Vraagje over decompressieziekte

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Re: Vraagje over decompressieziekte

Originally posted by waterhaas View Post
    Mart, is daar theorie of literatuur over?

Heb je die ervaring zelf gehad of met een buddy of cursist, wil n.l alle ins en outs weten
    Er is een hele hoop literatuur. Begin eens met de Rubicon site door te spitten, en boeken als Bennet & Elliot en Edmonds, Lowry et al.

Tintelingen is na pijn een van de meest voorkomende symptomen, maar uiteraard kan het ook door hyperventilatie komen (kan zelfs flink lang aanhouden!) of nog een hele hoop andere oorzaken.
    Maarten van Baal, duikcentrum de Tuimelaar Groningen
    PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor
    Driven by passion, committed to excellence

Comment

IDD, ben ook eens op de site v/d dosa gaan kijken staat e.e.a mooi beschreven en dan blijkt het idd voor te komen echter niet separaat als ik de lijst met gemelde ongevallen in 2008 bekijk, las ook een verhaal van een ervaring met dcs had en het juist tijdens de genezing kreeg wat idd lang aanhield.

Enigste wat ik me dan kan voorstellen dat het sympoom te vaag is en op te veel ziektebeelden en tijdelijke toestanden kan duiden om direct te linken aan dcs, zou niet weten waarom dat anders niet in m'n theorieboeken staat

Comment

zou niet weten waarom dat anders niet in m'n theorieboeken staat
        Ik weet niet over welke boeken je het hebt, maar tintelingen worden in elk standaardwerk over deco genoemd.
        PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor

Comment

Originally posted by Turtle76 View Post
          Waarom ik het hier vroeg, is omdat ik mijn huisarts niet zo 1,2,3 te pakken kreeg en wel met klachten zit die mogelijk zouden kunnen wijzen op decompressieziekte (al ben ik het helemaal met enkele posters hier eens dat gezien het duikpatroon het vrij onwaarschijnlijk is. Dit maakt het echter niet onmogelijk).
          Bovendien wilde ik graag weten waar mensen zitten met echte kennis van zaken. Een huisarts kan ook niet alles over alles weten, lijkt me.
          Deze site was 1 van de 1e hits die ik kreeg toen ik zocht, vandaar de vraag hier. Ik ben niet iemand die op internet-diagnoses afgaat als je dat denkt, dus om mij indirect stompzinnig te noemen, vind ik erg makkelijk.
          Huisartsenposten zijn 24 uur per dag bereikbaar, maar denk er maar lekker lichtzinnig over door. En de term stompzinnig was indirect bedoeld, want wij komen dit vaker tegen op het DF

Mocht je je dit persoonlijk hebben aangetrokken, dan mijn excuses!

Comment

Niet in mijn medical trained theorieboek noch in mijn divemastertheorieboek, hoofdstuk 6 fysiologie waar skinbends,bends, staggers en chokes beschreven staan met symptomen en ook niet in de neurologische controletabel.

Heb het dan over IDD leerboeken, in dit standaardwerk dus niet en kan me alleen maar voorstellen dat dit komt omdat tintelingen breed voorkomen bij andere ziektebeelden en lichaamstoestanden.

Als ik kijk op de dosa site waren dan ook bij dcs (dcz) alle andere verschijnselen wel nadrukkelijk aanwezig.

Comment

Heb het dan over IDD leerboeken, in dit standaardwerk dus niet
              Ah, misverstand. Ik heb het over medische standaardwerken, niet over boeken van een sportduikorganisatie.
              Mijn vriendin is dokter in een hyperbare kamer. Zij geeft af en toe een cursus over deco en recompressiebehandeling. Wellicht iets voor jou?

Comment

Heb een paar pagina's in dit draadje doorgelezen, maar ben het niet tegengekomen als antwoord op de vraag, alhoewel ik me niet voor kan stellen dat het nog niet gezegd is....

Bij vragen/klachten duikmedisch centrum in Den Helder bellen....
                blabla-blub-blub-blabla

Comment

Originally posted by marloesje View Post
                  Heb een paar pagina's in dit draadje doorgelezen, maar ben het niet tegengekomen als antwoord op de vraag, alhoewel ik me niet voor kan stellen dat het nog niet gezegd is....

Bij vragen/klachten duikmedisch centrum in Den Helder bellen....
                  post #5 van Anton
                  Duukze, Aike
                  GDFD-9 23 - 25 juni 2017 meer info ---> http://www.duukn.nl/gdfd
                  http://www.duukn.nl

Comment

Originally posted by mart1 View Post
                    Ah, misverstand. Ik heb het over medische standaardwerken, niet over boeken van een sportduikorganisatie.
                    Mijn vriendin is dokter in een hyperbare kamer. Zij geeft af en toe een cursus over deco en recompressiebehandeling. Wellicht iets voor jou?
                    Lijkt me helemaal top, hoor het graag van je,

Comment

Originally posted by Gerard View Post
                      Huisartsenposten zijn 24 uur per dag bereikbaar, maar denk er maar lekker lichtzinnig over door. En de term stompzinnig was indirect bedoeld, want wij komen dit vaker tegen op het DF

Mocht je je dit persoonlijk hebben aangetrokken, dan mijn excuses!
                      Ik denk nergens lichtzinnig over door. Tuurlijk zijn huisartsenposten 24 uur per dag bereikbaar, maar mijn huisarts was vanochtend continue in gesprek wanneer ik het probeerde. Daarnaast wilde ik gewoon graag een adres weten waar mensen/artsen zeker verstand van zaken hebben m.b.t. duiken (al kan dat niet geheel duidelijk zjin geworden uit mijn openingspost) en zoals gemeld was deze site de eerste die ik tegenkwam toen ik zocht. En gelukkig waren hier inderdaad mensen die me binnen een paar minuten naar een goed adres konden doorverwijzen (waarvoor nogmaals dank).

