Nieuwe Forum Categorie “Decompressieziekte”

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Nieuwe Forum Categorie “Decompressieziekte”

In overleg met "Jacqueline" heb ik een nieuwe categorie aangemaakt. Zij kan als ervaringdeskundige antwoord geven op jullie vragen.

Jacqueline heeft onlangs een nieuwe website gelanceerd www.decompressieziekte.nl. Zoals je al op kan maken uit de naam gaat de website over decompressieziekte. Je kunt er een uitgebeiud verslag vinden over haar ervaring met de decompressieziekte.
    There are no secrets, only information you don't yet have...!!

Mike, een prima idee. Perfecte 'link' zo
    "Geniet van elk moment, het is later dan je denkt....."

Comment

Als ik het goed heb begrepen is Jacqueline net weer terug van duikvakantie?
      Ik ben heel benieuwd hoe het gegaan is allemaal.

Bne zelf nu 2 weken geleden terug gekomen van vakantie en heb DCS gehad, kan enerzijds niet wachten tot ik "weer mag" , maar anderzijds ...

Dus...vertel... Jacqueline, hoe was het?!

Comment

Ging iets minder dan gepland :-) ... zie deel II op mijn site... Hoe heb jij DCS "opgelopen" ?

Comment

Ik vind het een geweldig idee. Ik vind het alleen vervelend voor jacqueline dat zij wederom problemen heeft gehad. Ik vind het super dat ze haar ervaringen mat andere duikers deelt.
          sigpicNi Hao

www.ovd.duikt.com

Comment

Hoi Jacqueline, ik heb je verhaal deel II gelezen. Wat vervelend!
            Het is idd super dat je je ervaringen hier en op je site deelt. Ik heb hetzelfde ervaren als jij na mijn DCS: (zeer) weinig te vinden wb persoonlijke ervaringen, terwijl ik nu toch overal wel veel meer verhalen hoor van mensen met een dergelijke verhaal...

Ik heb er nog wel over gedacht hier "mijn verhaal" te posten, maar zag/zie daar eerlijk gezegd wat tegenop aangezien ik niet veel zin heb in de hele discussie die het ws zal losmaken ;-)

'mijn" DCS valt m.i. in een grijs gebied, waarin we een geplande diepe duik hebben gemaakt naar 47 meter. In principe noemde DAN dit ook een "onverdiende" deco, maar als ik achteraf eerlijk ben t.o. mezelf en na deze ervaring.... Wel keurige stops volgens het boekje etc, maargoed. Ik heb toch helaas zo het vermoeden dat het hele verhaal hier toch een hele lange discussie met wijzende vingers wb deep-air theorieën zal opleveren.

Wat i.e.g. verder een diepe indruk (en bijbehorende vraagtekens) op mij heeft achtergelaten, is de behandeling aldaar.
            Wel een checkup op de SEH van het ziekenhuis, waarna het nog bijna 4 uur heeft geduurd voor ik de tank in ging. Geen vervolg check-ups of medicijnen ed. Ik lees bv ineens van alles over infusen en doppler onderzoeken op het internet...
            Ik heb wel de naald aangesloten gekregen , maar verder geen infuus en de verpleger in de tank had ws dermate dorst, dat er voor mij niet veel meer dan 2 plastic bekertjes water overbleef tijdens de eerste sessie van 5,5 uur, hahaha...

Comment

Ohh haha we lachen erom maar das wel erg :-) heeft alles zelf opgedronken! Ik had en infuus met vanalles en 3 flessen water tot mijn beschikking. Terwijl ik nog dacht nou lekker fris alle flessen zijn opengedraaid... uiteraard want terug naar 2.8 bar is niet bevordelijk voor dichte flessen hahhaa... waar je nog aan denkt he? nee in egypte ben ik nu erg goed geholpen, het tijdsbestek tussen de symptonen en de deco kamer is hooguit 60minuten geweest. Spiksplinter nieuwe tank met musica :-) was sinds juni in gebruik genomen dit jaar...

dit hele jaar heeft nogal impact gehad op mijn dagelijkse leven. Ik ben nooit ziek zwak of misselijk, heb nog nooit een ziekenhuis hoeven te bezoeken (ach voor een wrat en moedervlekje ofzo) nog nooit infusen gehad of in het ziekenhuis hoeven liggen. Ik heb de schade meteen voor de komende 10jaar ingehaald geloof ik :-) (voor mijn doen dan natuurlijk)

Achja shit hapens :-)

Comment

Ja, nu helemaal met zo'n vervelende drain in je neus...

