Announcement

Collapse
No announcement yet.

Grotduiken: Waar het beste te starten en wat te verwachten na afronden opleiding?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Grotduiken: Waar het beste te starten en wat te verwachten na afronden opleiding?

Hallo duikers,

Een duikbuddy van me is erg geïnteresseerd in het grotduiken en wil binnenkort starten met de benodigde opleidingen tot grotduiker. Hij heeft me gevraagd of ik eventueel samen met hem de gehele opleiding zou willen volgen.
    Ik moet eerlijk zeggen, het lijkt me ook wel prachtig om te duiken in grotten. Maar aangezien we beiden slechts een 50tal recreatieve duiken hebben gemaakt, hebben we nog een behoorlijke traject te gaan voordat we ons uiteindelijk goed getrainde grotduikers kunnen gaan noemen.
    Juist over dat traject en wat we daarna kunnen verwachten hoop ik dat jullie me kunnen helpen om een aantal vragen beantwoord te krijgen.

- Zijn er in NL veel groepen en/of grotduikers actief waar je, na het doorlopen van je opleidingen, bij kunt aansluiten? Of is grotduiken eigenlijk meer alleen weggelegd voor mensen die er beroepsmatig mee in aanraking komen?

- Indien er groepen zijn, zijn die dan duikorganisatie gebonden of erkennen en vertrouwen grotduikers elkaar indien je een grotduikopleiding hebt afgerond? M.a.w. is het bijv. aannemelijk dat GUE duikers met PADI duikers de grot in gaan, of SSI duikers met IANTD? Of zit er dermate verschil in niveau van opleiding dat het belangrijk is dat je van te voren goed bepaald bij welke organisatie je de opleiding gaat volgen om daarna zo veel mogelijk kans te hebben om samen met anderen te kunnen grotduiken?

Laatste vraag. Backmount vs Sidemount.
    - Wat kunnen jullie adviseren m.b.t. de opleiding en configuratie die het beste geschikt is voor grotduiken? Zijn de grotten in europa geschikt om met backmount doorheen te kunnen duiken of moeten we ons voorbereiden dat sidemount zich hiervoor veel beter leent? Of is sidemount (met “al z’n loopjes + koordjes”) vanwege de koude watertemperatuur in Europese wateren juist onpraktisch t.o.v. backmount configuratie?
    En waar kun jet het beste de opleiding volgen? Mexico/Florida vanwege de vele grotten, of bijv. juist europa vanwege de koudere temperaturen (met het idee op: als je met droogpak+handschoenen kunt duiken, kun je het ook in warm water met een natpak zonder handschoenen)?

Een hoop vragen. Ik hoop dat jullie ervaringen en ideeën met mij willen delen.

Groeten

Dag GoingDown
    Originally posted by GoingDown View Post
    Maar aangezien we beiden slechts een 50tal recreatieve duiken hebben gemaakt, hebben we nog een behoorlijke traject te gaan voordat we ons uiteindelijk goed getrainde grotduikers kunnen gaan noemen.
    50 duiken is wel echt heel weinig om met grotduiken te beginnen om eerlijk te zijn. Het versvchilt natuurlijk van persoon tot persoon, maar een stuk of 200 lijkt me persoonlijk wat realistischer.

- Zijn er in NL veel groepen en/of grotduikers actief waar je, na het doorlopen van je opleidingen, bij kunt aansluiten? Of is grotduiken eigenlijk meer alleen weggelegd voor mensen die er beroepsmatig mee in aanraking komen?
    Grotduiken vindt niet in verenigingsverband plaats. De enige grotere groep grotduikers van Nederland vind je binnen DIR-NL al is ook daar het onderlinge verband zeer beperkt op dit gebied. Het is nu eenmaal niet heel eenvoudig om naar Frankrijk, Florida or Mexico te gaan en al helemaal niet met mensen die jou niet kennen. Het is een kwestie van een goede buddy vinden, regelmatig grotduiken en zo vanzelf het wereldje leren kennen. In Nederland zijn maar een stuk of 50 actieve grotduikers (er zijn er veel meer die het papiertje heben, maar slechts weinigen zijn meer dan 1 keer per jaar ondergronds te vinden) dus je kent elkaar snel zat.

