Announcement

Collapse
No announcement yet.

Deco ongeval Noordzee

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

pffff ik ben 51, rook af en toe, drink af en toe borrel, slik een pilletje voor diabetes type 2. Dan duikt Jasper nooit meer met me Terwijl ik door de arts zonder enoig voorbehoud ben goedgekeurd en zojuist nog mijn Advanced Nitrox en Intro into Cave heb afgerond.
    Sorry, maar zelfs zogenaamd 100% gezond en net goedgekeurd en je valt dood neer. Dus in mijn ogen allemaal wassen neus en gaat het hier weer een onzin stuk worden over meningen ipv gefundeerde wetenschappelijke onderzoeken!
    Volgens de DAN, voor veel mensen heilig, ben ik gewoon 100% geschikt om te duiken, dus wie zijn wij om andere uit te sluiten?
    Grtz,

Marcel

Macro duiker

Comment

Originally posted by DSC View Post

Wat dan wel of niet je eigen schuld is, hangt af van je eigen keuzes?

Ik vind dat jij agressief duikt met zulke gradiënt factors en een verhoogd DCS risico loopt. Bovenstaande quotes laten zien dat jij de zaak ook van 2 kanten bekijkt.
      Ja, grotendeels wel. Bijvoorbeeld: als je deze link (https://files.acrobat.com/a/preview/...e-458ad04cd65a) bekijkt zie je dat JackiO zelf aangeeft roken en drinken na de duik achteraf niet heel handig te vinden. Dat zijn persoonlijke keuzes en helaas niemand is perfect. Vanuit deco perspectief gezien is het zeker beter om dit niet te doen.

En uiteraard mag je dat vinden, ik ben zelfs reuze benieuwd naar je toelichting hierop.

Originally posted by marcelv1 View Post
      ..
      Jasper A, dit gaat beetje de kant op van keuringen zijn verplicht. Want dan voorkom je veel.
      Mijn duikarts zegt dus droog: "u heeft garantie tot de deur"'
      Want je kunt 10 meter verder neervallen, zie Nouri van Ajax.

Zorg voor jezelf, doe je best en overkomt het je, zoals Jackie, maak er geen geheim of drama van.
      Helemaal mee eens. Wat je overigens in je reactie daarna zegt "Dan duikt Jasper nooit meer met me" neem ik aan dat sarcastisch is.

Comment

Originally posted by DSC View Post

In de cursussen wordt om te beginnen onderwezen dat decompressie geen absolute wetenschap is. Er is geen perfecte, gegarandeerde manier om DCS te voorkomen. Het risico op DCS wordt geaccepteerd, maar als het dan toch gebeurt, is het nog steeds niet makkelijk bespreekbaar.
        Toch wel, DSC : duikfles omdoen onder de douche of in bad, zeker niet dieper dan halve meter...
        Feit is, we horen niet thuis onder water. Het risico neem ik -persoonlijk- er graag bij. De kans op een ongeval op weg naar de duikplaats, is groter, die op loterijwinst dan weer kleiner...

Grtz,
        Robby
        Last edited by Aquaduck; 14-09-17, 09:14. Reason: Herstellen quote
        In Life, There's No Surface Interval.

Comment

Originally posted by Jasper A View Post

Ja, grotendeels wel. Bijvoorbeeld: als je deze link (https://files.acrobat.com/a/preview/...e-458ad04cd65a) bekijkt zie je dat JackiO zelf aangeeft roken en drinken na de duik achteraf niet heel handig te vinden. Dat zijn persoonlijke keuzes en helaas niemand is perfect. Vanuit deco perspectief gezien is het zeker beter om dit niet te doen.

En uiteraard mag je dat vinden, ik ben zelfs reuze benieuwd naar je toelichting hierop.

