Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ervaringen opleidingen Noord-Brabant

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Ervaringen opleidingen Noord-Brabant

Hoi,

Zoals ik in mijn openingspost heb gezegd (zie link), heb ik een paar jaar geleden ooit 1 proefduik gehad en met het vooruitzicht op een vakantie naar de Filipijnen volgend jaar november leek het mij leuk om een duikopleiding te doen om meer te kunnen genieten tijdens het duiken daar. Ik heb voor mezelf al besloten dat ik de volledige opleiding hier in Nederland wil doen, aangezien de buitenduiken die ik hier dan al doe voor extra ervaring zorgt en ik hoop dat ik er daar het maximale uit kan halen.

Ik heb voordat ik me hier aanmeldde ook al veel gelezen op dit forum. Aangezien ik zoals het er nu naar uitziet vooral een vakantieduiker zal zijn, denk ik dat de keuze voor Padi de meest voor de hand liggende is. Deze zouden internationaal veruit het meeste erkend worden. Daarbij wil ik ook gaan voor een kwalitatief goede duikschool, omdat het makkelijker is om het in 1 keer goed te leren dan nadien foute zaken afleren. En aangezien we pas volgend jaar november gaan, is een spoedcursus ook niet noodzakelijk. Het is echter heel lastig om via google goede onafhankelijke referenties te vinden, vandaar dat ik hoop dat jullie mij van goed advies kunnen voorzien.

Ik denk er namelijk aan om bij de Aalscholvers in Tilburg mijn Padi open water te halen, heeft er iemand van jullie ervaring mee? Ze zitten voor mij dichtbij en ze schijnen ook een goed gesorteerde winkel erbij te hebben.

Hoi, Een paar jaar geleden heeft deze gek, uhh, Geert, een proefduik gehad voor de kust van Elba. Dat was zeer goed bevallen en smaakte naar meer. Nu ken ik mezelf echter en vind 1001 dingen leuk. Door het jaar heen ben ik dan ook met van alles bezig, waarbij mijn grootste hobby Scouting is. Onze

Hoi Geert,

Leuk om te lezen dat Elba goed is bevallen. Wij zijn net terug, met wie heb je gedoken (wij waren bij Aquanautic).
    Martijn van de Aalscholvers is een aardige kerel en zeker betrouwbaar als het om een goede opleiding gaat. Zelf
    duik ik bij Quality-Divers, een gezellige vereniging in Breda. Voordeel van de vereniging is dat je dan (als je je
    klaar bent met de opleiding) wekelijks kunt blijven trainen in het zwembad. Slim dat je de tijd neemt en geen haast hebt.
    Als je meer wilt weten dan kun je kijken op www.quality-divers.nl of een berichtje sturen.
    Succes!

Rob
    ... daar moet ik eens diep over nadenken...

Comment

Welkom Geert,

Indien je ervoor kiest om bij Martijn een opleiding te gaan doen zul je er rekening mee moeten houden dat hij zover mij bekend (hij heeft de gelegenheid om zelf te reageren) alleen met wings duikt. Dit zal dus een andere configuratie zijn dan je krijgt op vakantie. Ik vind het erg goed dat je de keuze maakt om hier je opleiding te genieten en er de tijd voor neemt. Martijn heeft een voorliefde voor GUE en daar is niks mis mee!

Er is keuze genoeg in de regio. Ga bij diverse langs en kijk welke instructeur je de beste klik mee hebt gezien het hierom gaat bij het duiken.

Gr.

Comment

Bedankt voor de reacties.

@Rob: Ik had links en rechts ook al over verenigingen gelezen, maar kon daar niet echt uit opmaken hoe dat dan in zijn werk gaat. Daarbij komt dat ik weet dat ik te weinig tijd heb om in clubverband regelmatig te gaan duiken. Vandaar de keuze voor een commerciŽle opleiding. In Elba heb ik toen die proefduik ook bij Aquanautic gemaakt, aangezien hun duidelijk waren in wat te verwachten en mede daardoor heel betrouwbaar over kwamen. Iets wat in de praktijk trouwens ook waar bleek te zijn.

@Duikbeest: Ik had inderdaad al gelezen dat Martijn wings gebruikt, geeft dat problemen wanneer ik op vakantie later ergens anders mee duik? Ook had ik gelezen dat hij GUE-opleidingen geeft. Ik geloof er zeker in dat daar niets mis mee is, en voor de meerprijs van REC 1 krijg je ook zeker veel meer terug dan met alleen de Padi open water. Ik heb alleen wel links en rechts gelezen dat internationaal gezien die minder vaak (h)erkend word? De tip om rond te kijken in de omgeving zal ik zeker nemen. Daarbij komt uiteraard ook de vraag hoe de laatste 4 duiken in open water zullen zijn, aangezien ik heb gelezen dat sommige je de fles bijna leeg laten duiken en de andere na een goede 20 minuten alweer omhoog laten gaan omdat het minimum aantal minuten gehaald is.