- Indien er groepen zijn, zijn die dan duikorganisatie gebonden of erkennen en vertrouwen grotduikers elkaar indien je een grotduikopleiding hebt afgerond? M.a.w. is het bijv. aannemelijk dat GUE duikers met PADI duikers de grot in gaan, of SSI duikers met IANTD? Of zit er dermate verschil in niveau van opleiding dat het belangrijk is dat je van te voren goed bepaald bij welke organisatie je de opleiding gaat volgen om daarna zo veel mogelijk kans te hebben om samen met anderen te kunnen grotduiken?
    Het korte antwoord is nee. Grotduiken doe je niet met Jan en alleman. Je wil weten of je iemand kan vertrouwen voordat je ermee een grot in gaat. PADI geeft geen grotduikopleidingen dus je vraag of GUE duikers met PADI duikers grotten in zouden gaan lijkt me niet heel relevant. Het is aan de duikers in kwestie zou ik verder zeggen, de achtergrond staat daar los van al is de kans niet bijzonder groot. Het hangt verder heel erg van de persoon af, hoe lastiger de duik, hoe hoger de eisen aan de buddy.

GUE geeft de beste cave opleidingen, binnen IANTD kan je een fatsoenlijke opleiding krijgen maar daar is dat sterk afhankelijk van de instructeur en is de uitdaging vooral om het kaf van het koren te scheiden. Er zijn verder geen organisaties die ik met het geven van grotduikopleidingen serieus neem, er zijn er wel een hoop maar meestal zijn dat instructeurs die er elders uitgetrapt zijn omdat ze te slecht zijn en daarom maar hun eigen pasjes zijn gaan drukken.

Laatste vraag. Backmount vs Sidemount.
    - Wat kunnen jullie adviseren m.b.t. de opleiding en configuratie die het beste geschikt is voor grotduiken? Zijn de grotten in europa geschikt om met backmount doorheen te kunnen duiken of moeten we ons voorbereiden dat sidemount zich hiervoor veel beter leent? Of is sidemount (met “al z’n loopjes + koordjes”) vanwege de koude watertemperatuur in Europese wateren juist onpraktisch t.o.v. backmount configuratie?
    Sidemount is vooral een hype. Je kan je wereldwijd helemaal stukduiken in grotten zonder ooit sidemount gedoken te hebben. Begin gewoon backmount en ga over op andere configuraties (sidemount, rebreather etc.) als je niet meer verder komt met een simpele D12 op je rug.

En waar kun jet het beste de opleiding volgen? Mexico/Florida vanwege de vele grotten, of bijv. juist europa vanwege de koudere temperaturen (met het idee op: als je met droogpak+handschoenen kunt duiken, kun je het ook in warm water met een natpak zonder handschoenen)?
    Florida is het meest uitdagend
    Mexico is het mooist en hier maak je de langste duiken (opleidingstechnisch het best) omdat het zo ondiep is
    Frankrijk is in de buurt en ook prachtig. Voordeel van een opleiding in Frankrijk is dat je de grotten waar je waarschijnlijk het meest in gaat duiken alvast leert kennen wat het opbouwen van ervaring later makkelijker maakt.

Succes,

Anton
    Last edited by Anton; 10-09-17, 23:31.
    Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Ik heb net vorige week een iantd intro into cave gevolgd bij Brenda de Vries (ggermie). Gedegen en rustige opleiding in de Lot regio in Frankrijk.
      erg veel geleerd en in praktijk gebracht. 14 duiken en 1060 minuten.
      Alles is langsgekomen en doordat Brenda een relaxte duiker is konden wij (team van 3 beginners) naast de training ook genieten van de grotten.
      we hebben daar ook met gue opleidingen meegekeken en dat komt op hetzelfde neer. We zijn ook uitgenodigd om met hen in Duitsland en Oostenrijk te komen duiken.
      als jij je trim goed onder controle hebt, beschikt over een droogpak en kunt duiken met een Dubbel12 dan kan je ook met 50 duiken instappen. Wel verstandig om goed met de instructeur te praten wat jij verwacht, maar ook wat de instructeur verwacht. Duik een paar keer met de instructeur in Nederland en hou er rekening mee dat je best een goede conditie moet hebben!
      Grtz,