Overigens kan ik me best voorstellen dat het op je zenuwen gaat werken als deze vraag een keer in de zoveel tijd voorbij komt, zeker wanneer je het gevoel hebt dat mensen zelf gaan dokteren op internet (excuses aanvaard dus). Maar nogmaals, ik kan je verzekeren dat dat bij mij niet het geval is. Ik ga morgen dan ook gewoon bij het inloopspreekuur van mijn huisarts langs (dan hoef ik hem tenminste niet via de telefoon te pakken te krijgen ), om te kijken of hij kan ontdekken wat er dan wel aan de hand is, want de tintelingen en pijnlijke gewrichten zijn er nog steeds.

Comment

Originally posted by Eaglez_mr2 View Post
                        post #5 van Anton
                        Bedankt! Zover terug ben ik niet gekomen, kwam in te veel over en weer geblaat terecht.
                        blabla-blub-blub-blabla

Comment

Turtle67, trek je niet te veel aan van het commentaar hier.
                          Het is heel normaal om eerst eens te kijken wat je te weten kan komen. Decompressieziekte is iets raars, je leest het in je theorieboek maar denkt dat het jou nooit gebeurt. Als je dan iest hebt wat misschien deco zou kunnen zijn twijfel je, je hebt immers niet echt raar gedoken, de verschijnselen zijn niet duidelijk, en je hebt er uiteraard geen zin in om een deco te hebben
                          Veel duikers redeneren hun ziekte weg, jij onderneemt actie. Heel goed dus. Waarschijnlijk is het iets anders, maar ook dan wil je weten wat, maar het kan nog steeds een deco zijn. Ik loop al een aardig tijdje rond in het duikwereldje en het is mijn vriendin haar vak, maar elke deco is toch weer anders.
                          Laatste advies: laat je in ieder geval niet afschepen als je huisarts het ook niet weet. Beter een keertje de tank in "voor de zekerheid" dan wat pilletjes en afwachten. Een tankbehandeling voor niks kan namelijk geen kwaad, te lang wachten wel.

Comment

Alhoewel je zeker naar een dokter moet gaan lees ik in het boek "Duikgeneeskunde" (2e druk, J.J. Brandt Cortius) het volgende:

In de helft van gevallen van DCZ manifesteren de symptomen zich binnen 1 uur na de opstijging en in 90% van de gevallen binnen 6 uur.

Comment

Dat was ook een van de redenen dat de arts in Den Helder het vooralsnog niet heel waarschijnljk achtte dat het decompressieziekte is, omdat mijn klachten pas heel laat (> 36 uur) na het duiken kwamen. Verder heb ik de tintelingen en gewrichtspijn door mijn hele lijf (maar met name aan de rechterkant voor de kijkers thuis) en zou decompressieziekte vaak veel lokaler zijn. Maar goed, hij raadde me aan om langs mijn huisarts te gaan en dat ga ik morgen dus ook doen.

Comment

Originally posted by Turtle76 View Post
                                Ik denk nergens lichtzinnig over door. Tuurlijk zijn huisartsenposten 24 uur per dag bereikbaar, maar mijn huisarts was vanochtend continue in gesprek wanneer ik het probeerde. Daarnaast wilde ik gewoon graag een adres weten waar mensen/artsen zeker verstand van zaken hebben m.b.t. duiken (al kan dat niet geheel duidelijk zjin geworden uit mijn openingspost) en zoals gemeld was deze site de eerste die ik tegenkwam toen ik zocht. En gelukkig waren hier inderdaad mensen die me binnen een paar minuten naar een goed adres konden doorverwijzen (waarvoor nogmaals dank).

Overigens kan ik me best voorstellen dat het op je zenuwen gaat werken als deze vraag een keer in de zoveel tijd voorbij komt, zeker wanneer je het gevoel hebt dat mensen zelf gaan dokteren op internet (excuses aanvaard dus). Maar nogmaals, ik kan je verzekeren dat dat bij mij niet het geval is. Ik ga morgen dan ook gewoon bij het inloopspreekuur van mijn huisarts langs (dan hoef ik hem tenminste niet via de telefoon te pakken te krijgen ), om te kijken of hij kan ontdekken wat er dan wel aan de hand is, want de tintelingen en pijnlijke gewrichten zijn er nog steeds.
                                Ok

Je verhaal is duidelijk en probeer er ook van te leren Beterschap gewenst en doe voorzichtig.

Gerard

Comment

Working...
                                X