Helemaal mee eens. Wat je overigens in je reactie daarna zegt "Dan duikt Jasper nooit meer met me" neem ik aan dat sarcastisch is.
          Jasper, ja is sarcastisch. Zoals jij het stelt ben ik volledig ongeschikt om te duiken. Maar dat is gewoon de grootst mogelijke onzin!
          Grtz,

Marcel

Macro duiker

Comment

Originally posted by Germie View Post
            Er zou best meer openheid mogen komen, want veelal is een deco ongeval niet je eigen schuld. Het is eigenlijk hetzelfde als een sportblessure, het overkomt je. Er kan wel wat aan bijdragen, maar niemand kiest er voor.
            Serieus? Dat is jouw mening? Mensen met deco zijn zielig?

Er valt helemaal niets te leren van dit soort filmpjes. Deco is wel zo'n beetje uitgedacht; je hebt modellen die resulteren in tabellen en daar moet je het mee doen. Er is verder een flink grijs gebied met hoopjes marges die alleen tot je doordringen als je plant in plaats van achter de computer aan te duiken.

Risicofactoren kennen we ook alllemaal wel: te weinig drinken, herhalingsduiken, weinig bewegen, werken onder water etc. niets nieuws onder de zon.

De enige DCS die in mijn ogen bestaat die je niet had kunnen zien aankomen wordt veroorzaakt door een shunt (zoals een PFO) en that's it.

Deco is verder altijd je eigen schuld omdat je er zelf bewust voor gekozen hebt om te gaan duiken, het is niet iets dat je krijgt van een vieze toiletbril.
            Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Anyway, als je naar het filmpje kijkt zijn er een aantal boeiende zaken. Even de botte opsomming zonder alle details te kennen, maar afgaand op het filmpje:

4 minuten deco na 53 minuten bodemtijd op 20+ meter tijdens je 7e duik zonder decogas lijkt me belachelijk weinig
              Er is (op basis van de beelden) wel erg weinig zuurstof gegeven (Hollands zunigheid?)
              Iemand met symptomen die ergens tussen een binnenoor deco, type II DCS en een potentiële hartaanval zitten (zie postuur en rook/drankgedrag) zou ik niet zo rustig afvoeren, daar laat je een heli voor komen
              Waarom wordt iemand met deze symptomen naar Beverwijk afgevoerd en niet direct naar het AMC?

Ik zie, alle goede bedoelingen van de betrokken ten spijt, vooral een enorme onderschatting van een potentieel serieus probleem en incapabel handelen in dit fimpje (dat geen verdere details geeft). Als het doel is om ervan te leren, dan zit de leerervaring hierin. Niet in de deco.
              Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

4 minuten deco en 53 min bottomtime krijg ik alleen voor elkaar met EAN38
                .

Comment

Ik ben blij dat Jackie dit zo open bloot op het net zet, want hier kunnen we allemaal van leren. En voor mij is de belangrijkste les dat we het allemaal niet te gemakkelijk moeten nemen, wat helaas menselijk eigen is: we hebben gewoonten, en het gaat iedere keer goed dus gaan we langzaam een stapje verder, tot het een keer fout gaat. Soms heb je geluk en krijg je een waarschuwing, in dit geval een wel heel sterke, maar soms ook niet.

In dit voorbeeld: scherp duiken, dus op het randje van wat acceptabel is, conservatiever was beter geweest. Daar komen nog bij een slechte conditie, roken, drinken voor een duik, allemaal risco verhogende factoren. En nog steeds zal het dan vaak goed gaan, maar zoals in dit geval blijkt niet altijd.
                  Vervolgens is dan ook de feitelijke situatie onderschat/verkeerd ingeschat, waardoor adequate hulpverlening langer op zich heeft laten wachten dan nodig was geweest.
                  Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
                  Duiken Similans

Comment

In het nieuwste nob blad schrijft Thijs Wingelaar, een duikerarts het volgende:
                    Het verhaal onderstreept dat een decompressieongeval iedereen kan overkomen. Veel mensen denken dat dit alleen maar gebeurt als je de procedures verkeerd hebt uitgevoerd. In dit geval is het duidelijk dat alle voorgeschreven procedures (tijd en dieptebeperking, deco en veiligheidsstop) goed zijn uitgevoerd, maar dat 'informele ' procedures te wensen over laten. Bij vermoeidheid, stroming of andere verzwarende omstandigheden moet je conservatiever duiken. Dat doet je computer niet automatisch.
                    einde citaat.