Marcel

Macro duiker

Comment

Hoi,

Als grotduiken, of technisch duiken je echt wat lijkt, dan zou ik beginnen met gewoon tijdens elke duik vanaf nu te proberen om netjes een frogkick te hanteren. En zorg dat je goed leert trimmen. Dit kun je in elke uitrusting oefenen. Er staan vele goede filmpjes op youtube over vinslagen, en als het lukt om een ervaren duiker mee te krijgen die je kan helpen, dan kun je alvast een begin maken. Velen zwemmen in het begin te veel uit de heupen en knieen en kantelen de enkels te weinig.
        Als je nog een eigen uitrusting moet kopen, denk dan na over een backplate en wing en een dubbelset. Als er nog een droogpak moet komen denk dan na over een geschikt droogpak voor technisch duiken, dus met pockets e.d. Je kunt gewoon je advanced of rescue in een techuitrusting doen (als je deze cursussen nog moet/wilt doen). Hopelijk tref je dan een instructeur die achter een technische uitrusting staat, of zelf techduiker is. Die kan je dan alvast wat op weg helpen.

Hoeveel ervaring heb je nodig? Je kunt officieel gezien beginnen met zo'n 50 duiken, maar de kans dat het succesvol is, ligt enorm aan je vaardigheden, je basis in het duiken (vinslagen, trim, gewend zijn aan een techuitrusting, gewend zijn aan droogpak, enz). EN je doorzettingsvermogen. 50 duiken is gewoon erg weinig. Maar als je snel begint met de juiste basis kan het ook wat sneller gaan omdat je niet na 200 duiken nog dingen af moet leren. Er zijn genoeg duikers met 200 duiken die nog niet kunnen trimmen of met vinslagen alles opwervelen.
        Als je basisduikvaardigheden nog niet goed genoeg zijn is grotduiken erg moeilijk en confronterend om te leren. Grotduiken is zowieso confronterend voor sommigen, maar op het moment dat je niet meer echt hoeft na te denken over hoe lig ik in het water, wanneer moet ik ontluchten, is mijn vinslag goed, dan kun je je concentreren op de rest. Het ligt dus erg aan jezelf. Het beste is om met een instructeur te praten en mogelijk te duiken. Dan krijg je tips mee en kun je daar aan werken. Als daarna de cursus nog enige maanden op zich laat wachten heb je ook tijd om er mee aan de slag te gaan. Stel je duikt 3 keer in de week, dan heb je na een maand er weer 10-12 duiken ervaring bij.

Sidemount is leuk, maar veelal niet nodig om te leren grotduiken. In een cave cursus ga je niet de echte sidemount/no mount grotten in. Je begint gewoon in ruime tunnels. Dat is vaak al moeilijk genoeg en zeker niet minder leuk. Sidemount is zeker meer werk om het goed te doen. Backmount is eenvoudiger.

Zaterdag ben ik teruggekomen van een week cursus geven in Frankrijk. Het water is daar jaarrond zo'n 13 graden. De duiktijden varieerden van 45 minuten tot 102 minuten. Voor zulke lange duiken is een droogpak wel gewenst. Lichamelijk is het vrij zwaar. Een rivier over zwemmen, een stukje lopen of een ladder op en af (evt. zonder set, die takelen we dan) om bij het water te komen. Hou daar wel rekening mee.
        Na een cursus kun je dan met je medecursisten op pad, of je vindt weer nieuwe buddies. Veel grotduikers willen je best de kans geven om ervaring op te doen. Want iedereen heeft het moeten leren immers. Na een cursus ben je nog geen ervaren grotduiker en kun je rustig ervaring opbouwen. Je ziet grotduikers toch weer ophouden na een paar jaar en er komen ook weer nieuwe bij. Het is net als met gewoon duiken. Veel van mijn buddies uit de beginperiode duiken niet meer, of veel minder dan toen.
        Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Originally posted by Anton View Post
          50 duiken is wel echt heel weinig om met grotduiken te beginnen om eerlijk te zijn. Het versvchilt natuurlijk van persoon tot persoon, maar een stuk of 200 lijkt me persoonlijk wat realistischer.
          Zit nu op ong. 350 duiken in drie jaar (bijna 300 uur onder water). Inmiddels GUE Fundamentals gecertificeerd en het begint nu echt wat te worden met mij en duiken. Misschien ben ik een langzame leerling, maar om je echt volledig comfortabel te voelen, duiken net zo normaal te ervaren als lopen en je awareness op het niveau te krijgen dat je nodig hebt voor tech en grotduiken kost tijd. Pas als je tijdens een boeitje schieten tijd hebt om je af te vragen wat je buddy/team allemaal aan het doen is, je tijdens een valve dril niet meer dan 50 cm vooruit of naarboven/beneden schuift, je handen niet en andere lichaamsdelen alleen beweegt tijdens hoveren als het nodig is (niet 'flapperen' dus met handen en voeten) en als belangrijkste de 'back kick' beheerst (nodig voor positioneren) ben je een eind gevorderd. Ik zit nu redelijk op dat niveau, maar heb niet de illusie dat ik nu even een tech of cave opleiding makkelijk kan doen.

