Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koraalvriendelijke zonnebrand

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Koraalvriendelijke zonnebrand

Hallo, niet echt een duikmedische vraag, maar wist even niet waar ik hem anders moest stellen.
    Als rood-harige heb ik een nogal zon-gevoelige huid. Naar het buitenland gaan zonder zonnebrand is dus niet echt een optie.

Wel wil ik uiteraard geen schade aan het koraal toebrengen dus ik ben erg benieuwd welke zonnebrand jullie zouden aanraden. Wat zijn jullie ervaringen en welke zonnebrand is dus niet schadelijk voor het koraal?

Dank voor de input!

Op Bonaire is zo'n zonnebrandcreme te koop. Weet evenniet meer de naam maar ga er eind van deze maand heen zal dan wel eens kijken want ik wilde die ook gaan kopen.
    gr. Frank

Comment

Is ook hier lokaal te koop.
      Nederlandstalig duikcentrum op Phuket
      Duiken Similans

Comment

Originally posted by Phuket_dash_Scuba View Post
        Is ook hier lokaal te koop.
        Weet je zo dan wat de werkzame stoffen zzijn?
        gr. Frank

Comment

Ga over 2 weken richting Egypte wil voor die tijd dus al in NL wat kopen... Dus als iemand weet wat er ook in NL te koop is bij bijvoorbeeld Etos of Holland & Barrett ofzo, dan houd ik mij aanbevolen!
          Dank alvast!

Comment

Originally posted by fvdm View Post

Weet je zo dan wat de werkzame stoffen zzijn?
            Wat vooral van belang is weten wat er NIET in mag zitten voor het koraal...
            Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Originally posted by Luc Dupas View Post

Wat vooral van belang is weten wat er NIET in mag zitten voor het koraal...
              Tsja net een iets andere benadering. Maar denk dat die lijstlanger is dan die ik vroeg.
              gr. Frank

Comment

Originally posted by fvdm View Post

Tsja net een iets andere benadering. Maar denk dat die lijstlanger is dan die ik vroeg.
                Valt best mee hoor, het blijkt vooral oxybenzone te zijn... zie o.a. https://www.scientias.nl/zonnebrandc...en-wereldwijd/
                Er zijn geen oninteressante dingen boven en onder water...

Comment

Originally posted by Luc Dupas View Post

Valt best mee hoor, het blijkt vooral oxybenzone te zijn... zie o.a. https://www.scientias.nl/zonnebrandc...en-wereldwijd/
                  Inderdaad, en in dit artikel staat ook dat de meeste zonnebrandcremes die in Nederland te koop zijn al vrij van oxybenzone zijn: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/08/03...me-af-a1612066

Comment

Hmm ok, dan zou het dus misschien wel kunnen meevallen. Zolang de stoffen Oxybenzone en octocryleen/octinoxaat niet in de zonnebrandcreme is er dus geen probleem?
                    Toch werd ook op duikvaker reclame gemaakt voor andere zonnenbrandcreme. Nu dus de vraag, is dat goede marketing of zijn de huidige crèmes dus inderdaad onschadelijk?

Zojuist nog even de ingrediënten van de nivea creme opgezocht en daarbij kom ik dit tegen: C12-15 Alkyl Benzoate
                    Is dat ook een vorm van Oxybenzone? Geen idee!

Wie kan het juiste antwoord geven?

Comment

Het was niet jouw vraag maar toch:

Het is een open deur intrappen maar doe zoals ik al meer dan 50 jaar doe.
                      Gebruik geen zonnebrand maar bedek je huid en blijf zoveel mogelijk uit de zon.
                      Dat is beter voor het koraal, het milieu en véél beter voor je zelf en je huid.
                      Voor en tijdens het duiken in de (sub) tropen heb ik altijd een cap (van textiel) op.
                      Vooral tijdens het varen in een RIB zit je vaak in de volle zon

Zo hoef je later niet naar de dermatoloog om die vervelende kankerplekjes te laten wegsnijden.
                      Als je wat meer pech hebt is het dodelijk.

De problemen komen vaak pas na je 60e jaar voor. (zoals ook vaak met roken)

Nog veel leuke duiken,
                      Willij

Tussen zwart en wit zijn veel soorten grijs.

Comment

Working...
                      X