Announcement

Collapse
No announcement yet.

Entonox na het duiken.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Entonox na het duiken.

Ik kreeg een leuke case voorgeschoteld waar ik niet het fijne van kan vinden.
    Stel dat je na een duik een ongeluk krijgt. Ambulance personeel wil mij Entonox (50% lachgas, 50% zuurstof) toe dienen.
    Waarom mag dat niet? Wie weet hier het fijne van?

Ben geen expert. Maar volgens mij is t idee dat dat gas in bellen of trapped gas ergens in t lichaam kan diffunderen, en daarmee die belken vergroten.

Comment

Ze moge je dat alleen geven als je een nitroxbrevet hebt, daarom moet je je pasje altijd bij je hebben
      Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Ho ho Anton, het gaat hier om een 50/50 mix.
        Advanced Nitrox is dan toch wel het minimaal vereiste pasje.

Comment

RTFM:

Wanneer RELIVOPAN wordt geÔnhaleerd kunnen gasbellen (gasembolie) en met gas
          gevulde holtes uitzetten als gevolg van het toegenomen vermogen van distikstofoxide
          zich te vermengen. Als gevolg hiervan is RELIVOPAN onder de volgende omstandigheden
          gecontra-indiceerd: bij patiŽnten met indicaties of symptomen van pneumothorax,
          pneumopericardium, ernstig emfyseem, gasembolie of hoofdletsel. Na diepzeeduiken
          met risico van caissonziekte (stikstofbellen).
          Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Waarom hier 'paniek' gaan zaaien als je ook lekker dicht bij het vuur kan gaan zitten?

https://www.defensie.nl/organisatie/...edisch-centrum

Comment

Ik mis even hoe lachgas belvorming kan verergeren en ik snap niet waarom personeel op een ambulance je dat zou willen toedienen na een barotrauma

Na alle door Krabs genoemde problemen is O2 het enige juiste gas
              Frogkick.nl - De Online Gids voor DIR Duiken

Comment

Zoals ik als schreef kwam dat uit de handleiding.

Beetje gissen, maar misschien er diffusie op treed naar de reeds gevormde bellen. Je introduceert een nieuw gas waarvan de partiŽle druk in de bellen nul is.

Long embolieŽn en pneu's worden ook genoemd worden ook genoemd en daarvan zit thuis wel iemand die daar goed van op de hoogte is...
                Droog, maar niet achter de oren.

Comment

Originally posted by Anton View Post
                  Ik mis even hoe lachgas belvorming kan verergeren en ik snap niet waarom personeel op een ambulance je dat zou willen toedienen na een barotrauma

Na alle door Krabs genoemde problemen is O2 het enige juiste gas
                  Volgens mij gaat het in deze "case" niet om een barotrauma. Stel je hebt gedoken, dat gaat allemaal goed, maar op de weg naar huis wordt je door een vrachtwagen geschept... en dan..? Verder kan ik inhoudelijk niet reageren, maar zo lees ik de OP.

Comment

Originally posted by Anton View Post
                    waarom personeel op een ambulance je dat zou willen toedienen na een barotrauma
                    Ik neem aan om je rustig te houden
                    Maarten van Baal, duikcentrum de Tuimelaar Groningen
                    PADI Course Director, IANTD Instructor Trainer, NACD Cave Instructor, GUEF en TECH1 Instructor
                    Driven by passion, committed to excellence

Comment

Originally posted by JanOutshoorn View Post

Volgens mij gaat het in deze "case" niet om een barotrauma. Stel je hebt gedoken, dat gaat allemaal goed, maar op de weg naar huis wordt je door een vrachtwagen geschept... en dan..? Verder kan ik inhoudelijk niet reageren, maar zo lees ik de OP.
                      Klopt, het is niet perse bij een barotrauma maar bij een willekeurige vorm van trauma.
                      Deze case vind ik vooral interessant omdat er in dit gas al een enorm percentage O2 zit. Wat is dan de impact van de distikstofoxide?
                      Misschien inderdaad wel interessant om de case eens voor te leggen aan het DMC.

Comment

Working...
                      X