Geduld, motivatie en doorzettingsvermogen zijn m.i. de belangrijke zaken die je nodig hebt om dit doel te halen. GUE Fundamentals was voor mij vooral een lesje in nederigheid (was niet zo goed als ik hoopte/dacht), maar daardoor juist zo waardevol. Heb er ontzettend veel van geleerd. Ik verwacht van de volgende tech opleidingen hetzelfde, Dus gewoon lekker blijven duiken, vraag een ervaren buddy die al wat gevorderd is op dit gebied je mee te nemen en met je te trainen. Komt het vast goed

Comment

Bedankt allemaal voor jullie vlotte, uitgebreide antwoorden en verdere tips.

Ik denk dat we eerst maar eens wat voorpret gaan beleven aan het uitzoeken van de juiste uitrusting. Dat wordt zeker een droogpak met D12 (dank aan jullie uitleg!) en verdere attributen. Bekend raken met de uitrusting en goede trim- en vintechnieken ontwikkelen om uiteindelijk eens te starten met een van de benodigde opleidingen.

Het zal nog wel even duren voordat het daadwerkelijk zo ver is om met de Cavern/cave-opleiding te kunnen beginnen, maar we hebben nu wel beetje een idee hoe daar te komen.

Duik ze, en wie weet tot aan de waterkant.
            Groeten!

Comment

Naast het aanschaffen van de juiste uitrusting, zou ik ook zeker een fundamentals, intro-to-tec of essentials opleiding overwegen. Het is niet voor niks, dat de meeste tech-duikorganisaties zo'n opleiding aanbieden als primer voor Tech of Cave opleiding; het vergroot je kansen op succes bij een vervolg opleiding enorm. Sommige opleiders stellen dit zelfs als vereiste voor een vervolg opleiding.

Maar ik zou eerst beginnen door met een aantal cave-instructeurs te praten (mailen/bellen). Een goede instructeur kan je ook perfect adviseren over welke uitrusting wel en/of niet aan te schaffen. En wat is dan een goede instructeur ? Daar kunnen we een heel lang draadje over opzetten, maar in deze blog staan i.i.g. een aantal tips;
              https://decodoppler.wordpress.com/20...hnical-diving/

Comment

Hoi Joost,

Ik denk dat het vooral ook wijsheid is jezelf te laten adviseren door iemand die al ervaring heeft met het geen jij wilt gaan doen.
                Ik ben niet erg van de nummers, ik heb zelf ook nog maar weinig nummers... ik heb wel al mijn GUE Fundamentals gepland en hoop hier uiteindelijk uit te stromen met een tech pass... zodat ik daarna Tech en Cave kan gaan duiken.

Ik heb binnenkort 2 uitrustingen:
                1. een trimvest en een 15L staal (en een "rec" automaat).
                2. een wing met dubbel 12L (en een "tech" automaat).

Ik wil gewoon lekker veel duiken met beide. Ik vind een single cylinder wing om een reden die ik niet goed kan uitleggen niet fijn... maar een dubbel cylinder weer wel. Het zal met mij te maken hebben... ik ben nou eenmaal raar.

Wat je route ook gaat zijn, geniet maak plezier... Mocht je uiteindelijk iemand zoeken om gewoon in een plas te gaan hangen (die je dus niet raar aankijkt als je met een d12 het water in gaat, want het zelf ook doet) voor zolang als het duurt... laat maar weten.

Comment

Ik ben gewoon begonnen bij de ingang van de grot. En zo moeilijk is het begin niet!
                  Click image for larger version

Name:	vlcsnap-2017-09-11-14h59m21s033.png
Views:	1
Size:	201.4 KB
ID:	1855873
                  .

Comment

Originally posted by GoingDown View Post
                    Bedankt allemaal voor jullie vlotte, uitgebreide antwoorden en verdere tips.

