Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen opleidingen Noord-Brabant

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Pro plugs zou ik alleen gebruiken in overleg met een deskundige. Zeker geperforeerde trommelvliezen vragen een extra check voor je gaat duiken!
    In Rijen zit Frank Tofield (fit2dive), daar zou je eens kunnen informeren.
    ... daar moet ik eens diep over nadenken...

Comment

geert h Er zijn meerdere duikartsen in Brabant te vinden naast Frank is bijvoorbeeld Maaike waarschijnlijk kun je er nog wel meer vinden op de website van duikgeneeskunde.

Daarnaast lees ik op een KNO site het volgende:
      • mijn trommelvlies is een keer geperforeerd bij het duiken, hoe nu verder?
        In alle gevallen mag niet gedoken worden met een gaatje in het trommelvlies. Bij de beginnende duiker dient nader onderzoek worden verricht naar de oorzaak. Bij voorkeur door een duik-KNO-arts. Bij de ervaren duiker mag gesteld worden, dat deze ervaring alleen mogelijk is geweest bij een goede functie van de buis van Eustachius. Er moet dus een incident zijn geweest, waardoor het klaren is geblokkeerd. Dit moet wel uitgezocht worden. Bij ervaren duikers is het bespreekbaar om het trommelvlies operatief te herstellen en te verstevigen. Het neusslijmvlies en zo de functie van de buis van Eustachius kan weer tot rust komen door een duik-pauze, door het gebruik van steroid neussprays. Er zijn nog meer behandelmogelijkheden, die kunnen worden geadviseerd door een KNO-arts met duikexpertise.
      • duiken met oordopjes?
        Dit wordt niet aangeraden door de NVD (Ned. Ver Duikartsen). Er bestaat onvoldoende bewijs van veilig effect, klaringsproblemen zijn zeer divers en de mogelijke risico's/gevaren zijn te groot. Een speciale duikbril met drukregulering voor de oren, de Pro-Ear 2000 is een mogelijke oplossing voor de ervaren duiker. Maar ook hier kleven risico's aan.
      Bron

Balen voor je vriendin....

Comment

Ondertussen heb ik me bij de aalscholver opgegeven voor een padi cursus. Over twee maanden mag ik beginnen, ik heb er zin in.

Over de pro plugs vented ga ik nog een keer navraag doen bij een deskundig duikarts.

Ik weet echter niet of het zinvol is om mezelf te laten keuren door een duikarts? Ik hoef het niet voor mijn opleiding is uit de intake gekomen, maar zou het wel vergoed krijgen via mijn aanvullende verzekering. In dat beval zou ik echter wel gelijk na kunnen vragen voor de proplugs voor mijn vriendin...

Comment

Originally posted by geert h View Post

Ik weet echter niet of het zinvol is om mezelf te laten keuren door een duikarts? Ik hoef het niet voor mijn opleiding is uit de intake gekomen, maar zou het wel vergoed krijgen via mijn aanvullende verzekering. In dat beval zou ik echter wel gelijk na kunnen vragen voor de proplugs voor mijn vriendin...
          Ik kan van hieruit niet zien welke intake jij hebt gehad, maar het "standaard" formulier waarin je kunt aankruisen welke ziektes/aandoeningen je wel en niet hebt gehad is geen vervanging van een keuring.
          Bij veel organisaties is het wel zo dat je een brevet met een geldig keuringsbewijs moet (kunnen) overleggen, dus neem het zekere voor het onzekere zou ik zeggen.

Comment

Originally posted by mcgoos View Post

Ik kan van hieruit niet zien welke intake jij hebt gehad, maar het "standaard" formulier waarin je kunt aankruisen welke ziektes/aandoeningen je wel en niet hebt gehad is geen vervanging van een keuring.
            Bij veel organisaties is het wel zo dat je een brevet met een geldig keuringsbewijs moet (kunnen) overleggen, dus neem het zekere voor het onzekere zou ik zeggen.
            Welke 'veel organisaties' zijn dat?
            Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
            Duiken Similans

Comment

Duiken in NaturaGart, op de Azoren, Kreidesee Hemmoor enz, enz.
              Bij de laatste staat in de eisen dat je een geldig keuringsbewijs moet hebben er is mij niet concreet naar gevraagd.

