkelsterren, maar dan ook overal! Nou ja, zo een beetje de tijd uitgezeten tot het omkeerpunt. Aangegeven aan de anderen en weer terug naar de instap. Exact met 20 minuten weer terug bij de instap, iedereen weer veilig op de kant en een onwijs voldane blik in de ogen van de instructeur... Goed gedaan.

Zondagochtend LW bij de Bergse Diepsluis. Nu de beurt aan Tamara om te navigeren. Hier was het zicht best goed, dus dit was eigenlijk meer een funduik. Niet erg veel leven gezien, maar toch een lekker rondje gedoken.

Conclusie: Beiden ons NOB 2* met On-Top specialty gehaald.

Comment

Working...
              X