Ik denk dat we eerst maar eens wat voorpret gaan beleven aan het uitzoeken van de juiste uitrusting. Dat wordt zeker een droogpak met D12 (dank aan jullie uitleg!) en verdere attributen. Bekend raken met de uitrusting en goede trim- en vintechnieken ontwikkelen om uiteindelijk eens te starten met een van de benodigde opleidingen.

Het zal nog wel even duren voordat het daadwerkelijk zo ver is om met de Cavern/cave-opleiding te kunnen beginnen, maar we hebben nu wel beetje een idee hoe daar te komen.

Duik ze, en wie weet tot aan de waterkant.
                    Groeten!
                    Dag Joost,

Technisch duiken en pasjesjagen gaan niet zo heel goed samen. Het bestaat wel, maar dat is het type dat je maar 1 of 2 keer in Frankrijk ziet en vervolgens zijn spullen verkoopt om daarna op de vereniging stoere verhalen te gaan vertellen.

De reden waarom je ervaring moet hebben is dat het je de rust geeft om de grot ook echt te kunnen zien. Als je nog bezig bent met trim/buoyancy en vintechniek heb je minder tijd om je bezig te houden met het doel van je duik: de grot zelf waardoor grotten al snel bedreigend en spannend worden. Zonde

Zorg wel dat je zo snel mogelijk een Fundamentals doet zodat je de skills in ieder geval goed aangeleerd krijgt.

Anton
                    Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Misschien aardig om mijn ervaring als verse grotduiker te delen.

Mijn eerste grotduiken waren in dit voorjaar. Wat vooral op mij indruk maakte is de herrie die veroorzaakt wordt door de lucht die je uitademt. Al die lucht dendert langs het plafond terug naar het hoogste punt en als je bovenin zwemt, dan kun je de drukgolven af en toe voelen. De stilte van een gewone duik vind je zelden in een grot. Ik vond het geluid erg indrukwekkend en was binnen een half uur weer buiten. Maar anderen horen het niet eens.

Twee maanden later heb ik weer eens een kijkje in Moeder Aarde genomen. Ditmaal een ruimere grot, waar je met een autobus doorheen zou kunnen rijden. Het gesteente was bijna overal wit, het zicht meer dan 50m. Het gaf mij een bijna euforisch gevoel om door de gangen te zweven en door de schachten af te dalen. Een compleet andere ervaring dan in het voorjaar.

En weer twee maanden later de rest van de cursus gedaan. Mijn buddy heb ik zelf een jaar geleden les gegeven (OW) en een maand lang uren onder water laten maken met backplate/wing, D12 en droogpak. Vervolgens waren we allebei gewoon cursist. Belangrijkste: we hebben een hoop lol gehad en heel veel buitenlandse duikers leren kennen.

Hoe spannend is dat grotduiken nou?

Als je je trim niet goed onder controle hebt, dan wordt het wel erg pittig. Als je op 3m diepte stil in het water kunt blijven hangen, dan heb je een basis. En met stil hangen bedoel ik: niks doen en op je plek blijven. Dan kun je je handen gebruiken om iets op te schrijven, een spoel/reel gebruiken, of markers op een lijn plaatsen. Vanuit diezelfde basis kun je een frogkick maken met een lange glij-fase. Als je die rust kunt vinden, dan worden alle skills die je tijdens de grotcursussen leert, best goed te behappen.

Er zitten oefeningen bij die je geblinddoekt uitvoert, om nul-zicht te simuleren. Het is dat je een plafond boven je hoofd hebt, maar met een blindmasker een touwtje vasthouden.....dat kun je ook oefenen in het zwembad. Een silt-out is een heel ander verhaal. 1 rollend keitje ter grootte van een knikker kan het zicht binnen een seconde reduceren tot bijna niks. Als je mazzel hebt, kun je de lamp van je buddy nog zien, maar alle gevoel voor richting ben je dan wel kwijt. Je ziet van alles vlak voor je ogen, behalve de grot of nog belangrijker: de lijn. Ogen sluiten en op gevoel verder gaan werkt voor mij beter.

Sommige grotten zijn ruim genoeg om er een flat in te bouwen. Andere grotten zijn net ruim genoeg om er zelf doorheen te passen, soms met je tanks vóór je uit. In geen enkele grot is er ruimte voor paniek......
                      .

Comment

Working...
                      X