Ook voor de instructeursopleiding NOB moet je een geldig keuringsbewijs hebben.
              Last edited by mcgoos; 25-01-18, 11:34.

Comment

Bij de laatste staat in de eisen dat je een geldig keuringsbewijs moet hebben er is mij niet concreet naar gevraagd.

Degene die in Naturagart de pasjes controleerde, vertelde mij dat ze wettelijk verplicht zijn om dat op hun website te zetten. Vervolgens is het je eigen verantwoording om te zorgen dat je gezond genoeg bent om te duiken. Naar het keuringsbewijs wordt inderdaad niet gevraagd, want ze zijn niet verplicht om dat in te nemen, in te zien of zelfs te bewaren.
                Wettelijk dingetje dus, uiteindelijk is het je eigen verantwoording.
                .

Comment

Hey Serge, ik reageer eigenlijk op de opmerking van Phuket dash scuba "Welke 'veel organisaties' zijn dat?"
                  Kwam bij mij over alsof er niemand er naar vraagt, vandaar mijn reactie.
                  Ik laat me elk jaar door een sportarts keuren om eventualiteiten voor te zijn, maar ik weet dat je de dag na een keuring best een hartaanval kunt krijgen, het is dus erg betrekkelijk.
                  Alleen een "zelfkeuring" middels een formulier is me te vrijblijvend, overigens is iedereen vrij om te doen en te laten wat 'ie wil.
                  Soms doe ik ook mee met ouwe oeren , maar wanneer iemand om een advies vraagt ga ik daar ook serieus op in.
                  Voor de duidelijkheid: ik voel me niet aangevallen hoor.

Comment

Het was idd de "zelfkeuring" door middel van het formulier. Het duurt nog wel een aantal weken voordat de cursus start, en denk dat ik me wel laat keuren. Ik heb nog een aantal vragen, maar ga daarvoor een apart draadje openen in het juiste forumonderdeel.

Comment

Het is verstandig om je als duiker regelmatig te laten keuren (afhankelijk van je leeftijd, conditie etc.). Op sommige plekken mag je alleen duiken als je een keuringsbewijs hebt. Dan is jezelf laten keuren vr je aan de opleiding begint geen gek idee.
                      ... daar moet ik eens diep over nadenken...

Comment

Originally posted by geert h View Post
                        Het was idd de "zelfkeuring" door middel van het formulier. Het duurt nog wel een aantal weken voordat de cursus start, en denk dat ik me wel laat keuren. Ik heb nog een aantal vragen, maar ga daarvoor een apart draadje openen in het juiste forumonderdeel.
                        Ik zal je alvast de antwoorden verklappen:

-ga naar een duikarts
                        -raadpleeg een duikarts
                        -vraag het aan een duikarts

Mocht iemand inhoudelijk reageren, met advies dat verder gaat dan bovenstaande.....oei oei oei. Dus....gewoon lekker water naar de zee dragen: Het is verstandig om je als duiker regelmatig te laten keuren....
                        .

Comment

Dank jullie, nu nog kijken wanneer. De vragen die ik nog had gaan niet over een keuring of opleiding, maar over mijn vakantie. Vandaar een nieuw draadje: https://www.duikforum.nl/forum/reize...ers-filipijnen

Comment

Succes Geert, laat je niet gek maken, als je goed leest zie je vanzelf wel waar je iets mee kunt.

Comment

Dat hele keuren verhaal in de duikwereld snap ik niet zo goed, waarom kun je wel zo'n beetje alle andere sporten beoefenen, maar moet je voor een duikje in Vinkeveen beslist elk jaar gekeurd worden. Ik ben 40 sport drie keer in de week, waarom zou ik me in godsnaam laten keuren? OK, ben je 75 heb je overgewicht en lukt je niet om zonder hijgen het tuinpad af te lopen, tsja.

PFO check bij technisch duiken? Kan ik me wat bij voorstellen, n keer check en klaar, maar de rest...
                              Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Dat zijn dus geen duikjorganisaties, en een instructeursoplieding is o0ok niet echt van toepassing hier. De opmerking "Bij veel organisaties is het wel zo dat je een brevet met een geldig keuringsbewijs moet (kunnen) overleggen," is gewoon niet correct.
                                Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
                                Duiken Similans

Comment

Working...
                                X