Beetje meer drinken had ik ieg wel prettig gevonden, afgezien vh feit dat dat ook herstel bevorderd. Kreeg jij ook zo'n vieze smaak in je mond bij het afdalen met zuurstof op?

Moet eerlijk bekennen dat ik verder ook niet echt te spreken was. De begeleidende verpleger die de 2de ronde mee was, ging zich meteen lekker nestelen voor een dutje onder het mom van: "eigenlijk moet ik wakker blijven, maarja, jullie willen duiken, het mijn probleem niet"
                En tijdens de 4de sessie kon ik niet meer klaren, maar de druk werd gewoon door-opgevoerd...

Nu kan ik er hartelijk om lachen hoor, zo erg was het allemaal achteraf ook weer niet, en ik heb nu ook een goed verhaal in de kroeg ;-)

He, succes met alles!

Comment

Ik hoefde geen masker op tijdens afdaling, dat klaart nogal lastig dus pas op druk hoefde het masker op. Dat deden ze in den Helder ook. Is een stuk prettiger.. dus een vieze smaak kan ik niet met je delen :-) Tjee waar ben jij behandelt zeg? das een ware martelgang!! en zo comfortabel voel je je al niet!! FF een dutje doen? tsssss... uit den boze.. nou dan ben ik in paraddijs behandeld zeg!! zeker in den helder!! niets dan lof... :-)

Comment

Oh... dat is dus ook een tip, zonder masker afdalen

Niet te geloven eigenlijk, maar op Curacao, dus... Wat een verpleger ook wist te vertellen, is dat ze een uitnodiging van DAN hadden gekregen om eens een dag cursus te krijgen voor een update / cursus behandelprotocol. Maar ze hadden er geen zin in gehad, kostte hem teveel (privé-)tijd.
                    Las ieg in DAN-magazine dat Egypte daar wel aan had meegedaan.

Naief van mij, achteraf, ik dacht dat het "gewoon wel goed" zou zitten, als ergens een tank was. Niet bij nagedacht dat men daar ook nog mee om moet weten te gaan. En dat niet iedereen die zich daarmee bezig houdt, dat uit interesse doet, maar mss ook gewoon als bijverdienste... Ik kan het ze ook niet kwalijk nemen, hoor.

Comment

Ohh echt rete schandalig! Ja maar je denkt al gauw,nou deze man, of arts op bestemming zal wel vaker met dit bijltje gehakt hebben en het wel weten. dan denk je zelf niet gauw, Nee het is niet goed! Toch? ik zat de 1e keer ook met mijn vriend en de tank, de nurse bleef buiten... ehh?? bandjes vd maskers waren kapot, de telefoon haperde.. tjsa.... nu de 2e keer was een heel nieuw project en dat was prima geregeld!

Comment

Re: Nieuwe Forum Categorie “Decompressieziekte”

Originally posted by Jacqueline View Post
                        Ohh echt rete schandalig! Ja maar je denkt al gauw,nou deze man, of arts op bestemming zal wel vaker met dit bijltje gehakt hebben en het wel weten. dan denk je zelf niet gauw, Nee het is niet goed! Toch? ik zat de 1e keer ook met mijn vriend en de tank, de nurse bleef buiten... ehh?? bandjes vd maskers waren kapot, de telefoon haperde.. tjsa.... nu de 2e keer was een heel nieuw project en dat was prima geregeld!
                        Mijn ervaringen die mogelijk moderne wetenschappelijke aanvulling behoeven.