Stel je had deze duik gepland. Zonder rekening te houden met verzwarende factoren, dan was daar mogelijk hetzelfde uitgekomen ( ik weet zijn profiel niet). Maar laten we uitgaan van een geplande duik met verzwarende factoren. Dus meer stops alsuitkomst. Dan nog kun je niet met zekerheid zeggen dat je altijd gezond bovenkomt. En wanneer is het verzwarend? Soms valt iets achteraf tegen. Ik denk dat bij veel duikongevallen er wel een achteraf 'bijdragende' reden te vinden is, maar kun je alles van te voren weten?

Ik ben een voorstander van plannen, maar het is nog geen garantie dat het altijd voor jouw lichaam goedgaat. Dan moet je niet gaan duiken. Dus eigen schuld? Er wordt bij duiken snel gewezen, maar niemand die mekkert als ik van de fiets val.
                    Dus als ik een duik plan naar 100 m, mij netjes aan het plan hou, maar toch dcs krijg en geen shunts heb, dan is het nog eigen schuld omdat ik besloten heb te duiken? Zelfs als ik rekening hou met kou en stroming?
                    Als mijn paard tijdens een ritje schrikt van een haas, en ik val eraf, dan komt er een wijzend vingertje van had je maar niet moeten gaan rijden?
                    ​​​​​​
                    Gelukkig is duiken relatief veilig en is de rit naar de duikstek gevaarlijker.

Verder wordt er in het artikel in het nob blad nog genoemd dat men niet adeqaat lijkt te handelen bij Jackies klachten. Mogelijk dat daardoor de gevolgen beperkt hadden kunnen worden.

​​​​​
                    Last edited by Germie; 14-09-17, 06:02.
                    Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

Wat ook mij intrigeert is die deco tijd.
                      Wanneer ik een duik van 53 min naar 28 m plan ( vlgs Bühlman) kom ik uit op een deco tijd van totaal z'n 98 min bij een GF high van 75.
                      Als ik me goed herinner geeft Jack aan dat hij een GF high van 85 gebruikt dan kom ik nog op 68 min totale deco, zelfs bij een GF high van 100 kom ik op ca 45 min totale deco.
                      Zoals Anton al aangeeft is 4 min deco wel èèèrrug weinig, hoe verhoudt zich dat tot de buddy's waar Jack mee gedoken heeft, en welke gassen gebruikten zij?
                      DSC geeft al aan dat een deco van ca 4 min alleen met EAN 38 is te bereiken.
                      Heeft Jack misschien zijn computer per ongeluk op EAN laten staan door een vorige duik?
                      Hoe dan ook : ik leer hiervan dat ik de instelling van mijn computer voor de duik goed moet controleren.
                      En voor Jack: beterschap en bedankt voor het delen.

Comment

Volgens dat Belgische forum zou er gedoken zijn met EAN32 en 40/80. En als je dan kijkt een bodemtijd van rond de 37 minuten (wat ik uit dat getoonde profiel haal) op 27m(28m) , dan kom je op heel andere waarden. Ik weet niet hoeveel tijd er tussen de voorgaande duiken zat, maar de meeste boten duiken op de kentering, dus dan heb je zo'n 6 uur oppervlakteinterval.

Dit zou het profiel zijn:

Nu zullen er mensen zijn die zeggen stijg op via 12-9-6, dat is hier niet gebeurd. Maar dit is zeker geen raar profiel en is zoals velen op de Noordzee duiken.
                        Last edited by Germie; 14-09-17, 09:53.
                        Luister naar je gevoel en volg dat.

Comment

mcgoos
                          In de link aan het begin van dit topic naar http://zoekertjes.duiken.be/topicdetail.aspx?id=366030 staat vermeld:
                          mijn computer stond op 40-80 ingesteld.
                          Ik dook met 32%
                          De bodemtijd lijkt overigens niet helemaal 53 minuten te zijn. In het filmpje wordt gesproken over een "duiktijd" van 53 minuten en 4 minuten deco.
                          zie ook:

Comment

Is het een duik van 53 minuten op 28 meter geweest of is het een duik naar 28 meter maximaal met een totale duur van 53 minuten geweest? Maakt nogal wat verschil. Uit de beschijving haal ik niet dat ze 53 minuten op 28 meter zijn geweest.

