Announcement

Collapse
No announcement yet.

Droogpak specialty, wel of niet nuttig/nodig?

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Droogpakspecialties zijn zinloos, schaf vooral een goed zuittend droogpak aan (en geen aardappelzak met een waterdichte rits), duik met de schouderdump volledig open, trim op je BC/wing in plaats van op je pak en er kan maar weinig mis gaan.
    Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Wat bedoel je precies met 'aardappelzak met een waterdichte rits'?

Comment

Originally posted by AOWdiver View Post
        Wat bedoel je precies met 'aardappelzak met een waterdichte rits'?
        Niet goed passend en oversized pak.
        Last edited by Volleytopper; 28-04-17, 10:39.
        Je moet de mening van een meerderheid niet verwarren met de waarheid.

Comment

Ah zo okee. Maar die van mij zit met onderpak redelijk strak. Maar hoe weet je dat je droogpak te strak zit?

Comment

Voor mij iig als ik niet door m'n hurken kan, helemaal geen bewegelijkheid heb en niet bij de kranen van m'n dubbelset kan komen doordat alles knel komt te zitten.
            Keep your head cool, keep it under water! GDFD 11, juni 2018 info tzt op www.duukn.nl

Comment

Originally posted by AOWdiver View Post
              Ah zo okee. Maar die van mij zit met onderpak redelijk strak. Maar hoe weet je dat je droogpak te strak zit?
              Pak aan. Knielen op één knie, andere been voet op de grond en dan naar achteren reiken. Als je een backplate hebt moet je de bovenkant kunnen aanraken. Bij een jacket moet je toch ruim beneden je nek kunnen komen, ter hoogte van je kraan. Als je dit niet kunt is je pak te klein.

Beetje strak is niet erg, zelfs prettig omdat je minder lucht te managen hebt.

Comment

Bedankt voor de tips, ik ga het proberen! Ik denk trouwens dat mijn Viking droogpak sowieso wat stugger is dan een neopreen of trilaminaat pak.

Comment

Maakt dat type pak dan veel verschil met andere soorten?

Comment

Ik heb geen specialty gedaan, ja later heb ik voor de lol meegedaan. Maar in principe is elke specialty zinvol, mits ze door een goed instructeur wordt gegeven. Ikzelf trim overigens ook niet op mijn droogpak, en als zo'n pak goed past dan hoef je minder te doen dan met een natpak (ding ontlucht zichzelf tenslotte)

Comment

Zelf heb ik de specialty wel gevolgd. Een van de oefeningen tijdens de specialty was in het zwembad lucht dumpen middels de nekseal. Dit is iets wat ik niet zou doen in het openwater met m'n eigen pak. Verder een leuke specialty maar mijn inziens niet noodzakelijk.

Savio

Comment

De zin van een droogpak specialty staat of valt met de kwaliteit van de instructeur. Als je niks weet van droogpakken kan je van de standaard specialty redelijk wat leren mits de instructeur weet waar hij het over heeft. Heb je al redelijk wat kennis en zelfs al wat ervaring dan zal je op zoek moeten naar een instructeur die meer te bieden heeft dan de standaard cursus.

Zonder cursus kan ook, maar je zal er (veel) langer over doen voor je lekker leert duiken in een droogpak, en de kans is aanwezig dat je een aantal dingen nooit leert. Ik krijg duikers in bv de fundamentals opleiding die al jaren duiken in een droogpak maar nog steeds niet goed weten hoe er mee om te gaan.
                        Maarten van Baal, duikcentrum de Tuimelaar Groningen
                        PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor
                        Driven by passion, committed to excellence

Comment

Weet iemand of bij huur van een droogpak (bijv. in het buitenland) vaak gevraagd wordt naar een droogpakbrevet?

Comment

Originally posted by Ronald1979 View Post
                            Weet iemand of bij huur van een droogpak (bijv. in het buitenland) vaak gevraagd wordt naar een droogpakbrevet?
                            Droogpak huren? Ik ben bang dat als het al verhuurd wordt dat maatvoering (en daardoor ofwel bewegingsvrijheid ofwel lucht in je pak) nogal eens een issue wordt.
                            Waarom niet gewoon je eigen droogpak meenemen?
                            Always remember, the more idiot-proof you make something, they'll just keep coming up with better idiots!

Comment

Originally posted by Ronald1979 View Post
                              De enige twee plekken die ik ken waar dit mogelijk is, zijn beide Santi democenter; KRNICA diving in Kroatië en Portofino divers in Italië.
                              Kan me niet voorstellen dat ze hier om een droopak pasje vragen, maar weet tegelijkertijd ook niet hoe kritisch ze zijn bij een "try-out" van een demo-pak...

Comment

Als je daar met een GUE pasje aankomt zeker niet. Kans is in dat geval dan wel groot dat je zelf al een droogpak meeneemt

Comment

Working...
                                X