Nogal een mengsel van werkelijk lijden en psychisch lijden.
                        Maar lees ik het goed ?
                        56 minuten met een grootste diepte van 22m ?
                        Dan moet je volgens mijn (Sterk) tabellen op 6 meter 7 minuten hangen en op 3 m 26 minuten .
                        Door de verplichte afrondingen naar boven zit je dan net onder de veiligheids-streep.
                        Hoewel lang geleden, had ik een collega die 46 uur in de tank heeft gezeten om er zijn verschrikkelijke pijn en verlammingen kwijt te raken
                        Ik meen dat ie nog een half jaartje in een rolstoel zat en impotent was.
                        Tja is maar net waar de bel klem loopt en hoe snel je erbij bent om hem weer terug te persen in de hoop dat ie weer verdwijnt voordat er van alles zonder zuurstof zit of zelfs kapot gedrukt is.

Het ademen van zuurstof door een z.g. snuitje is standaard bij elke decompressie in `n tank .
                        Het is geen probleem om hem een paar minuten af te doen als je wilt praten of plassen of zo.
                        Als je niks mankeert vindt ik een tank-deco erg lekker en val meestal in slaap totdat de sluismeester herrie maakt omdat er even lucht geademt moet worden.
                        Jammer dat je zo`n naar idee hebt over gehouden, maar het is dan ook verschrikkelijk moeilijk om zo`n klem-gelopen bel te verwijderen.
                        Het komt toch voornamelijk neer op ;Weer op druk brengen tot de symptomen verdwijnen en dan afhankelijk van de diepte waarop,
                        een speciale decompressie methode gebruiken.
                        Infuus is om de vochthuishouding te optimaliseren.
                        Zelf heb ik maar een stuk of vier deco-gevallen meegemaakt ,maar ook duikartsen hebben soms weinig of geen echte ervaring hiermee een doen het uit een boekje.
                        In Den Helder konden gelukkig met varkens experimenteren om ervaring op te doen.
                        Wees maar blij dat er een tank in de buurt is ook al gaat het niet van een leien dakje .
                        Het is een kostbare installatie en het gaat toch in de eerste instantie om de mogelijkheid om je op druk te zetten.
                        Wij hadden aan boord als reserve een opvouwbare tank waar je precies in paste.
                        Als je geen stress had ,een heerlijk ding waar je prima in kon slapen.
                        Tegenwoordig moet er volgens de arbo-wet (niet voor sport) een dokter in en uit kunnen.
                        Jammer dat je niet als preventieve maatregel niet gelijk zuurstof ging ademen dan kun je in ieder geval de van zuurstof afgesloten lichaamsdelen helpen.
                        Last edited by ouweduiker; 23-08-11, 12:08.
                        Geloof niks
                        Controleer alles persoonlijk !

http://www.duikforum.nl/duikmuseum/4...gsbedrijf.html
                        pp=25&daysprune=100http://www.duikforum.nl/prietpraat/29293-stripje.html

Comment

De website van Jacqueline doet het even niet, later nog maar eens proberen.
                          Zelf heb ik vorig jaar ook DCS gehad. Na een behandeling van 5 uur in de tank prima verholpen. De verschijnselen waren vervelend maar niet erg pijnlijk. Omdat de duik netjes verlopen was en er geen limieten overschreden waren heb ik me uitgebreid laten onderzoeken in Nederland.
                          Hier kwam uiteindelijk uit dat ik een kleine PFO heb wat mogelijk een oorzaak zou kunnen hebben.
                          Wat je voor je zelf afvraagt is, hoe groot is de kans dat het nog een keer gebeurd. En zullen de symptomen ernstiger zijn bij een volgende keer.
                          En vragen als hoe kan ik mijn duikervaringen uitbreiden als ik eens wat dieper wil duiken naar een mooi wrak of zo. Moet ik dat nog wel willen.
                          Waarschijnlijk zijn deze vragen niet te beantwoorden omdat gewoon niet te voorspellen is.

Comment

Kijk eens naar de datum , draadje van 11 jaar geleden. Hg Jan
                            Leven is Duiken "Duiken is mijn leven"

Comment

Originally posted by Jan Korf View Post
                              Kijk eens naar de datum , draadje van 11 jaar geleden. Hg Jan
                              Je mag toch wel een oud draadje nieuw leven in blazen met je ervaring ipv een nieuw draadje te starten ?
                              En ik mis Ouwe :(

Comment

Working...
                              X