Ook als we alle feiten zouden kennen is het nog maar de vraag of we een conclusie zouden kunnen trekken over hoe dit te voorkomen (behalve gewoon niet duiken). Een menselijk lichaam is geen machine. De ene dag gaat het goed, de volgende dag niet. Dat lijkt hier aan de hand want het lijkt me dat als ze echt hele gekke dingen gedaan zouden hebben, Jack niet de enige duiker met DCS zou zijn geweest die dag op de Lamlash.

Het enige wat we m.i. hiervan kunnen leren is wat we al weten zoals Anton aangeeft. De les die we hieruit wel kunnen leren is dat we weer eens met de neus op de risico's gedrukt worden en gewaarschuwd woden goed na te denken of we de volgende duik wel moeten maken en op welke manier.

Last edited by ajh; 14-09-17, 09:40. Reason: P.s. ingehaald door de tijd ;-)

Comment

Originally posted by mcgoos View Post
                              Wat ook mij intrigeert is die deco tijd.
                              Wanneer ik een duik van 53 min naar 28 m plan ( vlgs Bühlman) kom ik uit op een deco tijd van totaal z'n 98 min bij een GF high van 75.
                              Als ik me goed herinner geeft Jack aan dat hij een GF high van 85 gebruikt dan kom ik nog op 68 min totale deco, zelfs bij een GF high van 100 kom ik op ca 45 min totale deco.
                              Zoals Anton al aangeeft is 4 min deco wel èèèrrug weinig, hoe verhoudt zich dat tot de buddy's waar Jack mee gedoken heeft, en welke gassen gebruikten zij?
                              DSC geeft al aan dat een deco van ca 4 min alleen met EAN 38 is te bereiken.
                              Heeft Jack misschien zijn computer per ongeluk op EAN laten staan door een vorige duik?
                              Hoe dan ook : ik leer hiervan dat ik de instelling van mijn computer voor de duik goed moet controleren.
                              En voor Jack: beterschap en bedankt voor het delen.
                              Hoi Aart,

Op een ander forum vindt je aan plaatje van zijn profiel;
                              https://scontent-bru2-1.xx.fbcdn.net...04&oe=5A5BE24D

Hieruit blijkt dat de gem. diepte ca. 21m was (?). Als ik deze parameters invoer in mijn deco-planner (LZH-16B, GF40/80, EAN32, geen apart deco-gas, 21meter, [53-4=] 49min ), krijg ik een deco-tijd van slechts 2min (@6m)!
                              Zelf, zou ik me hier niet happy bij voelen. Ik zou om te beginnen 1 minuut stops op 12 en 9 meter maken en minimaal 5 minuten op 6 meter. Maar het belangrijkste zou voor mij zijn om zo langzaam mogelijk (gemiddeld 1 meter /minuut) van 6 naar 0 meter op te stijgen.

Dit is overigens geen enkel oordeel over wie dan ook! Ik denk dat Anton gelijk heeft en de belangrijkste les die hier te leren valt, gaat over dat je adequaat en doortastend moet handelen in zo'n situatie. Maar ook, dat dat in de praktijk nog verdomd lastig kan zijn...
                              Last edited by djvdaalen; 14-09-17, 09:45. Reason: typo...

Comment

Originally posted by djvdaalen View Post
                                Hieruit blijkt dat de gem. diepte ca. 21m was (?).
                                De gemiddelde diepte die daar staat (21m) is vrij duidelijk te zien incl opstijging. Dat is dus niet de gemiddelde diepte waar je je deco op uitrekend. Die is, als het je plaatje bekijkt, ca. 27/28 meter.

Op die diepte in de range 30+min zit je vrij snel in een "grijs" gebied. Allemaal niet super spannend maar de deco gaat eerst ongeveer 1:1 (dus elke minuut na 30min op de bodem is ongeveer 1 minuut extra deco) maar na een tijdje ook 1:2 (dus 2 min deco voor elke minuut extra bodemtijd).

Comment

Working...
                                X