Comment

GUE is strikt genomen natuurlijk minder bekend, maar heeft bij mij nooit tot problemen geleid. In Frankrijk is GUE heel klein, maar de duikschooleigenaar wist precies wat ik kon en was zeker niet terughouden. Tegenwoordig staat op het pasje gewoon de CE code (geharmoniseerd) en daarmee is dit eigenlijk iets uit het verleden. Ik denk dat iedereen die een beetje professioneel bezig overigens inmiddels wel die club kent.

[knuppel mode on] Oja, als je een maal met een wing gedoken hebt wil je helemaal geen vestje meer...
          Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Daarbij komt dat ik weet dat ik te weinig tijd heb om in clubverband regelmatig te gaan duiken.
            Het grootste voordeel is het netwerk waarin je zit, het trainen in het zwembad en de duikafspraken die je eventueel kunt maken. Voor Ä13 per maand kun je je skills op peil houden en vergroten.

Daarbij komt uiteraard ook de vraag hoe de laatste 4 duiken in open water zullen zijn, aangezien ik heb gelezen dat sommige je de fles bijna leeg laten duiken en de andere na een goede 20 minuten alweer omhoog laten gaan omdat het minimum aantal minuten gehaald is.
            Daar zul je bij Martijn of bij QD geen last van hebben omdat het doel is dat jij goed leert duiken.

Comment

Wederom dank.

@mr krabs: Dat van die ce-codes achterop het pasje wist ik nog niet, dat scheelt natuurlijk al veel. En de knuppel hoeft niet, ik heb al een paar topics gelezen waardoor ik weet dat ik ze gewoon beide moet proberen om te weten wat voor mij het beste/fijnste werkt.

@Rob: Fijn om te horen dat dat in beide gevallen geen probleem gaat zijn, ik ga er eens over nadenken. Misschien wel bij Martijn mijn opleiding volgen en dan bij jullie een half jaar lidmaatschap (als dat kan).

Comment

Zou ik zeker gaan doen. Ik las in je andere topic dat je geinteresseerd bent in buoyancy en trim, dan ga je het verschil van zelf merken. Overigens verwacht ik dat als je een PADI opleiding bij een GUE instructeur doet, dit onderwerp zeker goed behandeld gaat worden.
                Bij GUE zijn beide items nogal nadrukkelijk aanwezig (understatement) in de opleidingen, van Rec1 tm Tech2 blijft dit elke keer weer een thema. Het is ook dit item waarop menig deelnemer nog een keer terug kan komen voordat het afgevinkt wordt (inclusief DM/NOB instructeurs/enz) .
                Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Misschien wel bij Martijn mijn opleiding volgen en dan bij jullie een half jaar lidmaatschap (als dat kan).
                  Dat kan, het is zelfs per maand mogelijk. Veel succes en plezier met je opleiding!

Comment

En weer allebei bedankt! Voorlopig genoeg stof tot nadenken en waarschijnlijk voldoende voor een besluit. Binnenkort maar een keer bij Martijn kijken.

Comment

Originally posted by geert h View Post
                      Bedankt voor de reacties.

@Duikbeest: Ik had inderdaad al gelezen dat Martijn wings gebruikt, geeft dat problemen wanneer ik op vakantie later ergens anders mee duik? Ook had ik gelezen dat hij GUE-opleidingen geeft. Ik geloof er zeker in dat daar niets mis mee is, en voor de meerprijs van REC 1 krijg je ook zeker veel meer terug dan met alleen de Padi open water. Ik heb alleen wel links en rechts gelezen dat internationaal gezien die minder vaak (h)erkend word? De tip om rond te kijken in de omgeving zal ik zeker nemen. Daarbij komt uiteraard ook de vraag hoe de laatste 4 duiken in open water zullen zijn, aangezien ik heb gelezen dat sommige je de fles bijna leeg laten duiken en de andere na een goede 20 minuten alweer omhoog laten gaan omdat het minimum aantal minuten gehaald is.
                      Sorry... ik was even een paar dagen niet op dit forum, ik zelf heb een mening over het leren duiken met een wing. Deze is niet hetzelfde als die van Martijn.

Over (h)erkenning hoef je niet zo heel erg in te zitten.... GUE heeft een goede pool instructeurs tot zijn beschikking wat bij PADI/SSI scholen weleens anders is.

Mijn persoonlijke tip zou zijn, kies echt de instructeur waar je de beste klik mee hebt. Dat zorgt voor een betere leercurve is mijn persoonlijke ervaring.

Comment

Geeft niets, ik ben ook een paar dagen niet hier geweest. Maar nogmaals Dank voor de tip, ik ga zeker eens kijken.

Comment

geert h Ik ben ondertussen enorm benieuwd welke stappen je al hebt genomen?

Comment

Working...
                          X